Boot angedreven dmv propellor

• Topicstarter Topicstarter Dossy
  • Startdatum Startdatum
D

Dossy

Guest
Deze heb ik in het boekje van conrad zien staan , ik heb er zelf al een bouwplan van (een gedeelte) maar heeft iemand misschien sites of plaatjes van dit soort boten ?

Regards Dossy

telt dit dan ook als propellor aangedreven boot.
hydro1.gif

http://www.aeroracers.com/htm/hydroracers.htm

Ziet er wel zo uit in de eerste oogopslag.

Maar als ik beter kijk lijkt het elastiekaandrijving 8O

Groeten Laurens

jaaa zo heb ik ooit zelf ook een bootje gemaakt! Ideaal op te varen in beken met veel wieren enz. Hij was gemaakt uit 2 platen isolatiefoam op elkaar. Aan de onderkant was het midden uitgehold om de weerstand te verminderen. Hij werkte op een speed 600 en 6-7 cellen. Ik zal er eens een foto van maken als het je interesseert?

Niels

ja kijk maar eens daar "crocodile hunter" ofzo daar komen die dingen veel.

Maare dossy je wou toch een vliegtuig maken????

vaan zei:
ja kijk maar eens daar "crocodile hunter" ofzo daar komen die dingen veel.

Maare dossy je wou toch een vliegtuig maken????

jup maaar aangezien zo'n 4 lanaals ding zo duur is heb ik daar geen geld voor maar heb al een afstandbdeining van een bestuurbare auto op benzine dus heb ik alleen andere onvanger en servo's en nog wat nodig . Maar nog iemand tekningen?

Als je je vliegtuig zelf ontwerpt waarom deze dan niet?
Deze is veel simpeler.

Groeten Laurens

ja wat wil je elektro?? Het is inderdaad veel makelijker

Het romp moet toch niet al te moeilijk zijn!! En je kan de motor gewoon op de steun van de prop installeren! En dan gewoon een pusher prop in de winkel kopen (14 euro ofzo je moet wel ff vragen of deze tegen water kan) en dan nog een ontvanger.. Maar je moet dan wel een ontvanger kopen op de zelfde band als je oude zender en met het zelfde kristal!

pff. een ding met propeller dat niet eens kan vliegen ;)

maak dan een mooi amphibi vliegtuigje..

kan je mee op het land (wieltjes of handstart), water, en sneeuw/ijs..
én in de lucht ;)

dit ding heeft wat weg van de ecranoplan, of andere hydrocrafts..

alleen komen die los van het water (grondeffect) en blijven deze net in het water (als een catamaran) wat nogal veel weerstand veroorzaakt..

als je dus echt snel wilt gaan is dit niet de oplossing

ps. als dit net zo "makkelijk" stuurt als een hovercraft. :P ik heb dan nog liever een vliegtuig hoor ;)

owja. als je geen geld hebt voor een vliegtuig zender of wat dan ook..

zo'n bakkie met propeller kan prima met een 2 kanaals vliegen hoor.. ooit van parapent gehoord ;)

mvg
Rico.

Een "Swampbuggie" of z.g.n. airboot is prima zelf te maken !
Inderdaad kom je met een uitgehold stuk isolatieschuim een heel eind...
Het enig waar je echt goed op moet letten is de plaats van de motorsteun.
En uiteraard letten op de stand van de motor...
Je moet je steun dus overdreven uit het midden plaatsen zodat je motor precies in het midden zit !
In mijn geval staat de steun ongeveer 1/3 van de achterzijde...
De boot waar ik mee vaar is hetzelfde type als die in de conrad gids, alleen heb ik een zwaardere motor en is de vorm enigzins aangepast.
De RC installatie hoeft niet duur te zijn een simpele 40Mhz am doos doet het erg goed !
1 x servo roerbladen en 1 x servo gas

indien je foto's wenst mail me maar even [/img]

Hier een paar fototjes van mijn "windboot"

afb1714.JPG

De motorophanging...alle onderdelen zijn eruit gesloopt...
afb1715.JPG

de onderkant
afb1716.JPG

en om te tone dat je echt veel kan bouwen van isolatieschuim: mijn sleepbootje:
afb1717.JPG

Allebei zijn ze gemaakt van polyurethaanschuimplaten waar het papier afgetrokken is. Als je meer specs nodig hebt...just ask :wink:

Niels

Hoi Niels....
Leuk gevonden en bedacht...
Een klein nootje van kritiek...
Ik zou de roerplaten iets groter maken dat stuurt een stuk makkelijker vooral bij lage snelheden, op sneeuw en nat gras !

vraagje gaat hij snel planeren ?

gertbartelink zei:
Ik zou de roerplaten iets groter maken dat stuurt een stuk makkelijker vooral bij lage snelheden, op sneeuw en nat gras !

Ik vaar al een tijdje niet meer met dit model hoor, tis al zo'n 2-3 jaar geleden. Ik heb er wel alle mogelijke vormen van sturing uitgeprobeerd. Ik heb een hele tijd gevaren met een draaibare motorblok bedient door een servo. De motor draaide dus van links naar rechts om te sturen. Dit werkte ook heel goed, je mocht enkel geen volle gas geven in een scherpe bocht; anders sloeg hij om. Hij heeft ook een tijdje met 1 windroer gevaren, maar dan was hij niet zo wendbaar. De 2 roeren is de recentste (4 jaar geleden :roll: ) verandering en ik kan je vertellen...De windroeren moeten echt niet groter :roll:. De boot kan (kon) om z'n eigen as draaien, ik denk dat dat meer dan voldoende is voor op water. Op sneew en op gras "vaarde" ik niet, daar is de motor niet sterk genoeg voor (speed 600). Planeren (voor zover ik weet wat dat is) doet hij niet met deze motorisatie. Daar zal de speed 600 net iets weinig voor zijn. Verder is de rompvorm (naar mijns inzien) optimaal, hij is dan ook een ontwikkeling van 4 jaar intensief varen...

Niels

Back