De condensor is in wezen een soort van olieafscheider die er voor zorgt dat de verwerkte machineolie daarin opgevangen wordt.
Ik heb een aantal jaren geleden eens de Victoria van Krick gebouwd met daarin een machine van Regner.
(zie verslag hier op het forum)
Deze is op het oog redelijk vergelijkbaar met de door jou getoonde machine en condensor.
Bij mij gaat de verwerkte stoom (vergezeld van een minuscuul deeltje olie) via horizontale inlaat in de condensor.
In de condensor condenseert de stoom, een deel daarvan verlaat via het middelste pijpje (die het minst diep in de condensor steekt *) de condensor en gaat via de schoorsteen de buitenlucht in.
Een ander of restdeel van de stoom zakt naar de bodem en de olie drijft daar weer boven op.
Als het tankje vol of bijna vol is kan je via de derde aansluiting het tankje weer aftappen / leegmaken.
Op die derde aansluiting, de diepst stekende pijpje* in de condensor, heb ik een slangetje zitten met een lengte die ik voor het aftappen net buiten de boot kan laten komen.
Tijdens het varen, of gebruik van de machine, is deze via een plug, in mijn geval een klein kraantje, afgesloten.
Als ik het tankje (de condensor) af wil tappen hang ik het slangetje in een (jam)potje, open het kraantje / verwijder de plug, laat de machine draaien en zet dan op het slangetje naar de schoorsteen een simpele wasknijper.
Op deze manier knijp / verander ik de stoomrichting in de condensor waardoor het vervuilde residu uit de condensor geperst wordt en je de condensor niet elke keer uit je boot hoeft tee halen om hem op zijn kop leeg te laten lopen.
* Een en ander terugkoppelend naar het verhaal wat Brutus al vertelde over de verschillende hoogtes van de pijpjes* in de condensor.
Misschien een heel verhaal, maar de werking is uiterst simpel en doeltreffend.
EDIT: let hierbij wel op het vrijkomen van warmte en stoom!
Groet, Bert