Boot met stoommotor

Goededag. Mijn aangekochte boot is voorzien van een stoommotor. Er zit ook een condensor bij maar ik heb geen iedee hoe hem aan te sluiten. de condensor (ronde cilinder met 3 pijpjes) op de aandrijf cilinders zit een pijp en op de schoorsteen van de ketel zit een pijpje , maar waar moet ik het derde pijpje van de condensor op aansluiten ?? werking is mij ook niet te begrijpen.
 
IMG_20240819_181044514.jpg
 
Één van de drie pijpjes loopt door tot op de bodem, de andere twee niet. Dat moet je even uitzoeken, en dat is heel simpel: vul het ding met water (maakt niet uit via welk pijpje) en test welk pijpje je het meeste water terug op kunt zuigen.
DAT pijpje moet je voorzien van een (hittebestendig) dopje.
De andere twee pijpjes sluit je aan op de stoommachine en de schoorsteen.

ALS er twee pijpjes zijn die tot op de bodem doorlopen, dan dop je één van die twee af, en het andere pijpje wat tot op de bodem doorloopt, sluit je aan op de uitlaat van de machine. Het overgebleven pijpje sluit je aan op de schoorsteen.
 
Ok maar snap niet waar het ding dan verder voor dient. Snap er niets meer van. Waarom hebben ze er dan 3 pijpjes op gemaakt?
 
De condensor is in wezen een soort van olieafscheider die er voor zorgt dat de verwerkte machineolie daarin opgevangen wordt.
Ik heb een aantal jaren geleden eens de Victoria van Krick gebouwd met daarin een machine van Regner. (zie verslag hier op het forum)
Deze is op het oog redelijk vergelijkbaar met de door jou getoonde machine en condensor.
Bij mij gaat de verwerkte stoom (vergezeld van een minuscuul deeltje olie) via horizontale inlaat in de condensor.
In de condensor condenseert de stoom, een deel daarvan verlaat via het middelste pijpje (die het minst diep in de condensor steekt *) de condensor en gaat via de schoorsteen de buitenlucht in.
Een ander of restdeel van de stoom zakt naar de bodem en de olie drijft daar weer boven op.
Als het tankje vol of bijna vol is kan je via de derde aansluiting het tankje weer aftappen / leegmaken.
Op die derde aansluiting, de diepst stekende pijpje* in de condensor, heb ik een slangetje zitten met een lengte die ik voor het aftappen net buiten de boot kan laten komen.
Tijdens het varen, of gebruik van de machine, is deze via een plug, in mijn geval een klein kraantje, afgesloten.
Als ik het tankje (de condensor) af wil tappen hang ik het slangetje in een (jam)potje, open het kraantje / verwijder de plug, laat de machine draaien en zet dan op het slangetje naar de schoorsteen een simpele wasknijper.
Op deze manier knijp / verander ik de stoomrichting in de condensor waardoor het vervuilde residu uit de condensor geperst wordt en je de condensor niet elke keer uit je boot hoeft tee halen om hem op zijn kop leeg te laten lopen.
* Een en ander terugkoppelend naar het verhaal wat Brutus al vertelde over de verschillende hoogtes van de pijpjes* in de condensor.
Misschien een heel verhaal, maar de werking is uiterst simpel en doeltreffend.

EDIT: let hierbij wel op het vrijkomen van warmte en stoom!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ok maar snap niet waar het ding dan verder voor dient. Snap er niets meer van. Waarom hebben ze er dan 3 pijpjes op gemaakt?
Zie ook het verhaal van BertV: Het ding dient om er voor te zorgen dat jouw boot niet een enorm oliespoor over de vijver trekt, want dan ben je snel uitgevaren: Clubs, toeristen, omwonenden en de politie vinden dat meestal niet leuk.
 
Back
Top