Boot ontwerp Rg 65 / Iom /M klasse

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Tom.Koornhof, 27 apr 2020.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Een aantal Form leden hebben het over het ontwerp van hun boot
    Ik zou wel eens willen weten wat jullie als ontwerp het beste is in een klasse meestal komt een aantal dingen toch met elkaar over een
    Wie met wedstrijd zeil klasse mee doet wil het snelste zijn dat is normaal maar ik denk dat je een combie moet maken
    Snel aan de wind wil nog niet zeggen snel voor de wind (duiken)
    En dan denk nog steeds de beste boot (romp) moet nog uitgevonden worden
    Gr Tom
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Nou Tom...ik denk dat die Grunge van Brad Gibson toch al aardig in de buurt komt;)
     
  3. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ard in de M klasse maar ook in de andere klasse zie je na een b.v w.k of een n.k de boot die wint wordt zo veel gekocht die zie je in de deelnemers velden gelijk opkomen
    In de I om klassen zie je dat ook nu met de M klasse de Grunge jaren geleden zag de Skalpel als je in Duitsland een wedstrijd had van de 50 deelnemers waren het zeker 35 tot 40 deelnemers met dit ontwerp dus reken maar uit zoveel % kans om te winnen
    Joost zegt het ook aan de wind moet de romp hard gaan en het liefst voor de wind ook halve windse rakken heb je niet meer in de moderne wedstrijd baan ik zou wel eens willen weten wat Joost verbetert aan de romp van de Freak Wave want dat zou je b.v ook door kunnen voeren naar de RG 65 klasse
    In de I om klasse zit het verschil helemaal ver te zoeken in de 100 cm haal je een bepaalde snelheid en daar zit je aan een vast kielgewicht en lengte
    Het duiken zie je bij elke radio klasse maar daar speelt weer het voor schip een belangrijke rol maar als je een plat voordek heb en hij gaat duiken dan heb je meer kans dat hij verder duikt nu zie je ook het voor schip (boeg ) hoger worden
    Zo zijn ook de de zijkanten van een romp belangrijk als het schip onder een bepaalde hoek zeilt moet daar ook voordelen uitgehaald kunnen worden dat ze het driften tegen gaan
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    blijft een interessante discussie. Ik ben het helemaal met Tom eens, dat de boot waarmee de beste zeilers varen de grootste kans heeft om te winnen, maar dat het daarom niet perse de beste boot hoeft te zijn. Britpop en Grunge zijn natuurlijk bewezen goede ontwerpen, maar daarvoor geldt deze regel met zekerheid. Brad Gibson is een radiozeiler van uitzonderlijke klasse! Nu zullen er wel weer een hoop zeilers met de Kantun gaan varen in de IOM, en dan is dat plotseling de beste boot, of de Nioutram in de M-klasse. Als je Brad gibson een V 8,9,10 of 11 geeft, vaart hij daarmee ook top 3. Wat ook speelt, is dat de top jongens hun spulletje goed kennen, en daardoor onder alle omstandigheden de beste trim hebben en weten hoe ze dan moeten sturen etc voor de beste performance. dat moet je zeker niet onderschatten. Ik ben goed bevriend met Poul Richard Hoj-Jensen, een Deen met meerdere olympische plakken en wereldkampioen in soling, draak, h-boot, kwarten, halfton en nog wel een paar. Die man is een meester in het optimaliseren van de performance van een boot. Maakt niet uit welk merk Draak je hem geeft, hij doet altijd mee voor de 1e plaats. Zo zijn er nog wel een paar. Wij - minder getalenteerden - maken de fout om de oorzaak altijd bij het materiaal (en dan liefst nog bij het ontwerp van de romp) te zoeken, terwijl dat in mijn ogen maar een klein onderdeel is van het hele complex dat de uiteindelijke prestatie bepaald.
    dat neemt niet weg dat discussiƫren over de 'perfecte' romp ontzettend leuk is, dus laten we dat in dit draadje naar hartelust doen.
    overigens is er in RC-groups een heel leuk draadje over DIY (do it yourself) design in de IOM. daarin staan ook veel ontwerpen van doe het zelvers vrij downloadbaar.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020

Deel Deze Pagina