boot valt stil na stukje varen

• Topicstarter Topicstarter Alex e36
  • Startdatum Startdatum
A

Alex e36

Guest
Hallo allemaal.

Heb vandaag voor het eerst met mijn boot gevaren.

Er zit een robbe 535r en een robbe 700/13t motor in compleet met werkende waterkoeling.
Nu stopte de boot na een tijdje varen er eventjes mee en dan deed hij het weer even, maar na mijn idee niet meer voluit.

De ontvanger is uit een auto en deze heeft denk ik twee jaar in de hoek gelegen, het ontvanger accu bakje is helemaal geoxideerd (heb toen de tijd er batterije in laten zitten). weet niet meer zeker of de ontvanger er toen nog aan vast zat.
Ik denk nu zelf dat me probleem van uit de ontvanger komt dat deze tewarm word ofzo, of dat hij door de oxidatie niet constant stroom krijgt en dat dan de regelaar het gaat zien dat de stroom bijna op is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem.

Alvast bedankt,

Alex

Hoi Alex,

Plaats eens wat foto's van de boot en de bewuste onderdelen en geef wat meer informatie, zoals, hoeveel cellen, afmetingen boot, formaat schroef, welke ontvanger e.d.
Dat scheelt een boel giswerk.

Is de regelaar ook watergekoeld?
Die is namelijk met een 700 motor aardig aan z'n limiet, zonder waterkoeling zou 'ie best in de thermische beveiliging kunnen schieten...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ja regelaar is water gekoeld die staat als eerste daarna de motor en dan naar buiten.
Water koeling inlaat is een messing buis van buiten diameter 4mm en binnen 3,4mm daaraan een brandstof slang binnen diameter van 3mm.
De boot vaart trouwens op 12 cellen.
Het is een catamaran van rond de 70cm lang en 26cm breed.
Prop is nu 39 mm op 33mm heeft hij vandaag ok gevaren kon toen de 39 mm niet vinden.
De water pickup zit nu in een trimflap maar zat bij de eerste keer varen vandaag net iets uit het midden (zat toen met tape vast aan de spiegel geplakt en kwam net onder de boot uit) had wel het idee dat hij toen later met het probleem begon (de eerste x heb ik met een 30 mm en een 33 mm prop gevaren), maar het kan ook zijn dat hij de tweede x nog wat warmer was van de x daarvoor.
Foto's moet ik nog een x maken die heb ik zo niet even op voorhand.
Ontvanger is van robbe futaba een 40mhz am.

Alvast bedankt,

Alex

Denk dat hij te heet is geworden en in de beveileging is gesprongen. Misschien met een kleiner propje proberen.

hoi. ikzelf denk ook dat de regelaar ff te warm is geworden.ontvangeracubakje zou ik meteen vervangen door een vaste acu.te koop bij elke rc zaak.zelf geef je al aan dat het geoxideerd is dus meteen vervangen zo sluit je in ieder geval al 1 probleem uit.
koeld ie ook goed?zie je tijdens het varen dat er een straaltje water uit je uitlaat komt?
accus allemaal goed opgeladen?loop alles gewoon eens na en niet een te grote prop gebruiken.
groet patrick

Ja de waterkoeling werkt er komt water uit de uitlaat.

Accu's waren vol en ik had dat accu bakje al vervangen door een accutje van zoon goedkoop bootje was de zelfde aansluiting en de zelfde voltage.

Ga van de week even proberen met de water inlaat op het roer vast maken zodat hij meer doorstroming heeft en dan de koeling alleen door de regelaar en niet door de motor.

Welke prop raden jullie mij aan dan met deze boot, want op die 39 mm gaat hij het hardst op die 33 mm pakt hij op het rechte stuk nog wel eens lucht, door dat de vorige eigenaar er een nieuwe schroef as in heeft gedaan die te recht onder de boot leg en dus de schroef zijn eigen droog trek bij die 39 mm heb ik daar tot nu toe geen last van gehad ( mijn boot heeft zoon as die door de bodem gaat en niet door de spiegel).

Hoop dat jullie mijn nog verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Alex

Probeer de inlaat achter de prop je maken. Dan word het water erin geperst, koelt dus ook weer beter. Motor zou ik wel gekoeld houden, anders brand die uit.

Foto's s.v.p.!

Goed(!) gekoeld moet een 35 A regelaar een 700 motor kunnen hanteren; ik heb jaren een Viper 700 Neodym op 12 cellen in een Mono II gevaren op een Jeti JES 350, dat is een 35A vliegregelaar, waar ik waterkoeling op heb gemaakt, na runs van 6 minuten rond een driehoek-parkoers was 'ie net lauw. Prop: Graupner 2345K (45mm)

Misschien dat de koeling op de robbe 535r niet efficient genoeg gemaakt is door de fabrikant, of dat het feit, dat 'ie een achteruitfunctie heeft, er iets mee te maken heeft.

Groeten, Jan.

Hey allemaal.

Heb gister de inlaat van de water koeling op het roer vast getapt (om tekijken of hij daar betere stroming heeft is dus een tijdelijke oplossing).
En heb vanavond de bodem waterproef geschuurd (op xtreme gelezen) en heb een paar dingen verwijderd van de vorige eigenaar, die had achter op de boot aan de trim flappen een soort van zwaarden gemaakt, ik denk voor stabilitijd in de bochten ik had meer het idee dat hij er op afrem dus eraf gehaald zaten toch vast met boutjes en moertjes.

Heb hem vandaag dan ook even getest in de miezer regen, de boot deed het goed is niet stil gevallen of wat dan ook, alleen de accu's leeg (waren wel aardig warm) maar na mijn idee best snel of komt dit gewoon door dat het 2400 accu's zijn die volgens mij ook niet vol waren, heb zoon robbe lader 2 ( 2A en stopt na 45 min automatisch) maar er komt een andere hoor ben al aan het rond kijken.

Heb ook het idee dat de boot niet harder gaat als de eerste x, toen vaarde ik op een 540 (standaard)auto motor met een auto regelaar.
Weet iemand waar dit aan kan leggen?

De boot vaart nu wel lekker na de aanpassingen alleen de snelheid mag wel meer.

Er zit nu trouwens zoon plastike schroef onder, zit eraan tedenken om zoon messing of een andere harder schroef tehalen, dit is ook een kracht schroef en geen speed schroef zal dit alles ook helpen??

Alvast bedankt,

Alex

Die zwaarden zijn waarschijnlijk turnvinnen. Ik zou die erop laten, ze zorgen ervoor dat de boot beter door de bocht gaat.

Een catamaran heeft in principe geen turnfin nodig.

Een 700 motor op 12 cellen zou minimaal een Graupner 40,5K (2318.40,5) moeten kunnen draaien, als alles koel genoeg blijft, zou je naar een 43,5K (2318.43,5) en later een 45K (inderdaad:2318.45) kunnen gaan.

Een mono vaart met een 45K op 12 cellen en een 700 Neodym motor al tegen de 50km/h, een cat heeft minder weerstand, dus zou 'ie minstens zo hard moeten lopen.

Foto's?

Groeten, Jan.

De boot valt niet meer stil.
Bedankt voor de hulp.
Was denk ik toch de koeling want deze heb ik nu aan gepast en het gaat nu prima.

Nu weer een ander probleem bij mij zit er een zekering tussen de accu's in naar de regelaar deze heb ik gezekerd op 25A en knalt na een tijdje varen, weet iemand waar dit aan kan leggen of hebben jullie er geen zekering tussen zitten.
Hij vaarde toen het gebeurde op 2 accu's van 2400.

Alvast bedankt,

Alex

hoe veel A lusten je motoren als je vol gas vaart? t zou kunnen zijn dat de marge op je zekering wat weinig is.

kijk ook even of je motor schoon is, als er wat vuil bij je borstels kan komen dan kan er heel eventjes sluiting ontstaan waardoor de amperage omhoog vliegt waardoor je zekering er uit knalt. Ik neem aan dat t een kortsluitingbeveiliging is ?

De motor is een robbe 700/13t en zoals ik net kon vinden heeft hij een max van 25a dus dan was de zekering inderdaad aan de krappe kant.
Had er zelf nog niet aan gedacht.

Dacht zelf aan de schroef dat deze teveel weerstand had en dan de motor overbelast word ofzo?

Bedankt voor de info.

Hallo Alex,

Ik heb in mijn speedboten geen zekering tussen de akku en de regelaar, ik loop liever het risico, dat er iets stuk gaat, dan dat de boot tijdens een wedstrijd stilvalt door een kapotte zekering...(mijn regelaars zijn dan ook overbemeten).

Jij vaart voor de lol, dus een zekering is een extra veiligheid, alleen moet 'ie wel zwaarder.

Als je de fabrikanten gelooft, geloof je (vaak) ook in sprookjes; een 700 motor trekt bij het accelereren en het wegvaren vanuit stilstand 35 tot 40 A, als de boot eenmaal in plané is, zakt dat naar 20-25 A, al naar gelang de set-up en schroefmaat.

Een 25A zekering doet een paar maal mee met dit spelletje, maar omdat 'ie tijdens het varen ook al dicht bij z'n maximum zit, is 'ie al warm, naar verloop van tijd gaat 'ie dus stuk.
Ik denk dat de zekering minimaal 30A moet zijn.

Als je een 45K prop draait en de boel wordt warm dan is dit normaal, maar als ik het goed begrepen heb, gebruik je maar een 40mm prop, dus er is geen sprake van overbelasting, tenzij er iets helemaal fout is met de afstelling van je boot.

Laat ons eens een paar foto's zien, dan kunnen we meer to the point reageren, in plaats van te raden.

Groeten, Jan.

Heb er een 30a zekering in gezet toen deed hij het weer goed, alleen de zekering houder was denk ik maar voor 20a want deze was gedeeltelijk gesmelten (vervormt).
Dus even een nieuw koppelstuk gemaakt, met een andere zekering houder wel tot 30a.

Nieuwe accu's erbij gekocht van 4200 en een goede lader.

Toen weer varen met 2x die 4200 erin en een 30a zekering na een paar rondjes van 5 meter ofzo, viel hij uit, dus naar de kant vissen deksel open en daar kwam rook uit en stonk ook dus geen water verdamping, zekering kapot dus naar huis (had al het idee dat er meer mee aan de hand was) thuis andere zekering erin en kijken, motor draaide zwaar en vrij snel weer de zekering kapot.
Denk dat nu mijn motor overleden is.

Hebben jullie mis een idee waardoor dit kan komen, door de zware accu's of toch iets anders ??

Alvast bedankt,

Alex

de motor is niet goed gekoeld geweest, heb ik ook gehad met mn bood, de wikkelingen zijn verbrand met als gevolg sluiting in de motor wat resulteert in een idioot hoog amperage naar je accu's waardoor de zekering klapt.

dus de zekering heeft zeker nut gehad nu ;)

Heb een nieuwe motor binnen, vandaag geinstaleerd met een andere koelspiraal erom van een meter lang eerst om een 540 serie motor gewikkeld en daarna om de 700 serie geschoven, dus zat best strak.

Accu's weer vol en varen maar, het ging echt mooi, vaarde vrij los.

Merkte dat de accu's leeg waren ging al wat op de kont hangen en al minder snelheid, en toen viel hij stil, dus denk accu nu echt leeg.
Even wachten toen had hij weer wat stroom dus gas, hij gaf nog een spurt (net genoeg om hem tekunnen pakken) en toen zag ik het al de rook kwam langs de kap naar buiten, dacht eerst nog van ja zal wel stoom zijn maar nee hoor weer die stank.zekering was trouwens weer door gebrand (30a).

Snap het nu niet echt meer na mijn mening zat er nu toch een goede waterkoeling om (een meter lang) en had door stroming.
Kan het mis aan de accu's leggen dat 2x 4200 teveel voor de motor is??

En wat kan ik doen om dit tevoorkomen in vervolg want zo wordt het toch best al een flink dure hobby, eerst mijn nieuwe regelaar kapot door water en nu de tweede motor al.

Alvast bedankt,

Alex

Ik vraag het nog maar eens: zet hier eens wat foto's neer (t' liefst van je boot).

Plaatjes zeggen (vaak) meer dan praatjes...

Als je achter mekaar zekeringen stuk maakt en 700 motoren oprookt, moet er iets fundamenteel fout zijn aan je set-up, dus: foto's alsjeblieft!
2 x 4200mAh, wil zeggen dat je op 12 cellen vaart (14,4V)?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik vraag het nog maar eens: zet hier eens wat foto's neer (t' liefst van je boot).

Plaatjes zeggen (vaak) meer dan praatjes...

Als je achter mekaar zekeringen stuk maakt en 700 motoren oprookt, moet er iets fundamenteel fout zijn aan je set-up, dus: foto's alsjeblieft!
2 x 4200mAh, wil zeggen dat je op 12 cellen vaart (14,4V)?

Groeten, Jan.

Ja 12 cellen.

Foto's moet ik nog maken.

Back