Boot vraagjes

Hallo

Ben bezig met de duwboot/sleep en heb wat vraagjes

Wat voor maat boegschroef is geschikt voor bootje vn -+ 1 m bij 30 cm
En boegschroeven hebben apparte regelaars ect nodig ?

En ik zoek 2 motor voor boot met serieus vermogen en max 5000 rpm
Had zelf gezien Alleen teweinig rpm in mijn ogen

een 24 v buhler motor , laatste pagina bij hobbiepLaza.nl
Maar is het gezien de toeren bij 24v om op die spanning te gaan varen?
€20,00
Een sterke,NIEUWE - ONGEBRUIKTE 12-18-24 VDC motor.
Bühler OEM nummer. 1.13.044.431.00

afmetingen : 52 x 103 mm.
aandrijfas : 6 x 11 mm.

12 polig anker 1 kogellager en 1 Bronzen glijlager

toerentallen per minuut :
24 volt 4400
18 volt 3300
12 volt 2200

Piekvermogen 85 W / 180 mNm
Continu 56 W / 120 mNm / 0,41 A.

Bouw deze motor in een schip van 150 tot 200 cm.,
met een schroef tot 10 cm. en je gelooft je ogen niet.

En nog een vraag , het verschil tussen een gewone roer en een beckeroer
En merk je daar duidelijk verschil?

Hallo

Ben bezig met de duwboot/sleep en heb wat vraagjes

Wat voor maat boegschroef is geschikt voor bootje vn -+ 1 m bij 30 cm
En boegschroeven hebben apparte regelaars ect nodig ?

De Graupner / Robbe boegschroefjes hebben voldoende power voor zo'n model.
Als je toch groter wilt: Aeronaut en Raboesch hebben grotere... Ook in het prijskaartje.
Boegschroef kan je via een schakelaar bedienen: links aan - uit - rechts aan.
Maar dat is niet aan te raden. Dan krijg je meteen " de volle mep" aan power in je boeg, en dat is vlak bij een kade niet zo prettig...
Met een regelaar (en dat kan een heel goedkoop regelaartje zijn, wat weinig vermogen hoeft te leveren) kan je je boegschroef goed doseren.

En nog een vraag , het verschil tussen een gewone roer en een beckeroer
En merk je daar duidelijk verschil?
Een Beckerroer heeft aan de achterzijde een extra "flap". Als het roer een hoek maakt t.o.v. het schip, maakt de "flap" bijna dezelfde hoek t.o.v. het roerblad. Het water wordt dus nog meer naar de kant gedrukt. Het is een efficienter type roer, geschikt voor schepen die zeer wendbaar moeten zijn.
bb520631.jpg

En ja, je merkt verschil, zeker als je langzaam aan het manoeuvreren bent.

De Graupner / Robbe boegschroefjes hebben voldoende power voor zo'n model.
Als je toch groter wilt: Aeronaut en Raboesch hebben grotere... Ook in het prijskaartje.
Boegschroef kan je via een schakelaar bedienen: links aan - uit - rechts aan.
Maar dat is niet aan te raden. Dan krijg je meteen " de volle mep" aan power in je boeg, en dat is vlak bij een kade niet zo prettig...
Met een regelaar (en dat kan een heel goedkoop regelaartje zijn, wat weinig vermogen hoeft te leveren) kan je je boegschroef goed doseren.

Een Beckerroer heeft aan de achterzijde een extra "flap". Als het roer een hoek maakt t.o.v. het schip, maakt de "flap" bijna dezelfde hoek t.o.v. het roerblad. Het water wordt dus nog meer naar de kant gedrukt. Het is een efficienter type roer, geschikt voor schepen die zeer wendbaar moeten zijn.
bb520631.jpg

En ja, je merkt verschil, zeker als je langzaam aan het manoeuvreren bent.

Mijn vraag was kwa milimeters wat voor formaat boeg en hekschroef?

Van 16/25/32/38mm en wat er nog meer IS

Mijn antwoord is:

zoek dit nu maar zelf uit.
Als je gloeiendegloeiendegloeiende (dit is een redelijk net forum en dat wil ik graag zo houden, ondanks dat dat mij op dit soort momenten verd*md veel moeite kost!!) niet eens het fatsoen in je lijf heb om alleen maar "dank je wel Roel, maar..." in te typen, dan stopt mijn helpende hand hier.
Ik maak me niet zo gauw kwaad, maar jij hebt heb voor elkaar.

Ben je helemaal van de pot gerukt....

Mijn antwoord is:

Als je gloeiendegloeiendegloeiende (dit is een redelijk net forum en dat wil ik graag zo houden, ondanks dat dat mij op dit soort momenten verd*md veel moeite kost!!) niet eens het fatsoen in je lijf heb om alleen maar "dank je wel Roel, maar..." in te typen, dan stopt mijn helpende hand hier.
Ik maak me niet zo gauw kwaad, maar jij hebt heb voor elkaar.

Ben je helemaal van de pot gerukt....

Bn je hardstikke dankbaar ,.. Maar die dinge zijn duur dus dan weetjij ook wel dat het geen natte vinger werk is...

Mijn antwoord is:

Ik maak me niet zo gauw kwaad, maar jij hebt heb voor elkaar.Ben je helemaal van de pot gerukt....

Is er dan toch iemand die dat is gelukt he Roel :yes: :yes: :yes:

Mvg Frederik :D :D

Is er dan toch iemand die dat is gelukt he Roel :yes: :yes: :yes:

Mvg Frederik :D :D

:p , was toch een normale vraag , dankbaar was ik zo i zo wel...

Maar zit met vraag wat voor doorsnede in mm ik ong nodig heb ivm die dinge vrij prijzig zijn dus als iemand nog site weet waar ze voor mooi prijsje staan..

Zag ze van 35 mm bij mucomodelbouw uit amsterdam voor 62 euro, zoek iets voor 12 v

Maar wat voor Formaat,doorsnede ect boegschroef en heck schroef is aan te op een boot van 100 cm x 28,5 cm

hoi mark

het gebruik van een boegschroef is maar net waar je het voor wilt gebruiken. als het alleen als hulp dient om te sturen dan kan je dat af met een kleinere diameter.

wil je echt met kracht je kop van je schip om gooien zou ik een 30mm boegschroef gebruiken.

het is maar net wat jij wil doen.

gr willem

Kan je anders eens wat meer info geven wat je aan het bouwen bent, iets als duw/sleep combinatie kan zoveel zijn.

alles heeft met elkaar te maken, een beetje anker handler heeft bv 2 boeg en hekschroeven, maar een multicat heeft alleen twee schoeven , met roeren, en daarmee manoeuvreren, we ook dwars van de kant.
laat ik het netjes stellen, maar al die toeters en bellen zoals becker roeren zijn prachtig, maar als je als niet snapt waar je mee bezig ben, of hoe je schip en sleep of bak reageren op elkaar, zal je nooit een een schipper worden.
ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar mijn advies is begin bij de basis.
groet Loek

Kan je anders eens wat meer info geven wat je aan het bouwen bent, iets als duw/sleep combinatie kan zoveel zijn.

alles heeft met elkaar te maken, een beetje anker handler heeft bv 2 boeg en hekschroeven, maar een multicat heeft alleen twee schoeven , met roeren, en daarmee manoeuvreren, we ook dwars van de kant.
laat ik het netjes stellen, maar al die toeters en bellen zoals becker roeren zijn prachtig, maar als je als niet snapt waar je mee bezig ben, of hoe je schip en sleep of bak reageren op elkaar, zal je nooit een een schipper worden.
groet Loek

En u denkt dat al die modelbouwers van boten schepen Sleepboten etc etc
Al de benamingen weten van de scheepsonderdelen
Vergeet dat maar hoor
En toch zijn er die formidale schepen bouwen hoor

groet Loek

Basis hebben we gehad , heb al uren en middagen lang gevaren , op een meer in idzega , heb heel wat ervaring opgedaan en vaar ook zo nu en dan bij club de skipper in lwd

Back