Bootje bouwen met de zoon

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door smarivoet, 20 dec 2020.

  1. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Ik vond onderstaand plannetje....
    https://aerofred.com/details.php?image_id=97645#plan

    Lijkt me haalbaar, niet te complexe vormen en of maten. De stukken uittekenen en CNC snijden lijken me ook goed te doen. Misschien wel wat uitvergroten...
    Het idee is wel achteraan (de kraan) een vis draad te hangen met een spinnerje voor minibaarsjes...
    Hoe kan ik nu de ideale schroef en motor inschatten voor een goeie krachtige waterverplaatsing? (Dus geen raceboot)

    Zijn er zo "ideale combi's"?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Stijn, Leuk dat je samen met je zoon een boot(je) wilt gaan bouwen. Wel eens samen met mijn kleinzoon gedaan en dat leverde een heel simpel, maar toch goed varend scheepje op. Kijk maar in het bouwverslag. https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-frans.213966/
    Maar in wezen heb jij al een plan van een leuk bootje.
    Wat de ideale schroef/motorcombinatie is is heel persoonlijk. De een wil snel en de ander "mooi" oftewel natuurgetrouw varen.
    Zelf heb ik twee modellen uitgerust met een voor mij ideale motor/schroef combinatie. Een tanker van 90 cm met een gewicht van 3 kg (avatar) en een coastertje van 65 cm dat ook 3 kg weegt.
    Beide schepen hebben een 30 mm messing schroef en waren aanvankelijk uitgerust met borstelmotortjes. Motortjes stamden uit de vorige eeuw, maar presteerden goed. Maar er was geen vervanger en toen de motor van de tanker de geest gaf overgestapt op brushless. Dat beviel zo goed dat ik ook de coaster met eenzelfde motor heb uitgerust.
    In de tanker ligt een accu van 7,2 Volt 4 Ah, die is samengesteld uit 6 Nimh cellen. Ze zitten per 3 opgesloten in een stuk 40 mm PVC pijp.
    Regelaar komt bij Hobbyking vandaan. Deze levert ook stroom voor de ontvanger en servo.
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    Motortje bij Ali vandaan. Extreem stil en zuinig.
    https://nl.aliexpress.com/item/3297...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Wil je meer power dan zou je een 750 KV outrunner kunnen nemen, maar die trekt wel meer stroom.
    https://nl.aliexpress.com/item/3295...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Neem een 4 mm schroefas en een 30 of 35 mm schroef. https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000346&aid=10239&lang=nl
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000344&aid=72037&lang=nl
    Verder heb je nog een servo nodig. Dat kan een standaard exemplaar zijn met 3 kg stelkracht.
    Genoemde modellen bestuur ik met een Multiplex Smart Flexx setje.
    Kijk maar of je iets aan deze info hebt. En anders vraag je maar. Gr. Klaas.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stijn,

    Hoe groot je de boot maakt is jouw keuze, als zoonlief er straks ook alleen mee naar de waterkant gaat zou ik 'm niet te groot maken, dat fietst zo onhandig...

    Aan de andere kant, hoe groter, hoe realistischer het vaarbeeld.
    En als je ermee wilt gaan vissen: zorg dat de boot 100% waterdicht is, bouw ruim voldoende motorvermogen in, óf op afstand bestuurd lijn vieren, want zelfs een klein baarsje kan je boot achteruit onderwater trekken...

    Snelheid is relatief; de meeste schaal modellen varen te snel, omdat, vooral bij grote modellen, schaalsnelheid slaapverwekkend traag is.

    Mijn 110 cm M.A.S. is vergroot t.o.v. de originele tekening maat (90cm) en vaart met een borstelloze buitenloper zo:


    De Svitava is een vlak V-spant en zal (net als mijn M.A.S.) bij relatief weinig vermogen al willen planeren.
    Op de tekening is een Speed 600 motor getekend, die zijn er in verschillende varianten, als je langzaam wilt kunnen manoeuvreren, werkt een vijfpolige borstelmotor perfect en met een voldoende grote schroef is de boot ook niet écht langzaam als je meer gas geeft.
    Zoiets bijvoorbeeld:
    https://nl.aliexpress.com/item/32868050193.html

    Een borstelloze motor is wat méér uitzoekwerk, omdat die vaak niet lekker langzaam aanlopen.

    Laat maar weten als je vragen hebt

    Groeten, Jan.
     
  4. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    DE MAX
    dat zijn nu exact de twee soorten antwoorden waar ik naar op zoek was :)

    Motortjes voor andere toepassingen zijn voor mij bekend (rc trucks, buggys, crawler maar evengoed vliegtuigen), maar voor bootjes had ik altijd in het achterhoofd gehouden dat de combo van de schroef wel eens plots héél veel Amps kan trekken.
    k-k: ik merk wel dat je motortjes die je brushless voorstelt bijzonder klein zijn. Ik had me buitenlopers van een cm of 5 diameter verwacht... en jouw regelaar slechts eentje van 10amp?! Dan ben je met je batterij goed voor een uur of 10 varen?

    Ik had gehoopt op een geborstelde setup vooral in functie van een goedkope regelaar... maar had me voor de geest gehaald dat een 540 te snel draait om een propje aan te drijven.


    en kwa grootte van de boot moet ik me geen zorgen maken... ik woon in Belgie, de korst bijzijnde bevaarbare vijver (enkel in winter-seizoen als er niet gevist wordt) ligt hier 15km ver... dus zowieso met de wagen.
    Alle andere vijvers was een no-go... en zulke binnenwatertjes als in NL is slechts iets om van te dromen ;).
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Stijn, Het zijn inderdaad ini mini motortjes, maar sta versteld van de kracht die ze ontwikkelen. In wezen maken diameter en spoed van de schroef uit hoeveel vermogen je ermee "weg kunt zetten".
    Dus die regelaar is sterk zat. Kwam deze dingen op het spoor via het bouwverslag van de Yarra door Lex Verkuijl. Lex is een zeer ervaren bouwer. Zie link. Raad aan die eens geheel door te lezen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    Aan de hand van die kennis heb ik mijn tankertje omgebouwd naar borstelloos. Lees het verslag erop na en dan weet je hoe ik bij die kleine motortje terecht ben gekomen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    De HK brushless regelaar heeft zeer goede regeleigenschappen (zie filmpje in het verslag). Het motortje heeft 2 kogellagers. Dus wat heet goedkoop . 15 Euro voor het hele spul.
    Natuurlijk zijn er goedkopere borstelregelaars, maar een borstelmotor die relatief weinig toeren maakt is weer niet goedkoop.
    Neem je de 750 KV brushless motor dan zit je voor motor en regelaar op 25 Euro.
    Waar je wel op moet letten bij het HK regelaartje is dat er maximaal 3S Lipo op mag, dus even 11 Volt. Maar dat is met goedkope borstelregelaartjes niet anders.
    Kijk maar wat je met deze info wilt of kunt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stijn,

    Zoals je merkt zijn er vele wegen die naar Rome leiden; ik kom uit de wereld van snelle boten, met snelheden boven de 80 km/h, zoiets 'sijpelt' door in mijn semi schaal modellen, die ook vlot kunnen varen, hoewel ik ook met de M.A.S. overwegend op wandelsnelheid vaar, als ik rond het centrum van Sneek onderweg ben met één van mijn boten.
    Met af en toe een sprintje van een honderd meter (je bent zo uit het zicht gevaren...) haal ik met de M.A.S. een vaartijd van ruim twee uur.

    Mijn slepertje van 60 cm heeft een 550 borstelmotor (vijfpool) en een regelaar, die geruisloos regelt en de motor zó langzaam kan laten draaien dat je de bladen van de schroef nog kunt volgen. Met vol gas komt de sleper nét aan de rompsnelheid van zo'n 6 km/h.

    Ook hiermee kom ik ruimschoots aan twee uren vol gas...

    Als je voor een lange vaartijd gaat en een wat groter model maakt, zou ik een maatje groter gaan dan de mini motortjes die Klaas noemt. Reden hiervoor is het opwarmen bij lange vaartijden, een buitenloper heeft ook verliezen, die in warmte worden omgezet, hoe kleiner de motor, hoe geringer de warmte afvoer.

    Mijn 4250 800Kv buitenloper is later op een watergekoeld motorspant gemonteerd, omdat tijdens de testvaarten de boel toch redelijk warm werd na een uurtje op wisselende snelheden varen. Het beetje koeling zorgt ervoor dat ik nu twee uren zonder thermische problemen kan varen. Ook de regelaar is bij die gelegenheid opgenomen in het koelcircuit.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  7. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Dag Jan,
    Inderdaad veel wegen naar Rome :).
    Ik gebruik de brushless varianten vooral in vliegers(zelfs tot 50cc benzine vervangers)... En de vliegtijd en zijn normaal gesproken(tenzij een zweeftoestel) nooit langer dan een 15minuutjes.
    Een motor wordt daar wel blootgesteld aan een minimum flow van lucht maar opwarmen is uit den boze... In het vliegverkeer stellen we dat als er iets echt opwarmt je de foute motor-prop combi hebt en de regelaar die het dan natuurlijk wél aan kan (anders gaf die al eventjes rook)... Natuurlijk dit alles zonder te meten en of te rekenen :).

    Nu gaan ze bij de schepen er inderdaad redelijk vindingrijk mee om :) gewoon koelen en klaar :). Maar ik begrijp wel dat je in zulke romp 0,0 "flow" hebt.
    Rekening houdend dat er slechts 1 motor in komt dacht ik inderdaad een diametertje dikker te mikken ;-)
     
    k-k vindt dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek

Deel Deze Pagina