bootregelaar

• Topicstarter Topicstarter freekveegee
  • Startdatum Startdatum
F

freekveegee

Guest
Ik heb een (misschien wel stom) vraagje i.v.m. bootregelaars.
Kan je die ook gebruiken in een autoke of vliegtuig, of is daar iets speciaals mee waardoor die enkel kan dienen voor bootjes.
Ik heb namelijk een kyosho bluestreak 800 aangeschaft en die regelaar die er bij geleverd zit is alles vooruit of niets en ik wil mijn zoon ook de kans geven om er mee te spelen, maar dan moet hij ook achteruit kunnen en vertragen of versnellen.
Alvast hartelijk dank voor diegenen die iets willen antwoorden.

hoi freekveegee

ik zou geen vliegtuig regelaar geven want die hebben de meeste keer geen
achteruit. een auto regelaar kan maar dan moet je wel
opletten dat de regelaar te veel amperen krijgt anders ontploft hij
maar een boot en auto regelaar is bijna geen verschil
mvgr bart

het probleem bij een gewone regelaar is dat hij te warm zou worden (zit in een afgesloten box) dus spreken ze over een bootregelaar, maar die is duurder en ik ken het principe ervan niet. Als ik die dan toch moet kopen wil ik zeker zijn dat ik die nog voor iets anders kan gebruiken.

hoi freekveegee

ik zou geen vliegtuig regelaar geven want die hebben de meeste keer geen
achteruit. een auto regelaar kan maar dan moet je wel
opletten dat de regelaar te veel amperen krijgt anders ontploft hij
maar een boot en auto regelaar is bijna geen verschil
mvgr bart

@Bart: Zorg eerst eens dat je wéét waar je het over hebt...

@Freek:
Modellen als de Bluestreak zijn niet ontworpen om achteruit te varen.
Als je dat doet loop je kans dat er water via de balg, die de roerstang afsluit, naar binnenkomt.
Hooguit zou je héél langzaam achteruit kunnen varen.
Het type regelaar wat je nodig zal hebben hangt af van het amperegebruik van de motor. Dat zou je op moeten zoeken, bijv op de site van de HMBC. Daar staan de meeste scheepsmotoren met hun specificaties.
Koop je een te lichte regelaar zal hij doorsmelten. En niet "ontploffen" zoals Seabex zegt.
Daarom: altijd een zekering tussen je accu en je regelaar plaatsen die onder de blokkeerstroom van je motor zit, én onder de maximale capaciteit van je regelaar.
En áls je achteruit gaat varen: Héél langzaam, anders trek je de achterkant van je model onder water... en even later je hele model. Bij de meeste moderne regelaars kan je dat instellen.

Hallo Freek,

Zoals Roel al opmerkte, is een achteruit op een speedboot eigenlijk vragen om moeilijkheden, bij een speedboot moet je gewoon leren om vér vooruit te kijken en zorgen dat je niet in een situatie komt, waar je een achteruit nodig zult hebben.

Nu weet ik niet hoe oud je zoon is, dus heb ik gemakkelijk praten, echter mijn zoon is met z'n achtste begonnen met RC varen en had het vóóruit varen snel door, het vér vooruit kijken heeft even geduurd, maar is uiteindelijk ook goed gekomen (meervoudig Nederlands kampioen...).
Als de boot alleen volgas kan varen, zit er geen regelaar in, maar een schakelaar, die de accu direkt aan de motor koppelt, op den duur erg slecht voor je accu en je motor.

Kijk eens op Modellbau-Regler.de voor betaalbare regelaars, de AS12/30RW BEC (€40) is er eentje met achteruit (waarbij de achteruit met 50% gereduceerd kan worden), eigenlijk voor schaalschepen bedoeld, maar in een mild gemotoriseerde Blue Streak (550 motor?) werkt dit ook best.
Het goedkoopst is de Bausatz 12 Zellen 60A Bec voor zo'n €20, hiervan bestel ik er binnenkort een paar, als je er ook eentje wilt, kunnen we de portokosten drukken, stuur in dat geval even een PM.
Dit bouwpakketje moet je zelf in elkaar solderen, maar met die paar componenten is dat een fluitje van een cent.
Deze regelaar is alleen traploos vóóruit (zoals het 'hoort' bij een speedboot).

Groeten, Jan.

het probleem bij een gewone regelaar is dat hij te warm zou worden (zit in een afgesloten box) dus spreken ze over een bootregelaar, maar die is duurder en ik ken het principe ervan niet. Als ik die dan toch moet kopen wil ik zeker zijn dat ik die nog voor iets anders kan gebruiken.

Een 'bootregelaar' is over het algemeen ruim bemeten, daar de aanloopstromen voor een electromotor in een boot behoorlijk hoog kunnen zijn.
Een vliegregelaar kan wél, ik gebruik ze al jaren ik m'n wedstrijdboten, al dan niet voorzien van waterkoeling, maar dan moet je liefst wél weten wat wel en niet kan, een bootregelaar is dan de veiligste optie.

Een 'bootregelaar' in een auto is meestal behoorlijk waardeloos, omdat de functie 'rem' er (vaak) niet op zit, een auto rolt dan eindeloos door als je het gas loslaat, crashes zijn voorgeprogrammeerd...

Groeten, Jan.

hoi allemaal
ik ben een beginnend modelbouwer en ben bezig met een bootje daar zat een gewoon motortje bij (niet van een of ander bekend merk) nu heb ik een vraagje kan ik gewoon zomaar een regelaar op het motortje aansluiten of moet ik dan een motor nemen van graupner of robbe?

en moet er echt een accupak op de regelaar aangesloten worden of werkt die ook op gewone aa tjes (oplaadbaar dan)

thimon

Back