Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hoe hard vaart een model zeilbootje?
Ik heb een formule gevonden voor bootsnelheid, de wortel van de waterlijn vermenigvuldigen met 4,54
In mijn geval wortel van 0,55 * 4,54 = 3,37 km/h
Klopt dat een beetje?
Klopt ongeveer wel aan de wind.
Ik ken gevallen dat voor de wind , mits de boot niet duikt, aan zienlijk hogere snelheden zijn te behalen.
Overigens klopt dat formuletje aardig voor een IOM, DF95 en Marblehead, boten met een slanke vinkiel..
Het gaat om de orde van grootte. Ik heb zelf een paar fokjes gemaakt die wel hard maar niet hoog lopen. Als basis heb ik het AG-03 profiel genomen en de neuslijst een beetje gegokt met een voorlijkhoek van 45 graden.
Later wat gelezen over schijnbare wind, met 18 km/h wind en 3,37 km/h bootsnelheid maakt de schijnbare wind een hoek van 38 graden als de wind met 45 graden invalt.
Het onderlijk aanspannen lost een deel van het probleem op maar dan verlies ik wel snelheid.
Ik neig naar een nieuw fokje met een voorlijkhoek van 35 graden die ik dan een beetje kan bespelen door het onderlijk te vieren of aan te spannen.