boren in carbon...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Kon zo gauw niet wat vinden, maar zijn er nog bijzonderheden te vermelden (wat wel en wat niet te doen) bij het boren in Carbon plaat?

Ik heb een carbon landingsgestel beugel, waar nog geen gaten in zitten, en ik vroeg me af of ik nog speciale maatregelen moet nemen om rafelen of splijten te voorkomen of wellicht zijn er eisen aan de te gebruiken boren?

Groet, Bert

In ieder geval de carbonstof niet direct inademen. Afzuiging en of mondkapje gebruiken. Carbon fijnstof is niet bepaald gezond.

Of nat boren, mooiste met een gediamanteerde boor.

Maar als het Hk kwaliteit carbon is zal het met een kwalitatief goede boor ook wel gaan. Je kan met een klein boortje eerst een testje doen om te zien hoe het materiaal zich houdt.

Het is in elk geval géén HK kwaliteit volgens mij: 4,5 mm dik, en als ik er op tik klinkt het bijna als metaal...

Zit een stickertje "Fibrojet" op, als iemand dat wat zegt.

We zullen eens op zoek gaan naar een Diamantboortje....

Gewoon een paar goedkope boortjes voor gebruiken ipv 1 dure diamant boor.

Ze worden in ieder geval snel bot ja.
Een nieuw metaalboortje van de groothandel gaat er vrij vlot doorheen. Niet die piranha gamma troep die overigens net zo duur zijn.

Eerst met 2mm beginnen dat boort daarna een stuk makkelijker.

Tandarts boortjes doen het ook goed voor dit soort werk.
Even vragen bij je volgend bezoekje of ze ze willen bewaren voor je.

iets te klein boren en dan groter vijlen. Bij glasvezel enz doe ik het liefst zo. En dan de rand weer sealen. Gewone scherpe boor hoor, niet te fancy..

Vorige week heb ik ook zo'n landingsgestel geboord. Met een gewone hss boor op een vlakke ondergrond. Zorg er voor dat het materiaal niet omhoog schiet bij het doorkomen van de boor.
Boor goed scherp zodat je niet te hard hoeft te drukken.

Misschien wil een houtboor nog wel beter

Lijmtang is prima. Als de vezeltjes goede steun hebben aan de achterkant dan duw je ze ook niet weg. Het geheel moet dus wel mooi aanliggen.

Goeie tip!

Nog een andere vraag: die beugel is tamelijk smal: slechts 25 mm breed waar hij tegen de rompbodem geschroefd wordt.

Gaatjes over de centerlijn, of versprongen (twee gaatjes "vooraan" en eentje "ächter")?

Twee voor en een achter lijkt mij idd het beste.
De achterste rand is eigenlijk het scharnierpunt. Hoe verder de boutjes naar voren zitten hoe kleiner
de kracht op de boutjes. En dus de minste kans dat je ze uit de bodem scheurt.

Zelfde idee als een boekenplanksteun die alleen boven of onder aan de muur is vastgezet.

Ja... op zich is dat hefboomprincipe bekend.... Ik wist alleen niet of Carbon wellicht gevoelig is voor asymetrische krachtverdelingen o.i.d.

Hele tijd gelee alweer... ja de boren leefden maar zeer kort... HHS... met een beetje snijolie aangelengd met water... minder stof... slechts gore drab...
Het spul te zagen... ook zo een ramp... met een figuurzaag en een puntzakje vol zogenaamde GFK zaagjes... dat was met heel veel geduld te realiseren... zaag , na zaag... zucht... ga het niet weer doen. Moet eigenlijk met een waterjet. Heb ik niet.

Oh, dan moet ik eens kijken of ik die ergens kan vinden, want die heb ik niet op de plank liggen...

Back