Borgclips

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Gunther, 2 mrt 2020.

  1. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Ik heb een O.S. 40 FX overgenomen. Deze bleek door aangekoekte olie vast te zitten en heb hem voorzichtig gedemonteerd en gereinigd.

    Maar nu is er 1 borgclip die mijn drijfstang op zijn plaats moet houden kapot.

    Mag dit uit gewoon dunne staaldraad worden nagemaakt?

    Alvast bedankt
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben bang dat je niet zo snel geschikte draad gaat vinden, en zelfs als dat lukt is het nog niet zomaar even iets wat je uit de losse hand buigt. En als zo'n zelfgemaakt clipje breekt bij lopende motor ben je de sigaar, dan kun je de boel alsnog weggooien.

    Maar stuur even een e-mailtje naar JustEngines, want de ASP 40 (en 46) hadden dezelfde clipjes, en die passen gewoon. Met wat geluk heeft Andrew nog iets liggen.

    EDIT: sterker nog: hij heeft ze nog op voorraad zo te zien: https://www.justengines.co.uk/shop/...spares/a-s-p-0-40-0-46-spares/?v=796834e7a283

    Beetje naar beneden scrollen tot je "piston pin clip" tegen komt. Drie pond en een beetje.

    Let op: die ASP motoren hadden maar één clipje, jouw OS heeft er twee.
    Ik zie dat hij ook nog zuiger/cylinder setjes heeft voor de .40, en je doet jezelf écht een plezier als je het inferieure Nikkelgecoatte setje van je OS vervangt voor een echt ABC setje van ASP.
    Mijn OS FXi46 ging er (na inlopen) bijna 1000 toeren harder mee, en kon VEEL beter met hoge temperaturen overweg.

    Wel om denken dat je ABC wat anders in moet laten lopen dan de manual van OS aangeeft, maar daarna kan je OS weer moeiteloos 20 jaar mee of zo.
    Je motor is het waard, FXjes zijn heel fijne betrouwbare motortjes.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina