Born again helipilot met Eco 8: graag advies met upgrade

Hallo Modelbouwforummers,
Ik ben een echte born-again helipiloot die de hobby recent weer opgepakt heeft. Na in de mid 80-er jaren met een Vario-Heim volop deel te hebben genomen aan F3C, heb ik 10 jaar geleden(!) een (toen nieuwe) Eco 8 aangeschaft. Deze laatste vakantie heb ik (na een enthousiast gesprek met mijn oude leermeester Cees Verplanke) het ding weer eens meegenomen en er bijna elke dag mee rondgerost, jaja die ouwe kan het nog!

Nou vliegt hij prima, maar slechts max. 5 1/2 minuut en da's een beetje kort. Ik heb de bekende sportmotor en 8 cellen 2000mAh nicads met een Ikarus heli 3000 regelaar. Ik vlieg met mijn oude Robbe PCMS zender met 90 graden electronische mixer, idle-up etc.

Nou heb ik recent voor indoor een Ikarus Lama gekocht, we blijven stiekum toch kleine jongetjes nietwaar, en ben daardoor met de LiPo techniek bekend geraakt. Het zijn wel een beetje linke accu's maar denk ik voor mij momenteel de beste optie. In 10 jaar is er veel vooruitgang geboekt!

OK, wat wil ik en wat is de vraag nou eigenlijk.

-Ik wil graag minimaal 20 minuten kunnen vliegen. Liefst nog langer, en ook liefst met mijn JetRanger rompje gemonteerd. Ik vlieg geen 3d of F3C, het is puur recreatief rondscheuren.
Naar mijn inzicht heb ik 2 mogelijkheden.

1) Met de oude motor en regelaar en nieuwe LiPo's.
-Vragen: Welke grootte Lipo's dan, en kan de heli 3000 regelaar de accu's afschakelen voordat ze te ver ontladen zijn.

2) Met een nieuwe brushless motor en regelaar.
-Vragen: Welke motor, regelaar en LiPo's dan. Ik zie op ebay veel betaalbaar spul staan, maar ik heb te weinig ervaring om te weten hoe en wat.

Wie adviseert mij hierin?

Ik hoor het graag!

Groeten, Marco.

Hoi ! Leuk hoe jij de hobby weer oppakt, je kunt proberen met deze accu of de heli wil vliegen :
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 3S 30C Lipo Pack $49.60
Of de regelaar op tijd afschakeld weet ik niet, maar daar is een handig hulpmiddeltje voor dat waarschuwd met een led, die vind je bij dezelfde shop.

Je kunt ook meteen een brusheless setup erop zetten, heb je een dot meer power en nog langere vliegtijden. Bij diezelfde winkel kun je een prima setup kopen die errug veel goedkoper is dan bij Ikarus ;) Ik weet zo niet welke motor je dan moet nemen, even andere reacties afwachten dus !

Ik vlieg mijn eco8 met een Plettenberg HP 220/20/A3 P6 Heli, ging met 10 cellen NiMh prima, ruim voldoende power, en ben nu bezig met converzie naar 4s lipo. Geeft nog wat meer power :D En dat zou de vliegtijd rond de 20 minuten moeten brengen. Overigens zijn er natuulijk veel meer opties. Een aantal (net als mijne) kun je vinden op Ha-eM Helifun, bij "welke motorset". Persoonlijk zou ik zowizo die sport motor overboord gooien, upgrade naar borstelloos geeft de eco toch een heel andere dimensie, en je hoeft de motor niet elke zoveel vluchten te vervangen...

Succes Halmar

Zooow, intussen veel geleerd en contact gehad met mensen die er wat meer van weten dan ikke. Bedankt voor de reacties, overigens!

Inmiddels heb ik de hand gelegd op een brushless setup die voor een T-rex 500 bedoeld is en dus ook goed in mijn (lichtere) 500-size setup zal passen. Alleen het rotortoerental is bij mij lager dan bij de T-rex dus dat wordt nog even puzzelen.
Ik heb eerst van een HongKong site een goedkoop motortje besteld, waarvan ik achteraf dacht dat het nooit wat kon wezen en het niet de bedoeling was een paar honderd euro aan heli kwijt te raken door een rottig motortje.
Dus het is uiteindelijk een 500L motor met de RCE-BL60G 60A brushlessregelaar geworden. Dit ding is geschikt voor max 22,2V en als ik het goed begrijp dat geeft dat lagere stromen en dus lagere weerstandsverliezen en duss een sterkere helimotor.
Nou zit ik alleen nog met de keuze voor de LiPo accu capaciteit. Hoe weet ik nou hoe lang je vliegt met een bepaalde capaciteit?

De duur van je vlucht hangt ervanaf hoeveel cellen je neemt, met welke capaciteit. Stel dat je 6s neemt, dan is de stroomsterkte al de helft van dat als je 3s neemt. Door een betere efficientie heb je nog wat extra vliegtijd ook.

Ik weet alleen niet of dit uit gaat komen met je tandwielverhouding, dus dat moeten we ook weten.

hoe lang je kunt vliegen op een accu is van heel veel verschillende factoren afhankelijk.

Denk alleen maar aan vliegstijl, tandwiel verhouding, kop wat niet lekker loopt.
Zijn allemaal dingen die vliegtijd kunnen verkorten.

Voor mijn Trex 500 gebruik ik Outrage XP 25C 6s1p 3000mAh.

Ik vlieg met de standaard 500 5.30 minuten lichte 3d met een headspeed van rond de 2600.

Ik zou ook wel langer willen vliegen, maar kom dan in een zwaardere accu wat mijn center of gravity weer verandert, dan past waarschijnlijk de kap er niet meer op of ik moet een modificatie aan het frame uitvoeren.

Tis geven en nemen, ik vind het best zo, na 5 minuten neemt mijn concentratie toch af dus ik vind het best.

Groetjes

remon

Wij hebben op de club (Welkom bij) iemand met een eco 8 die geloof ik 25 minuten kan vliegen. Ik geloof dat hij zelfs op 3s/4900mah lipo's vliegt. Als je lang wilt vliegen dien je met 2 zaken rekening te houden, ten eerste gewicht. Elke gram minder geeft je extra vliegtijd. Dus kijk niet alleen naar hoog vermogen bij een motor maar vooral naar een laag motorgewicht (vermogen is uiteraard niet geheel onbelangrijk). Uiteraard is het zo dat bij een hogere spanning de stromen omlaag gaan en uiteraard geeft dat minder verlies. Dit is echter vooral van belang als je met veel power wilt vliegen, een setup om lang te vliegen is normaal gesproken veel lichter (lagere disc loading) en heeft veel minder reserve power beschikbaar. En gebruikt dus meestal een pakket met minder cellen om het gewicht lager te houden. Maar uiteindelijk heeft een heli afhankelijk van zijn gewicht en rotorweerstand in de lucht gewoon een bepaalde hoeveelheid vermogen (in watts) nodig om te kunnen blijven hangen. Dus rotortoerental is ook erg belangrijk. Wil je lang vliegen, dan moet dat toerental omlaag. Dat stuurt minder snel, maar geeft veel rendementswinst. Hou dan wel in de gaten dat de staartrotor genoeg toeren krijgt anders heb je te weinig vermogen op de staart. Als laatste (punt 3 dus) dien je tijdens het vliegen zoveel mogelijk te blijven vliegen. Hoveren heeft meer vermogen nodig dus trekt je lipo sneller leeg. Je kunt ook nog flybarless gaan. Dat scheelt ook 5-20% in benodigd vermogen. Ik geloof dat de eco 8 bij ons rond de 1200 gram weegt, dus dat geeft denk ik een goede indicatie voor je streefgewicht......

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Hmmmm 25 minuten vliegen zou heel mooi zijn!

De complete heli weegt nu 1450gr met de Ikarus Jet Ranger romp, standaard motor en 8 cellen nicad, bij 1060mm rotordiameter met s-slag GFK bladen

Gegevens motor: 11,1V-22,2V/ kv 1600/ 5mm as.
De Eco 8 wordt aangeraden voor 1300rpm hover tot 1500rpm acrobatic, dit geeft veel minder stroomverbruik dan de 2600rpm(!!) die als voorbeeld wordt gegeven.

Als ik dan de berekening erbij pak dan kom ik op:

1600kVx3cellenx3,5Vx0,8= 13440 delen door 1300rpm=10,33

Het hoofdtandwiel is 180 tandjes dus een 18t pinion zou ideaal zijn. De 18t is de kleinste 5mm pinion die Ikarus heeft dus de spanning van 11,1V kan ook niet omhoog.

Omgerekend heb ik met de 18t pinion dan op 80% 1344rpm, op 70% 1176rpm en op 90% 1512rpm. Ik wil de regelaar op een apart kanaal op de ingebouwde governor regeling laten draaien en zo heb ik dus mooi een beetje speelruimte met de toeren. Ik hou van een mooi realistisch toerental (een 3D heli vind ik net een wesp met ADHD) dus dat komt goed uit allemaal.

Ondanks dat ik met de inbouwruimte zit en ik aan de 11,1V vastzit, is een 3S 6000mAh LiPo met afmetingen goed in te bouwen in de Jet Ranger romp. Daar zijn er dan ook 2 stuks van onderweg.

Momenteel ben ik alles aan het verzamelen en een Grote Inspectie aan het uitvoeren. De standaard assen van hoofdrotor, bladhouders en staartrotor worden vervangen door echte C-85 assen want die van Ikarus zijn van kaas gemaakt lijkt het wel.

Ik zal eens wat foto's posten als er wat te zien is.

Dat flybarless vind ik ook interessant. Ik heb een vaag plan in mijn hoofd om later de Eco in een MD500E romp te bouwen met een 5 blads rotorkop. Ik heb vroegah ook flybarless met de Heim gevlogen en dat ging eigenlijk erg goed. Wordt vervolgd...

Marco.

Laatst bewerkt:
@ Bruteforce, leuke materie man! Met name omdat ik in dezelfde categorie val ;).

Zo’n zeven jaar geleden gestopt met het Heli vliegen en sinds kort weer ‘herboren’ begonnen met deze fantastische hobby. Deze wereld heeft niet stil gestaan zeg, Lipo accu’s, 2,4 GHz tx/rx en een gigantische hoeveelheid nieuwe en met name betaalbare Helikoptermodellen.
Ook ik ben nog steeds in het bezit van een Eco 8 (met diverse Alu upgrades) en ben bezig met hetzelfde probleem, door mijn recente kennismaking met de Walkera 4G6 (wat een fantastisch ding trouwens) wil ik nu m’n Eco 8 ombouwen naar Lipo en Brushless, de gewichtsbesparing en vermogenstoename vergeleken met NiCd + Brushed is natuurlijk gigantisch. Ik was uitgekomen op de volgende (vergelijkbare) motor + ESC/BEC combi. De kosten zijn ongelooflijk laag in vergelijking met de gangbare soorten voor de Ikarus Eco 8 en voor dat bedrag wil ik wel een gokje wagen. Ik ben dus heel erg benieuwd naar jouw bevindingen! Ik volg met belangstelling.
Groeten,
Don

Hoi Don,
Ik kreeg nauwelijks reacties dus dan ga ik gewoon mijn gang en zie ik wel weer. Nu de update!
Ik heb intussen een paar keer gevlogen met de Eco 8 trainer met 500L motor met de RCE-BL60G 60A brushlessregelaar, en dat gaat als de brandweer. Er is een 17T tandwiel gemonteerd omdat op het moment supreme de 18t niet in de shop was. Ik heb er een 3S1P Kokam 3300mAh pack op gebruikt waar hij ruim 12 minuten mee vliegt. Ondanks het meergewicht van de zwaardere motor en regelaar (281gr tov 214gr) komt hij in totaal toch lichter uit (1305 gram) als de brushed NiCad 8cell uitvoering. De regelaar stuur ik op een apart kanaal op governor (80%), dat geeft een mooi constant toerental en een fraaie turbine-sound. Wel vond ik hem een speelbal van de (stevige) wind en dat kost uiteindelijk ook vliegtijd omdat je steeds moet bijsturen.

Daarna heb ik hem in de JetRanger romp gebouwd.
Ik heb de onderzijde van de Ikarus Jet Ranger opengesneden (accutunnel) om de 3S1P 6000mAh SLS accu netjes te kunnen plaatsen. Die steekt nu iets uit onder de heli, maar aangezien het een Los Angeles City Fire Department heli is, kan dit net zo goed een opslag voor bluswater zijn;). Hiermee vliegt het ding gewoon een dikke 20-25 minuten lang, ik heb nog niet precies geprobeerd hoe lang want daarvoor was ik al geland. Gewoon net zo lang kunnen vliegen als je wilt! Het iets hogere gewicht (1595 gram) doet de heli goed in dat opzicht dat de heli stabieler is in de wind.

De Align brushless set is vergelijkbaar met wat jij hebt gevonden, maar ikke was wat duurder uit natuurlijk (heb ik dat:(). Ik zou je setje gewoon proberen en ik ben er vrij zeker van dat je heli veel beter vliegt dan nu. Let wel op dat hij een hele zachte aanloop moet hebben anders kost het je tandwielen.

Het 18t tandwiel van Ikarus wat je nodig hebt heeft partno. 67617.

Laat even weten wat je bevindingen zijn?

Groeten, Marco.

Ps: Het bevalt zo goed dat ik mijn "grote" Vario Star Ranger ook om ga bouwen naar electro. Geen stinkende, rokende en jankende 2-takts meer voor deze jongen!

Ha Marco,

Goed om te lezen man! 20 -25 minuten, daar kan ik alleen nog maar van dromen :sleepy: Ik heb inmiddels weer de nodige uurtjes in mijn ECO8 gestopt om 'm in ieder geval weer te begrijpen... Ik bestuur deze nog met een Robbe Futuba FC-16 en de mogelijke swashplate opties in deze zender komen niet overeen met de 90 graden swash die ik op de ECO8 gebruik, dat was nog even uitzoeken hoe ik dit destijds had opgelost maar uiteindelijk wel gelukt :p. Krijg er wel steeds meer plezier in daardoor, dit ding is zo retro ;). En nu ik jouw verhaal lees ga ik maar meteen de brushless set bestellen en het 18T tandwieltje bij Ikarus, bedankt voor het onderdeelnummer!!
Wellicht dat ik ook nog ga kijken naar een andere body, past prima bij deze heli, zeker met z'n lage toerentallen (rotor) en zoals je al aangaf mooie turbine geluid.

Keep you posted...

groeten

Don

Ik wil geen reclame maken maar na een mislukt uitstapje naar de ECO8 Royal heb ik hier nog 1,5 kit liggen.
Met een kleine bestelling en wat electronica kun je zo weer 1 kompleet vliegend maken.
de andere halve kit is dan dus je onderdelen voorraad..

Verder heb ik de royal gevlogen met 4cellen lipo en vloog toen 12 minuten met een 3250 mah accu.
Overigens kun je voor normale heli's een reken factor van 0,15 gebruiken..

Die factor kun je gebruiken om te berekenen hoeveel vermogen je gebruikt tijdens 1 minuut vliegen.
Bv een heli van 1Kg gebruikt in 1 minuut 1000mg x 0,15 is 150 watt...
je accu is bv 3S 2000mah en dus 3x3,5Voltx2000mah=21watt/uur
in 1 minuut is je accu dus 21x60=1260watt..
Dus je heli van 1Kg kan 1260/150=8,4 minuten vliegen..

Nu nog even de 80% regel als veiligheid voor de levensduur van je lipo gebruiken..
80% van 8,4 minuut is 6,72 minuut..

Zo einde van de therorrie..

Succes
benno

Overigens kun je voor normale heli's een reken factor van 0,15 gebruiken..

Die factor kun je gebruiken om te berekenen hoeveel vermogen je gebruikt tijdens 1 minuut vliegen.
Bv een heli van 1Kg gebruikt in 1 minuut 1000mg x 0,15 is 150 watt...
je accu is bv 3S 2000mah en dus 3x3,5Voltx2000mah=21watt/uur
in 1 minuut is je accu dus 21x60=1260watt..
Dus je heli van 1Kg kan 1260/150=8,4 minuten vliegen..

Nu nog even de 80% regel als veiligheid voor de levensduur van je lipo gebruiken..
80% van 8,4 minuut is 6,72 minuut..

Zo einde van de therorrie..

Succes
benno

Dank voor de les! Niet gevraagd maar zeker interressant om te weten ;)

Hee bedankt Benno!

Duzzzz even testen...

voor de Eco8 met 3s3300mAh kokam:

In 1 minuut 1305gr x 0,15= 195,75 W
3S 3300mAh 3x3,5x3300=34,65 W/uur

In 1 minuut 34,65x60=2079W

Eco8 van 1305 gram kan 2079/195,75= 10,6 min vliegen

op 80% wordt dat dan 8,5 minuut.

Voor de Eco8 met Ranger romp:
In 1 minuut 1600gr x 0,15= 240W
3S 6000mAh 3x3,5x6000=63W/uur

In 1 minuut 63x60=3780W

Eco8 Ranger van 1600 gram kan 3780/240=15,75 min vliegen

Op 80% wordt dat dan 12,6 minuut(??)

Ik haal 12 minuten resp 20+ minuten, dus zit er een behoorlijke veiligheidsmarge nog ingebouwd denk ik.

Hangt het er ook niet vanaf wat voor toerental je draait dan?

Tuurlijk kun je langer vliegen maar dan ga je over de veiligheids norm van de fabrikant heen.
Dit gaat ten koste van de levensduur van de lipo..

Ik vraag me af of je inzicht hebt over hoeveel je terug inlaad tijdens het ladings proces.
Dat zou overeen moeten komen met je berekeningen.

Die efficitviteits getal van 0,15 is een beetje afhankelijk van de setup..
Bedoeld voor heftig 3D of rustige schaal rondvlucht en loopt van 0,14 tot 0,16.
Het heeft niets te maken met de soort vlucht, tenzij je heel heftige 3D doet misschien, maar is meer een natuurkundig fenomeen waarbij newton ons al heeft voor gerekend dat alles wat omhoog gaat energie opneemt en die energie weer afgeeft als het naar beneden gaat.

Dus als je nu een keer een goede meting neemt door bv 10 minuten te vliegen en dan kijken op een computer lader hoeveel lading terug in de lipo gaat kun je je eigen effectiviteits getal berekenen en dan weet je of je een zuinige heli hebt of ergens een groot verlies in de vorm van warmte en slijtage optreed..

Benno

Ik heb 'm beveiligd met een lipowachter, en daarbij de safety op de regelaar op "midden" ingesteld. Ik neem uiteraard geen risico de LiPo's te ver leeg te trekken.

Het is nog altijd zo dat de luchtweerstand quadratisch toeneemt met de snelheid, dus een hoger rotortoerental neemt meer vermogen op, Newton of niet. Omdat wij op een relatief laag toerental draaien denk ik dat we daarom ook een langere vliegtijd hebben.

Maar nogmaals bedankt Benno, ik leer steeds meer op deze manier!:thumbsup:

Back