Borstelloos doorgebrand....Nog te redden of KLIKO ?

Enkele dagen geleden een gebruikt borstelloos motortje gekocht via "INTERNET"
Het betreft hier een binnenlopertje van Model motors 1215/10
Op het eerste gezicht ziet het kleine dingetje er leuk uit...Carbon aan de buitenkant, leuk blauw kleurtje...etc.

afb13872.jpg

Echter na het uitpakken viel mij op dat de motor niet lekker rook ! en 1 spoel zag er een beetje zwart uit..

afb13873.jpg

Zoals je op de close-up's kan zien is een gedeelte van de motor doorgebrand....em maakt deze een vreemd geluid als ik hem aansluit op de regelaar...( Nog geen kwart gas )
Met andre woorden: De motor is naar de eeuwige vliegvelden...KAPOT dus... :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

afb13874.jpg

Nou weet ik dat het altijd een risico is om ongezien iets te kopen via internet, maar om zo met je bek op de keien te gaan... :cry: :!: :cry: :!:

uiteraard heb ik de verkoper er mee geconfronteerd, en hem gevraagd een voor beide partijen bevredigende oplossing te bieden...maar...je raad het al...tot op heden geen reactie....

gr Gert

De vraag: ....is deze motor te reviseren cq opnieuw te wikkelen ?

gertbartelink zei:
De vraag: ....is deze motor te reviseren cq opnieuw te wikkelen ?
Haha wat denk je zelf. Als ze een complete CD rom motor of zelfs een geborstelde ombouwen tot brushless monster is die van jou zeker op nieuw te wikkelen hoor ;)

Ik hoop alleen niet dat de boel zo heet geworden is dat de magneten gedemagnetiseerd zijn.

Als je hem open krijgt. Want het ziet er naar uit dat hij gelijmd is, (misschien met een beetje warmte en een polietrekker, let op want die dingen plooi je gemakelijk scheef.

En dan het aantal windingen tellen en de richting. Daarna degelijk gelakte koperdraad halen bij motorenrevisie .

succes in de fijnmechanica :)

Uhm shure,

Bedoel natuurlijk kan een anker opnieuw gewikkeld worden maar daar heb je wel een redelijk apparaat voor nodig. Denk nou niet dat je met alleen je linker en rechter handje die koperdraad zo strak kan wikkelen...

Enniewee

Veel succes

Op dit forum zijn er wat draadjes over te vinden, ik heb even gezocht voor je maar kan het niet meer vinden. Wellicht dat Ron van Sommeren hierop kan inspringen?

Denk overigens niet dat dit makkelijk te realiseren is hoor. Er blijft namelijk weinig van de orginele geborstelde motor over. De Rotor wordt namelijk gebuikt als stator, opnieuw gewikkeld, en dan moet er een nieuwe bel met magneten overheen geplaats worden. Het wordt dan dus gewoon een buitenloper.

@Bart. Hoe hard wil je on gods naam aan die draden trekken dan? als het er gewoon strak omheen zit lijkt het mij prima. Kan mij niet voorstellen dat dit niet met de hand te wikkelen is.

@Gert. Is dat blauwe aluminium niet gewoon in het carbon gedraait (dus met schroefdraad) ?

Volgens mij is de 1215/10 (ik vlieeg met de 20) een binnenloper. De stator is in het carbon huis gelijmd, en die moet je herwikkelen. Je kan proberen de endbells eraf te halen met een verfstripper en de wikkelingen te herwikkelen, maar ik denk zelf dat het niet echt een makkie word... In Rijnsburg zit een bedrijf (Elektra Brand) dat electromotoren herwikkeld (Ook minuscule borstelloze voor bijv. gyro's in vliegtuigen en schepen) wat je misschien kan bellen. De motor kost overigens nieuw niet zo heel duur dus ik denk dat het al heel snel einde oefening is...

Groetjes,

Ton.

Back