Borstelloos motor , een keuze maken ?

• Topicstarter Topicstarter andry
  • Startdatum Startdatum
A

andry

Guest
Hallo Allemaal

Ik heb pas geleden een kist gekregen die ik wil vliegen met een
elektro motor. Nu was ik al gevallen op de borstelloos motoren.

Maar nu zijn der heel veel keuzes da ik de bomen door het bos nie
meer kan zien. Hoe moet ik nu een keuze maken. Er kan een speed
400 in zij die gene waarvan ik hem overgenomen heb. Nou zou een
vervangende brushless motor van de speed 400 mooi zijn , met
uiteraard wat meer vermogen.

Ik was een beetje gevallen al op de Mega 16/15/3 , maar wat
beteken die cijfers precies want er bestaat ook de 16/15/4
16/15/5 , dus wat is het verschil tussen die cijfers.

Wat is het verschil tussen een binnenloper een buitenloper ?
Ik weet wel dat een buitenloper klein en kompakt is en een
binnenloper gewoon als een speed 400 uitziet. Dus het liefst
wel een binnenloper.

M.v.g.

Andry Sappe´

Andry,

ik heb zelf ook 4 brushless motoren in gebruik, maar ik blijf het ook lastig vinden.
Om een geschikte motor te vinden zul je hier om goed advies te kunnen krijgen, precies moeten opgeven wat voor vliegtuig je hebt.
Dat wil zeggen: type, lengte, spanwijdte, gewicht, hoe je vliegtuig moet gaan vliegen, wat voor accu je wilt gaan gebruiken, en welke dus niet omdat die niet in je vliegtuig passen of te zwaar worden voor je vliegtuig.

Ik ben altijd erg blij geweest met het advies van mede-clubgenoten.
Winkeliers-advies ben ik altijd huiverig voor, een clubgenoot heeft advies van winkelier toch eigenlijk verkeerde dingen aangeschaft, kost toch altijd weer een hoop geld.

Helaas kan ik je er niet verder mee helpen, maar andere vast wel.
Succes,

Hans N.

@ Andry : Gaat het hier soms over die cessna 180 van jou ?

Groetjes
Steven 8)

Inderdaat

Het gaat om de cessna van mij. Deze is 40 inch spanwijdte
Ik wil der rustig mee kunnen vliegen dus schaal. Maar wil wel
wat vermogen voor de boeg kunnen hebben.
De kist is 40 inch spanwijdte
en het gewicht weet ik nog niet precies , denk rond de 700 gram.
Geen lipo's da wil ik nie , ik wil gewoon simpele cellen van 3000 mAh

M.v.g.

Andry Sappe´

Wat simpel rekenwerk:

40" span is ~1 Meter, echt op schaal levert dat ~12 DM² vleugelopervlak .... om rustig te kunnen vliegen is (bij een model van deze afmeting) een vleugel belasting van 40gram/DM² al hoog.

Conclusie 480 gram is het uiterste wenselijk gewicht.

Om een kistje met 40 gram/DM² (en een goed dragend profiel) netjes in de lucht te houden is een snelheid van 10M/Sec (36KM/uur) wenselijk ...

Er van uitgaande dat de prop maximaal 8" (20cm) diameter kan hebben, en een "rustige" spoed die daar bij hoort 4-5" is ( we kiezen voor het gemak 4,5"= ~11 cm) .....

Dus om 10M/sec te halen moet de prop ~91 toeren/sec draaien = 5460 rpm + 30% verlies op de prop = ~7100 rpm ....

Dan zou b.v. een AXI 2212/20 (volgens de fabrieks metingen) aardig in de buurt zitten ...
Voor spec's zie
Accu's 7-8 cellen uit de 500AR klasse (950-1200 Mah in de NiMh uitvoering) 150-200 gram
  • tellen we op:
    motor 57 gram,
    prop/meenemer 20 gram,
    12A regelaar 15 gram,
    accu 200 gram

maakt voor de aandrijflijn 292 gram (afgerond 300)
Blijft 480-300 = 180 gram voor de rest, hier moet nog de rest van de RC af, zeg maar 30 gram (2 mini servo's + mini ontvanger) ....

Dus als je zorgt dat het komplete kistje zonder RC ca. 150 gram weegt (moet kunnen) zou het zo goed vliegbaar moeten worden....

Andry als je de cellen die jij zegt in wil doen (3000 mah)
Kan je alleen maar rondjes rijden en zou hij nooit gaan vliegen :?
Voor de rest sluit ik me helemaal bij Dirk aan

Nou Dan ben ik wel benieuwd wat voor
cellen ik dan wel moet vliegen 1200 mAh ?

M.v.g.

Andry Sappe´

maar kan iemand mij alsnog de cijfers uiteleggen
die bij de motoren staan ?

Accu's (goede kwaliteit) in 2/3 A formaat
in NiMH van Het merk GP Sanyo of KAN rond de 1100 mAh .... wat je makkelijk krijgen kan.

Cijfer betekenen niet zoveel

Voorbeeld modelmotors AXI 2212/20
  • bij de meeste eerste cijfers diameter van het anker of de gehele motor in mm (voorbeeld 22=anker)
    de tweede de lengte van het anker of de gehele motor in mm (voorbeeld 12=anker)
    en de derde groep het aantal windingen (voorbeeld 20)
en op zich kan je daar weinig mee, dit omdat brushles motoren op zeer verschillende wijze opgebouwd kunnen worden ... (het wordt snel het appels en peren verhaal) ...

En waarom geen 3000 mAh cellen

dat is meer Amperes dan die 1100 dus mij lijkt

meer stroom dus langer vliegen of zie ik het verkeerd ?

Ja dat klopt, maar hoe hoger de capaciteit van de cellen, hoe zwaarder ze ook worden, en dat krijg je zoals hier boven al geschreven stond een te grote belasting op de vleugel, dan valt die dus uit de lucht..

Met minder Ampère vlieg je korter, maar het gewicht wordt minder...

Groetjes
Steven 8)

3000 cellen die 10A lekker vinden, wegen snel 60 gram het stuk .... 8 cellen pakket weegt dan 480 gram (compleet pack dus meer dan 500 gram)..

Gaat je kissie dus 300 gram meer wegen ... plus de extra versterkingen die nodig zijn om zo'n zwaar pack mee te nemen .... nog zwaarder -> zwaardere veugelbelasting -> zwaardere motor ....

tuurlijk kan het, maar het vliegt niet (lekker) ....

zo'n kistje moet je licht houden, dan vliegt het leuk ...

Oke

Dank voor de uitleg.

Maar ik zit nog steeds te twijfelen tussen die Mega en de Axi
Vind de mega meer mijn type kwa uiterlijk . De axi vind ik
te fragiel vind ik :?

De MEGA Acn 16/15/xx zijn 20 gram zwaarder....
maar niet beter dan de AXI's ...
(Sommige AXI zijn ook bij Graupner te koop voor heel nette prijzen ...)

een 16/15/7 "doet" ongeveer het zelfde als de AXI 2212/20 .....

de MEGA in 3 turns versie, maakt te veel toeren voor het soort kistje dat je bouwt .... leuk voor een "jet-alike" maar niet voor een Cessna 180, deze werpt waarschijnlijk spontaan zijn vleugels af ...

Jaah dan heb ik liever die Mega 16/15/7

Vind ik er wat degelijker eruit zien.

even ter info,
ik vlieg ook met een axi2212/20 en 3s1p lipo 1500mah en ben er erg tevreden mee, ze lopen erg mooi en zijn bovendien erg geod afgewerkt. De reden dat ze goed betaalbaar zijn is omdat ze uit tjechie komen.

Aha

Nou moet nog ff nadenken welke motor het nou word.

M.v.g.

Andry Sappe´

voor zo'n kist zou ik een axi nemen. Die kunnen een grotere propellor met meer vermogen aan zonder vertraging. Een mega die een grote prop aankan levert geen vermogen meer zonder vertraging. Eenvertraging is dus zwaar. Ik heb zelf een axi 2212/20 met een 8.5x4.5 prop en dat levert genoeg vermogen om een 500 grams toestel recht omhoog te trekken. Dat op 3s lipo's. Met 8 cellen KAN 1050 oid (GP1100) heb je dan nog goed vermogen met een 9x5 prop. Mega's zijn meer voor speed kisten. Die axi is echt mega goed ;)

Als je nog een leverancier van AXI zoekt met super service kan ik je de volgende echt aanraden:

www.hepf.at.

Vorig jaar met m'n axi 2212/20 schade gehad, kogellagers stuk door loodrechte crash op steen.
Kreeg gratis nieuwe lagers.

Dit jaar regelaar stuk door waarschijnlijk vocht : gratis nieuwe regelaar opgestuurd gekregen.
Bovendien geven ze ook advies.
succes

Aaah kijk

Dank je Herman ( zo heet je toch ) daar heb ik iets aan een rede.

En Yeti ik zal eens kijken op die site :D

M.v.g.

Andry Sappe´

Back