Borstelloze Motor voor mijn himoto

Discussie in 'Electro offroad' gestart door marcolino, 19 apr 2020.

  1. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    hallo rc car vrienden,
    ik heb een vraag.ik zoek een bruchless motor voor mijn himoto monstertruck 1:10. ongeveer 120A.
    ik zoek een snelle sterke motor want mijn himoto is geheel in aluminium en heb zelf ook wat verbetering ontwikkelt voor mijn himoto zoals een gesloten tandwiel kast geheel gefreesd uit aluminium dubbele lagers bij de wielen.
    Nou weet ik ook wel dat je met een dure motor van 150 euro die door de winkel geheel voor jou wordt ingeregeld en met een dikke lipo van 14.4 volt a 120 euro kan vliegen met dat ding.
    maar ik zoek iemand die veel ervaring heeft welke motor op aliexpress of amezon of ebay, die gewoon zijn werk doet, en zelf kan programmeren en welke lipo ook gewoon zijn werk doet ik weet het is natuurlijk allemaal made in China en dat de kwaliteit soms slecht, is maar dat er ook heel goed spul tussen zit wat gewoon goed is maar je moet het gewoon even weten.
    Dus ik hoor graag van jullie
    groetjes marco
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja... je wilt in een 1:10 auto waar 2S en 3S accu's voor te vinden zijn in de standaard racepack formaat en een dikke motor leggen welke standaard niet groter mag zijn dan een 540 formaat die op zijn beurt vaak ook niet meer dan 3S aan kan.

    Dan zit je ook nog eens met een beperkte tandwiel overbrenging. Wat raden ze aan of wat gebruiken de anderen?
     
  3. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    hallo Roelof het formaat is wat beperkt rond 36 mm van de motor maar zijn tandwiel verhouding ben ik vrij in want ik maak mijn eigen tandwiel kast. ik heb nog geen aanraders ik hoop dat iemand ervaring heeft met een borstelloze motor en lipo van aliexpress die mij kan vertellen dit is een goede. heb nu ook een borstelloze motor op mijn himoto van alie maar die doet het slecht bij het op trekken dat komt door dat de ruimte tussen het anker en de spoelen te groot is als je de auto een klein duwtje geeft gaat hij als een raket maar als hij 50 meter tot stilstand komt omdat je moet remmen moet je er na toe lopen om hem weer een duwtje te geven. niet echt heel handig dus weet je nog wat dan hoor ik dat graag. groetjes marco
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Je bent niet vrij met je tandwielverhouding, die dien je af te stemmen op de motor. En ik zie dat er maar 4 verschillende pinions zijn en maar 1 main gear:
    http://www.himotoracing.com/?detail...ruck_e042&item_no=E10MTL2&submit=Option+Parts
    Dat geeft niet veel ruimte.....
    Als motor wordt er een 3650kv aangegeven, dat moet dus op zeker gaan werken met die tandwielen.

    Het traag optrekken wat je nu hebt met het stoppen na 50 meter klinkt als een te zware tandwielverhouding, zet er maar een kleiner tandwiel op de motor en hij zal beter optrekken en de regelaar zal minder snel in de beveiliging schieten.
     
  5. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    Roelof bedankt voor je link van himotoracing.
    mijn tandwiel verhouding is 64T op 17T dus kleiner kan ik bijna niet want dan komt de motor tegen de aandrijf as aan.
    ik zou nog iets kleiner kunnen maar het probleem zit hem niet daar.
    Mijn collega heeft 4 van deze motoren op alie gekocht en die hebben ook last van het weg rijden uit stilstand.
    ze hebben al een motor is de soep laten draaien want de motoren zijn niet echt stof dicht.( nou moet ik wel zeggen hij heeft ook himoto buggy en dat gaat heel heel erg hard hij heeft ook zijn eigen himoto baan achter in zijn tuin met een hele groep club leden ook himotos nou kan je vertellen een grote slijtage slag voor je auto, maar wel heel leuk.)

    deze motor hebben we onder de loep genomen en geconstateerd dat rotor ten opzichte stator te veel ruimte heeft waardoor de motor bij stilstand de motor begint te brommen.
    het enige wat nog kan de motor anders programmeren en een dikke lipo van 14,4 volt er op gewoon een bak spanning door die motor een jagen en als hij kapot gaat jammer heb mijn geld al terug gekregen van meneer alie.
    ik zoek gewooneen andere motor.
    groetjes marco
     
  6. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
  7. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
  8. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    hallo Btje deze heb ik gekocht bij meneer alie.
    de programmeer kaart was defect maar ik heb van mijn collega een andere gekregen want die heeft er 3 bestelt op alie.

    https://nl.aliexpress.com/item/32861623673.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dGw76Rv
    ik heb de BL3650 KV3900 120A + card

    weet jij misschien hoe je dat stotteren en brommen van de motor uit stilstand kan verbeteren.
    zou je hem ook anders kunnen programmeren?
    en weet je ook wat een goede lipo zijn misschien kan dat nog helpen .
    bedankt voor je linkje van meneer alie.
    ik hoor graag van u.
    groetjes marco
     
  9. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Nee helaas geen idee. Ik zou inderdaad kijken naar de instellingen die je kunt programmeren. Iets met gain of versnelling of reageren op gas.
     
  10. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    oké bedankt voor je reactie Btje. Maar ik heb nog een vraagje, het linkje dat je mij stuurde heb je zelf ervaring met deze motor de surpasshobby of heb je van andere gebruikers gehoord dat deze goed is.laat me het even weten. alvast bedankt. groetjes marco
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik zie uit wat reviews dat die ok zijn.

    Ik ga zelf denk ik voor de volgende motor (racerstar 3660, liefst met een 80A esc):

    https://nl.aliexpress.com/item/3283...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    in 3300 kv

    of deze racerstar 3650, esc 60A combi:

    https://www.banggood.com/nl/Racerst...ri1h0aApvTEALw_wcB&ID=516951&cur_warehouse=CN

    in 3100 kv

    Die laatste gebruikte iemand in hetzelfde model als wat mijn zoon wil opbouwen. Daar deed die het erg goed in. Ze gaven wel aan dat hij redelijk warm werd. dat zou dan opgelost kunnen worden door een kleiner tandwiel op de motor, dan zal de stroom iets zakken. Wil je dan dezelfde snelheid dan moet je in KV omhoog.

    Een iets langere motor betekend meer torque. Je moet hem wel fisiek kwijt kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  12. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    oké super bedankt voor je informatie
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    is die motor heel misschien stomtoevallig sensorless...
    dan moet de regelaar dus op basis van een gok zijn spoelen onder stroom gaan zetten.
    zit hij fout, gaat de motor niet draaien.
    dat is dat gebrom.
    omdat er niets in beweging komt, gebeuren er nog wel meer rare dingen in die motor en in de regelaar, goede kans op een mooie fik in de regelaar.

    dit kun je verbeteren door de timing in de regelaar aan te passen.
    de motor doet niets. dom ding.
    de regelaar stuurt alles aan. stuurt hij fout aan, krijg je gekke dingen.
    eenmaal draaiend doet alles het wel, al wordt het misschien warmer dan hoort.
    maar op gang komen.. dat is kritisch als hij een beetje wordt tegengehouden.

    eigenlijk zou je dan een brushless motor MET sensor moeten pakken.
    dan hoeft de regelaar niet te gokken, en kan de boel zo wegrijden.
     
  14. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    bedankt voor je reactie ik heb nieuwe lipo bestelt op meneer alie en daar is het even op wachten maar ik ga met de programeer kaart me aan de gang maar ik bestel toch een andere motor want ik heb mijn geld terug gekregen van de oude en mócht hij uit branden nou jammer dan, dat zie ik maar als leer proces.
    groetjes van Marco en bedankt.
     
  15. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    ja de motor is sensorless dus de regelaar moet het doen, daar heb je gelijk in. de motor is maar een stom ding waar je gewoon een bak spanning op het juiste moment moet proppen. ik ga kijken of ik op meneer alie één met sensor kan vinden.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  17. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    bedankt Roelof voor de tip maar als ik een nieuwe motor uit zoek koop ik toch een complete set, motor en de bijbehorende regelaar met programmeer kaart
    maar bedankt voor je linkje
    groet marco
     

Deel Deze Pagina