Borstelloze setup Elipsoid van Staufenbiel ???

Ik ben van plan om straks in Dortmund een Elipsoid van Staufenbiel aan te schaffen. (2,80 mtr thermiek zwever voor in de vakantie)

Alleen aandrijven met een speed 600 met vertraging is natuurlijk geen optie.

Dus...., wie kan mij helpen aan een goede borstelloze setup ?

Ik zat te denken aan maximaal 10 sub-c cellen en een maximaal verbruik van ca. 20 A.

Alvast bedankt.

Janwillem.

Hoi,

Met 10 cellen en max 20 ampere doe je niet echt veel. (is 200watt input onder belasting), dus ik zou zowiezo voor iets borstelloos kiezen.

Aangezien je een zwever omhoog wilt trekken, zou ik naar een buitenloper kijken, die hebben zonder een vertraging een groter kopel (dus grotere prop) als een klassieke borstelloze.

Ik zou als voorbereiding eens op de site's van AXI:
http://www.espritmodel.com/accesories_axi.html
om te zien wat voor type je nodig hebt.

Borstelloos kost wel e.e.a ook ivm de speciale regelaar maar je hebt een onverslijtbare motor.

Een ander alternatief is een Ultra-930-6 met een krusse vertraging (1:2) die draait iets van een 13x6 op 10 cellen, rond de 30 ampere....

Grootste advies is te bekijken wat je budget is, en dan nog even flink rond te neuzen op het web wat daar voor te koop is.

Suc6
Winfried

Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik even een algemene benadering geef:

Neem 10 cellen en een motor van rond 150-200g met 1200 rpm/v of minder.
Hier mee kan je dan een prop van 10x6 aandrijven (of groter bij lagere rpm/v)

Gewicht en rpm/v (toeren per volt) gelden inclusief eventuele vertraging.

Voorbeeld:
mega 30/3. 1270 rpm/v. op 10 cellen met 10x6 40A. 1.6kg trekkracht.

kontronic drive502 met 480-33 1:4.2
3300 rpm (vandaar de "33"), maar met vertraging 785 rpm/v. Dus daar kan een grotere prop op.
10 cellen 13x7 prop, 35A.

Buitenlopers hebben vaak lagere rpm/v, maar ook weer niet zo overdreven. Even goed kijken wat de fabrikant aanbeveelt voor prop.

Een buitenloper AXI 2820/10 heeft maar iets lagere rpm/v (1100) dan de genoemde "gewone" mega 30/3. Daar kan dus wel een iets grotere prop op, maar de mega kan meer stroom hebben. Aanbevolen prop bij 10 cellen daarom ook weer een 10x6. Axi is wat lichter, maar wordt ook bij wat minder stroom gebruikt en heeft een lager rendement.
Kortom: buitenloper is niet per definitie de beste keus.

Ik zou geen veel geld uitgeven aan een nieuwe "oude" techniek cobalt motoren. Gewoon borstelloos als je nu investeerd.

Dag Jan Willem,
Ik heb een Ellipsoid met de volgende inhoud: Mega Axi 28/20/10, Jeti 40-3P, 8 x 2000 GP 4/5SC Nimh, 11 x 7" Aeronaut. Hiermee stijgt hij onder een hoek van ongeveer 25 gr. en heb ik ongeveer 4,5 min motorloop. Daar ben ik best tevreden mee. Maar je wilt altijd meer, vandaar dat ik nu kijk naar 8 x Sanyo 1900 HR-4/5faup. Dat is nog lichter maar wat minder mAh. Mijn doel is om wat vaker omhoog te kunnen. Misschien weet iemand daar iets zinnigs op te zegggen.
Ik vind de Elipsoid een fantastische kist, alleen kan hij weinig hebben. Vandaar dat ik van 8 x 2400 SC ben afgestapt. En dat is een goede keus geweest.
Succes ermee!

8xsc al te zwaar naar je zin? Ja dan beperk je wel de mogelijkheden.
Maximum gewicht wat je wilt toelaten aan lipo's dan maar. 3s1p 6000mAh van tarabat bijvoorbeeld. http://www.tarabat.com

De energie om vaak omhaag te gaan komt toch van je accu. Als je daar op bespaard ga je minder vaak omhoog. simpel.
Als je nul gram accu meeneemt kom je zelfs helemaal niet omhoog :wink:

Zelf heb ik ook lopen rekenen aan de elipsoid. Ik ging uit dat die kist wel iets kan verdragen. Daarom toch wel ietsje meer dan een aandrijving voor een 7 cellen zwevertje.
8xSC (3300 GP dan) en een nieuwe "twister 29/40" van jamara lijkt wel wat. Die motor heeft slechts 600 rpm/V dus daar kan een enorme prop op. Lijkt op een vertraagde mega 22/20/4.
8 cellen, 30A, 16x10 prop levert 5m/s met een 40graden stijghoek.
10 - 11 keer naar 150 meter.

2 keer zoveel als met de genoemde AXI op 11x7 en ook stuk beter stijgen.

Verschil in gewicht ongeveer 250g. 20% zwaarder, dus minder dan 10% sneller dalen (gaat namelijk niet linear). Wel ietjes sneller ook.

Meer accu als je vaker omhoog wilt en je niet teveel zorgen maken over het meergewicht.

Als je een eind moet rijden neem je toch een volle tank ook als is dat "zwaarder" en verbruik je meer?
http://www.prop.at/neues/jamara_01.html

Zelf on het bezit van een Silent Dream van FVK. 2.8 meter spanwijdte, 2,1 kg licht.

Als aandrijving 10 *1600 4/5 sub c cellen, Jeti 40 ampere regelaar en een mega 30/3 met 2:1 vertraging. Als prop een 14*8.

Deze combinatie gaat snel en steil omhoog. Totale motorloop ongeveer 3 minuten, dat is goed voor 6 tot 8 stijgvluchten.

Over eventueel gewicht hoef je je niet al te veel zorgen te maken want een te licht zwever heeft geen lekkere daalsnelheid en wordt erg windgevoelig. Mijn eigen zwever ooit eens gevlogen zonder accupakket en met windkracht 4, Ondanks z'n maat leek het net of je met een klein zwevertje aan het vliegen was zo zenuwachtig vliegen was het, om over de penetratie tegen de wind in al helemaal niet te spreken.

Back