borstelose motor lehner 1515-22D

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal ik heb een vraagje over een borstelose motor Lehner

Type 1515-22D kan ik deze op 12 cellen laten lopen ik weet namelijk niet of dat mogelijk is heeft iemand daar antwoord op ??? :D

Nee dat klopt dat kon ik ook niet het is in iedergeval een 1515 maar daar staat achter met pen in gevuld 22

Je zou uit de van Lehner bekende motoren de betekenis van de notatitie kunnen afleiden. Meestal bevatten de getallen informatie over de lengte van de stator, diameter. aantal wikkelingen en aantal polen. De volgorde van de getallen staan moet je even opzoeken.

dan moet ik dat dan maar niet veranderen had er graag een paar meer willen hebben.

De 1515 22 kan makkelijk op 12 cellen draaien.
Je moet hem wel toestaan om in de buurt van het maximale rendement te draaien. Dat wil zeggen belasten tot ongeveer 2600 rpm/Volt.
De uiterste belastingsgrens van alle Lehner motoren ligt bij 1Watt/gram motorgewicht/10.000 rpm.

Voorbeeld:

Een 1515 weegt 100gram.

Dus bij 30.000rpm mag er 300Watt doorheen.

Gedeeld door 12 cellen=ongeveer 22Amp.

dus ik kan rustig hem op 12 cellen laten draaien zonder dat ie stuk gaat

Voor de zekerheid even een waarschuwend vingertje !

Als je de regels die Bert je gegeven hebt volgt zou dat dus goed moeten gaan.
Je zal dus wel moeten weten hoeveel Ampere de motor trekt bij 12V en de propellor die je gebruikt.
Is je propellor te zwaar, bereik je dus niet de juiste RPM/V en kan je motor dus meer Ampere's trekken dan goed voor hem is.
Dus even op zoek naar iemand met een Ampere-tang en even meten.
Dan blijft de boel heel en kan je nog lang plezier van je motor houden.

Hans

Back