Borsteloze Regelaars => De bomen en het bos

Even voor de duidelijkheid dit gaat over regelaars voor borsteloze mororen. Ik weet dat regelaars geen borstels hebben :)

Ik wil het een en ander gaan zelf bouwen met CD rom motoren. Maar misschien ook een gekochte axi of typhoon e.d. gaan testen. Er is veel op de markt al dan niet automatische instellingen of geheel handmatig. Geschikt voor verschillende type motoren enz.

Nu heb ik een aantal basic vragen waar ik na enig lezen en rondvragen nog niet geheel uit kom. Ik zou graag wat uitleg en verduidelijking hebben over:

- Timing - Welke instellingen heb je minimaal nodig
- Cellen keus handmatig of automatisch (voor en nadelen)
- Wat kunnen problemen zijn met velddetectie en hoe kun je dat met de keuze van een regelaar reeds beperken

Dit komt zo even in mij op. Misschien komt er nog meer

Alvast bedankt

Mark

Hoi Mark,

Voor wat jij wil heb je eigenlijk gewoon een universele regelaar nodig. Beste in dit geval is de Castle creations phoenix. De software van deze regelaars is erop afgestemd alle typen motoren te doen lopen.

De problemen met velddetectie voorkom je dus gewoon door een regelaar te kopen die voor alle typen BL's ontworpen is, ipv bijvoorbeeld sommige schulze reeksen die speciaal voor pletti's ontworpen zijn. Nu zijn meeste modernere regelaars wel ontworpen om universeel te zijn, het ne merk slaagt er al wat beter in dan het andere. Voordeel van Castle is de uitstekende service, lichtste gewicht van alle concurrenten.

Qua timing instelbaarheid op de regelaar maakt het niet uit of er nu 3 of 5 ranges inzitten. Ik zeg duidelijk range, want in tegenstelling wat iedereen lijk te denken heb jij echt niks te zeggen over de timing die de regelaar toepast. Je stelt een range in high, low, medium. Men denkt dikwijls, ha, voor buitenlopers heb ik veel graden voortiming nodig, dus moet ik de regelaar op high zetten. Niet nodig! je kan hem zelfs op low zetten, en de regelaar zal dan automatisch naar de hoogste voortiming in de laagste range gaan. kritisch is dit dus niet, zelfs als je geen timing kan instellen doet de regelaar dit gewoon zelf. Regelaars met vaste timing bestaan, zoals de oudere types jeti. maar zoalng je die niet koopt hoef je je hier geen zorgen over te maken...

Niels

Aangezien buitenlopers (cd-rom en lrk) een hoge zelfinductie hebben, hoef je geen hoge schakelfrequentie te kiezen, dat leidt alleen maar tot extra schakelverliezen in de regelaar. Het is dus niet nodig om 16 of 32kHz in te stellen.

Mark Oostveen zei:
Even voor de duidelijkheid dit gaat over regelaars voor borsteloze mororen. Ik weet dat regelaars geen borstels hebben :) ...
Dat is niet leuk zo, je maait me het gras voor de voeten weg ;)

Ik heb vele merken regelaars inmiddels aan mijn motoren gehad en ben het meest te spreken over de Jeti/Hacker Master regelaars. Zeer flexibel en buitengewoon betrouwbaar. Kunnen tot nu toe iedere motor, binnen en buitenlopers, goed aansturen. Bovendien zijn ze nog min of meer betaalbaar.

Ik heb ervaring met 4 CC regelaars, waarvan één het niet deed, één niet in staat was een LRK motor fatsoenlijk te laten draaien (niet mijn eigen), en twee het wel doen. Voor mij liefst geen CC meer. Sorry Niels... :?
:D

Hoeft geen sorry bij hoor, het zal altijd iets van smaken blijven. Ik heb al 2 cc regelaars doorgebrand gehad, mailtje gestuurd en aan weekje later had ik een nieuwe. Dat moet je bij hacker eens proberen.

Ik heb een hacker master 08 gehad, en ik vond het vooral lastig dat ze zo hard opstarten, en dan terug vertragen. Alle jeti regelaars doen dit. Het rendment van m'n cd-motoren was altijd net wat beter met een MGM of een castle. Geen idee waar het aan lag, ik heb die hacker 08 inmiddels al een tijdje verkocht...

Hacker en Castle en MGM zullen wel aan mekaar gewaagd zijn. zoveel regelaars, zoveel meningen :wink: .

Niels

@Ron: Bij de Hacker esc's die ik heb, kan je met de zgn progbox een hele rits parameters instellen.
1) Frequentie 8, 16, 32kHz... waar dient dit voor, en wanneer gebruik je wat wel/niet.
2) laatste parameter is "timing monitor" {on/off} Wat zou dat nou zijn? Ik heb Hacker gemaild, maar die reageren niet. rtfm helpt niet, staat niets over te lezen. Timing is in te stellen van 0-30graden, maar da's een andere knupske.

groeten, robert :)

Bedankt alvast,

Het probleem wat ik nu nog heb is dat ik niet altijd in de specs terug kan vinden wat de moglelijkheden zijn.

Zo heb ik b.v. gekeken naar de YGE op lipoly.de een colega heeft daar goede ervaringen mee. Nu kan ik daar alleen wat vinden over de timing 0-30gr per 7,5 graad instelbaar. Maar niet over range of schakelfrequenties.

Hoe zit dit??

Ook ik ben een groot supporter van Castle Creations, 4 CC's en 2 Hacker/Masters is mijn voorkeur de CC's

Inderdaad is de support geweldig, ik had het gevoel dat er wat glitches zaten wanneer de motor aan was en na wat testen ook weer het gevoel van dat het de regelaar was.
Ook met de hacker geprobeerd en hetzelfde, beide leveranciers benaderd en Castle Creations stuurde binnen 1 week een nieuwe met een ander design, zonder dat zij zeker wiste dat ik een regelaar had.
Het was inderdaad de regelaar en de gratis retour envelop zat er al bij.
Hacker stuurde mij een mailtje terug met als antwoord dat het nooit de regelaar kon zijn, dus ik moest het in het circuit zoeken.

CC's zijn zo universeel inzetbaar en programmeerbaar als maar mogelijk is. Regelmatig komt er een nieuwe firmware met weer mooiere features, dus.......

psst ! de xenon van Jamara wordt ook door CC gemaakt!

r :fadein:

Back