Bostonian indoor model

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 22 mrt 2015.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Voor beginners zijn er veel modellen/ontwerpen. Nadeel vind ik persoonlijk dat mensen snel zijn uitgekeken op deze modellen. De volgende stap is dan een model dat op een echt vliegtuig lijkt. Hier zijn dan een aantal opties in: een schaalmodel (vaak voor beginners erg lastig), een sainte zoals ik heb laten zien in Sainte of een klasse die vaak wat onbekend is bij de meesten.

    Een korte uitleg. Bostonian modellen hebben een spanwijdte van ongeveer 40 cm, een gewicht van een gram of 7 en hebben een doosromp. Ze zijn simpel te bouwen en zijn een goede oefening voor een toekomstig schaalmodel. Ook qua vliegen lijken deze modellen op een schaalmodel.

    In dit draadje is de bouw van mijn Bostonian te volgen. Of het model aan de regels zal voldoen heb ik geen idee van aangezien de regels nogal onduidelijk zijn. Veel landen hebben hun eigen regels wat betreft minimaal gewicht, bekleding enzovoort.

    Ik ben begonnen met het stabilo.

    [​IMG]

    De houtafmetingen zijn 1,5 bij 1,5 mm met uitzondering van het schanierdeel deze is 1 bij 1,5 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het stabilo is in 2 delen gebouwd zodat ik tijdens het (in)vliegen nog aanpassingen kan doen.

    [​IMG]

    Het kielvlak heeft de zelfde afmetingen als het stabilo en word ook in 2 delen gebouwd.

    [​IMG]

    De romp word opgebouwd uit 2 zijkanten die later aan elkaar worden gezet. De afmetingen van het hout zijn 2 bij 1,5 mm. Deze latjes heb ik rechtop gezet zodat de hoogte 2 mm is.

    [​IMG]

    Zoals je kan zien heeft onderkant een flinke buik. Volgens de tekening moet je deze ronding lamineren van 2 stukken hout. Ik vind dit vaak onnodig ingewikkeld voor beginners dus heb de vertrouwde "waterkoker methode" gebruikt. Ik heb het hout boven de waterkoker gehouden terwijl het water kookte. Als je de deksel opzet slaan de meeste kokers niet uit en heb je de tijd om het hout vochtig en warm te laten worden. Vervolgens kun je het hout dan in de gewenste vorm buigen op de tekening en deze vastzetten met blokjes en spelden.

    [​IMG]

    De romp zoals deze als zijkant gebruikt kan worden. Volgende stap zal nog een zijkant bouwen worden en de vleugels.

    Bernard
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ziet er super uit zoals jij bouwt, jaloers!!
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wordt het een penguin?
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Dank je Vincent. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden begonnen met modelbouw en heb eigenlijk nooit anders gedaan dan vrije vlucht. Afgelopen 4 jaar eigenlijk weinig kunnen bouwen maar ben blij dat het me nog lukt.

    Als in de vogel of een model? Dit model is al eens gebouwd in nederland en je zou verwachten dat dit model niet goed vliegt vanwege de vorm van de romp. Het is bijna een vleugelprofiel maar hij vliegt goed.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    [​IMG]

    Inmiddels de 2e zijkant ook klaar en de romp zit in elkaar. Helaas een beetje scheef aangezien de rondingen niet 100 % gelijk zijn. Dit zal geen probleem zijn voor het vliegen.

    [​IMG]

    Nu ik een cirkelzaag machine in het bezit heb, kon ik ook eindelijk de vleugel ribben maken. Dit is de linkervleugel. De rechter is nog in aanbouw. Hierna is het een kwestie van bekleden en alles samenvoegen. Dit zal nog even duren aangezien ik eerst mijn bekleding uit Engeland moet hebben.

    Bernard
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels weer een klein stukje verder met het model. De staartvlakken zijn bekleed en heb een begin gemaakt met de wielen. Morgen een poging doen om de rechtervleugel te maken en vervolgens de vleugels af te werken. De romp zal nog wat meer werk vergen aangezien er nog een neusblok voor moet komen. Hopelijk morgen wat foto's.
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels de mogelijkheid gehad om wat foto's te maken.

    [​IMG]

    Het stabilo en kielvlak zijn bekleed. Alleen nog samenvoegen met een schanier en ze kunnen op het model.

    [​IMG]

    Ondertussen ook de onderkant van de linkervleugel bekleed. De bovenkant krijgt een andere kleur maar die komt erop als ik de romp ga bekleden.

    [​IMG]

    Voordat ik de romp kan bekleden moet er eerst een neusblok op de romp en het onderstel moet erin. Gelukkig is het onderstel gewoon een 0,8 mm as dwars door de romp met daarop de wielen. Morgen de mogelijkheid om alles te bekleden. Foto's daarvan volgen...
     

Deel Deze Pagina