Natuurlijk wil ik niet beweren dat het onmogelijk een drone kan zijn geweest. En evenmin de suggestie wekken dat alle 1:1 piloten zich hebben vergist als ze melding maken van een ontmoeting met een drone op hun vlieghoogte. Maar het kan toch geen kwaad om kritisch te kijken naar een kort bericht waarbij niet is op te maken of het 100% zeker is dat de piloot een drone tegen de vleugel heeft zien botsen? Mogelijk dat het toch om een aanname gaat, bijvoorbeeld op basis van de ervaring dat er op die plek ook met drones wordt gevlogen, wat het waarschijnlijker maakt dat het nu ook om een drone zou gaan. Dat zou zeker begrijpelijk zijn.
Als ik iemand ineens hard zie wegrennen en merk dat mijn portemonnee uit mijn zak is verdwenen, dan zou ik ook als eerste denken dat die persoon mij heeft beroofd. Maar voor hetzelfde geld is dat al iets daarvoor gebeurd, door een zeer vingervlugge zakkenroller, die rustig zijn weg vervolgt, niet in beeld komt als dader, en ondertussen krijgt iemand anders ten onrechte de diefstal in zijn of haar schoenen geschoven. Als ik dan, in mijn stellige overtuiging dat de rennende persoon de dader moet zijn, blijf volhouden dat het zo is, dan kan het nog raar lopen. Tenzij er bijvoorbeeld camerabeelden opduiken, waarop duidelijk te zien is dat het toch anders was als wat ik dacht te hebben gezien. Totaal andere situatie, toegegeven, maar het maakt misschien wel duidelijk dat je soms een situatie verkeerd kan inschatten, als je afgaat op je eigen waarneming, of wat je denkt te hebben gezien, omdat het past bij wat je verwacht dat er is gebeurd. Mijn moeder heeft me altijd geleerd om dingen te (blijven) onderzoeken, en daaruit conclusies te trekken, en hoewel ze nu helaas niet meer leeft, is dat volgens mij een zeer wijze les.
En uiteraard ben ik het helemaal ermee eens dat als iemand hiervoor verantwoordelijk is, deze persoon zich zou moeten melden, of anders opgespoord. Maar het gaat me iets te ver, op basis van dat ene korte bericht, zonder verdere toelichting, om met 100% zekerheid te kunnen weten dat het zo is gegaan zoals het lijkt te zijn gegaan, of waarschijnlijk zal zijn gegaan, en er daardoor weer mogelijk met een bestraffende vinger naar die drone vliegers gaat worden gewezen. Dat is soms zeker terecht, zag laatst nog een filmpje van een stel Amerikanen die met een FPV quad verticaal langs een pilaar van een hoge brug doken, terwijl de brug vol was met verkeer. 1 stuurfoutje, of een technische storing, en dat ding kan een hoop ellende veroorzaken als 'ie midden tussen het rijdende verkeer terecht mocht komen. Dat is gewoon vragen om problemen, en dat soort gedrag heeft niets te maken met op een verantwoordelijke wijze je hobby beoefenen. Helaas is de drang om iets spectaculairs te kunnen tonen op Youtube en "social media" dan groter dan het gezonde verstand. Alles voor de "likes" en "hits" lijkt het devies van sommigen te zijn...Totdat het een keer goed mis gaat....