Boulton P111

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Santman, 15 jun 2023.

1. Von W

Von W

Lid geworden:
    23 mei 2004
    Het probleem met te zwaar worden heb ik nog niet echt ondervonden, bij mijn 3D geprinte modellen leg ik de eerste laag wel steeds vrij dik dat sluit de poriën van het LW Filament.

Op je vraag over de schuim kitjes, wel momenteel wordt er niets gesneden wel bestaat er een geprinte versie voor 64mm EDF die je tegen een kleine vergoeding kan downloaden op cults3D.

https://cults3d.com/en/3d-model/various/boulton-paul-p111-rc-64mm-edf-jet

Dirk

2. Santman

Santman verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Eindelijk weer wat tijd gevonden. Alles in- en aan elkaar gelijmd.

In het totaal uitgekomen op 494 gram.

Nu klaar om er wat kleur op te zetten. Bij een hobbywinkel hier in Eindhoven dezelfde spuitbussen gevonden als dat Dirk gebruikt. Ik ben benieuwd hoeveel extra gewicht erbij komt.
    Daarna alleen nog afmonteren. En vliegen natuurlijk. Als het tenminste een keer droog wil worden. (Ons veld ziet er inmiddels meer uit dan een zwembad met zeewier...).

Laatst bewerkt: 21 mei 2024
    jan brilman vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Dit is leuk, ik wil er ook 1 bouwen :)

4. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Weer een stapje verder. Er zit kleur op. Alleen nog een blauw rondje op de staart met een nummer erin.

[​IMG] [​IMG]

Ik moet zeggen dat verf niet echt vergevingsgezind is. Blijkt dat ik toch wat netter moet bouwen zodat het er wat strakker uitziet. Maar ja. Als ie in de lucht is, dan is dat vast en zeker niet zichtbaar :koud:.

Verder nog afmonteren en dan vind ik hem klaar. Heeft ook lang genoeg geduurd....

tjarko vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    is deze met de hand te starten of heb je echt een lanceer inrichting nodig ??

6. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Wat ik gelezen en gezien heb kan het met een handstart. In een ander draadje over deze kist staat een filmpje. Daarin wordt gevlogen na een handstart.

7. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Nu echt bijna klaar. Alleen nog uitslagen instellen. En hoe goed ik ook zoek, ik kan niet meer vinden hoeveel mm ik moet gebruiken. Iemand tips?

8. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ik zou gewoon een 3 standen schakelaar gebruiken om DR/Expo te schakelen naar 3 uitslagen, ik vlieg een houtbouw delta met 77cm span met 15mm uitslagen maar das best heftig en trekt bij volle snelheid en volle uitslag 20G :D
    om te beginnen zou ik zon 10mm up en 10mm down instellen als middenstand op je DR schakelaar, en dan een low rate stand met 5mm en de high rate op 15mm ... op alle standen een 30% expo en dan zit je wel aardig op de juiste instelling.. na de maiden kan je altijd nog aanpassen naar je eigen wens qua DR en Expo
    ik zou in ieder geval niet met te kleine uitslagen beginnen want bij de start heb je soms wel wat uitslag nodig omdat je nog geen snelheid hebt en geen prop die wind over je roeren blaast
    half tot 3/4 gas en vlak tot heel lichte stijghoek opgooien en wees bedacht dat je direct een klein tikje rolroer naar rechts moet bijsturen na het opgooien....... dit soort dingen vliegen super makkelijk zolang je de cg maar goed hebt

9. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Hoi @Mugen MRX-3,

Dank voor je reactie. Ik ga dit proberen. Eens kijken of het zondag vliegweer wordt.

Gr,
    Mark

Mugen MRX-3 en tjarko vinden dit leuk.
  10. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Maiden niet geheel succesvol achter de rug. Uit voorzorg waren mijn assistent Tjarko en ik in wat hoger gras gaan staan ergens halverwege ons veld. Door een iets te schuine opgooi kon de kist te weinig vaart opbouwen. Resultaat was een zachte ‘landing’ op een metertje van ons vandaan. Dat was een tegenvaller, want ze zou toch als de brandweer moeten gaan.

Bij de tweede poging werd recht vooruit gegooid. Met het gas bijna vol open ging dat een beetje te goed. De kist was al snel op weg naar de grens van ons vlieggebied. Snel gas terugnemen en proberen in een rustige beweging een bocht te maken. De kist werd super nerveus bij elk commando (vreemd met 50% expo) en het draaien van de bocht ging ook niet echt lekker. Na twee halfslachtige rondjes ging het uiteindelijk mis. Na een bocht ging de kist vanaf een meter of 4 tot 5 schat ik in, redelijk recht naar beneden. Negatief: scheur in de voorkant van de cockpit waar de batterij probeerde te ontsnappen. Positief: voor de rest helemaal intakt. En neergekomen op een meter of twee van een ven.

Dus nu een kleine reparatie en gaan nadenken over: meer expo? Kleinere uitslagen? Inregelen an een Elevator to Camber mix (Futaba) zodat bochten vliegen gemakkelijker worden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 17 jul 2024 om 06:46
  11. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Zwaartepunt niet te ver naar voren ?
    Delta is wat kritisch op CG maar verder vliegen ze erg makkelijk…… zelfs ik kan er mee vliegen :D

12. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Nee als het goed is niet. Zwaartepunt ligt precies volgens het boekje op 23 voor de TE.

Deel Deze Pagina