Boulton Paul p111

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 24 sep 2019.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vanmiddag de vleugels segmenten aan elkaar gelijmd.
    Het verbaast me hoe klein het modelletje uitvalt.

    [​IMG]
     
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    En dat is dan nog de grote versie,;)
    Spanwijdte is 75cm, om een vergelijk te geven, de Freewing Mirage2000 heeft maar 4cm meer spann en die is voor een 80mm en met alles op en aan zoals retracts. Wat de BP111 zo klein maakt is de korte romp, maar vliegen doet hij als een grote hoor.
    Wat de EDF betreft zou ik gaan voor de Wemotec, lippen om te bevestigen kan je er zelf weer aan lijmen, ik heb het al eens gedaan met twee stukjes triplex en die zijn er nooit meer af gekomen.
    Voor de roeren, dat is eigenlijk heel simpel. trek een lijn op de vleugel helften van de wortel naar de tip. Heel nipt steek dat niet, vanaf de achterlijst gemeten 45mm aan de wortel naar 35mm aan de tip.
    X-53 122.jpg
    Op de foto zie je ongeveer de verhoudingen, wil je de juiste afmetingen zal ik deze maandag laten weten.

    Dirk
     
    wvr vindt dit leuk.
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De Velocity fan past niet lekker, zonder veel aanpassingen te maken. Dit heeft ermee te maken dat de behuizing van de velocity aan de buitenkant nog ringen heeft, welke in de weg zitten. Gekeken om aan de wemotec weer lippen te plakken. Maar toch ervoor gekozen om een nieuwe wemotec te kopen. Het gevoel tussen de oren zit niet goed, om er weer lippen aan te plakken. Ik zeg niet dat het niet kan, Dirk heeft het bewezen. Maar ik moet er een goed gevoel bij hebben en dat had ik niet.
    Een nieuwe behuizing was mogelijk, maar laten we nu gek doen. Dus maar een evo versie bestelt ipv de pro die ik had liggen.

    @Dirk,
    Heb je nog de positie van het zwaartepunt voor mij?
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zwaartepunt komt er morgenavond aan als ik weer thuis ben, moet het eens nameten.
     
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zoals beloofd, het zwaartepunt ligt bij mij op 23cm gemeten vanaf de achterlijst!!
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    :friends: Dank je wel
    Kan ik nog wat gaan knutselen, verder in het project zie je waarom ik het zwaartepunt nu graag al wilde hebben ;)
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De bouw ligt niet stil. Maar er is weinig te zien. Ben de inlaat op maat aan het schuren voor de edf. Tevens de hele inlaat glad schuren, zodat de lucht zo min mogelijk verstoort wordt.

    Van de week ook dezelfde vernis gehaald die Dirk gebruikt. Nog nooit mee gewerkt, wordt een leuke uitdaging.
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Toch nog een fotootje.

    De bovenste romphelft is geplamuurd en geschuurd. De onderste is alleen geplamuurd. Na schuren zijn de naden niet meer voelbaar en zijn alle oneffenheden eruit.

    Als de inlaat gereed is, doe ik er 1 laagje vernis in. Om te voorkomen dat de plamuur stukjes los laten en door de fan opgezogen worden. Hierin de hoop dat 1 laagje vernis een deklaag geeft, waardoor de plamuur verzegeld zit en niet los komt

    [​IMG]
     
  9. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Toen waren ze al met drie,
    X-53 70 01.jpg
    Gisteren de 64mm versie vliegklaar gemaakt,hij is identiek aan de 70mm versie maar deze heeft een FMS 64mm/3900kv EDF en als lipo is een 3300mAh 3s voorzien. Hij was bedoeld als een light versie en dat is hij ook geworden, momenteel komt hij uit op 810gr dat is als ik mij goed herinner een kleine 200gr minder dan de 70mm versie. Eens hij een kleurtje heeft zal het nog ietsje meer zijn. Hoe dan ook als ik hem verticaal losjes in de hand houd en volgas geef zou hij zo vertrekken, dat zit wel snor. Als de wind niet te gek doet moet hij er deze namiddag bewijzen wat hij waard is.
    Eén verschil nog met de andere P111 die ik gemaakt heb is de vorm van de cockpit vooraan. De eerste heb ik met wat snij en schuurwerk zo schaal mogelijk gemaakt. Met een draad bol snijden gaat nu eenmaal niet dus zonder dit modelleren ziet de cockpit er niet uit, maar deze keer heb ik hem wat ronder gelaten. Het is minder op schaal maar ik kan er mee leven en ik vind hem er zelfs sneller uitzien.
    X-53 70 03.jpg X-53 70 04.jpg X-53 70 05.jpg

    Nu nog een kleurenschema verzinnen dat in het rijtje past.

    Dirk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tjarko, coen_l en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    De vernis werkt voor mij veel beter dan de houtlijm/water manier het gene waar je wel moet op letten is dat je het teveel aan vernis vanonder het papier haalt. Doe je dat niet zal deze na het drogen aftekenen door het papier, dit doordat de vernis merkelijk dikker is dan de verdunde houtlijm. Ik haal de vernis vanonder het papier met een schuimrollertje, zo gauw het papier op zijn plaat ligt rol je vanaf het midden de vernis naar de zijkanten, wacht hier niet te lang mee want de vernis trek snel aan en dan laat hij zich niet meer wegduwen. Je zal versteld staan wat er aan de zijkant onderuit komt.
    X-53 70 06.jpg

    Verder ziet het er al zeer goed uit, spiegelglad moet hij niet worden maar de inlaat wat gladder maken doe ik ook steeds en dan een laagje vernis er op.

    Dirk
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je voor de tips.
    Ik maak eerst een proef stukje op een rest stuk foam. Dan heb ik een beetje het gevoel hoe het werkt met vernis en papier.

    De inlaat is niet super glad. Maar alle oneffenheden zijn eruit gehaald.

    Mooie foto van de 3 op een rij.
    Hoe zit het met het stroom verbruik tussen de 70 en 64mm. Ooit een 70 op 3s gehad, dat beviel me niet, een echte stroom vreter.

    Mooie puma op de achtergrond :rofl:
    Die volg ik in het andere draadje
     
  12. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Deze Puma wordt vermomd als een Messerschmitt :D

    Dirk
     
  13. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    De stroom bij de 64mm zit net onder 40A bij 3s meen ik mij te herinneren, in ieder geval er zit een 40A esc in en die heb ik niet zomaar lukraak genomen.
    Bij de 70mm gaan we al richting 60A op 4s.

    Dirk
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Williams FW14 kleuren van Nigel Mansell :yes:
    offff de mooie zwart/gouden Lotus JPS :worship: maar dat is iets minder goed te zien..


    :banana::banana: ik zou hem in Rothmans kleuren maken :banana::banana:
     
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik dacht meer aan de Lotus kleuren van de jaren zestig, racing green met een gele band. Dat gaat mooi uitkomen met de gapende bek van de Boulton Paul.
    Maar voor hetzelfde geld stoot ik mijn hoofd aan bv de keukenkast en wordt het iets compleet anders, pas de dag dat de eerste laag er op zit is het definitief ;)
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ben zover dat de romp in elkaar zit tot daar waar de fan moet komen. In de hele inlaat heb ik de overgangen vloeiend gemaakt. De neusring zit erop. Deze moet ik nog met filler glad laten overlopen, hij was ietsjes te smal, maar dat is snel opgelost.
    De filler zit er al op en is nu aan het drogen. Dan schuren en de inlaat met de dirk-wonderen-verf behandelen.
    [​IMG]

    Hoe ziet het er nu uit in de mond van mijn walvis.
    [​IMG]
     
    mig 3, bipeflyer, tjarko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Het bewijs dat "The black Hole" eigenlijk paars is :D
     
    coen_l en mig 3 vinden dit leuk.
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Voor de zekerheid even navragen.
    De achterlijst dient toch recht te zijn, als je over beide vleugel achter lijsten kijkt? Of heb je toch V-stelling bedacht in je ontwerp?
     
  19. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Geen V-stelling,
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Snel nog een beetje meer uitleg, gisteren had ik nog snel geantwoord voor ik slapen ging.


    De vleugel wordt gewoon in de uitsparing gelijmd normaal gezien moet deze ook nog wat klemmen. Zorg ervoor dat er overal goed lijm zit, ik doe dit ook met de "bruislijm".
    Er zitten geen sleutels of dergelijke in om hem met de romp te verlijmen, tot nu toe heeft dit altijd volstaan en ik kan je vertellen dat de BPbij mij al best wat G's te verwerken heeft gekregen.

    Wat ik wel aanraad is om de vleugel volledig af te werken voor hij aan de romp gaat, dwz, servo's ingebouwd, roeren klaar en aangestuurd en alles bekleed. Als je de vleugel apart hebt werkt dit veel aangenamer dan wanneer deze al aan de romp vastzit want dan wordt de BP een onhandig ding om aan te werken.

    Ook is het veel makkelijker om de romp apart te bekleden, ik doe dit in tegenstelling met veel van mijn andere modellen hier wel met 25gr glasvezel ipv met papier, omdat dit bij de ronde romp van de BP met papier een echt lappendeken zou worden. Ik leg de glasvezel er wel op met dezelfde vernis als waar ik het het papier mee lijm.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina