Boulton Paul p111

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 24 sep 2019.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    Dirk, dank je voor de uitleg.
    Zo had ik het ook afgekeken bij jouw. Dat de losse delen eerst gereed gemaakt moeten worden en dan aan elkaar lijmen.

    @Dirk,
    Zou je een foto kunnen plaatsen van je 70mm versie, met de accu's erin?
    Mocht daarbij het gebruikte soort accu niet goed duidelijk zijn op de foto, zou je kunnen vermelden welke je gebruikt?
    Heb gekeken naar het 4S pakket, maar dat wordt krap. Denk dat het 2x 2S moet worden.

    De vleugels op maat gesneden en even erop gestoken. Ze klemmen goed in de romp, dat is ideaal voor het passen. Ook snel het kielvlak er even op gestoken, begint al aardig vorm in het model te komen [​IMG]

    De cockpit zat me nog dwars.
    Door de 100% focus op de uitlijning van de inlaat, was ik de focus op de cockpit verloren. Waardoor een uitlijning niet meer goed was. Natuurlijk zou dit met filler opgelost kunnen worden, maar dat leek me kwetsbaar, aangezien het steeds open/dicht moet. Om het zo te laten, daar ken ik me goed genoeg voor, daar zou ik me aan blijven irriteren. Daarom de schuurlat gepakt en de cockpit kap aan beide zijden 4mm smaller gemaakt. Daarna aan iedere zijde 2 strips balsa van 2mm dik erop geplakt. Hierdoor is de opening in het totaal 4mm smaller geworden, maar ik denk dat dit geen probleem is. Nu laten drogen en dan op maat schuren. Kan nu weer goed slapen :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
    Von W en guyken vinden dit leuk.
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    820
    De cockpit is klaar, de balsa stripjes doen hun werk.
    Was wel lastig schuren met de schuurlat, moet een beetje filler aan te pas komen om een kuiltje eruit te halen, welke ik erin geschuurd heb.

    In het nieuwe jaar nog niet veel gedaan.
    De houtjes voor de van gelijmd. Achteraf blijken ze nog iets te dun (Is nu 4mm multiplex). Moet nog iets onder, maar beter nog moeten verhogen dan verlagen.
    [​IMG]

    Op een goede schuurbeurt na, is de romp nu zover klaar. Dus op naar de vleugels. Dirk plakt de servo's vast en met filler maakt hij het e.e.a. weer glad. Ik houd er niet van, om servo's vast te plakken. Daar moet ik nog een oplossing zoeken
     
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    686
    Locatie:
    testelt
    Goed zo Hoeby:yes:

    Gewoon opvullen met wat balsa, hier heb je echt geen sterkte nodig.

    Bij de servo's heeft zo iedereen z'n voorkeur, vroeger was ik ook van mening dat servo's steeds demonteerbaar moesten zijn. Toen waren ze nog net wat duurder maar met de prijzen van tegenwoordig blijven ze bij mij zitten zolang het model leeft.
    Het is jaren geleden dat ik nog spontaan een slechte servo gehad heb dus stuk gaan ze eigenlijk ook niet, dat risico neem ik er ook wel bij en als er als een wat tanden ontbreken in de servo is er meestal wel meer loos met het model (zie vorige regel) en dan maakt het ook niet echt meer uit ;)
    Dus tenzij het grotere modellen zijn lijm ik ze permanent in het model, eenvoudig, licht en snel.

    Verder kan ik nog vertellen dat de 64mm 3s versie ondertussen ook al wat vluchten achter de rug heeft, dat het een "Light" versie moest zijn slaagt uiteindelijk enkel op het gewicht, momenteel zonder kleurtjes zit hij rond 805gr tov 1000gr voor de 70mm 4s "Heavy Metal" versie. Wat de prestaties betreft moet hij er niet zoveel onderdoen, tot nu toe heb ik ze nog niet op één dag samen gevlogen dus vergelijken is nog wat moeilijk, je voelt wel duidelijk dat hij wat lichter is en dat dat landing net iets trager maakt, dit wil echter niet zeggen dat de zwaardere moeilijk te landen is.

    Dirk
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    686
    Locatie:
    testelt
    Oeps, ik had je vraag over het hoofd gezien. Hierbij de gevraagde foto van de accu zowel van de 3s als de 4s. Het is inderdaad allemaal nogal krap zo hoort het nu eenmaal bij een racer :D, maar bij mij past er een Tattuu 4s 3700mAh accu in, hiervoor moet wel wat materiaal aan de binnenkant van de cockpit weggehaald worden.
    Bij de 3s versie zie je hoe ik de cockpit sluiting gemaakt heb, balsa lip vooraan en magneten achteraan, de lip vooraan moet wel wat schuin aangeschuurd worden om te passen maar werkt perfect, dit was bij de andere net andersom, de lip achteraan en de magneten vooraan maar dit bleek niet te houden dus moest er nog een extra sluiting bij. X-53 31.jpg X-53 32.jpg

    Dirk
     
    wvr vindt dit leuk.
  5. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    Dirk,

    Ben intussen ook aan het bouwen gegaan met het de Bolton Paul. Gaat voorspoedig.
    Handleiding is erg duidelijk.
    Vandaag is de 64 mm fan binnengekomen. Gelijk maar even laten draaien. Dat zit wel snor.
    In de handleiding staat geschreven dat voor de 64 mm versie een uitlaat moet worden gemaakt.
    Kan jij mij vertellen hoe groot de binnen diameter moet zijn aan de achterzijde van het vlieguig?

    Timo
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    686
    Locatie:
    testelt
    Timo,

    Inderdaad moet je daar een uitlaat voor maken, de uitlaat diameter is 56mm. Ik heb het gemaakt van een plastic kaftje, het doet zijn werk maar ik vind het persoonlijk net iets te dun waardoor het ook niet mooi rond is. Als ik eens wat tijd heb maak ik me een nieuwe van een oude RX-foto zoals ik dat vroeger deed.
    In bijlage een PDF met de tekening voor de uitlaat, als je die overtekent op een stuk plastic moet je het gewoon oprollen en met wat tape vastplakken.

    Dirk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wvr en Rutten vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina