bouverslag zwaluw elektro zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pepijn de vos, 1 mei 2007.

  1. ik ben vanmiddag met mijn broer begonnen met het maken van een zwever.
    hij gaat zwaluw heten(en zijn), of als we melig zijn(en dat waren we gister) koe.
    het is helemaal zelfbedenk en zelfbouw.

    de vleugel(en de rest) word van hout, een normale spantjes vleugel dus... met een verschil, we hebben 2 vuren latjes op elkaar gelamineerd, zodat de hele vleugel krom staat.
    verder is de romp nogal kort, beetje vogel achtig :p
    de staart word zoals je die bij ornithopters wel tegenkomt.
    oja, hij word ongeveer 120 cm span, en de romp zonder staart 50 cm

    hier het resultaat van een middagje bouwen:

    het eerste latje van de vleugel in de lijm.
    de ^ is waar we gedrukt hebben om deze boog te krijgen, kijk maar naar de spelden.(oeps, niet te zien op deze foto, die houden de boel in vorm)
    [​IMG]

    nog een van een andere kant:
    [​IMG]

    perfect gelukt!
    de 2de lat is precies even krom als de ander!
    [​IMG]

    de spanten voor de romp, die worden op elkaar gelijmd met de nerf dwars op elkaar, triplex dus.
    [​IMG]

    en de laatste voor nu...
    de achterste spant met de servo's die de staart gaan besturen.
    dit word trouwens niet het standaard orni model, maar een uitvinding van iemand hier ergens op het forum waarvan ik de naam niet weet en ik het topic ook niet van terug kan vinden.
    het komt er op neer dat allebei de servo's 1 kant van de staart krijgen, allbei omhoog of omlaag is omhoog of omlaag, eentje omhoog is sturen.
    [​IMG]

    we zij nog op zoek naar een profiel voor dit beestje, een profiel dat aan de onderkant hol is, en een puntige voorkant, een vogel profiel dus.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57505&highlight=

    word vervolgt.....
     
  2. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    ziet er best leuk uit :D

    ik ga dit draadje zeker volgen :D
    veel succes
     
  3. hehe, even pauze om te eten.(en om dit te typen)
    we zijn de hele ochtend weer bezig geweest.
    tja...
    we hebben iets van een setup, de romp heeft inmiddels al 4 van de 8 latjes er op(op de foto's nog maar 2) en de spantjes voor de vleugel zijn we aan begonnen.
    we hebben toch maar gewoon wat zelf gemaakt... beetje dan.
    van mr-02 heb ik een plaatje gekregen van een ooievaar, daar stond iets op, maar te dun, dus dat hebben we wat vervormd.

    weet iemand trouwens hoe je een vleugel bespant die hol is van onder?
    gaat dat niet los laten daar, of moet je er gewoon extra lijm bij smeren ofzo?

    hier zijn do foto's van deze ochtend:

    setup, 2 towerpro 9 gram servo's, speed 400, de accu is 1200 mah ni-mh 8,4 volt en de regelaar weet ik ff niet, en de rest weten we helemaal nog niet.
    [​IMG]

    zo komt alles er ongeveer in te liggen, de ontvanger komt waar alle stekkertjes nu los liggen.
    of we een ontvanger ergens anders uit halen of een nieuwe kopen weet ik nog niet.
    [​IMG]

    het profiel, zoals je ziet hebben we met een stift er wat bij getekend, anders breekt dat zo snel, zeker bij de tip.
    [​IMG]

    het begin van de staart is er....
    met een klein Vtje er in, voor de mooi.
    [​IMG]

    de vorm van de romp... mooi he... 8)
    [​IMG]
     
  4. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    begint er al leuk uit te zien 'k ben benieuwd naar het resultaat :D

    de foto die pepijn zei die ik bedoel is deze:
    [​IMG]
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    oracover lijm erbij smeren zou kunnen, maar ik denk dat het na een tijdje toch los zal gaan...
    lijkt mij in dit geval beter om te gaan ribstitchen, dit ziet er het mooist uit als je oratex in plaats van oracover gebruikt...
    ribstitchen gebeurt door aan de onderkant van de ribben allemaal kleine gaatjes te boren die ongeveer een halve centimeter uit elkaar liggen, die te versterken met secondelijm, in de folie ook gaatjes maken die een halve centimeter uit elkaar liggen, en dan een draadje afwisselend tussen de rib en de folie door de gaatjes rijgen. als de folie goed vastgebonden zit kun je voorzichtig de folie vaststrijken, en een beschermstrookje van ongeveer een halve centimeter over de onderkant van de rib strijken om te zorgen dat het touwtje de gaatjes in de folie niet uitscheurt.
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik denk dat je mijn Eagle staart bedoeld :wink:
    Bij sturen gaat de ene omhoog en de andere omlaag. Ben benieuwd hoe het gaat vliegen.

    [​IMG]
     
  7. @danny mulders
    phew wat een werk lijkt me dat... maar als dat moet dan moet het maar...
    wat is oratex?
    en hoe bedoel je verstevigen met seconde lijm?

    @fbk
    jep, dat bedoelde ik.
    maar als je een kant omlaag doet draait de staart alleen, maar stuurt hij alleen als je up geeft.
    ik heb gelezen dat daarom die staarten meestal al vanzelf onder een hoek zetten, maar ik dacht door 1 servo omhoog te laten gaan dat te kunnen voorkomen.
    zodat als je stuurt je gelijk een beetje up geeft eigenlijk....

    ondertussen zitten er al 6 van de acht latjes op, en me broer is begonnen met de spantjes snijden en schuren.
     
  8. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    leuk vliegtuigje ik ga dit ook zeker volgen!
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij een ornithopter staat de staart inderdaad altijd een beetje omhoog, anders vliegt het niet. Daarom kun je dus sturen door de staart te laten draaien.
    In jullie geval zul je waarschijnlijk weinig instelhoek gebruiken? Dan zou dit principe wel eens minder goed kunnen werken... uitproberen :wink:
     
  10. daarom mijn idee, in de bocht geef je toch meestal wat up, dus dat gaat deze zelf al doen :p
    gewoon 1 servo omhoog, en de andere niet naar beneden.
    wel uitkijken dus met down geven in een bocht :D
    misschien moeten we toch maar een plekje vrij laten voor rolroeren, voor als dit niet werkt...
    :offtopic: ooit wil ik nog eens een echte orni bouwen....*droomt even weg* met rolroeren, zoals ik toen eens met sketchup heb getekend...*droomt nog verder weg*
    linkje: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=7157ad8b50f960c3f430f084e89df633

    *schrikt wakker*
    gister hebben we trouwens niks gebouwd...
    vandaag heeft mijn broer niet veel tijd, maar misschien ga ik in mijn eentje nog wat doen...
     
  11. we hadden er allebei niet zo'n zin in vandaag.(je zou bijna denken dat we ziek zijn of zo, geen modelbouw??? 8O )

    ik heb even de laatste 2 latjes op de romp geplakt, en mijn broer nog even wat met de spantjes bezig geweest.
    hier een foto, meer zit er vandaag niet in denk ik.

    nou hier is hij dan, dor romp met alle 8 latjes er op.
    let op, de onderste 3 zijn half door gezaagd om ze er om heen te kunnen buigen.
    [​IMG]

    oja, je kan alle foto's op 3008X2000 pixel bekijken op http://www.fotothing.com/pepijn/ door onder de afbeelding te klikken op "view original 3008X2000"
    er staan daar ook een heleboel plaatjes van andere dingen, vooral modelbouw natuurlijk, misschien leuk om eens door te kijken.
     
  12. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    en ... al verder ?
     
  13. nope...
    maar als er vorderingen zijn komen ze zeker op het forum hier.

    we zijn een beetje bezig met andere dingen nu, zelfs dingen die niet met modelbouw te maken hebben! :p
     
  14. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    nu wel al vedder? :wink:
     

Deel Deze Pagina