Bouw 2,2m kantel kiel rc boot

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Solingned34, 26 feb 2009.

  1. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Mal is na enige weken werk, en zijn inderdaad problemen ontstaan met de hechting van de gelcoat
    ik heb polyester gelcoat gebruikt op de plug. En vervolgens met licht weefsel opgebracht.
    Er zijn nu aanpassingen aan de mal gedaan door UCP en hoop komende week de romp te kunnen ophalen.

    Groet
     
  2. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    carbon profielen

    Na enige weken wachten is dan de carbon romp klaar.
    Nu begint het proces van het inbouwen van alle gatgets.
    voor een aantal verschillende toepassingen ben ik opzoek naar carbon profielen, T of L vormig.
    Ik heb uitgebreid gegoogled, maar enige wat ik kan vinden is van Conrad, waar ze op de desbetreffende website melden dat er geen artikelen zijn in de gekozen product groep.
    Iemand die me hier aan kan helpen?

    Hoop binnenkort wat foto's van de romp te kunnen maken zodat er een beter beeld ontstaat van het project.

    Vriendelijke Groeten
     
  3. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    L-vormig zijn ze goed zelf te maken door te persen tussen 2 alu hoekprofielen.

    T-vorming is dat ook wel te doen.

    Heeft Refitech in Waalwijk niets? Die hebben DDP (of zoiets) Pultrusion overgenomen.
     
  5. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    DDP heeft voornamelijk staf en buis, geen hoek profielen in een afmeting waar ik iets aan heb.
    Heb inmiddels met wat restjes de eerste profielen gemaakt tussen twee alu profielen.
    Het resultaat is wel oké, alleen een beetje een overschot hars waardoor het niet verbijsterend stijf is geworden. Maar zeker goed genoeg voor de toepassing.
    Tweede productie net in elkaar gezet.

    Bedankt voor de tips!

    groet
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ehmmmmm, waar blijven de foto's?

    Ik ben wel benieuwd naar het gebakken resultaat.

    P.S. Ik meen me te herinneren dat Quartell in Pijnacker ook kokerprofielen in Carbon had liggen (is wel iets dat ik me herinner van twee jaar geleden) misschien is een belletje de moeite waard?
     
  7. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Bij deze dan de eerste foto's van de romp.
    even snel met de telefoon geschoten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Carbon profielen niet meer nodig, zoals hier voor beschreven werkt het maken van hoeklijntjes met aluminium hoeklijnen perfect.
    eerste serie zit nu al onder het midden dek om de twee dek helften netjes aan elkaar te maken. en het resultaat is ongelofelijk stijf!

    Tweede serie is om de mastvoet en wantputtingen bij elkaar te houden.
    van het weekend kantel mechaniek aanpassen en aan honingraat schot bevestigen en dan in lijmen in de romp.

    Nuttige tips altijd welkom.

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Zeer mooie romp,echt strak.

    Grtz...

    marc
     
  9. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Deze week wat kleine voorbereidingen getroffen om verder te kunnen.
    verdere reparatie van het dek, maken van wantputtingen en kantelkiel systeem.
    niet echt interessant om foto's van te maken.

    hier onder wel nog wat meer plaatjes van de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    In deze week weer rustig verder gegaan, eindelijk het schot met chainplates af en pas kunnen maken.
    ook de nodige dingen gemodificeerd aan het kantel systeem.
    in middels een gat in de romp gemaakt om alles te kunnen passen. dit heeft wel de nodige aanpassingen nodig.

    hier wat plaatje, waardoor het project wat meer detail krijgt.

    ben benieuwd naar jullie mening.

    Groet

    [​IMG]
    Romp met gat voor kiel
    [​IMG]
    hoofdschot met chainplate en gat voor genaker shute
    [​IMG]
    Chainplate
    [​IMG]
    chainplate Detail
    [​IMG]
    kantelkiel mechaniek op voordek
    [​IMG]
    Kiel scharnier in romp zonder mechaniek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er mooi uit, wat gaat je kantel systeem wegen, en komen er nog eindloop schakelaars op ? Chainplate is ook in carbon veronderstel ik.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2010
  12. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Alle onderdelen voor het kantelen, wegen nu samen 1,5 kg. Dit was eerder 2,5 kg
    en ik hoop er nog ongeveer 300 gram af te halen door wat meer frees werk.
    In het frame komen twee eindswitches met een diode, zodat de Kiel zelf stopt en ook weer terug kan.
    Chainplates zijn idd van carbon fibre, deze zijn weer ingelijmd in een carbon en honycom schot.
     
  13. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ziet er zwaar uit :p waar tover je al dat mooie spul vandaan? sprint, honeycomb, toe maar :p
     
  14. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Komt je kiel nog lager te liggen (het draaipunt)? Heb de indruk dat hij nu nog hevig binnen boort is waardoor je een breed gat krijgt in de romp. Maare, zeer mooi werk hoor!

    Groeten Halmar
     
  15. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    @susho, zijn nog wat restanten van originele project, zoals dat schot. voor dat project hadden we de we medewerking van het composieten lab in delf van hogeschool inholland. daar kan je erg mooie dingen maken.
    andere materialen zijn helaas gewoon zelf gekocht.

    @halmar, lagers komen nog wel iets dieper in de romp te liggen, maar niet heel veel. de uitsparing in het scharnier is de maat van de kop van de kiel.
    de fin die door de romp heen steekt is aanzienlijk smaller.

    groeten
     
  16. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er prachtig uit.

    Ga je hier ook een trailer voor bouwen? :p
     
  17. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    aft ship

    weer een kleine update van de langzame vorderingen aan de boot.
    Het schot waar de roerkoning tegen aan zit is geplaatst, roerkoning en hennegatskoker.

    [​IMG]
    Roer onder romp

    Het volgende onderdeel was het inrichten van het achterschip. Achter het achterschot worden de servos voor het sturen en het verstellen van de achterstag geplaatst.
    hier voor een plaatje gemaakt welke af steunt op twee girders overdwars. een tegen het achtershot en een aan de achterkant van het plaatje. deze girders zijn eerst ingelijmd en daar plaat er boven op.

    [​IMG]
    girders onder electronica achter in

    [​IMG]
    Plaatje met servos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    ziet er mooi uit.
    De bouw van een groot schip gaat altijd langzaam, de meeste tijd gaat zitten in het bedenken van de techniek inplaats van het inbouwen.
    Hoe had je de achterstag verstelling beacht?, ik zit daar namelijk ook mee.
    Als je dat met een servo doet , moet deze sterk zijn ( hitec-805MG ).
    echter als de stag op spanning staat, blijft er altijd stroom lopen door de servo.
    Deze kan behoorlijk oplopen.
    Ik zit zelf te denken aan een worm met wormwiel.
    Met een verhouding van 1:20 zal er geen spanning meer staan op de motor die de worm aandrijft ( of servo)
    Maar is het wel te doen al varend de achterstag te verstellen?? of dit gewoon met de hand doen, ook natuurlijk met de worm en wormwiel.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  19. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Dank je wel, maar als ik het topic over de rainbow lees heb ik het idee dat het harder opschiet.
    zoals in het begin te lezen was is het alleen een andere romp om bestaande techniek, op de vorige boot was de achterstag verstelbaar met een hitec lier. dit functioneerde perfect. hier mee balanceerde ik de boot. schoot aan, en als de boot te loefgierig was ging de achterstag verder aan.
    nu ga ik voor de Running backstay (dubble achterstag zonder kraan).
    deze zal dus elke overstag versteld worden. maar dit is wel meer natuur getrouw en een extra uitdaging.

    het stroom gebruik heb ik nooit zo in ogenschouw gehouden.
    maar je grootschoot (zelfde lier type) staat ook continu aan.
    wormwiel lijkt mij een erg mooie oplossing, wel verstelbaar tijdens het zeilen maar belasting staat axiaal in de aandrijf as.

    Groetjes
     
  20. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    leuk,
    ik begrijp dat het verstellen van de achterstag met een hitec lier of servo goed lukt.
    echter, mijn mast is ovaal, dus om de mastkrom te trekken moet het over de breedte van de mast buigen (3 cm) , dat is iets anders dan bij een ronden mast.
    ook heb ik natuurlijk een dubbele backstay die ik moet laten vieren als het schip voor de wind gaat.
    Dit wil ik met een sevo doen, en geen spanning op zetten.
    Dus alleen voor de natuur getrouwheid..
    Ik blijf graag met je brainstormen hierover, ik zit er namelijk nu mee, en weet niet hoe ik dit goed oplos.
    Welke servo had je hiervoor in gedachte??
    De 2 voorste stagen wilde ik onderdeks via een hand lier op spanning zetten.

    gr jan kraak.

    email: js.kraak@quicknet.nl
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010

Deel Deze Pagina