Bouw- & afsteltips Align 450 Sport V1 - Maiden flight OK

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Rob, 16 feb 2012.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb een Align Trex 450 Sport V1 kit aangeschaft en ben rustig aan begonnen met de bouw. Ik zal af en toe wel iets tegenkomen waar jullie tips goed van pas zullen komen dus maak ik er maar een topic voor aan. Ik vind nl geen bouwverslag van 450 Sport die volledig is, en ik wil andermans topic ook niet kapen met mijn specifieke vragen.

    De eerste vragen dienen zich aan, alvast hartelijk dank voor jullie tips!

    1. Wanneer ik de beide socket button head screws voor de lagertjes van de Radius Arm in de Metal Washout Control Arm vastdraai, dan draait de Radius Arm verre van soepel. Aan de andere zijde lijkt het wel goed te gaan.
    Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik dat het beste op?

    2. Bij de montage van het upper frame suggereert de handleiding dat alle boutjes met loctite dienen te worden vastgezet, dus ook de 4 boutjes die in de hexagonal nuts van de Tail Boom Mount gaan. Maar ik vermoed dat je daarmee door verschuiven van de tail boom later nog de snaarspanning zal gaan stellen.
    Moet je deze 4 boutjes inderdaad dus niet vastzetten met loctite en indien niet, zet je die dan na instellen van de juiste snaarspanning wel vast met loctite?
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2012
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat kan, is dat je de schroeven te vast zet.
    Dan klem je de binnenste lagerschaal scheef tov de buitenste, waardoor dit niet lekker meer loopt.

    Tweede oorzaak kan zijn dat er misschien een ringetje mist (lang geleden dat ik een fbl kop vast heb gehad)

    Maar veel dingen zijn op te lossen door niet voor het "iets vaster dan handvast" te gaan
    Het zijn hele kleine schroefjes, vast is gewoon vast
    En daar is niet veel voor nodig

    Qua staart...
    Toen ik nog een riem had in de staart, had ik er dan weer wel locktite in.
    Het opgedroogde spul houdt alles dan niet vast, maar zorgt dan ervoor dat de schroef wat stroever loopt.
    En in de praktijk valt het loslopen van die 4 wel mee.
    Wel ff kijken dat je voorzichtig blijft, zeker die draaien zo dol omdat ze vaker gebruikt worden

    Evt rcscrews, die hebben hardstalen setjes, die koppen blijven wel heel.
    Niet noodzakelijk, wel erg makkelijk
     
  3. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Meestal vlieg je even met een nieuwe belt, waarna je hem 1 keer strakker moet zetten,
    daarna kan die loctite wel op de rc screws.
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    RCscrewz or whatever niet gebruiken. tis RVS, en RVS schroeven zijn zwakker dan doodgewone 8.8 bouten van de lokale hobbyshop...... heb zelf meer trammelant gehad met brekende koppen van RVS schroeven dan van 12.9 bouten..;)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Het zwakke bij de hardstalen schroeven kom je tegen als de draad in het gat beschadigt of vol zit
    Of als je een te lange schoef erin wilt draaien

    Dan breekt idd de kop af.
    Ik heb er zelf dus alleen last van als ik een veel te lange schroef in een gat wil draaien.
    Verder nooit.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik denk het volgende uit jullie antwoorden op te maken;

    1. De boutjes minder vast draaien. Ook al zitten ze maar net aan, met loctite blijft het wel zitten.

    2. De schroeven van de tail Boom Mount dienen in tegenstelling tot wat de manual suggereert, in principe niet te worden vastgezet met loctite, omdat hiermee de beltspanning wordt gesteld. Nadat deze niet meer verloopt zou je ze wel met loctite kunnen vastzetten.

    Als ik het zo goed heb begrepen, thanx!

    Het betreft hier toch geen flybarless kop? Er mist iig geen ringetje, assembly klopt met de tekening.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry, fb kop idd ;-)
    Soms zijn het gewoon miniscule minidingen
    Maar het is altijd even zoeken voor je zo'n grappenmaker hebt

    In de staart hebje er nog zo een.
    Die koper busjes in de aansturing
    Als je de schroef aandraait, klem je eigenlijk alles vast op dat koper busje
    Maar het kunststof is wel eens te dik, zodat dit ook nog wel eens vastgaat zitten ( met een stroeve aansturing als gevolg)
    Of het busje is een haar te dik.
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    1. Het probleem met de zwaar draaiende Radius Arm (terwijl de boutjes nauwelijks vast zijn gedraaid) is helaas nog niet opgelost. Tips zijn nog steeds welkom.

    Inmiddels heb ik een nieuwe vraag.

    3. Ik lees dat sommigen de Flybar Lumps niet monteren dus ik vraag me af wat ik zal doen. Ik kan met de King2 behoorlijk hooveren (nose-in), pirouettes, rondjes en 8-jes vliegen maar ik weet niet of dat relevant is voor de keuze om de Flybar Lumps te monteren. Ik zou graag flips kunnen vliegen, weet niet of de Flybar Lump de heli daarvoor te traag zouden maken..
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    1 haal die kant er eens af, en voel of de lagers nog wel goed zijn.
    Lagers in alu worden nog wel eens met de groene locktite (uit de kit) vastgezet, doe je iets teveel komt het in de lagers en zit je lagers vast.

    Als je het ding in je hand hebt, as erdoor en voelen of die los zijn.

    3 flybar lumps? Gewichten bedoel je?
    Die gewichten maken de heli rustiger op de sticks, wat meer eigenstabiel.
    Zet je ze breed, tegen de padle aan is hij op zn stabielst
    Zet je ze helemaal smal is hij reactiever
    Hou je ze weg, is hij nog wat reactiever.

    In de zender kun je in alle gevallen nog erg veel aanpassen in gedrag.
    Begin anders gewoon met de gewichten op zn smalst.
    Zoveel werk is het niet om ze eraf te halen.
    En flippen kan altijd.
    Gewicht of niet, het gaat alleen wat rustiger.
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    1. de Radius Arm is van plastic en er is geen loctite gebruikt, ik kan de lagertjes er zo uit halen. Ze zijn nieuw dus daar kan het haast niet aan liggen. Bij het aandraaien van de boutjes lijken de armpjes waar de lagers in zitten niet meer parallel aan elkaar te lopen, je trekt ze als het ware naar de Metal Washout Control Arm toe. Daardoor loopt het niet meer lekker denk ik.

    3. OK, dan laat ik ze zitten en begin gewoon op de buitenste stand. Zal met deze nieuwe heli eerst rustig aan beginnen en kan dan de gewichtjes naar behoefte gaan verschuiven.

    Nieuwe punten;
    4. De linkages aan de Flybar Control Rods draaien wat zwaar maar de manual zegt niets over het eventueel ruimen van de linkage. Voorlopig maar zo laten en door het gebruikt zet zich/slijt het en zal de linkage vanzelf soepel lopen? Of een beetje Tefloil erop?

    5. Op de plastic Ball Linkages staan nummertjes maar ik vind geen enkele verwijzing in de manual. Zijn ze gewoon allemaal identiek en kun je ze dus willekeurig gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    4. Dit slijt wel, maar gigantisch langzaam. Wat ik vaak doe, even een ball in een overgebleven servohevel draaien, de link erop klikken, even vastpakken met de tang en zachtjes (!) het deel over de ball aanknijpen, en tegelijk de ball in de link bewegen. Dan ff loslaten, voelen of het beter wordt, zo niet piets harder vastpakken of iets langer bewegen. Niet te vastpakken, dan knijp je hem kapot.
    Hiermee simuleer je het slijtproces, en kun je het vlot soepel krijgen.

    Let ook op de a kant op de link, die is belangrijk nl..
    Er is een voor en achterkant, klik je hem verkeerd erop, link kapot..
    Nu vallen de gevolgen bij kleintjes wel mee, bij grote kunnen de links in een paar vluchten eraf komen.
    De a moet dus aan de voorkant zitten, de ball wordt er da aan de achterkant in gedaan.

    5. De meeste zijn hetzelfde. Het grootste verschil zit hem in de hoogte van het ding, bij de ene is de "schacht" langer, zodat je verder in/uit kunt draaien.
    Vaak de links naar de rotor zelf zijn iets afwijkend, maar dit hoeft niet perse.
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    4. Begrepen, de linkages moeten er met de 'A facing out' op.

    Tja, misschien moet ik dat dan ook maar proberen met de tangtruc. Maar eigenlijk zou een ruimer dan toch de manier moeten zijn? Ben er alleen een beetje huiverig voor dat het te hard gaat, ik heb wel een ruimer (geen idee of die deze veel grotere maat dan de Esky links wel haalt) maar nog nooit geprobeerd.

    En een beetje olie is uit den boze omdat de link er anders ook weer te makkelijk af kan komen?

    5. Alle linkages zijn qua buitenmaten ogenschijnlijk identiek, allen dezelfde hoogte/schacht. Dus maar gewoon de nummertjes negeren?

    1. Iemand nog een suggestie? Als ik er een ringetje bij tussen zou doen zou het theoretisch een onbalans zijn, tenzij ik het aan de andere kant ook zou doen maar doe past prima. En het 'ontwerp veranderen'staat me tegen, ik heb juist een Align gekocht met de verwachting dat alles dan gewoon goed past...
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    1. Het ontwerp is ook goed. Hoogstwaarschijnlijk zet er ergens een klein schaafsltje oid wat het lager belet op zn plaats te vallen.
    Het moet iets kleins zijn, iets groots was je wel opgevallen.
    Daarnaast heeft ook align bekende kleine dingetjes die niet 100 zijn, maar dit is er zeer zeker niet 1 van.
    En de onbalans van een mini ringetje valt best te verwaarlozen.
    Als je ziet dat sommige fbl koppen een swash driver aan maar 1 kant hebben zitten (ding dat zorgt dat de binnenkant van de swash met de kop meedraait), zal een ringetje qua balans wel goedkomen.

    4. Olie nooit doen. Dat trekt vuil aan, en door het vuil sluiten de linkjes 5 x zo hard als zonder. Ze moeten gewoon zoals ze zijn soepel lopen.

    5. Dan idd nummers negeren. Bij mn 600 zit er tussen de swah en kop een heel andere maat,maar die is ook geheel anders qua maten. En dan zou de lengte niet uitkomen.
    Als ze qua maten hetzelfde zijn, zie ik daar geen enkel bezwaar tegen. Sterker, volgens mij zit er in mijn v2, de voorloper, ook geen andere maat..
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    1. Het is duidelijk te zien dat de armpjes naar elkaar toe worden getrokken ergo de lagertjes zouden dieper moeten vallen, wellicht zit er toch een 'foutje' in deze Radius Arm. Een ringetje in de juiste maat heb ik niet kunnen vinden maar ik vermoed zelfs dat die er niet tussen zou passen. Denk dat ik maar een setje Radius Arms moet bestellen...

    4. Ze draaien nog steeds vrij zwaar maar ik ga het er maar mee doen. Zodra ik zaken met de swashplate verbond draaide die zaken ook zwaarder, het zal wel zo horen...
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    4. Ja,czwaar voor jou is niet hetzelfde als zwaar voor mij..
    Maar het moet wel soepel lopen op het eind, anders krijg je een "plakkende" kop, vliegt lastig.
    Ook krijgen je servo dan aardig op hun donder

    Net zo lang vogelen met de tang en draaien tot het goed is..
    En bij de ene link is dat in 2 tellen, bij de andere ben je wel eens even bezig.
    Sommigen zetten de ball wel eens in een boor..
     
  16. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Even voor mijn eigen overzicht een samenvatting;

    1. Zwaar draaiende Radius Arm issue nog niet opgelost, zie geen andere optie dan een nieuw setje aan te schaffen...
    2. Schroefjes Tail Boom Mount om snaarspanning te stellen, eventueel met locktite na correcte spanning.
    3. Gewichtjes flybar ok.
    4. Zwaar draaiende Flybar Control Rods; oplossing ball in boormachine lijkt me wel wat, eventueel met tang wat aandrukken. Zodra de heli helemaal in elkaar zit ga ik dat nog doen, wellicht heb ik dan ook de nieuwe Radius Arm.
    5. Linkages allen identiek, nummertjes geen betekenis.

    6. Hoe stellen jullie de snaarspanning?
    Ik hou 'm bij de King2 zo los mogelijk waarbij ik de maingear stil houdt en dan de heckrotor met de hand niet een tandje kan laten overslaan. Is dat voor de 450 ook goed?

    7. Staartservo Futaba S9257 montage?
    Deze servo heeft 2 bevestigingsgaten terwijl de steuntjes maar 1 boutje per steun hebben. Is het afdoende om deze servo met 1 boutje per kant vast te zetten?
     
  17. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    6. Je moet de snaarspanning zo krijgen dat je ongeveer de belt 1/2-1/3kan indrukken (nu ook niet al je kracht erop gaan zetten natuurlijk ;))
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    6. @Jelleeee, kun je iets specifieker zijn? Waar indrukken en 1/2 - 1/3 van wat?
     
  19. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja..
    Snaarspanning, nog een reden waarom ik de torqeu tube erop heb gezet :D
    Officieel zegt men 1/3 indrukken. Dus als je bij het tail boomblock (oftewel, waar de staart de heli ingaat) kijkt daar waar de snaar zichtbaar is, zou je hem maar 1/3 van de afstand tussen de twee in moeten kunnen duwen.
    Maar ja, ik heb misschien lompe boerenhanden en jij poezelige dansershandjes, daar zit natuurlijk wt interpretatieverschil in...

    Hij moet in ieder geval zodanig los staan, dat alles soepel blijft lopen. Te strak vreet vermogen. Te los, en je snaar gaat slippen. Ook niet goed, en zoals je gestest hebt met de esky kan wel, maar eigenlijk is dat geen goede manier om te testen.
    Beetje gevoel, kwestie uitproberen.
    Met een beetje tegenhouden op de staartrotor mag hij niet slippen, dat in ieder gebal als richtlijn. Vanaf daar verder testen.

    Qua nooit meer verstellen als alles eenmaal goed staat, ga je met -10 buiten vliegen, zal je hem echt moeten verstellen...
    En zet je hem dan binnen, zul je hem toch echt even los moeten gooien.
    De tailboom krimt nogal bij kou...
    Lock tite is goed, maar je zal het reelmatig bij moeten stellen als je binnen en buiten vliegt met extreme temperaturen, je zal zien dat het wel meevalt met loslopen. En locktite is dan alsnog niet erg, gewoon niet teveel gebruiken, en je hoeft niet perse een vliegdag op te geven alleen omdat je de snaarspanninggoed moet zetten en ff geen locktite hebt. Gewoon ff checken na 2 vluchten, net als je wielmoeren van de auto na een wielwissel.

    Tipje, punt waar de tailboom de heli ingaat moet je de tailboom 1 laagje afplaktape geven.
    Gewoon 1 rondje eromheen draaien, dat is nl een puntbij velen dat volledig strakgedraait de tailboom alsnog bij het minste naar binnen wil schuiven.
     

Deel Deze Pagina