Bouw bigscale oplegger

• Topicstarter Topicstarter keeperke126
  • Startdatum Startdatum
K

keeperke126

Guest
Ik speelde al een tijdje met het idee om een oplegger voor mijn bigscale te bouwen. Na wat denkwerk over de uitvoering ervan ben ik er dan aan begonnen. Eerst alle afmetingen van een echte oplegger opgemeten:
IMG_2717Small.jpg

Om dan de eerste grondlegging te doen voor mijn oplegger:
IMG_2726Small.jpg

Dit was het resultaat na een dagje knutselen:
IMG_2736Small.jpg

Door de examens heeft het project een dikke maand stilgelegen, maar gisteren heb ik de draad terug opgenomen. Na wat tekeningen gemaakt te hebben tijdens de examens over de uitwerking kreeg ik een duidelijk zicht op de constructie van de oplegger.
De breedte heb ik ietsje moeten inkorten omdat hij te breed bleek te zijn. Over de hoogte ben ik nog niet volledig uit (misschien ietsje hoger maken? Meningen?). In elk geval gaf het dit als resultaat:
IMG_2977Small.jpg

IMG_2978Small.jpg

IMG_2979Small.jpg

Vandaag heb ik me bezig gehouden met de bevestiging van de fusees voor de wielen, maar dit is nog niet klaar. Ook de onderzijde van de oplegger is wat verstevigd, mede voor de constructie van de fusees.
IMG_2983Small.jpg

Mijn oplegger zal licht afwijken van het origineel, maar ik probeer het zo dicht mogelijk te benaderen 8) .
Reacties, opmerkingen... zijn steeds welkom :wink: .

goeiemiddag

k zou m ook wat hoger maken...de oplegger lijkt mij een beetje aan de lage kant...

krijgt de tuck ook nog een ander kleedje? of blijft ie in de race versie staan? :-)

wel voor ervoor zorgen dat je lading goed vasthangt! met dat FG geweld voorin... :-)

veel succes met de verdere bouw!!

groetjes
nicolas

Mocht ik geen ander kap vinden, dan zal deze waarschijnlijk herspoten worden. Maar ik zou het liefst van al een MAN of Mercedes kap hebben.

Ik zou hem ook nog wat hoger maken!!

Maak je er gewoon een zeil over heen?

Groet, Aad

Zijkanten krijgen een zeil. De rest wordt afgewerkt met platen.

Ligt momenteel even stil. Ik heb nog meer gedaan dan op de foto's te zien is, maar ik ben voorlopig aan het nadenken over de bevestiging van de oplegger aan de truck. Als dit bedacht en gemaakt is, dan kan ik de achterzijde afmeten zodat het verschil in hoogte (ligt afhellend) in verhouding is. Maar ik hou jullie op de hoogte :wink: .

Volgens mij moet hij ook een pak hoger als je een realistische oplegger wil.

Elke oplegger die je ziet rondrijden, is in de hoogte langer dan in de breedte.

De jouwe is net andersom: een pak langer is de breedte. Hierdoor lijkt het alsof hij op zijn kant ligt...

Het hoogteverschil tussen oplegger / cabine wordt dan wel groter, maar je mag ook niet vergeten dat je cabine eigenlijk helemaal geen schaal-model is, een echte cabine is een stuk hoger, dit is een race-truck waarbij de cabine helemaal anders is dan bij een echte truck+oplegger

der rijden wel genoeg trailers rond die zo laag zijn. vaak worden hierin stalen buizen vervoerd. ivm het gewicht is de trailer lagen omdat er toch niet meer in kan,
ik zou hem zo laten past mooi bij de hoogte van de truck.

gr. bas

Een (kleine) update.
Na eventjes nagedacht te hebben over de bevestiging van de oplegger aan de truck ben ik eruit. Deze morgen met het idee gekomen en alvast een deel uitgevoerd. Ik heb nog enkele kleine onderdelen nodig, maar de basis is er al.
Photo-0145.jpg

Ik ga in het midden een opening maken zodat ik de oplegger er in kan 'vallen'. Zo zit hij vast en kan hij toch nog vrij bewegen.
De onderste verstevigingsbuizen zijn ook gemonteerd.
Photo-0144.jpg

De wielbasissen zijn al voor een deel af, hier alvast enkele foto's ervan & van het geheel.
Photo-0147.jpg

Photo-0148.jpg

Photo-0146.jpg

Photo-0149.jpg

Foto's zijn met gsm genomen :wink: .

Back