bouw binnenvaartschip armira

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 20 feb 2018.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo
    Zal me eert nog even voorstellen
    ben Rien van veen binnenschipper en eigenaar van de Armira
    na meerdere modellen te hebben gebouwd zie
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/schaal-binnenvaartschip.257561/#post-3868384
    heb ik besloten mijn eigen schip te proberen na te bouwen op schaal 1:72

    nu komt gelijk al mijn (eigenlijk 2de )vraag als je van de tekening de spanten over tekent komt het dan goed als je elke keer een spant overslaat of moet je er meer overslaan dit is mijn tekening WP_20180220_19_32_19_Pro (2).jpg
    gebruik triplex van 4mm dit zou in ware grote 30cm zijn beetje dikke spanten
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Rien,

    Ik denk dat je even los moet laten om je spanten op schaal te bouwen, daar zie je uiteindelijk toch niets meer van.
    Of en hoeveel spanten (in vergelijking met de 1:1) weg kan laten zal je even goed naar moeten kijken.

    Bij het middenschip zal het niet zo'n groot probleem zijn, die zullen veelal dezelfde afmetingen hebben, maar bij het voor- en achterschip moet je er even goed opletten dat het weglaten van spanten niet toe lijd dat de vorm van het voor- en achterschip niet meer overeenkomt wanneer je de huidplanken er op hebt zitten.

    1:72, dat wordt dan zo'n 1,5m of reken ik mis? Hou je de diepgang volgens schaal of wordt er gesmokkeld?

    Succes met de bouw.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt voor je reactie
    ja dat klopt wordt dan 1.5 meter en ik wilde de diepgang ook op schaal houden tot nu toe heb ik de spanten om en om precies op schaal overgetekend
    denk dat het gewoon een stand model wordt dus geen radiografisch maar weet dat nog niet zeker.
    Rien
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Weet niet of ik er de aandacht hier op heb gevestigd, maar houd bij het tekenen van de spanten rekening met de huiddikte van het model. Stel dat je voor een plug de spanten met 2 mm dik materiaal bekleedt, dan moet je dat verwerken in het model van je spanten. Bij mijn coastertje niet gedaan, waardoorhet model 2x3 mm breder en 1x3 mm dieper werd. Valt wel niet op, maar is niet meer op schaal. Gr. Klaas.
     
  5. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    ja dat is een goeie nog niet aan gedacht dank je klaas
     
  6. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    dat een goede tip nog niet aan gedacht dank je klaas
    heb inmiddels al een paar spanten op hout getekend WP_20180222_20_20_08_Pro.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    nu dus gelijk even aangepast 2mm per zijde is 30cm breder in werkelijkheid dus ipv 11.45 zou hij dan 11.70 zijn beetje veel
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar dat is in dit stadium nog wel te corrigeren Rien. Eerst maar een ei leggen hoe je wilt gaan bouwen en de daarbij te ontstane afwijkingen. Denk ook aan het aanschuinen van de spanten voor je gaat beplanken, of eventueel opvullen met schuim. Dat voor het geval als je een huid om de plug wilt epoxyen. In jouw geval wordt het model zo groot dat op spanten bouwen en dan bekleden met een laagje weefsel met epoxy ook een goede optie is.
    Probeer zo vroeg mogelijk te bepalen hoe de aandrijflijn er uit gaat zien. Vanwege de geringe diepgang zal het moeilijk worden om motor en schroefas horizontaal achter elkaar te leggen. Er zijn wel motoren met vertraging en een verspringende uitgang, waardoor de motor zelf iets hoger ligt. Ook wordt er wel een getande riem gebruikt. Als het om een paar mm gaat zou je de as ook iets schuin kunnen leggen, maar het is aan jou of je zoiets wilt.
    Maar al deze dingen uitzoeken hoort ook bij het karwei. Met een dubbele kruiskoppeling en een hulpas(je)is er ook wat hoogte te overbruggen. Laat maar weten wat je allemaal bedenkt. Succes! Gr. Klaas.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maak eerst eens een berekening van hoe zwaar je model mag gaan worden bij die afmetingen.
    Ik denk namelijk dat je je lege diepgang niet zal gaan halen.
    De hoeveelheid spanten hangt af van wat je met de romp gaat doen.
    Vul je de ruimte tussen de spanten met hardschuim, zijn er niet zoveel nodig. (om er later een mat met epoxy over te leggen)
    Trek je dik papier over de spanten heb je zoveel mogelijk spanten nodig om geen knikken te krijgen.
    Nu al beslissen of het statisch of varend mag/moet worden is wel het overdenken waard.
     
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Overweeg toch om statisch te bouwen kan ik de romp ook enkel uit hout bouwen zoals mijn andere modellen
    Heb geheel geen verstand van radiografie wil wel alle beweegbare delen echt nabouwen en werkend maken maar hoeft van mij niet te varen ( dat doe ik wel met de echte ):)
    Ben ook bang dat je anders met de diepgang moet gaan rommelen anders ligt hij gelijk al te diep 5 cm is niet erg veel
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Armira,
    Ik volg dit al vanaf je eerste start (in het andere topic) en het lijkt mij een prachtig schip om op schaal na te bouwen en wie weet er beter of meer van alle details - die hij zelf tijdens de bouw van het originele schip al meegemaakt en besproken heeft - dan de eigenaar, opdrachtgever en schipper zelf?
    Statisch of later er ook radiografisch mee kunnen varen is natuurlijk altijd een persoonlijke afweging van de bouwer zelf.
    De onbekendheid met RC hoeft niet per definitie een probleem of een (te) groot leerblok te zijn.
    RC kan je zo eenvoudig of gecompliceerd maken als de bouwer zelf zou willen, maar ook simpel kan voor een schip als dat van jou al heel leuk zijn en vraagt weinig of geen hoge RC kennis.
    Misschien is het een overweging voor je om het schip zo te bouwen dat je naast het idee van een statische bouw ook een beetje rekening houdt met wat ruimte voor later eventueel alsnog een motor, een regelaar, een ontvanger, een (stuur)servo en een accu er in kwijt te kunnen.
    Het enige wat je dan nog hoeft te doen is - behalve te zorgen dat de ruimtes onderdeks bereikbaar blijven - te zorgen dat hij waterdicht wordt, dat kan vrij simpel door de romp tijdens de bouw met een impregneer hars (G4) te behandelen en een matje Epoxyhars (zeg maar de verbeterde versie van het oude bekende polyester matje wat bijna iedereen wel kent) er overheen te zetten.
    Een mooi nagebouwd model van het origineel op de kast kan een juweeltje om te zien zijn maar het model zo nu en dan ook een keer varend om de 1:1 is een plaatje waar mensen zich voor omdraaien en met verbaasde open monden stil van worden.

    Groet en succes, Bert
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo Bert had dat ook al overwogen om wel zo te bouwen dat beide nog mogelijk is wilde sowieso wel schroefas en roeren inbouwen moet enkel wel op het gewicht passen zoals baggeraar al zei
    Het makkelijke is ook dat ik ter plekke alles kan nameten op de echte
     
  13. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    [QUOTE="
    RC kan je zo eenvoudig of gecompliceerd maken als de bouwer zelf zou willen, maar ook simpel kan voor een schip als dat van jou al heel leuk zijn en vraagt weinig of geen hoge RC kennis.
    Misschien is het een overweging voor je om het schip zo te bouwen dat je naast het idee van een statische bouw ook een beetje rekening houdt met wat ruimte voor later eventueel alsnog een motor, een regelaar, een ontvanger, een (stuur)servo en een accu er in kwijt te kunnen.

    Groet en succes, Bert[/QUOTE]
    Hoeveel ruimte heb je hiervoor nodig en welke type /merk
    kun je het beste gebruiken en vooral de servo, roerkoning
    zodat ik er rekening mee kan houden qua ruimte
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Hieronder een plaatje van de MK van mijn coastertje. Servo is een standaardmodel van Robbe. Ongeveer 6 cm lang, 2 cm breed en ook 6 cm hoog. Heeft een trekkracht van 3 kg/cm.
    Het ding met de gele stip is de ontvanger. Tegen de achterspiegel zit de motorregelaar geplakt. Ongeveer zo groot als een postzegel en 6 mm dik. Kan 15 Amp. regelen en levert ook nog eens 5 volt voor de ontvanger en servo's. De roerkoning is een 3 mm asje, dat door een Frans fietsventiel loopt. Het roerarmpje is eigen fabrikaat van een stukje aluminium en een metalen deel uit een kroonsteentje. Verder zie je nog een aan/uit schakelaar en een laadplug voor de accu. De stekker was tijdelijk om met een externe accu wat testen te doen. Breedte van het scheepje is ongeveer 15 cm. Heb je enig idee hoe veel, of eigenlijk hoe weinig ruimte je nodig hebt. Voor jou wordt het grootste element de accu. Gr. Klaas.
    20160106_185036.jpg
     
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Dank je klaas heb ik tenminste een idee hoe groot zijn de accu's meestal
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Klaas, ik zie, o gruwel ;) een kroonsteen. Het aandraaien van de schroefjes beschadigt de dunne draadjes in de snoertjes. Beter/veiliger om adereindhulsen te gebruiken. Zo je dat nog niet deed.

    Uit
    Nieuport 28 C1, schaal 1:3, en scratchbuild 475cm³ rotatiemotor, bericht #85, en voor een totaal ander doel:
    Adereindhuls voor 1,5mm².
    [​IMG]

    Nieuport 28 C1, schaal 1:3 en scratchbuild 475cm³ rotatiemotor
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo is iedereen begonnen :)
    Onderschat de stuwende, sturende (en helpende!) krachten van het forum niet ;) Assimilatie is al begonnen :D
     
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ga nu eerst maar eens beginnen met casco rekening houdend met schroefas en roerkoningen eerst maar eens het achterschip bouwen kijken of dat lukt?
    Zal zo nu en dan wel een foto plaatsen, kan soms wel even duren ben met elke boot die ik gebouwd heb ongeveer 5 jaar bezig geweest :)
    vooral de laatste met bemanning de friesland
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Ron, Als je een scheepje uit de knopendoos bouwt komen ook kroonstenen van pas. Zowel voor de elektrische verbindingen als voor het roerhoorntje. Weet dat het niet professioneel is en zal eens kijken of ik nog een handjevol busjes kan bemachtigen. Helaas geen secundaire arbeidsvoorwaarden meer, zoals de luxe van klemmenstroken met lipjes onder de boutjes. En je weet dat het bij mij (als een soort sport) niet veel mag kosten.
    Rien bijgaande link toont een min of meer standaard accu van twaalf volt 7 Ah. Afmetingen staan erbij Gewicht zie ik niet maar is rond de 2,5 kg. Mag ook plat liggen.
    https://www.batterijenhuis.nl/ultra...LhDKVR0cXfVgUUAIFuM6PBfGC51jd6OhoCW8AQAvD_BwE
    En natuurlijk lukt dat bouwen je. Als je ergens leert om vindingrijk te zijn dan is het op de binnenvaart. En in het bewerken van hout hoeven we je weinig te leren. Even denken bij het omzetten van de tekeningen naar een lijnenplan. Dat wijkt nog het meeste af dan bij het werken uit een bouwdoos.
    Groeten, Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  20. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    oké dank je Klaas kan altijd later kijken als ik toch radiografisch maak dat ik de accu in de machine kamer kwijtraak en anders een container in het ruim
     

Deel Deze Pagina