Bouw binnenvaartschip Stelsa

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 7 jun 2009.

  1. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Allereerst zal ik me even voorstellen.
    Ik ben Stephan le Sage en bouw binnenvaartschepen als hobby :D

    Dat is begonnen sinds ik 13/14 jaar was. Me ouders varen ook uit de binnenvaart en dit trekt me al sinds ik kan denken. Vandaar dat ik dus vrachtschepen bouw. Sleepboten zijn mooi begrijp me niet verkeerd maar dat zijn over het algemeen paketten en vrachtschepen is allemaal eigenbouw en uniek :)


    Hierin maak ik een verslag van het schip dat ik aan het bouwen ben.
    Ben er al eff me bezig maar ik begin bij het begin met vertellen.

    Het is schip is 185 cm lang en 30 cm breedt. Diepgang is 12 cm in het gangboord.

    De naam>> ste phan le Sa ge Stelsa
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  2. ik zal je zeker gaan volgen!!

    Kom maar op met die foto´s

    Keep up the good work
     
  3. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ik ben begonnen met de kop. Na deze eerst helemaal uitgetekend te hebben in karton heb ik er een mal van spanten van gemaakt. Deze zijn uitgetekend op multiplex en zijn de spanten van gemaakt. Helaas geen beginfoto's van gemaakt.

    [​IMG]

    Als kont heb ik het helemaal anders gedaan. Hier heb ik balsa hout voor gebruikt en met deze balken een bak gemaakt (aan de achterkant dicht gebouwd zodat hier de kont gevormd van kon worden.

    [​IMG]
     
  4. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    petje af als je dit zo ff "uit je duim zuigt" :eek:
    ziet er allesinds al mooi uit .
     
  5. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Foto van de achterkant, straalbuizen geplaatst en het achterschild. Schroefen komen uit Shamrock in Maastricht en zijn straalbuisschroeven, links en rechtsdraaiend.

    [​IMG]

    De kop, foto van de binnenkant, spanten geplaatst en beplakt met 3 mm triplex. Boegschroef is ook zelfbouw. Eerst een tekening gemaakt van hoe ik dat wilde doen en nadat ik dat bedacht had ben ik het gaan bouwen en heb ik het geplaatst. Inmiddels 1,5/2 jaar geleden.

    [​IMG]

    Kop/middenschip aan het achterschip gebouwd.

    [​IMG]
     
  6. melf

    melf

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Hardinxveld-Giessendam
    hey stephan

    weer een binnenvaarder erbij gaan het zeker volgen
     
  7. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Het begin vliegt er een beetje doorheen omdat ik daar niet heel veel foto's van heb gemaakt :S

    Pas vanaf een casco heb ik meerdere foto's gemaakt. En kan dan ook uitgebreider met beeld verslag doen Vraag gerust om foto's die kan ik zo maken en misschien heb ik ze ook wel.
    Op Picasa Web Albums - sjlesage staan meerdere albums van mij.

    Verder met de bouw ;)

    Me roeren,

    [​IMG]

    Omdat dit me 2e schip is wat ik bouw wist ik uit ervaring dat de roeren die ik heb gemaakt het schip uitstekend laten draaien. De vorm is vooral door het om je heen kijken op werfen en wat je op andere schepen ziet zitten. Mijn 2e schip is een verbetering van alles wat ik aan de eerste wilde veranderen.
     
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    De achterkant, begonnen aan de woning. De roeren in de grondverf gespoten en gemonteerd in de kont (nu nog demontabel)

    [​IMG]

    De zeikant van de woning uitgesneden in het hout. Eerst is de hele woning van karton gemaakt om te zien hoe het eruit ging zien. Zo is een groot deel van me schip onstaan.
    Me den geplaatst en profiel op de den.
    [​IMG]

    Slijtstrippen van 1mm dik hout. Net als op de den en bergplaat die nog niet overal zit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  9. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Zo te zien ben je al even bezig, welke schaal is dit nu?
    Verder valt me op dat de overgang van het rechte laadruimgedeelte, onder bij de kont, fors en abrupt naar binnen knikt, is dit ook origineel of een vrijheid van de bouwer?
    Niet te veel haast, dan wordt het echt mooi, succes!
    grt
    Hawser
     
  10. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Woning afneembaar gemaakt, deur met relëf gemaakt (2 lagen 1mm hout)
    Stuurhut op de achtergrond is van me eerste schip. Achteraf gezien had ik de tunnel nog veel lang door kunnen laten lopen.

    [​IMG]

    Even het verschil laten zien tussen 1e en 2e schip. De 1e is te smal eigenlijk. Mja dat was de eerste he, Vandaar dat ik een 2e hebben gemaakt en de boel verbeter.

    [​IMG]

    De proporties komen veel beter uit.

    [​IMG]
     
  11. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    @ Hawser

    De detail dingen die erop zitten zijn 1:50 maar er is geen tekening gebruikt.
    Er is absoluut geen haast hoor ;) dat gaat echt niet werken, maar dit zijn nog begin foto's en die zijn nog van 1,5 2 jaar geleden. Inmiddels ben ik al veel verder. Maar wilde me verslag kwijt vanaf het begin.

    En ja dat loopt ook iets te hard naar mijn idee, maar dat was niet meer aan te passen, foutje in de bouw. Daarna nog geprobeerd of het nog meer ging (nu nog) maar dat wordt me te ingrijpend. Wel Beetje bijgewerkt (nu) het is al wel minder.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  12. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Naar achteren gezien.
    [​IMG]

    Matchende deur met achterop, klapje naast de voorwoning gemaakt.

    [​IMG]

    Het is niet te zien hier maar voordat het dek erop is geplaatst is de hele binnenkant in de 2 comp. impregneerhars van De Ijsel gezet. Voordat er ook maar ergens verf op gaat word het schip eerst hiermee behandeld.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  13. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Begonnen met de onderbouw van de stuurhut. Van zien bij andere (Alex) leert men, ook tijdens het varen om je heen kijken als je lang alle nieuwbouw vaart doet wonderen. Zo is dit nog de oude stuurhutpaal, later word deze vervangen voor de goede (dubbele)

    [​IMG]

    Na de impregneer hars (en hier en daar een berg schuurwerk) Heb ik me onderwaterschip in de grondverf gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Boeing, spanten (bolderkasten) geplaatst en daarna de boeing geplaatst.
    Achterop idem dito

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    evenals die bij me stuurhut

    [​IMG]
     
  15. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Benieuwd als dat ik was wilde ik hem vorig jaar zomer eens testen of er nix aan de hand was. Op een gaatje ter grootte van een haar in een hoekje in me kopschroeftunnel (GRR) was er nix aan de hand. Probleem was snel verholpen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eindconclusie, Drijfvermogen in overvloed ook al staat er nog geen apparatuur in. Ik kon er met me handen in gaan hangen en er gebeurde niet zo heel veel met de diepte.

    Verder met bouwen, Op de boeing zijn de duwpalen geplaatst en ben bezig met een randje van me boeing, dit is een messing stangetje van 1 mm. Ook hier en daar wat plamuur gestopt, liever niet te veel, gaat alleen maar splijten naar verloop van tijd.

    [​IMG]

    Hekje geplaatst op de brug (messing gesoldeerd) van me stuurhut, schuinerand gemaakt op me brug van de woning en hut. Contener palen geplaatst. Ook heb ik de bovenbouw van de stuurhut gemaakt en geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Een paar weken verder zijn er 33 bolders, 2 duw steven onder me dek, 4 geleide bolders op de buitenkant kop en 2 geleiders op me duwpalen gemaakt en geplaatst.

    [​IMG]

    Ook de stuurhut is weer verder bewerkt. Afwerk rand rond de brug, trap gemaakt, spiegel aan de pet van me hut en de mast achter de hut, deze wordt beweegbaar) met radar en schotel op het moment.

    [​IMG]

    totale plaatje op 22 september 2008

    [​IMG]

    Grondverf. met wit heb ik hier en daar weer vordering gemaakt.

    [​IMG]

    In de woning zijn er ook raamkozijnen gemaakt, deze heb ik gemaakt van karton en met de complete woning in de hars gezet. dan is het geen zacht karton meer maar keihard.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2009
  17. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Een kijkje in de machinekamer voorop.
    Onder de buikdelling komen kabels van achterop, Was er nog niet zeker van wat ik allemaal aan ging sluiten dus heb er een aantal getrokken. De 2 grote kroonstenen zitte dikkere kabels in voor de motoren van me kopschroef. Ik wilde alle apparatuur achterop houden om de het netjes te verwerken en gewicht te creëren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle kabels zitten netjes aan de zeien bevestigd zodat ze niet los liggen door mijn machinekamer.
    Nog een beginstadium van de autokraan(uitschuifbaar) Door de brander werd ie behoorlijk heet maar ik had wel het gewenste resultaat.
    Stuurhut in de alluminiumverf gezet en de mast ook.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Na ongeveer een maand niet veel tijd gehad te hebben heb ik zo nu en dan eens wat gedaan, op een gegeven moment vond ik dat het weer eens tijd werd dat er weer gebouwd ging worden (toch stuk ontspanning)

    Zo heb ik seinbakken gemaakt in de vorm van vleugels, Vond ik wel wat hebben zag het op een schip en dacht Jah dat wil ik ook:). Radiomastjes gemaakt, luchthoorns en een bel naast de hut geplaatst. En daarna een hele boel geverft. Woning en dek in de grondverf. De den staat in de lak zodat ik die kan afwerke met het gangboord qua afzette met de verf voor me gangboord.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoek de 5000 verschillen :p haha

    [​IMG]

    Boordlichten, schijnwerper en overnachtingsnachtlamp geplaatst

    [​IMG]

    De voormast gemaakt van balsa en behandeld en alluminium gekleurd.

    [​IMG]

    De stuurhut. Bijna alles in de mast geplaatst wat ik wilde.

    [​IMG]
     
  19. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Het achterschip

    [​IMG]

    Vanuit de stuurhut genomen.

    [​IMG]

    Uitlaten geplaatst, en een airco aan de woning (ofja het begin ervan, lier en mastje gemaakt voor de heklichten.

    [​IMG]

    Ook dit kon niet ontbreken vond ik, nog in testbouw.

    [​IMG]
     
  20. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Zeer mooi werk,dit zien we graag.
    Dit blijven we volgen

    Grtz...

    Marc
     

Deel Deze Pagina