Bouw binnenvaartschip Stelsa

Dat is niet te doen iedere versie van adobe te kopen, dan ben je dat bedrag ieder jaar kwijt. Al heb ik het wel nodig voor school.

Maar als ik dan .eps doorstuur (noem maar voor iets) dan kan u dat wel openen? Dat is ook vector. Of werkt dat dan ook niet samen?

Dank u, ik ben benieuwd

Stephan,

Ik las je mail pas nadat ik al geëtst had..... Eerst het goede nieuws, het ging allemaal erg vlot. Een proefstrookje wees uit dat er met het nieuwe materiaal geen verandering in de belichting nodig was. Toen ben ik gelijk maar verder gegaan met het ontwerpje dat ik al had laten zien. Hieronder het doorgeëtste plaatje. Het verbaast me elke keer weer wat voor kleine details je kunt bereiken. Het stukje in de "A" is keurig blijven zitten. Ik ben erg blij met dit resultaat, want daar kan ik voor de ss Rotterdam weer verder op borduren (moet nog wel een borduurloep aanschaffen).
1258391704_resized.jpg

Niet slecht toch?, al zeg ik het zelf.
Nu voor de lachers, de andere kant:
1258391707_resized.jpg

Ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb, misschien te veel in de spiegel zitten kijken? In ieder geval is wel te zien dat het principe goed werkt, ook het half dooretsen van de dammetjes (dit had voor de volledig doorgeëtste versie ook de voorkant moeten zijn).
Nu ik weet hoe het moet, maak ik morgen in een handomdraai een nieuwe. Al was het maar voor de curiositeit, ik stuur deze ook wel mee (stuur me even een PB'tje met het adres waar ik het heen kan sturen). Ik laat morgen (of als dat niet lukt, overmorgen) wel even weten of ik weer recht in de spiegel durf te kijken.

Groet,

Ad Bakker

PS, Stephan, als je nog wat wilt wijzigen, geef dat dan even door. Omdat ik morgenochtend wat andere zaken te doen heb, kom ik er morgen toch pas in de middag of avond aan toe.

Laatst bewerkt:
Schitterend echt,

Vind het een zeer mooi resultaat, dit komt zeker weten op mijn schip.

en tja, dat spiegelbeeld was natuurlijk om te proberen of de A het wel hield, haha.
In ieder geval vind ik beide versies heel mooi, had dit niet zo strak verwacht, wist helemaal niet zo goed in hoevere het eruit kwam te zien.
U heeft geen idee hoe erg ik dit waardeer, zit hier met een hele brede glimlach.

Ik heb u een Pb'tje gestuurd met mijn adres.

wordt het op de ss Rotterdam nog kleiner dan? het zal wel een priegelwerkje geweest zijn., maar het werkt wel, vaak is het ook gewoon proberen, zo kom je er het beste achter.

Stephan,

Blij dat je het leuk vindt, heb ik gezelschap. Terwijl jij antwoordde had ik net nog een opmerking toegevoegd, die je misschien nu mist. Daarom herhaal ik even dat je nog alles kunt wijzigen, want ik kom er toch pas morgenmiddag/avond aan toe. Nu print ik nog even een nieuwe sjabloon, want daar zat de fout.

Groet,

Ad Bakker

ik hoef er niks aan te veranderen zag er al goed uit.

ik had die wel nog gelezen, heb me vader ook op internet laten kijken aan boord, ik zei al tegen hem dat ie dit wel even moest zien, toen had ik het nog gelezen.

naambordjes

Beste Stephen,

Het is gelukt, ik durf weer in de spiegel te kijken. En om helemaal zeker te zijn heb ik maar twee gemaakt. Dat was eerlijk gezegd eigenlijk niet de bedoeling, maar er leek vanmiddag iets mis te gaan. Had het plaatje ontwikkeld, maar bij het etsen bleek dat helemaal niet aan te slaan (na een half uur nog niets, terwijl de totale etstijd rond de 40 minuten ligt). De conclusie was: hij was niet goed uitontwikkeld. Een nieuw gemaakt, en verse ontwikkelaar genomen en toen ging het perfect. Daarna, onder het motto "niet geschoten altijd mis" het eerste plaatje nog eens in de ontwikkelaar gedaan. En tot mijn verbazing ging het etsen toen wel, en zonder noemenswaard verschil. Zo zie je maar, nooit te oud om te leren, of zoals de Engelse komiek/goochelaar Tommy Cooper altijd zei als er een truc eens wel lukte "learning all the time". Ik ga me op mijn leeftijd bijna nog een "jonge onderzoeker" voelen.
Hieronder beide plaatjes.
1258485703_resized.jpg

De belichting van de foto is niet optimaal, maar ze zien er allebei goed uit. De gedeeltelijk doorgeëtste "dammetjes" zijn ook zichtbaar, en het driehoekje in de "A" zit er nog netjes in.
Zo, mijn veren zijn weer op en ik ga ze nu in een envelop doen. Als het goed is heb je ze donderdag. Veel plezier ermee, ik heb mijn portie ruim gehad.

Groet,

Ad Bakker

PS: ik stuur je zo een PB

Prachtig,

Vindt het echt mooi geworden, Hartstikke bedankt.
Zondag avond was het nog een idee, en kijk nu 2 dagen verder. wauw.

Het berichtje zien we vanzelf wel. Het gaat zeker een plezier worden. Zodra ik ze binnen heb, (ga ik eerst een kijken welke versie erop komt vindt ze namelijk alle 2 leuk) ga ik ze klaarmaken om op mijn schip te maken. De foto's van het resultaat volgen dan uiteraard.

Trap

Vandaag een trapje gemaakt om naar boven op het roefdek/stuurhut te gaan. Liep al een tijd met dit idee.
De trede is 2 cm breedt. Hiernaast heb ik een stripje gemaakt voor de stevigheid. Hij is daardoor ietsje breder als de woning, maar dat wil ik afwerken pas nadat ie goed vastzit.

IMG_2268.JPG

Bakboord en Stuurboord

IMG_2270.JPG

Vastgeplakt maar nog niet afgewerkt, dit doe ik morgen als de lijm echt heel goed is uitgehard, al is het 2 comp.

IMG_2273.JPG

uiteindelijk wordt ie dezelfde kleur als me den, electric bleu

@ Ad,

Ik heb ze ontvangen, voelde me net een klein jochie op de lego-afdeling. Ik heb heerlijk zitte hobbien. Fragiek is het geheel wel. Heb er 2 pinnetjes aan de achterkant gesoldeerd en ze op mijn schip bevestigd.

IMG_2275.JPG

Eenmaal aan bijde kanten gemonteerd heeft de bouw een half uurtje stilgelegen. Was even aan het genieten van het zicht. 'T zijn die kleine dingen die het um kunnen doen.

Hierna ben ik weer verder gegaan aan me trap. heb hem op maat gemaakt en beplakt met een profiel. Afkomstig van die plastic strippen die nog wel eens grote dozen bij elkaar houden, waar je je handen aan snijdt als je ze los wil trekken.

IMG_2281.JPG

IMG_2282.JPG

Nadat ik alles had aangebracht, heb ik het naambordje in de alluminium verf gezet. Hier heb ik heeeeel lang over gedacht of ik dit wel moest doen. Vond het opzichzelf ook heel mooi, maar alles op mijn schip is verder in "rvs". Ik ben tevreden met het resultaat, is hier misschien niet te zien maar hij glimt behoorlijk. :D

IMG_2285.JPG

Vandaag heb ik weer verder gewerkt aan mijn trap ingang. Beide zeides. Aangezien het toch een takke weer buiten is. En mij enigsinds had opgesloten in het hobbiehok. Regende zo hard dat ik niet meer naar binnen wilde, mja het regende heel lang heel hard.

Het reslutaat >>

Ik heb van een stukje abs me woning bij mijn voorraam verlengd met 6 mm.
Het geheel moet nog in de verf. Als afwerking heb ik een messing reling geplaatst.

IMG_2287.JPG

IMG_2288.JPG

Ook ben in weer bezig met mijn stuurhut hijs meganisme. Deze heb ik middels een katrol aan de paal vertraagd maar hij gaat nog iets te hard. Het is al wel een stuk minder als eerst. Dit ging niet zonder slag of stoot. Paar keer de katrol bevestigd maar deze kwam los waarneer de hut boven stond. Oorzaak de katrol werd door een geleide rol bovenin behoorlijk van de paal afgetrokken, met als gevolg dat de bevestiging het niet hield en het geheel weer naar beneden kwam zetten. Alles aangepast en nu werkt het wel,
Nu nog iets meer vertragen en dan zou alles goed moeten zijn. Ik wil dit doen door de trommel minder dik zien te maken. Of het veel uit maakt moet nog blijken. Hij is nu 8mm en de binnen as is 4. theoretisch zou het moeten werken.

Hoi Stephan,

Is een extra katrol (of meerdere) niet een makkelijke optie, om er meer vertraging in te krijgen ?

Overigens, mijn complimenten voor dit zeer net gebouwde model ;)

Ik heb het gebouwd zoals eerder al op de tekening stond, (oorspronkelijk)
Inmiddels zit er aan de onderkant paal al een katrol, maar denk inderdaad dat ik het nog een keer vertraag. Proberen kan altijd. Katrol plaatsen is makkelijker als de complete trommel demonteren en aanpassen. Denk trouwens ook niet dat het heel veel zal vertragen.

[Denk trouwens ook niet dat het heel veel zal vertragen.[/QUOTE]

Dat kon je wel eens vies tegenvallen hoor
Gelijk op het asje of op een trommel
Moet je de omtrek maar eens uirekenen
Van het asje
En van de trommel
Scheelt een slok op een borrel hoor:mrgreen:
mvg
Frederik:D

Frederik

haha ok, dat is dan wel een hoop.

Opzich is de diameter van de trommel 2 keer zo groot als die van de as, dusja u heeft wel een punt. Zit op het moment op stage maar vanavond, mocht ik er tijd voor vinden dan ga ik het toch maar eens proberen.

danku

hoi ik ben myren en ben 14 ik ben bezig met een boot mischien hebt u al een paar reacties gelezen op youtube (MrAZ09AZ)dat ben ik maar ik wil ijgeijk aleen maar wat info over het bouwen van een modelvrachtschip

Hoi Myren,

Nu weten we ook wie je bent. Ik denk dat als je mijn verslag leest dat de meeste vragen al beantwoord worden, zo niet schroom niet om te vragen, ik wil je best helpen. Wat betreft de kopschroef die in mijn bak werkt het meest uitgebreidt. Staat ook een verslag van. Hoewel die in mijn schip het ook extreem goed doet, maar geen achteruit heeft.

De kraan heb ik niet gebouwd, die is van Cor (daar heb ik samen youtube account mee) Daar heeft ie echt geen tijd voor om die nog eens te maken. Wat ie kost is ook niet te bepalen, maar dat terzijde.

Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is, en anders gewoon vragen.

@ woujaco

Zit hem nu zelf nog eens te kijken, zo vaar ik niet haha, dat was cor ik was aan het filmen, wel duidelijk dat er genoeg vermogen instaat.
en nog wel een paar andere filmpjes, zo ook bijvoorbeeld die met een kraan in beeld, maar die is niet van mij. de grijper die eraan hangt wel.

Laatst bewerkt:
containers probeersel

Hoi,

Op stage heb ik via een link op het forum, container van het net geplukt. Deze dusdanig aangepast naar mijn schip. Heb er een paar modellen uitgeprint en geprobeerd in mijn schip.

40 voeters kan ik 4 breedt 4 lang kwijt. en dan nog 5 hoog dat ziet het mooist uit.

IMG_2295.JPG

IMG_2298.JPG

IMG_2292.JPG

Het was nog wel wat dun papier, vandaar dat ze niet allemaal even recht staan.

IMG_2297.JPG

IMG_2294.JPG

Maar het plan is wel gelegd, waarschijnlijk worden ze wel gedrukt, op steviger papier en watervaste inkt. :D

Laatst bewerkt:
Back