Bouw binnenvaartschip Stelsa

Beste mensen,

Ik heb een vraagje,

aangezien ik me stuurhut beweegbaar heb gemaakt en het motortje draait van 3 tot 6 volt. Nou ben ik tot de conclusie gekomen dat hij te snel draait bij 6 volt. Nu mijn vraag hoe krijg ik daar ipv 6v 4 of 5 op.

3 volt trekt ie niet. tenminste, ik kreeg te horen om het te proberen er een fietslampje tussen de zetten (serie geschakeld) maar dan zou die dus op 3 volt moeten gaan draaien maar dan is er geen beweging, wel is het lampje minder aan het het branden.

Heeft iemand een idee, Kom er zelf op het moment niet uit. Misschien is het heel simpele en zeg ik achteraf wel ohja maar nu nog niet.

Alvast bedankt.

Je hebt het motortje in een hoek gezet omdat je ruimte te kort komt.
Mischien kun je het motortje evenwijdig zetten aan de trommel en via V-snaar (kan wel gaan slippen) dan wel tandwielen nog een keer vertragen.
Je motortje zit dan gelijk verder van je ramen af, voor later afwerken.

Niet ideaal natuurlijk om na al die tandwielen nog een te vertrgaen maar goed, is een mogelijkheid.

Dat is wel erg snel,

ik heb daar ook al aan zitten denken, ook al gekeken of ik in die tandwielen iets kan veranderen maar daar ga ik niet aanzitten.

het zal dus inderdaad in de overbrenging moeten zitten tussen motor en vertraging op de trommel, of toch op een manier het voltage verminderen.
zit me daar heel de week al over te denken.

Hoi Stefan,

met (grote) dioden kun je ook het voltage verminderen. Een grote diode zoals een 1N4007 oid zal 1 a 1,6V 'wegsnoepen' (afhankelijk van het type). Wel altijd gebruiken in paren die tegenovergesteld staan, zodat de motor nog steeds beide kanten op kan draaien! Dus met een zo'n setje van 2 dioden in serie met je motortje zou je op ong. 4,5V uit moeten komen.

VrGr,

Theo

Laatst bewerkt:
Danku Theo,

dus als ik je goed begrijp,

neem ik een diode en nog een (tegenovergesteld dan) en die plaats ik in serie aan elkaar tussen een van de kabels?

Technische specificaties

Type: 1 N 4007
IF (AV): 1 A
I: 1 A
U: 1000 V
Behuizing: DO-15
Conform RoHS: Ja

Dit zou hem dan moeten zijn, maar heeft die 1000V nog een betekenis? dat staat bij dit type namenlijk.

Zo thuis ben ik niet met die dingetjes. In ieder geval hartstikke bedank voor het meedenken, iedereen trouwens

Hoi Stefan,

dat heb je inderdaad goed. En die 1000V is wat ie in sperrichting kan verdragen voordat ie doorslaat. Omdat je accu duidelijk minder zal leveren hoef je je dus geen zorgen te maken dat hij zal doorslaan. Bovendien is dat in deze toepassing niet het belangrijkste gegeven, wel dat hij genoeg vermogen kan doorlaten, oftewel in ieder geval 1A voor deze.

1N4007 was het eerste nummer dat me te binnen schoot, maar 1000V is natuurlijk vele malen hoger dan wat je in een boot tegen kunt komen (of de bliksem moet inslaan of zo), dus een kleinere versie zou ook voldoende moeten zijn zolang hij maar wel ong. 1A aan kan zou ik zeggen. Zelfs al staat op de motor een kleiner getal voor de stroom, dat is een gemiddelde waarde, en de diodes moeten ook de pieken kunnen verwerken.

VrGr,

Theo

Theo,

Vriendelijk bedankt voor je uitleg, hier heb ik echt wat aan.
Dat ga ik dan maar eens proberen, een mindere voltage stond er ook op C....nl dan ga ik die maar eens bestellen, iig aan me lijstje toevoegen, zijn nog wel meerdere dingen die ik nodig heb.

Naambordje

Ik ben het weekend bezig geweest aan me naambordje. Me schip personaliseren, haha.

Ik heb om 1 mm hout de vorm van het bordt uitgesneden. 2 keer in de grondverf gezet en daarna een paar keer in de alluminium verf gezet, tot het mooi glom.

Daarna heb ik met een scherpe priem me naam uit de verf gekrast, in de laatste laag verf. Deze was net niet droog en dus ging dit nog mooi. Toen het geheel opgedroogd was heb ik met een dun puntje (spijkertje enz) zwarte verf in de letters getracht te maken. Het ging wel maar heb het geheel vandaag nog een keer bij moeten werken met verf.

IMG_2247.JPG

IMG_2252.JPG

Dit was nog voor het bijwerken, ik was hier nog niet tevreden mee. Het resultaat ligt op het moment nog te drogen.
Deze foto is ook wat het lijkt, ik vond het nog te slordig eruit zien.

IMG_2253.JPG

Verder heb ik het zwarte op me kont weer bijgewerkt, De spiegel heb ik ook geverft maar was niet tevreden genoeg met het resultaat, deze is dus weer geschuurd en klaar om opnieuw te geverfd te worden. Misschien een beetje perfectionistisch, maarja ik wil wel tevreden zijn met het resultaat.

Laatst bewerkt:
hoi stephan

ik zou het naambordje uit een plaatje aluminium halen. en dan met kleine leters ponsen/in slaan is een stuk straker,

gr willem.

ps had jullie schip nog zien liggen in utrecht toen. maar was niemand aan bord.

Hoi Willem,

heb ik ook al aangedacht,

Uit de verf gekrast is die eerste foto, zaten ook geen randjes aan, was ook mooi glad.
Zonder de zwarte verf was het ook nog mooier, maar vond het niet heel duidelijk vanaf een afstandje. Denk accentueer het met zwarte letters. Het bordje is 2,5 cm lang. Het is nogal priegelwerk. En misschien dat ik het nog wel opnieuw maak, morgen kijken naar het resultaat als het opgedroogd is.

De letters zijn opzichzelf maar 3 mm hoog. Wordt wel klein om te ponsen, Ik weet niet eens of dat wel gaat. proberen kan altijd.

Weet je dat zeker? Normaal gesproken is er altijd wel iemand aan boord als we daar liggen. Dan ben je toevallig langs geweest dat we naar opa en oma geweest zijn, die lagen in nichtevecht met hun jachtje.
Anders had je de modellen wel kunnen zien, had ze beide aanboord staan in de zomer.

Naamplaatje

Beste Stephan,

Ik ben de laatste tijd nogal aan het experimenteren met etsen. Zou dat misschien een idee zijn?
Nou begrijp ik best dat je voor alleen zo'n naamplaatje geen geheel nieuwe techniek in huis haalt. Ik ets wel een paar keer per week, en op zich zou het geen moeite zijn een paar naamplaatjes mee te nemen. We zouden dan twee dingen kunnen uitproberen. Op een plaatje de letters gedeeltelijk uitetsen. Als je ze dan verft en daarna voorzichtig vlak afschuurt blijft de verf in het verdiepte gedeelte zitten. Een andere optie is de letters volledig dooretsen, en daarna het plaatje op een zwarte achtergrond plakken.
In alle gevallen doe ik het alleen met messing plaat van 0,2 mm dik. Voor een ander materiaal moet je een nieuw etsbad aanmaken, en weer gaan experimenteren wat de etstijd ongeveer moet zijn etc., en dat gaat me iets te ver.
Laat me even weten of je er wat in ziet, dan regelen we de details wel daarna.

Groet,

Ad Bakker

Hallo Ad,

Ik ken de techniek wel, enkel alleen van grafisch van wat ik op school heb geleerd. Het zal tegenwoordig wel anders gaan in de zin van verbeterd.

Hoe moet ik het me voorstellen, Ik bedoel met tekst, kan dat zo klein.
0,2 mm is ook niet zo dik dat moet geen probleem zijn voor het naambordje. En messing kan je ook silverkleurig verven. Dat doe ik wel meer.

Ik heb nu me bordje van 1 gemaakt, dus de doorets optie zie ik wel wat in, maar die andere ook wel. Al is het maar eens om het resultaat te zien.

Heeft u niet misschien een foto zodat ik eens kan zien hoe zoiets eruit ziet?

de buitenmaten zijn 35 mm x 6 mm hoog. Hier gaan dan nog schuine kanten af. Voor de tekst heb ruimte in de breedte van 25 mm. Even ruw gemeten uit me hoofd.

Ik had ook nog een heel ander idee. Opnieuw 2 maken en klaarmaken en daar doorzichtige stickersfolie met tekst op uitprinten. Ik weet dat we het op school hadden maar moet dat nog eens gaan zoeken in een bruna ofzo. Maar dit is me laatste optie

Ik plaats morgen een foto van het bijgewerkte bordje.

In ieder geval alvast bedankt voor het idee Ad. Had hier niet aangedacht. Ik hoor nog van u.

Ik bedoel met tekst, kan dat zo klein.

Stephan,

0,2 mm messing lijkt dun, maar dat valt best mee. Kijk eens naar de laatste paar afleveringen van mijn ss Rotterdam verslag (zie handtekening), dan zie je hoe klein het eventueel kan.
Met het volledig dooretsen zie ik nu plotseling een probleempje met de "A" in je naam, zonder voorzorgen zou het driehoekje eruit vallen, maar alles is te proberen, bijv. met twee dammetjes om het driehoekje "vast te houden".
Ik ben nog maar een paar weken ervaring met deze techniek, maar het verbaast me elke keer weer wat er allemaal mee kan.
De buitenmaten heb ik nu, hoe groot (mm of punten, maakt niet uit) en van welk lettertype (ik dacht aan "Helvetica Bold") maak je de letters het liefst?
Nogmaals, dit is voor mij ook nieuw, en ik vind het gewoon leuk om allerlei dingen uit te proberen. Daar kan ik met de verdere bouw van de ss Rotterdam alleen maar voordeel van hebben.
Maar als het niet lukt...............pech gehad.

Groet,

Ad Bakker

Hallo Stephan, wat Ad wil maken voor je is ook zeer mooi, daar ben ik van overtuigd!
Zelf heb je het over doorschijnend papier , maar wat dacht je van zelf decalls maken?
die dingen die meestal bij platic bouwdozen zitten en je in water moet weken en dan met een pincet op plakken,
kan je ook zelf maken met de printer!
Bij modelbrouwers te bestellen, Decal papier - MODELBROUWERS.NL, forum, kennisbank en winkel voor modelbouwartikelen -
er staat ook een PDF file bij met instrukties en voor 3,95 heb je 1 A4tje .
Ik heb zelf een vrachtwagen gemaakt voor mijn schoonzus met alle logo's en adressen telefoon nummers er op letters van 1 mm. hoog was leuk om te doen zie foto's:
Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Het is maar een idee!

groeten, Brandaris

Hoi Brandaris,

Dat materiaal is ook nog een optie inderdaad. Zie je ook niks meer van, nog een klein vraagje, hoe zit dat met de inkt uit je printer, omdat je het geheel moet weken. Blijft dat wel goed dan? of gaat dat nog op een speciale manier. Heb het nog nooit zlef geprobeerd te maken, wel vaker op bouwpaketten geplakt.
Ik denk dat ik deze optie ga gebruiken voor het europanummer op me woning achterop en hier en daar kleine tekens zo op het schip.

Dankje.

Verder wil ik die etsen toch ook wel graag proberen. heb daar vanacht nog eens over nagedacht en het leek me wel een heel leuk detail.

Stephan,

Ik heb even een probeerseltje gemaakt.
1258362990_resized.jpg

De bovenste twee zijn voor gedeeltelijk dooretsen van de tekst, de onderste twee voor volledig dooretsen. Of de "dammetjes" in de "A" (0,2 mm) het houden is natuurlijk de vraag, maar ik ga ervoor. Lukt het niet dan kan ik altijd nog wat anders proberen. Ik heb ze nu alleen aan de achterkant aangebracht, als dat niet lukt doe ik het nog een keer met dammetjes over de hele dikte.

Laat even weten of je het ermee eens bent (wijzigen is geen enkel probleem, dus aarzel niet). Vorige week heb ik nieuw materiaal binnengekregen (messing met dubbelzijdig aangebrachte UV gevoelige laag), dus dit wordt voor mij ook spannend. Eerst moet ik op een proefstrookje gaan uitproberen of mijn belichtingstijd moet veranderen. Daar ben ik ook nog even mee bezig, dus ik heb geen haast. Ik hoor het wel.

Groet,

Ad Bakker

Hoi Brandaris,

Dat materiaal is ook nog een optie inderdaad. Zie je ook niks meer van, nog een klein vraagje, hoe zit dat met de inkt uit je printer, omdat je het geheel moet weken. Blijft dat wel goed dan? of gaat dat nog op een speciale manier.

Na het printen uitknippen en dan verzegelen met blanke lak, ik gebruik een spuitbus van Action blanke lak 1,99 per bus. werkt perfect.

m.v.g. Brandaris

@ Brandaris

Dat gaan we dan ook proberen voor het europanummer en hier en daar andere tekens, Helm op en dat soort dingen. Niet roken bordje misschien. U begrijpt wel wat ik bedoel.

@Ad

Tjonge, WAUW ziet er veelbelovend uit, Als het de breedte 3/3,5 cm is en de hoogte 6 mm ben ik tevreden. Ik had het ook op die manier gemaakt. Geen schuine letters, dat was minder goed te lezen. Dat had ik zelf al uitgeprobeerd. Ik maak dat met Illustrator en daar ken je ook een hoop met tekst maken, vandaan. Hoe maakt u dat?

Wat zijn de kosten, heeft u daar een idee van, ik weet dat is misschien moeilijk maar ik wil er ook wat voor geven natuurlijk. Het heeft bij mij ook geen haast, dus dat scheelt.
Had het wel graag voordat Goes begint haha. Maar dat is in februari.
Danku alvast voor de moeite

Laatst bewerkt:
@ Stephan, Dat gaan we dan ook proberen voor het europanummer en hier en daar andere tekens, Helm op en dat soort dingen. Niet roken bordje misschien. U begrijpt wel wat ik bedoel.

Alles wat je kan printen, daar kan je decalls van maken. Alleen als je wit wil printen moet je wit decall papier gebruiken i.p.v. doorzichtig , maar dit staat duidelijk omschreven in de PDF-file van Modelbrouwers handleiding even oefenen en het lukt iedereen!

groetjes, Brandaris

Ik maak dat met Illustrator en daar ken je ook een hoop met tekst maken, vandaan. Hoe maakt u dat?
Ik gebruik Inkscape, een "scalable vector graphics (SVG)" programma dat gratis te downloaden is. Werkt goed op de Mac, want het is een Unix programma dat draait onder X11 op de Mac. Het enige nadeel is de communicatie met andere programma's: niet dus, volledig doofstom. Dat betekent nogal eens wat overtypen vanuit Excel, waarmee ik de meeste berekeningen doe. Kost wat tijd, maar ja daar heb ik geen problemen meer mee. Illustrator (ook SVG) in natuurlijk gebruikersvriendelijker, maar tegenwoordig moet ik software zelf betalen, en voor die ±500 Euro koop ik liever "hardware" gereedachap en materiaal. Heb zojuist ook al een nieuwe Mac moeten kopen, want vrijdag begaf m'n oude het.

Wat zijn de kosten, heeft u daar een idee van, ik weet dat is misschien moeilijk maar ik wil er ook wat voor geven natuurlijk.

Ik zou het echt niet weten, ik laat dit nu gewoon meelopen met andere testjes.

Je hoort het wel als ik wat heb.

Groet,

Ad Bakker

Back