Bouw binnenvaartschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jaap.B, 14 dec 2019.

  1. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Marc
    Bedankt voor je antwoord ja zal best wel wat worden.
    Nog zoveel ideetjes om uit te proberen is ook een leer project.
    Wat betreft deur roef voor op toch al heel wat gezien met deur aan voor zijde.
    Maar alle ideetjes zijn welkom.

    Goetjes Jaap
     
  2. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Ja klopt helemaal maar die mag je niet overal gebruiken is mij al verteld.
     
  3. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Zo hier weer eens een update.
    Voorzijde boeg wat ik als eerste had gemaakt zat fout in voorste rand die aan kiel vast zit verwijderd.

    Zo was het eerst.

    IMG_20200225_154606.jpg
    IMG_20200307_180646.jpg



    En zo is het nu nieuw randje gemaakt 2mm dik en er op gelijmd gelijk boeg en nieuw voor dek gemaakt en alles vast gelijmd

    IMG_20200307_180642.jpg .

    IMG_20200308_022256.jpg

    Ook midden schip mee bezig geweest vele foto,s bekeken hi om aan juiste maten te komen.

    IMG_20200225_201037.jpg
    IMG_20200226_235752.jpg
    IMG-20200229-WA0012.jpeg

    En hier een proefje met dek luiken worden 3 planken breed heb begrepen dat dit vroeger ook zo was dit zit nog niet vast wat er tussen zit is 0,5 plastic heb hier voor inmiddels 0,25 zwart styreen in huis en balkjes aan onderzijde dakluiken vervallen ook
    Maar gaat even om idee hoe het er uit gaat zien.
    En ja klaas als je dit leest dit zijn de houten koffie roer lepeltjes heb er dik 2000 gehad volle doos hi

    IMG-20200308-WA0006.jpeg

    Ook met de hak bezig geweest dit vandaag af gemaakt van alle ideeën het gemiddelde genomen
    IMG_20200309_163919.jpg

    Zo tot zover kan nu gaan beginnen met plamuren en strak schuren en dan epoxy met glas matje aan brengen met roller zo als ik in een ander verslag heb gelezen.
    Zal best aardig klusje zijn bij die hak maar komt goed .
    Onder tussen aan het experimenteren met hout op styreen plakken tot op nu toe zit alleen met sec-lijm muur vast.
    Had ook wat gelezen over styreen lijm eerst op hout en goed laten impregneren daar na op styreen plakken.
    Ik heb hier faller expert lijm en heb dit net gedaan dus morgen kijken of dit vast zit.
    Ga morgen ook nog even pattex sec-jel lijm halen eens kijken wat dat doet wand ik wil ook nog tijd hebben om het op zijn plaats te krijgen en niet dat er gelijk een hele boot aan mijn vingers hangt hi

    Zo tot zo ver als ik weer wat heb horen jullie van mij
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2020
    Zeiler vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Klaas bedankt voor de link deze had ik nog niet gevonden wel dat luiken uit 3 planken bestonden van ongeveer 22cm breed ook van het zeildoek wat men vroeger huurden om er over heen te leggen en het band wat tussen de luiken werd gedaan.
    Leuk project leer steeds meer bij over hoe het was toen in die tijd ook mooie zeil kasten gezien maar eerst dit maar eens tot goed einde zien te brengen.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar heeft Pieter Klein een hoop werk aan gehad Jaap! Mooi dat het zo is vastgelegd. Meestal waren er passende kleden aan boord om de luiken af te dekken. Huurkleden kwamen in beeld bij het vervoer van deklast. Aan boord had je te weinig ruimte om die continu mee te slepen. Vroeger hoefde je je aan boord niet te vervelen. Was afhankelijk van lading en vaargebied. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
     
  7. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Weer stukje verder inmiddels romp geplamuurd en strak geschuurd was nog even extra aandacht nodig voor achterzijde maar is aardig gelukt vind ik zelf.
    En de hak komt ook mooi uit zo .
    Wel even stopjes gemaakt voor schroef as en roer koning zo dat deze schoon blijven.

    IMG-20200311-WA0004.jpeg IMG-20200312-WA0012.jpeg IMG-20200311-WA0014.jpeg IMG-20200312-WA0007.jpeg


    En nu ja de mat 0,25gram en epoxi over de romp.
    Weer nieuwe uitdaging
    Dus doek er over gespannen epoxi aan gemaakt en aan gebracht met verf schuim rollertje zo als ik eerder had gelezen bij ?? weet even niet had daar ook gereageerd maar werkt uit stekend boven verwachting beter als met kwast.
    Alleen ja wel veel te veel epoxi aan gemaakt zonde maar is niet anders zag gelijk tijdens verwerken dat je maar heel weinig nodig hebt goede leer voor de volgende keer.
    En zo als ik ook heb gelezen kijk uit iets te veel epoxi en je doek gaat drijven.
    Maar mooi resultaat ziet er strak uit misschien morgen nog laagje epoxi er over rollen om structuur doek verder weg te werken.

    IMG_20200312_182400.jpg IMG_20200312_192246.jpg IMG_20200312_192307.jpg


    Gelijk de dek luiken waar nog luiken van latjes op moeten komen ook maar laagje epoxi gegeven.
    Kijken hoe dit uit pakt.
    IMG_20200312_201610.jpg

    Tot zo ver ook eens kijken naar een spuitbus vul primer van albastine weet nog niet zeker of ik dat ga gebruiken .
    Wil eerst weten hoe dat zich gedraagt als je daar op gaat lijmen of het niet gaat op lossen ook als je sec/lijm gebruikt.
    Hoor het wel als iemand hier ervaring mee heeft anders ga ik voor een 2k filler die is ook in spuit bus te koop of gewoon met verf spuit,
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
  8. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Weer stukje verder
    Knutselen met houten koffie roer lepeltjes, hier van dek luiken gemaakt .
    Was wat meer werk als ik dacht, kwam fineer latjes tegen, mooi de stalen strip op de bovenkant mee kunnen nabootsen .
    Ik heb zwart Styreen als afstandhouder kunnen gebruiken.
    Daarna alles bewerkt met vijlen en schuurpapier en zwart gespoten met een spuitbus.
    Wel geprobeerd een beetje structuur te spuiten.
    Het lijkt dan wat ouder.
    Het glimt nog wel beetje.
    Ik hoop dat het nog wat matter gaat worden.
    Tevens iets van een keggebank, als ik het goed zeg, geprobeerd te maken.
    Al met al toch weer wat opgeschoten.
    Het was de laatste 2 dagen schitterend weer (technisch weer), dat hielp ook aardig mee.
    Het zal wel weer even duren denk ik.
    Heb nog al wat dingen die ik uit moet zoeken.
    Het meeste weet ik ongeveer al.
    Alleen moet ik voor de kofferdam waar de mast op moet komen te staan een mechanisme bedenken zodat ik de mast kan strijken met een servo o.i.d.
    Maar zo als ik al zei, nog genoeg te doen.
    IMG_20200313_143840.jpg IMG_20200313_143908.jpg IMG_20200313_145501.jpg IMG_20200317_020314.jpg IMG_20200317_114104.jpg Bekijk bijlage 359766 IMG_20200317_230349.jpg IMG_20200317_230438.jpg IMG_20200317_212849.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    k-k en wimo100 vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie luikenkap geworden Jaap! De kofferdam heet eigenlijk mastdek. Kofferdammen vind je op tankschepen tussen ladingtanks en woonruimte of machinekamer. Maar dat terzijde. Het afwerken gaat redelijk veel tijd in zitten. Niet alleen in het maken, maar ook in het bedenken hoe. Maar als je het ziet groeien geeft dat voldoening. Je hebt straks zo een sjiek schip. gr. Klaas.
     
  10. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
     
  11. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Ja luiken vind ik zelf ook wel erg mooi geworden zijn nu al wat matter geworden wilde gewoon wat af hebben dan begint er meer leven in te komen.
    Was wel erg veel werk maar resultaat mag er zijn hi
    Merk nu wel dat het steeds ingewikkelder begint te worden maar dat is goed voor de grijze massa.
    Momenteel veel foto,s bestuderen op kustvaart forum en binnenvaart forum en op dit forum en dan maar bedenken hoe gaan ik het maken.
    Zit nu ook te kijken voor anker ketting welke maat moet wel beetje over een komen met mijn bouw schaal 1/50 denk ik.
    Zo ga nu weer even verder prutsen met de boeg de rand die er op moet .
    Ja de afwerking neemt heel veel tijd in beslag Klaas
    Grt Jaap
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaap, Neem de moeite om de juiste maat en model ketting te vinden. De schalmen zijn gauw te rond en verchroomd. De eerste kettingen die ik op mijn coaster gebruikte waren te dik en te rond. Had ook geen zin om voor 8 euro + verzendkosten een meter messing ketting te kopen. In een speelgoedwinkel vond ik tussen de snuisterijen voor meisjes een paar kettinkjes met het juiste model schalm. Vanwege de opruiming werd het een diepteinvestering van 2 euro. Ze zaten in de knoop, maar voor 1 euro kreeg ik ze niet mee! Was ook een beetje sport. Kreeg ik in mijn verslag de opmerking dat de grondstoppers ontbraken. Die ook maar toegevoegd. Een soort vergrendeling die voorkomt dat er teveel kracht op de as van de lier komt, of de ketting ongewild uitloopt. Gelukkig voor jou heeft een binnenschip dat niet. Daarop steken ze net boven het kluisgat een stuk rond door de ketting. Gr. Klaas.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    Dat wil je niet hoor, de ketting met een staaf op zijn plek houden wanneer je ten anker ligt! Die staaf buigt zo in het kluisgat als je op stroom ligt.
    Bij ons op het sleepschip stond de kracht van de ketting direct op de lier met al zijn componenten, uiteraard de nestenschijf wel tegen het jachtwiel vastgeslagen.

    Jaap,
    leuk scheepje zo. Mooie luiken, mijn eerste gedachten was inderdaad wel "waar zijn de merkels" ;). Maar als het ruim dicht zit zie je daar toch niets meer van.
    Ik herinner het me ook nog wel dat mijn ouders iedere zomer met de teerstok aan de slag gingen om de presenningen te teren of de naden met die band te repareren.
    De herinnering is het meest blijven hangen omdat we dan niet op of bij de luiken mochten komen als we gingen buiten spelen, was moeders niet zo blij als wij en onze kleren onder de teer kwamen te zitten :D.

    Succes verder met de bouw.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Je hebt helemaal gelijk. De stang hielp alleen maar tegen ongewild uitlopen. Kan me herinneren dat we bij Deventer een keer rond gingen op de IJssel. Kop naar de buitenbocht, dus in de volle stroom. Anker eronder, maar de rem hield het niet. Toen de moer er maar tegenaan. De spanen trokken van de schalmen. Had het niet naar mijn zin op het voordek. Afijn we kwamen rond en het anker kon weer omhoog. Later hebben we een half uur staan timmerenmet de dekstopper om de moer weer van de kabelarusschijf te scheiden. Op een tankschip hoefden we gelukkig geen luiken te teren. We smeerden het trunkdek in met een mengsel van gekookte lijnolie, smeerolie, siccatief en wat driebrandzwart. Om te smeren gebruikten we een oude opgerolde sok. Ging het best als de zon er lekker op stond. Was het na een uur droog. Glom als de bekende hondenkeutel. Heeft Jaap gelijk weer wat details. Gr. Klaas.


    1970-2 Friesland.jpg
     
  15. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Mathieu ja je hebt gelijk die merkels ontbreken dacht ik pas aan toen keggebank er al op zat pff ja zo zie je maar weer een landrot die zich op onbekend terrein bevind.
    Of nu toch of niet dan zal ik die keggebank die voor zeildoek is te spannen moet verwijderen en op nieuw ietsje lager moeten gaan monteren zo dat merkels kan monteren man man man.
    Denk dat als dit schip klaar is ik hem wel ruim 10 keer heb gebouwd hahaha.
    Maar toch eens over denken misschien lucifer houtjes daar weer stukjes van snijden en kijken of ik dan nog ruimte heb tussen keggebank en merkels.
    Ik ga er nog eens over nadenken nu het nog mogelijk is.
    Maar ik moet ook ergens een grens gaan trekken anders duurt het nog een jaar langer voor ze in de vaar komt. .
    Momenteel bezig met boven zijde boeg en ja er komt ook roef voor op die heb ik al getekend alleen nog even in elkaar knutselen maar heeft nu geen prioriteit.

    En Klaas weer mooi verhaal van jou ja jij moest dat niet te vaak doen zeker want dan waren je sokken op hahah.
    ook wel weer mooie foto uit oude doos
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo, een schippersechtpaar aangemonsterd?
    Goed bezig.
    Maar wat je zegt, je kan ook teveel details willen toevoegen. Soms is het de kunst van het weglaten.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Zo daar ben ik weer met een update van dit verslag/draadje.
    Nou het verging mij opperbest naar veel prutsen en af en toe wat woorden die ik hier niet zal noemen het volgende.

    De boeg hier aan bezig geweest randjes gemaakt krijg er steeds meer handigheid in en wacht ook op het moment dat niet alles 1 tot .. keer over moet .
    de randen zitten er op en kan er even niet mee verder dus maar weer materiaal besteld 1/4 rond styreen 1,5 mm en nog wat vierkant om merkels van te maken voor dek luiken.
    Ja ook hier gaan nog wat aanpassingen gebeuren naar aanleiding van opmerkingen cq tips maar dit voor later stadium.

    IMG-20200320-WA0012.jpeg

    IMG-20200320-WA0014.jpeg

    IMG-20200320-WA0028.jpeg


    En toen ja wel maar weer eens verder aan stuurhut had hier voor al enig idee dus zogezegd zo gedaan ja dat dacht ik althans.
    Leg de lat denk wel erg hoog maar daar leer je alleen maar van en gaat je niveau stukje bij beetje om hoog.
    Dus pruts knutselen maar met de bekende koffie roer houtjes.

    IMG-20200324-WA0026.jpeg

    IMG-20200322-WA0019.jpeg
    IMG-20200324-WA0032.jpeg

    IMG-20200323-WA0011.jpeg

    scv_1584996805243691759193.jpg


    Zo dat ging lekker werd wel mooi vond ik had alle kozijnen klaar.
    Alleen de op bouw van styreen nu nog wat wat modificeren er moest wat van af van die raam stijlen zodat ik een sponning aan de binnen zijde kreeg het styreen is 1mm dik en ik heb Vivak besteld en dat was in huis van 0,75mm mooi glas voor stuurhut.
    Dus maar vijlen en snijden nou het ging totaal mis schiet uit met mes en krak de zooi breekt half af nou daar zit je dan had beter in mijn vingers kunnen snijden beetje sec-lijm en pleister en het geneest wel .
    Naar diverse zeer bekende woorden was ik het spuugzat nog even bekijken die zooi hmm dan maar meer verwijderen.

    IMG-20200325-WA0016.jpeg man man man wat een bende hoe nu verder !@%$#

    Nu maar alles in de hoek gegooid was het nu echt zat om toch nog met een goed gevoel naar bed te gaan wat zitten lezen op het forum. .
    Nee even geen scheepsbouw eens kijken bij diorama wat ze daar alle maal maken.
    En wie kom ik daar tegen Jan Blonk met een scheepshelling pffffffffff verschrikkelijk mooi en gelijk weer wat ideetjes op gedaan en positief naar bed met deze voor stelling nog voor mijn ogen https://www.modelbouwforum.nl/threads/groot-diorama-van-een-scheepshelling.270181/ .

    Zo weer een dag later de moed bij een geraapt en geschraapt maar weer eens verder maar hoe nu gewoon beginnen we zien wel.

    IMG-20200327-WA0055.jpeg

    Zo nog maar een deel er af gehaald.
    en nu weer opbouwen van 0,8 triplex
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  18. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Hier het vervolg van voorgaande hoe nu verder
    Maar weer een en ander getekend in computer en uit geprint en met prit vast geplakt en zie resultaat.

    IMG-20200327-WA0016.jpeg

    IMG_20200327_154417.jpg

    IMG_20200328_012316.jpg IMG_20200328_013104.jpg

    Okee begint weer wat te worden krijg er weer echt zin in nog wel stuk styreen verwijderen IMG_20200329_170610.jpg IMG-20200329-WA0053.jpeg IMG-20200329-WA0043.jpeg IMG_20200330_132458.jpg

    Zo tot zo ver ben ik nu ik denk dat het mooier gaat worden als eerste bouwsel .
    Nu ook nog mijn halfrond van 2,5mm van roef afgekomen is dus geen styreen net als roef dacht van wel dus daar maar nu iets van sec-lijm gaan gebruiken,het zal toch eens ineens goed gaan #@$.
    Ja styreen is mooi spul maar verlijmen met een ander martiaal en zo dat het muur vast zit lukt mij hier tot op heden alleen met sec-lijm.
    Ik ga weer lekker verder prutsen en knutselen op de vierkante millimeter .

    En let jullie gezondheid 1,5 mtr afstand houden dus in je hobby ruimte blijven.
    Tot volgende update
    Groeten Jaap
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ziet er strak uit

    De opgelegde ophokplicht is voor de thuisbouwers en creatieve geesten wel een uitkomst.
    Zodra die periode voorbij is zitten we allemaal bij de psycholoog ivm dwangneuroses
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou, dat prutsen en knutselen gaat je aardig goed af Jaap :yes:.
    Schitterend zoals je kozijntjes - maar ook de rest - geworden zijn.
    Een mooi en leuk verslag om te volgen ;).
     

Deel Deze Pagina