Bouw Concorde van HM-Modellbau

Eindelijk een update in dit project!
De Concorde heeft gevlogen!

Nadat ik het vliegtuig augustus verleden jaar had opgehaald was er toch nog een hoop meer werk dan ik dacht. Echt vliegklaar was ie dan in December. Toen begon het wachten op goede omstandigheden en locatie voor de maiden. Het kwam eigenlijk nooit goed uit; regen, teveel wind, of (ondanks pensioen) geen tijd vanwege andere zaken. Ik wilde in ieder geval voor het invliegen de meest optimale omstandigheden.
Daardoor heeft het uiteindelijk nog tot 22 augustus geduurd. Ik ken het veld van Aeroclub Rheidt (D) al vele jaren. Het is een goed gemaaid grasveld met een lengte van maar liefst 280 meter... De ideale plaats voor de maiden. Toen er dan ook gunstig weer verwacht werd, contact opgenomen of ik terecht kon. Dat bleek geen probleem dus moest het er eindelijk maar eens van komen.
Vlucht 1 met de pootjes uit gevlogen. Slechts enkele rondjes gedraaid en na 3 minuten de landing ingezet met de gedachte dat ik nog reserve wilde hebben voor een eventuele doorstart. Maar die eerste landing was gewoon direct super. De Concorde gaat bijna vanzelf in heel stabiele high alpha bij de landing. De opluchting na de vlucht was dan ook groot. Is toch een lang en kostbaar project geweest...
Na een bakje koffie en even nagenieten, een tweede vlucht gemaakt. Nu ook de pootjes ingetrokken. Landing was dit keer iets minder mooi omdat ik het gas iets te vroeg had terug genomen en de kist de laatste 10cm een beetje "doorzakte". Hij heeft toch duidelijk wat "sleepgas" nodig tot touch down. Ook kwam ik er achter dat ik geen expo op hoog geprogrammeerd had... :rolleyes:. Ieder beetje beweging op de knuppel gaf een duidelijke pitch te zien.
Toen dat ook weer ingesteld was, was het tijd voor vlucht 3. Die ging eigenlijk heel goed van start t/m landing.
Heel tevreden ingepakt en op weg naar huis (ik heb heel goed geslapen die nacht (;-)).
Enkele conclusies;
- neuswiel vering is te hard. Kist stuitert op grasbaan behoorlijk bij taxi en start/ landing. Zachtere veren zijn besteld.
- kist heeft met zijn 10(!) kleine wielen toch wel erg veel rolweerstand op gras. Acceleratie en eindsnelheid (op de grond) waren minder dan gehoopt. Moest 'm iets lostrekken bij de start.
- benodigde startlengte op (droog en kort) gras bleek +/- 70m. Ik denk dat starten op lang en of vochtig gras geen optie is.
- benodigde landingslengte bleek ook zo rond de 70-80m, maar denk dat dit nog wel korter kan als ik wat meer vertrouwd ben met de kist.
Binnenkort de eerste vluchten op een hardere baan (kunstgras). Ik hoop dan ook wat video en betere foto's te hebben.

IMG_2393.JPGIMG_2392.JPGIMG_2389.JPGIMG_2390.JPGIMG_2380.jpg

Mooi ! Ik zou toch wel even de bibbers hebben om zo een mooi model de lucht in te sturen. Fijn dat het goed ging, geeft vertrouwen.

En nog twee video's;
Helaas hadden we deze dag de wind 90 graden cross op het veld staan. Dat was soms redelijk "uitdagend" tijdens de landing want de Concorde is daar best wel gevoelig voor en wil dan zijn neus in de wind steken...

Back