Bouw depron stuka

Richard, zulke reacties kan je verwachten, zeker op deze plek, in dit draadje.
Ik prik daar wel doorheen. Vergeet ook niet... er schrijven hier allemaal eigenwijze dreutels die exact 'weten' hoe het moet. Hebben 'visie' en douwen daar in door, dwars door de muren van 'kan niet, bestaat niet'. Willen de wereld 'maakbaar' hebben. Maar vergis je niet in deze, er zitten supertalenten tussen. En die maken echt alles uit het niets, eenzame hoogte. Een schaarse groep mensen die dat echt heel goed kunnen op dat hele hoge niveau, en dan ook nog eens in rap tempo. Bijkans in het professionele leven ook nog eens doorgewinterde vakmensen, probleemoplossers. Alles in de schaal van 0 t/m +10...

Tekeningetje? Dat is niet erg. Maar mogelijk in de uitwerking daardoor zeker geen vliegend model, eerder een schaaluitwerking op klein formaat. Prima. Daarvoor hoef je je ook niet te excuseren. Dat model ga je gewoon afmaken met de grootst mogelijke lol, zover het je lukt t/m verf aan toe. Dan pak je een volgend project op, weer een stappie verder.

Onderaan je postje staat een knoppie. Dat heet: "Bewerk"
Daarmee kan je eenvoudig editen, blauw veld, of wat uitgebreider, via "Meer Opties"
Gr Bas

PS: Heb Moderator Student gevraagd de boel vanaf post #318 te verplaatsen naar 'Beginners'
De beste stek voor al je opstartontwikkelingen voor dit moment.
Aan dat verzoek is gehoor gegeven. Vanaf nu kan je je blaren gaan tikken en bouwen aan een top bouwverslagje.

Laatst bewerkt:
zo..

ff het spul opgepakt, eigen draadje gegeven. ik heb zelfs nog wat "geveegd" voor je ;-)

laten we even bij het begin beginnen.
internet is anoniem. niemand kan bij jou door de beeldbuis kijken om te zien wie je bent, wat je doet, wat je achtergrond is..
daarnaast heb je nog het probleem dat tekst nooit lacht.

dus wat iemand als grapje bedoelt, kan heel makkelijk compleet verkeerd opgevat worden.

dit in het achterhoofd, is het wijs om als beginner even een kleine opsomming te maken van wie je bent.
denk aan:
- leeftijd
- (technische) achtergrond
- modelbouwverleden? kennissen met kennis?
- opleiding/werk

lijkt misschien even veel, maar bij iemand van 13 weet iedereen wel dat er niet veel technische kennis aanwezig kan zijn.
en bij iemand van 70 is er misschien weer veel vertrokken..
opleiding aan de mode academie voegt niet veel toe aan een vliegtuig (behalve een deftig printje)
opleiding in de techniek wel..
zo ook werk.

helpt ons om jouw kennis in te schatten.
veel dingen zijn voor een gevorderd bouwer in 2 tellen gedaan, maar wil je dat 'FF' op papier zetten, ben je 3 pagina's verder. dat doet men dus meestal niet.

dit is eigenlijk exact wat misging op de andere locatie.

forumtip: blijf praten. blijf vragen.
zodra je persoonlijk gaat mopperen of schelden gaat het net als op straat: men loopt langs je heen.
dramt iemand door? vraag waarom perse. zal een reden hebben..
of doe je eigen manier, maar leg uit waarom.

ik bouw ook op mijn manier.. heb ook dingen geprobeert. soms gaat het goed. ook wel eens niet.
maar de discussie er omheen leer je vaak heel veel van, en je leert meteen waar je rekening mee moet houden.

succes!

Student! Mijn dank grenst aan godsdienstwaanzin! o_O

Richard... nu lekker doortimmeren. Afbouwen.
Volgende stap is van een goede bouwtekening gaan leren werken.
En veel gereedschapjes gaan verzamelen die je werkzaamheden zullen verlichten.

Vanaf de zomer ben ik begonnen met vliegen en vanaf de herfst ook een beetje aan het bouwen geslagen.
Het gaat vooral in het begin met vallen en opstaan.
Vallen is niet erg, dit zijn je beste leermomenten, het belangrijkste is om weer op te staan, effe slikken een weer doorgaan!

Door veel op het forum rond te lezen doe ik, en vele anderen met mij, een vreselijke hoeveelheid informatie op!
Er staan hier voor honderden jaren aan bouwervaring te kijk, doe er je voordeel mee.

Laat je niet ontmoedigen door anderen, dat zou zonde van deze fantastische hobby zijn, leer ervan, zo is de kritiek ook bedoelt, al lijkt het soms niet zo.

Succes met je bouw verder! Pak de draad weer op!

Groeten, Arnold

Thieu heeft zijn sporen allang verdiend, beetje des 'bakvisachtigs' je dat af te vragen. Als een zeperd op een smeltende gletjer! Haha. :D

Richard, je moet wel tegen kritiek kunnen hoor?! Mensen doen hier vreselijk hun best een mening goed en eerlijk af te geven, dat kost ook tijd, en nemen mensen ook de tijd voor. Als dat ding zo krom is als een hoepel dan is ie dat. Dat zie ik ook.

Heel, heel erg is dat niet. Je moet ergens beginnen. Desnoods bouw je hem helemaal af, met oefening van allerlei/allerhande technieken. Vliegt het niet, maar hang je het aan het plafond... als uiting van schaalgenoegen.
Modelbouw kan je zelf uitvinden... maar dan heb je een hele lange weg te gaan. Beter is om er veel over te zien en er over te lezen. En dat is niet alleen op dit forum, wat een opgetelde chaos is van informatie is. Centjes investeren in goede tijdschriften die je bouwtechnieken in tekst en beeld aanleveren. Zie de Duitse uitgeverij VTH. Een jaartje abo op zo een tijdschrift is veel informatie voor de prijs van een foamie. Ergens een must!

In je hoofd gaan je handen dan steeds beter staan, omdat je ruimtelijk denken wordt geprikkeld... zeker als je een 'basishandigheid/aanleg' in je genen hebt.
Procentueel bestaan er modelbouwers in de wereldbevolking die in de wieg al modelbouwen, anderen hebben dat met muziek, tekenen/schilderen of auto's restaureren. Blijkbaar zit dat in het brein-systeem van de mens.

Dus als deze mislukt, zal de volgende beter gaan. Bouw je voor RC, dan moet je tijdens de bouw met 'alles' rekening houden. Motor, accu, servo's en nog heel veel meer. Ook dat zie ik nog niet helemaal terug in je fotootje.
3x.... 'Maar het geeft niet!' Ook al is het banaan, zo krom. Dusssss.... Hét-don-derd-niet! :)

Wissen/overzetten in een nieuw bouwdraadje, als je dat wilt. En zet het dan bij beginners. Want daar kan je de juiste benadering van al je bouwvragen verwachten.
Even iets voor een Moderatie? (heb dat zojuist ingediend)
Gr Bas

Bijlagen

• IMG_20160123_174944[1].jpg
    IMG_20160123_174944[1].jpg
    88 KB · Weergaven: 241
Mooi zo!

Of je kist gaat vliegen kan je redelijk vantevoren inschatten.
Verschillende zaken moeten kloppen, zoals het:

CG, het zwaarte punt van je kist, dit kan je berekenen of o.a.[/URL]http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm[/URL]

De Vleugelbelasting, dit zal bij jouw kist denk ik niet meer zijn dan 50 gr/dm2. maar misschien zijn er anderen die hier een idee over hebben.

ik heb een boek van j.j. Melchior voor beginnende modelvliegers, te koop bij o.a. bol.com,het is beslist een aanrader!
Er staat veel leerzame informatie in over aërodynamica en de keuze van de motor e.d.

Succes verder en hou ons op de hoogte!

Vragen kost niks!

Groeten, Arnold

Richard, nog even een handvat:
Ik zie dat je in Steenwijk woont, je weet dat er in Steenwijk ook een modelvliegclub is? (RMV de Pelikaan)
Kortom, er wonen bij jou in de buurt een aantal mensen die je heel goed op weg kunnen helpen met tips over het bouwen en het laten vliegen van een vliegtuig. Op deze manier kun je een hoop teleurstellingen voorkomen (gecrashed vliegtuig) en zo goed mogelijk genieten van de hobby die modelvliegen heet.

Groet, Marco
(ja, ook lid van "de Pelikaan")

met voldoende vermogen, vliegt alles.
of het goed vliegt, dat is het ontwerp en de bouwwijze...

belangrijkste is inderdaad zwaartepunt, vaak zit dit op ongeveer 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel.
daar zit meestal ook de hoofdligger van de vleugel zelf.

verder is de stand van de hoofdvleugel en stabilo (achterste kleine vleugel) erg belangrijk.
deze twee moeten recht staan.
als je het toestel vanaf de zijkant bekijkt, kun je een lijn trekken vanaf de voorkant naar de achterkant, de hartlijn van het toestel
om te beginnen moet hoofdvleugel en stabilo op 0 graden staan tov deze hartlijn.
vaak zie je dat men de hoofdvleugel al een paar graden mee geeft, dus dat de voorkant van de vleugel al een haartje omhoog wijst.
ligt een beetje aan het ontwerp, wat je er mee wilt.

jouw toestel zal best gaan vliegen. beetje afhankelijk wat voor motor/prop/accu je wilt gebruiken.
en om te blijven vliegen, is het handig of de hoofdvleugel heel blijft.
wat voor maat is het toestel (span hoofdvleugel) en wat is het gewicht?

Richard, nog even een handvat:
Ik zie dat je in Steenwijk woont, je weet dat er in Steenwijk ook een modelvliegclub is? (RMV de Pelikaan)
Kortom, er wonen bij jou in de buurt een aantal mensen die je heel goed op weg kunnen helpen met tips over het bouwen en het laten vliegen van een vliegtuig. Op deze manier kun je een hoop teleurstellingen voorkomen (gecrashed vliegtuig) en zo goed mogelijk genieten van de hobby die modelvliegen heet.

Groet, Marco
(ja, ook lid van "de Pelikaan")
Ja klopt helemaal krijg ook wel hulp van pieter mulder de heeft er wel veel verstand van.

Mvg Richard

met voldoende vermogen, vliegt alles.
of het goed vliegt, dat is het ontwerp en de bouwwijze...

belangrijkste is inderdaad zwaartepunt, vaak zit dit op ongeveer 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel.
daar zit meestal ook de hoofdligger van de vleugel zelf.

verder is de stand van de hoofdvleugel en stabilo (achterste kleine vleugel) erg belangrijk.
deze twee moeten recht staan.
als je het toestel vanaf de zijkant bekijkt, kun je een lijn trekken vanaf de voorkant naar de achterkant, de hartlijn van het toestel
om te beginnen moet hoofdvleugel en stabilo op 0 graden staan tov deze hartlijn.
vaak zie je dat men de hoofdvleugel al een paar graden mee geeft, dus dat de voorkant van de vleugel al een haartje omhoog wijst.
ligt een beetje aan het ontwerp, wat je er mee wilt.

jouw toestel zal best gaan vliegen. beetje afhankelijk wat voor motor/prop/accu je wilt gebruiken.
en om te blijven vliegen, is het handig of de hoofdvleugel heel blijft.
wat voor maat is het toestel (span hoofdvleugel) en wat is het gewicht?

Bijlagen

• IMG_20160123_180156[1].jpg
    IMG_20160123_180156[1].jpg
    104,2 KB · Weergaven: 226
Kijk! Dit gaat de kant op waarvoor het forum bedoelt is! We zijn op de goede weg!
Jammer genoeg kan ik de foto's niet zien.

Groeten, Arnold

Ha ha, al gezien, ik gebruik tapatalk op mn mobiel, op de pc kan ik ze wel zien, gebeurd wel vaker.
Gaat vast goedkomen! Jij als timmerman! (ik ook) [emoji23]

Ik dacht dat het foto's van je eerste bouw waren? Of bouw je 2 dezelfde [emoji23]

Groeten, Arnold

Ha ha, al gezien, ik gebruik tapatalk op mn mobiel, op de pc kan ik ze wel zien, gebeurd wel vaker.
Gaat vast goedkomen! Jij als timmerman! (ik ook) [emoji23]

Ik dacht dat het foto's van je eerste bouw waren? Of bouw je 2 dezelfde [emoji23]

Groeten, Arnold
nee dit is mijn tweede maar wat vind je ervan

Back