Bouw DG-300

Ben eindelijk begonnen aan het bouw van de DG-300 die ik heb overgenomen van Jacco.

Het is 2.4m met een Graupner ABS romp. Er zitten flinke flaps op die zowel boven als onder uitsteken (ongeveer een kwart boven). Ze worden aangestuurd door een enkele servo in de romp. Ik kan me voorstellen dat er een flinke druk op deze flaps kan komen. Hoe krachtig moet de servo zijn?

De standaard inbouw van alle drie servo's gaat er vanuit dat je standaard servo's gebruikt (1989). Standaard servo's zijn zwaar maar als ik toch lood in de neus moet doen kan ik mischien beter standaard servo's gebruiken.

Ben nu ook lid van een club geworden nadat ik ondekte op mijn eerst uitje naar "mijn" vliegveldje dat er nu een grote oeivaar nestpaal midden in het veld staat. Geen goede plek meer dus. Ben weer gaan zoeken op google earth en vond een prachtige veld. Toen ik daar ging vliegen kwam ik andere vliegers tegen en werd vriendelijk geinformeerd dat het eigenlijk het veldje was van een club, dus besloot ik maar om overstag te gaan en lid te worden.

Hoi Rishi,
Mooi! Denk ik...heb je nog geen plaatjes?
Over die remkleppen, een gewone standaardservo moet dat wel aan kunnen hoor. Op mijn 4m ASW20 heb ik één C5077 servo voor de kleppen en dat gaat prima, Een C577 van 35 Ncm doet het ook best. Dus die kun je gerust inbouwen

Hoi Arjan

Bedankt. Ik denk dan dat ik 3 gewone standaard servo's inbouw.

Hier zijn een aantal foto's:

IMG_8338.jpg

IMG_8339.jpg

IMG_8342.jpg

O zulke kleppen. Verrassing; die vragen juist heel weinig kracht omdat ze zowel boven als onder de vleugel uitklappen, waardoor de krachten worden opgeheven. Dat gaat zeker goed met een standaardservo.

Als ik de servo's binnen heb kan ik er aan beginnen. De grotste uitdaging is de duitse Bauanleiting. Alles is lekker kort en precies beschrijven. Duurt even voor dat ik er achter kon komen dat een Gabelkopfzapfen een "clevis pin" is. De Duitsers houden er van om worden lekker op te bouwen uit andere worden, ik dacht dat het ver ging in het netherlands maar dit verslaat alles.

Je hebt nog twee weken tot het VGT dus dat moet lukken (geintje)
Mooie kiste Rishi!. Gelet op het ABS materiaal van de romp is het wellicht een idee om de binnenkant van het voorste deel van de romp te versterken met epoxy/ glasweefsel. De kist zal dan zeker langer heel blijven. Ook de staartboom net voor het kielvlak is een zwak punt bij ABS rompen. Mijn Focus (ook van ABS) heb ik daar met carbon/ epoxy versterkt. Dit type remkleppen ( leuk voor jou, in het Duits "endleistklappen") is niet alleen effectief maar voorkomt in de regel ook dat de down of up moet bijmixen omdat er boven -, en onder de vleugel een stuk uitsteekt ( in tegenstelling tot spoilers of flaps). Succes met de bouw. Maarten

Hoi Rishi
Ik wil je niet onmoedigen maar ik had dezelfde remkleppen op mijn DURA (RIP).
Deze werden aangestuurd door één centrale servo uit de romp.
Al bij de handstart bleek dat ze behoorlijk flutterde in de ruststand, er zat zeker geen merkbare speling op.
Bij de daaropvolgende handstart had ik ze afgeplakt waardoor de flutter natuurlijk weg was. Helaas is de DURA daarna om andere reden vertikaal de grond in gegaan.
Raymond kan het verhaal bevestigen.

De flaps zijn zo gemaakt dat ze niet door kunnen draaien naar boven. De aansturing is dmv rechte controle rods zo ik hoop dat er niet veel spelling in zal zitten. Ik zal wel opletten tijden het bouw om de zorgen dat ze goed aansluiten om geen spelling te hebben.

Deze ABS romp is nog heel soupel. Bij mijn oude DG100 (RIP) was dit heel anders dat was heel bros. Dus wil ik het niet verstevigen ik denk dat ik meer heb aan de flexibilitiet van deze romp.

Hoi Rishi,

Mijn voorstel is, de flaps statisch balanceren. Dit kan heel eenvoudig bij deze flaps.
Door het balanceren verschuif je het beginpunt van flutter een behoorlijk stuk verder.

Johannes

Met balanceren bedoel ik dat de flaps horizontaal precies in evenwicht moeten staan.
Net zoals bij het balanceren van een propeller.

Johannes

wing tips

Ik heb een vraag over wing tips. Welke profiel is het beste voor het uiteinde van de tip. Ik heb de tips nu afgeschurd in de vorm van de profiel van de vleugel. Moet ik de tip nu afronden?

IMG_8889.jpg

IMG_8885.jpg

Afronden is de originele bouwwijze voor deze kist. Je houdt dan wel wervelingen (tip vortex) hetgeen ten koste gaat van de prestaties. Je kan de onderkant ook schuin afvlakken (bevel). Opstaande wingtips zou het beste zijn maar is niet origineel..... Ik zou ze lekker rond schuren.

20 jaar oude surgical rubber

Bouw phase is nu bijna voorbij dus ging ik kijken na mijn oude hoogstart. Het rubber gedeelte is denk ik 20 jaar oude surgical rubber (wel in het donker bewaard). Ik heb het net nagekijken en over het hele lengte aan getrokken en het lijkt helemaal goed. Aangezien ik nu een beetje nederlander ben (30 jaar hier) heb ik weinig zin om nieuwe te kopen behalve als het echt nodig is.
Zou jij het nog vertrouwen?

Groet

Rishi

Bouw phase is nu bijna voorbij dus ging ik kijken na mijn oude hoogstart. Het rubber gedeelte is denk ik 20 jaar oude surgical rubber (wel in het donker bewaard). Ik heb het net nagekijken en over het hele lengte aan getrokken en het lijkt helemaal goed. Aangezien ik nu een beetje nederlander ben (30 jaar hier) heb ik weinig zin om nieuwe te kopen behalve als het echt nodig is.
Zou jij het nog vertrouwen?

Groet

Rishi

Gewoon proberen mijn elastiek is zeker 25 jaar oud en sleurt nog steeds 3 meter zwevers de lucht in. Ik kan hem 55 stappen uitrekken en gaat zogezegt nog als een speer.

In het ergste geval moet je 2x 175 meter lopen om een knoop te leggen :-)
Dat risico kun je wel nemen toch?
Succes!

Back