bouw DLG vleugel (DLG-Bird)

De Bird is klaar

Omdat het weer toch nogal onbestendig is, vandaag maar weer eens aan de bouwtafel gezeten. De DLG-Bird is nu helemaal klaar, dit is hem geworden:

full

Spanwijdte is precies 100cm en het gewicht inclusief componenten is 200 gram. Er moest wel behoorlijk wat lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen, maar dat is niet zo verwonderlijk omdat hetzelfde ontwerp ook met motor uitgevoerd kan worden. Uiteindelijk is er bijna 45 gram lood in de neus gegaan. Gelet op het vleugeloppervlak is het gewicht geen issue.

Het is bij ons achter nogal turbulent, maar toch even een eerste rechtuit worp gedaan. Het zwaartepunt lijkt op het juiste punt te liggen en de kist glijdt als een zonnetje.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
200 gram?

Gelet op het vleugeloppervlak is het gewicht geen issue.
Ik ben benieuwd hoe hij vliegt.

Mijn BPG woog meer dan 200 gram, en ik vond dat niet prettig vliegen. Het kistje wilde veel te snel. Ik ga hem proberen lichter te krijgen. Vandaar mijn vragen over het staartvlak.

Wat voor werptijden halen jullie ongeveer met die BPG?
Je zou ook het rompje aan de voorkant iets langer kunnen maken om gewicht te besparen. Op deze manier kan je de accu verder naar voren plaatsen.

Ik geloof niet dat dat bij dit soort vliegtuigjes wat oplost. Bij conventionele zwevers zit je altijd met een lange staartboom die gewicht ver achter het zwaartepunt meebrengt. Dit zal meestal moeten worden gecompenseerd door lood in de neus. Hier kan het verlengen van de neus uitkomst brengen omdat je dan minder lood nodig hebt (langere arm). Vliegende vleugels hebben geen lange staartboom, dus er zal ook niet veel lood in de neus hoeven. Een langer rompje maken lost dus niets op, geeft alleen maar meer weerstand.

Leon, ik hoop niet dat er bij jou veel lood in de neus ligt, zou mijn verhaal aardig onderuit halen ;).

...

Leon, ik hoop niet dat er bij jou veel lood in de neus ligt, zou mijn verhaal aardig onderuit halen ;).

Doet Leon het niet dan doe ik het wel. Neus verlengen maakt wel degelijk uit. Door de negatieve pijlstelling ligt het zwaartepunt behoorlijk voor aan de vleugel. Bij de DLG-BIRD 18mm van de voorlijst bij de romp.

Mijn eerste poging leverde een kistje op met bijna 60 gram lood in de neus. Ik heb toen de staart gestript van Oracover, extra gaten gemaakt en wat dunner geschuurd, daarna bekleed met oralight. Ook heb ik de massief houten neus verlengd en uitgehold. Het lood is helemaal voorin de neus geplaatst. Door deze acties heb ik bijna 40 gram gewonnen.

@Leon, Vleugels vliegen van zichzelf al snel, maar wat ik bij de eerste vluchten heb gezien is wel een behoorlijk vlakke glijhoek. Maar zoals Alex al eens heeft geroepen, superprestaties mag je niet verwachten. Maar op een kleine helling is het denk ik een heel ander verhaal. Vanmiddag maar eens timen.

Ruud

Zou het dan niet een idee zijn om de servo's van de rolroeren verder naar voren te plaatsen want die liggen zo te zien achter het zwaartepunt.

Vanmiddag even gevlogen. Ik had de roeraansluiting vervangen carbon staafjes. Dat had al wat speling op de aansluiting, maar ook de constructie met scharniertape is over die lengte niet ideaal.

Gevolg nogal wat flutter op de roeren. Zo erg zelfs dat er eigenlijk niet tegenop is te trimmen. Ieder was wel zeer verbaasd over de prestaties van dit eigenzinnige kistje. Je bereikt al een aardige hoogte met een rustige sal en de glijhoek is verbazingwekkend goed. Zoals de meeste vleugels is het wel een kistje dat wat sneller gevlogen moet worden.

De servo's meer naar voren plaatsen is wel wat voor te zeggen. Maar je moet dan wel weer een grotere afstand overbruggen en mogelijk levert dan extra stijve constructie meer gewicht op dan wat je wint. Het is zaak de verbinding tussen servo en roer zo kort en stijf moeglijk te maken want, zoals vanmiddag bleek, is flutter voor dit kistje een reëel probleem.

Vliegtijden moeten jullie dus nog even op wachten. Wel weet ik heel zeker dat dit kistje aan een kleine helling met een beetje wind al heel goed gaat preseteren. Nu nog een leuk hellinkje vinden bij mij in de buurt :???:

Ruud

Langevelderslag is volgens mij wel te doen vanuit Voorburg. Niet voor 'effies', maar wel voor de goede hellingdagen. Uitstekende lokatie waar met vrijwel alle windsnelheden gehellingd kan worden.
Misschien dat een paar van mijn filmpjes je enthousiast kunnen krijgen :)
Een 3,2m Fiesta
De eerste vlucht van een Sagitta 900
Even lekker raggen
De Grunau Baby van forummaat Berrie

Langevelderslag is volgens mij wel te doen vanuit Voorburg. Niet voor 'effies', maar wel voor de goede hellingdagen. Uitstekende lokatie waar met vrijwel alle windsnelheden gehellingd kan worden.

Daar kom ik vast eens hellingen, ik heb daar life size in de hulpploegen gestaan. Moet wel echt NW wind zjn, maar mogelijk met een model wat minder kritisch.

Moeten we misschien eens samen doen.

Ruud

Bij vliegende vleugels ligt het zwaartepunt altijd erg naar voren, bij een korte neus moet er altijd veel lood in. Ik heb de servo's in de romp gedaan (voor het zwaartepunt dus) en kon zodoende met weinig lood toe. Dat was wel met de oude, slappe staart. In Malden heb ik de stijvere staart van Sietse gemonteerd, en toen moest er flink wat lood bij, en dat vloog niet lekker :nooo:
@leon, Vleugels vliegen van zichzelf al snel
Nou... kijk eens naar video's van de Raptor Sal [URL="
hier een filmpje op Youtube[/URL]. Die vliegt toch wat rustiger, maar is ook nog lichter. Het blijkt dat gewicht echt heel belangrijk is.

Sietse en ik gaan een schuim (EPP) versie maken van de BPG. Eenvoudiger te maken en nog lichter. Wordt vervolgd (in het draadje over de BPG)

Kun je een keer een filmpje maken van de DLG-Bird, ik ben wel benieuwd naar het vlieggedrag. Of kom je naar Malden in oktober?

Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je een keer een filmpje maken van de DLG-Bird, ik ben wel benieuwd naar het vlieggedrag. Of kom je naar Malden in oktober?
Leon

Filmje komt er zeker, maar dan moet hij eerst lekker vliegen. Ik merk zelf dat de Bird gewoon liever wat sneller wordt gevlogen. Ik bedoel niet dat hij als een speer door de lucht schiet hoor :p!! Je merkt gewoon dat hij wat sneller gevlogen moet worden als bijvoorbeeld de Mimi van Frans. Als je de Bird tegen stall aanvliegt dan is de glijhoek gewoon minder goed als wanneer je wat meer snelheid houdt. Heeft alles te maken met de polaire.

[edit] Leon, dit filmpje had ik al eens gezien. Qua vlieggedrag lijkt dit heel erg op de DLG bird. Maar probeer maar eens te vergelijken, dan zie je dat ook deze vleugel sneller vliegt dan een conventionele DLG. Zo stijgen moet ik overigens nog meemaken ;) [/edit]

Voor Malden ga ik mijn best doen, maar weet ik nog niet zeker.

Ruud

Laatst bewerkt:
jammer maar helaas dus.. Heb ik weer ;) Staat er nog iets op de planning voor het komende seizoen (nacompetitie, gezellige vliegdagen, weetikveel)?

'T veld is al besproken!

Lange onderbroek aan en smijten maar!

t.z.t. melden we nog wel he laat je verwacht wordt enzo...

Back