Bouw DLG

oh ooh!

Bij mij bracht de tip van diagonaal schaven de grootste verbetering!
Laat de schaaf bijna als een krab over het hout gaan, dan krijg je mooie krullen.

mmh, ik had gewoon met een breekmesje op volle lengte uit de losse pols flink wat er vanaf gesneden :D.
Daarna met een schuurplank met grof schuurpapier en als laatste een schuurplank met fijn schuurpapier. Werkt ook :) ( je schiet alleen wel snel uit met een los zwabbermesje :D)

balans stabilo? hoe bedoel je dat precies?

Da's een stabilo wat in z'n geheel kantelt.

Zo een dus (dit is het model van Sietse):
HPIM1203.JPG

Ik had alleen één brug bedacht, door de staartboom heen dus, niet zo'd dubbele zoals hier:
HPIM1527.JPG

Snap u? :? En dan moet je een sleuf in de staart 'dremelen'

Leon

Voor de verdere verwerking na het schaven gebruik ik sinds de modelbouwbeurs (Dortmund) van twee jaar geleden een 'Perma Grid' Schuurblok. Erg blij mee. Dit ding heeft een grove en een fijne kant en blijft maar schuren. Tijdens het spanlakken (drie lagen) gebruik ik korrel 400 op een plankje met een superglad resultaat.

@Sietse: De randen van je stabilo en kielvlak; koolstof roofings? Of 'Belgisch koolstof' gemaakt met een watervaste stift?

@Sietse: De randen van je stabilo en kielvlak; koolstof roofings? Of 'Belgisch koolstof' gemaakt met een watervaste stift?

whahahahaha, tis idd 'Belgisch koolstof' :lol: , wat een naam zeg :D.

Ik had eerst stabilootjes met echte koolstof roofings gemaakt, maar dat werd dik en hobbelig en niet echt nuttig qua sterkte/gewicht verhouding. Daarna gewoon nieuwe gemaakt en die voordat ik aan beide kanten 25 grams glas deed, eerst ff bewerkt met een watervaste stift :).

Oh ja, watervast is dus niet "epoxyvast" zoals je een beetje kan zien is het op enkele plekjes wel wat uitgelopen :D

Nog ff een vraagje: ik heb nu een 1 cel lipo een een uni-stekkertje, eeh bruin, rood, oranje, klopt dat ?

Welke moet op de plus en welke op de min ? :oops:

oranje of wit is het signaal. die moet je dus NIET hebben.

Zwart/bruin is meestal de MIN, rood is meestal de PLUS.
Altijd goed opletten met aansluiten!!!

Bedankt Sietse, ik zal morgen weer eens een stukje bouwverslag doen.

Even een vraagje aan Theo: hoe heb je het vleugelzadel gemaakt ?
Op de tekening staat: 3x 6mm balsa hard, maar ik begrijp de constructie niet helemaal.

Groetjes, jesse.

Ik heb twee blokjes vurenhout gepaktin het formaat zoals op tekening. De onderkant rond je een beetje af zodat deze mooi aansluit op de boom. In het midden boor je nu een 2mm gat helemaal door het blokje. Van boven naar beneden.
Tap nu met een tapsetje het draad voor de 3mm bevestigingsboutjes.
Nu snij/schuur je een heel klein hoekje aan de bovenkant van het blokje ( voor en achter) om daar het garen overheen te laten lopen.
Lijm nu beide blokjes op de boom. Als het allemaal mooi in lijn zit pak je wat garen en omwikkel je het blokje een paar keer zodat het goed vast zit aan de boom. Je laat het garen mooi door de uitgesneden hoekjes lopen. Een beetje CA erop en klaar.
Kijk op de foto's op de site dan is het duidelijk denk ik.

Je kan de blokjes ook van hard balsa maken. Maar dan ook echt hard balsa. Na het draad tappen alles even harden met ca. Doe je dit niet dan heb je snel bij het werpen dat de romp rechts gaat en de vleugel links. Lijkt leuk maar is niet de bedoeling.

Er komt aardig wat kracht te staan op de vleugelverbinding. Zet daarom de busjes in de vleugel goed vast met voldoende lijm.

aha vurenhout dus, bedankt ga ik dat ff proberen.
Nu eerst nog maar eens ff goed naar de foto's kijken.

Nog ff een stukje bouwverslag zoals beloofd:

Gisteren kwamen de towerpro servo's binnen, goh wat zijn die klein en licht zeg !
Aangezien de stabilo en richtingsroer klaar waren, gelijk de servo's ingebouwd en de accu en ontvanger erin:

ofa.JPG

Daarna toch nog maar een poosje aan het prutsen geweest met het plakband op de roeren, op de een of andere manier krijg ik ze niet mooi recht.
Als ik denk dat ze recht zitten en ik beweeg een van de roeren zitten ze daarna gelijk weer scheef 8O
ofa_2.JPG

Gelijk ook maar ff een nieuwe verbinding gemaakt tussen roer en draadje:
ofa_3.JPG

En ook kwam gisteren de 2 meter Oralight binnen !!
mijn nieuwe trots:
ofa_4.JPG

ofa_1.JPG

Ik moet zeggen, het viel me voor de eerste keer niet tegen, dat bespannen !
Afijn, morgen vleugelzadel monteren, RC testen en dan hopelijk de eerste vlucht !!! :D

allereerst vind ik dat je erg netjes bouwt!!

jesse zei:
Daarna toch nog maar een poosje aan het prutsen geweest met het plakband op de roeren, op de een of andere manier krijg ik ze niet mooi recht.
Als ik denk dat ze recht zitten en ik beweeg een van de roeren zitten ze daarna gelijk weer scheef

en als je het verenstaal nu op 2 plekken als scharnier monteerd?? en tape over de hele lengte van het scharnier. het ziet op de foto ook of het tape ook niet lekker hecht

heb je ook foto's van het bouwen van je vleugel. alle extra info is welkom :lol: deze delen wel gelijmt met houtlijm? wat weegt je vleugel nu?? heb je grotere gaten gemaakt??

Ik heb een balsa plank van 10x100x1000. Hoe haal je het eerste deel (300mm) benodigd voor de vleugel uit de plank. Snij je dat met een stanleymes of zaag je dat?
En zaag/snij je hem dan ook 5mm langer af zodat je het mooi haaks kan schuren mbv een malletje??

Bedankt
Jeroen

Bedankt Jeroen, ja ik heb het plankje voor de vleugel eerst in 4 stukken verdeeld met een hele scherpe scalpel langs een liniaal.
Die 5mm extra hoeft niet, omdat je met het schuren van de hoek als het goed is geen lengte verliest.

De delen zijn verlijmd met CA, en daarna aan beide kantent ingesmeerd met een dun laagje epoxy (over de lijmnaad).
De gaten zijn idd groter, puur omdat mijn gatenzaag niet kleiner gaat dan 6 cm :D

Je plankje is 10 cm breed ? heb je ook nog 2 cm achterlijst ?, anders is je vleugel te smal.

Voor het schuren van de schuine kant heb ik een blokje van 5 cm hoog op een plank gelijmd, als je het vleugel deel daar op legt met de te schuren kant op het blokje kun je het mooi recht en in de juiste hoek schuren.

De vleugel gaat vanavond even mee naar het werk om op de weegschaal te leggen, zelf heb ik (nog) niet zo'n weegschaal die per gram weegt.

Foto's van het bouwen van de vleugel heb ik helaas niet, vaak als ik zit te bouwen kan ik er niet van loskomen om andere dingen te gaan doen.
:D

Jesse,

Oei die gaten zijn inderdaad groot. 8O :lol:
Volgens mij heb je de staartdelen niet gelakt of op een andere manier afgewerkt. Daarom houdt je plakband ook niet. ALs je de delen even behandeld met spanlak of porieenvuller dan zal het plakband veel beter pakken. Zelf gebruik ik al heel lang leukoflex. Supertape. Verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Is doorzichtig, licht en waterbestendig. Heb nog nooit tape moeten vervangen omdat het los liet. Andere oorzaak van het verspringen van het roer kan zijn dat het veertje te sterk is. Met 0,3mm staal gaat het goed. 0,4 is te dik en 0,5 moet je helemaal vergeten.

Ik ben erg benieuwd naar de maiden.
Begin voorzichtig he. Eerst handstartjes en later langzaam over naar discus en eenmaal goed getrimt naar full powerrrrrrrrrrrrr :wink:

aha, die spanlak, dat zal het zijn ! roeren zijn idd nog onbewerkt.

Net ff het geheel op de weegschaal gehad:
romp + RC = 60 gram
vleugel = 46 gram
Totaal = 106 gram !!!

Daar komt dus alleen het gewicht van de spanlak bij en enkele grammen van het vleugelzadel en de breekboutjes.

@ Jesse,
Zo dat gaat de goede kant op.

In de foto van het hoogteroer dat niet recht wil blijven zie ik dat je een paar stukjes plakband als scharnier gebruikt.
Dit is een beetje te weinig. Dit is ook een van de redenen dat het roer(en) niet recht wil blijven zitten.
Aan de bovenkant één doorlopende strook plakband van de ene naar de andere tip, en aan de onderkant alleen een stukje van een centimeter of 5 bij het torsieveertje. Dit ook doen met het richtingsroer.

Groet

Frans

Nou, gisteren de laatste dingetjes gedaan: roeren ingesmeerd met spanlak, vleugelzadel gemaakt en opgelijmd, gaatjes erin + schroefdraad (boutje insmeren met vaseline, gaatje in zadel maken 2 mm breder dan boutje en voor de helft vullen met epoxy, boutje erin, beetje draaien om de epoxy mooi te verdelen, laten drogen en voila ! boutje kun je er zo uitdraaien en je hebt schroefdraad!)
Lipo opgeladen, RC getest en toen....... vliegen !!

Ja was het maar waar, die kl*te towerpro servo's van rctechnics weigerden na 5 min al dienst tijdens de reikwijdte test !()*^&!(*&%$@
Dus noodgedwongen andere, zwaardere servo's erin.
dit scheelde al gauw7 gram per servo, auw! op een kistje van ong 100 gram is 15 gram erbij echt een nadeel.

ja het vliegt.......... als een baksteen !
handstart gaat goed, alles mooi getrimd prima.
vliegen is een ander verhaal, als ik niet een stuk "up" trim komt het als een raket naar beneden.
hij heeft dan ook ong. dit vluchtpatroon:
vluchtpatroon.jpg

DLG'en is een ander verhaal, of ik doe iets verkeerd of die kist klopt niet.
Zodra ik hem loslaat draait het ding bijna helemaal op zijn kop (ik dacht over links) om op de "apogee" weer recht te trekken, vervolgens gaat de neus naar beneden en moet ik een beetje up geven, sturen gaat prima, maar hij komt veel te snel naar beneden naar mijn zin.
het zwaartepunt ligt (ong.) op het punt dat op de tekening is aangegeven.

HELP!!!

Ojee, Ojee. :( :(
Pff het is moeilijk om zomaar even de oplossing aan te dragen.
Eerst even het wegdraaien na de worp. Dat ligt denk ik voor 90% aan je werptechniek. Arnold2 heeft laatst ook een tijdje met de Ofa gegooid en ook bij hem wilde het model een linker rol maken en als ik gooide ging het prima. Maak geen polsbeweging en hou je arm helemaal gestrekt van begin tot eind van de worp.

Baksteenvliegen........ Daar is moeilijk zo 1,2,3 een antwoord op te geven. Jou model is zo'n 15 gram zwaarder. Dat klinkt weinig maar is wel 15%. Dat kan niet de oorzaak zijn trouwens voor het vliegbeeld wat jij geeft.

Je zegt dat het zwaartepunt "Ongeveer" op de goede plek zit. Ik zou daar toch even mee experimeteren.

Ik zou het volgende doen. Leg het zwaartepunt op het aangegeven punt. Neem een klein stukje balsa mee van 1mm en probeer dat eens voor onder de vleugel te leggen.

Vliegt het model in de golfbeweging zoals jij aangeeft in de tekening dan is het model staartlastig.

Nogmaals, het is lastig om met jou gegevens zomaar een oplossing te geven

uuh, kl*te towerpro servo's? ik heb er nog steeds geen problemen mee gehad....

Binnenkort krijg ik weer wat 5 en 9 grams binnen, als iemand nog nodig heeft, stuur maar een pbtje.

Over dat golfvliegpatroon. Ligt het zwaartepunt dan niet te ver naar voren juist??
Hij zegt zelf dat hij veel "up" moet trimmen. Op lage snelheid "wint" het gewicht in de neus en duikt hij aan. Bij het oplopen van de snelheid zal de downforce van het omhoog getrimde hoogteroer een grotere rol gaan spelen dan het gewicht in de neus. Daardoor gaat hij weer omhoog. Tot de snelheid zover terug is dat het gewicht het weer overneemt. Enz, enz....

Wat je dan volgens mij moet doen. is met rustige worpjes het zwaartepunt steeds verder naar achter verleggen. (lood uit de neus/lichtere servo's/lood aan de staart). En dan elke keer het hoogteroer terug trimmen tot hij mooi rechtdoor vliegt terwijl het hoogteroer neutraal staat. Veilig is om hem zo te zetten dat hij bij een goeie speerworp toch nog rustig ietsjes omhoog wil trekken. Dus het hoogteroer nog net een tikje "up". Als het beter gaat, kan je nog iets verder gaan.

KLinkt logisch toch zo? (zo doe ik het namelijk ook...)

Back