Bouw Eagle - Quartel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 5 okt 2006.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Spijtig Eefjan :cry:
    Niet de moed opgeven, gewoon repareren en er achter zien te komen wat er mis ging.
    Omdat je schrijft dat de beste vlucht zonder kop was (de zelfgemaakte kop?), moet ik denken aan een experiment van mij met de Thunder Roc een tijdje geleden. Ik had ook een andere kop gemaakt van 10mm dik Depron, de orni was nagenoeg niet te besturen met die kop.
    Ik vermoed dat het grote zijdelings oppervlak de oorzaak was, daarna een andere kop gemaakt met weinig oppervlak, probleem weg :D
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  2. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @Frank,

    Nee hoor opgeven is er niet bij! Wellicht een investering in koolstof plaat of iets degelijks, of toch gewoon 2 mm triplex?
    Kan iemand een aanbeveling doen?
    Ik was wel zo verstandig geweest om niet die mooie kop al te gebruiken.
    Zoveel vertrouwen in mijn stuurmanskunsten had ik niet.
    Kan best zijn dat de beste vlucht toevallig tijdens een windstille periode was.
    Mijn Eagle trok in ieder geval naar links, maar ik kon daar weinig aan veranderen in de korte tijd dat ie in de lucht was. :?

    Eefjan
     
  3. Gilbert

    Gilbert Guest

    Inderdaad, spijtig Eefjan. Ik heb ook een aantal crashes+reparaties achter de rug. Ik weet dat de Eagle kan vliegen (mede dankzij Frank) en alhoewel ik net een herstelling heb moeten doen, kijk ik terug uit naar mijn volgende vlucht(en). Eén ding is zeker, je leert uit elke crash en volgende keer wordt het weer iets beter

    Veel succes met de herstelling. Ik gebruikte holle carbon buis,maar moest een aantal aluminium stukjes draaien, maar mijn Eagle is nu een stuk steviger geworden bij hetzelfde gewicht

    Gilbert
     
  4. Burnett

    Burnett Guest

    Eefjan is wel een beetje bescheiden, de arend draaide toch wel anderhalve bocht voor ie zn rug brak.
    Groeten,
    Burn
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,
    wat gebeurde er precies toen het fout ging, staat het op misschien op video? Wellicht valt mij iets op wat ik ook heb meegemaakt.
    Je hebt dus zonder de kop gevlogen? Wel rekening ermee gehouden dat het zwaartepunt dan naar achter verplaatst = mogelijk meer instabiel vlieggedrag?
    Een afwijking naar links of rechts is te corrigeren met een beetje gewicht aan de vleugel aan de andere kant, een paperclip doet wonderen :!: De juiste plaats (aan de voorligger) bepaal je door experimenteren, maar inderdaad kan dit pas als je eerst geland bent :wink:
    Als de schade niet al te groot is, zou ik gewoon proberen te lijmen.
    Ik vlieg nog steeds met mijn eerste romp en die is nu toch al 2 jaar oud.
    Ook deze heeft de nodige crashes en reparaties meegemaakt. Met secondenlijm kom je een heel eind
    Wel heb ik de zwakke plekken met koolstofvezel versterkt, dit spul is licht en op de rol te koop, geimpregneerd met secondenlijm of epoxy krijg je een zeer sterk geheel. Langs de onderkant van de romp heb ik een koolstof staafje gelijmd, dit vangt ook heel wat klappen op.
    Het laatste jaar geen grote crashes meer gehad, hij is nu blijkbaar uitontwikkeld :wink:
    Als ie eenmaal goed vliegt, geeft het een geweldig gevoel, ik kan nu met bijna windstil weer ongeveer 15 minuten in de lucht blijven, soms vlieg ik in het Goffertpark in Nijmegen, steeds weer verbaasde mensen die niet helemaal begrijpen waar ik mee bezig ben :wink:
    En natuurlijk volgt altijd deze vraag: HOE HOOG KAN IE? :cry:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Goffertpark Nijmegen
    de kop (van de Eagle :wink: ) bij deze foto klopt dus niet meer :|
     
  6. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Frank,

    Bedankt voor je uiteenzetting! En de foto's, die verduidelijken een boel!
    Ik zal zeker de filmpjes posten, en inderdaad hoopte ik dat een van jullie iets zou opvallen.
    Ik dacht dat het zwaarte punt wel ok was, maar wie weet maakte het verlies van de kop het geheel nog beter.
    Ik heb nog wat aramide band liggen en koolstof vezel in bestelling.
    Ook heb ik glasvezel plaat en "CfK Honeycomb Sandwich Sheet" besteld voor de volgende romp.
    Een en ander bij www.flugmodellbau.de besteld, zijn vrij goedkoop. Weet iemand een goede leverancier in NL voor dit soort dingen?

    Ik hou jullie op de hoogte,

    Eefjan
     
  7. Gilbert

    Gilbert Guest

    Mijn Eagle is gisteren 'verdronken' in een kanaal. Ik ben alles kwijt. Ik dacht dat de vogel in mijn richting vloog, maar in realiteit vloog hij weg van mij met de bovengenoemde rampzalige gevolgen. Besluit : Ik moet op zoek naar een locatie weg van water en ik zal waarschijnlijk deze winter zelf een orni maken.

    Gilbert
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Groot en diep kanaal? Niet meer terug te vinden met een lange vishengel of iets dergelijks?
    De Eagle heeft inderdaad een hekel aan water, sterker nog, hij zinkt als een baksteen :cry:
    Mijn Eagle is vroeger ook eens te water geraakt, een diepe sloot. Toen ik aan de kant was aangekomen kon ik nog net de staart onder water zien verdwijnen. Gelukkig wist ik toen waar ik zoeken moest en heb hem kunnen redden. Na afloop was ik even nat en vies als de Eagle 8O
    Thuis meteen alles uit elkaar gehaald en uitgespoeld, het enige wat het niet overleefd heeft waren de lipo en de regelaar, verder werkte alles weer na goed drogen.
     
  9. Gilbert

    Gilbert Guest

    het kanaal is breed, diep en heeft veel stroming. Tijd voor bezinning. Ik denk dat ik deze winter wel een nieuwe maak....Nog veel plezier deze zomer
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ornithopters blijven toch lastige dingen om goed te beheersen, ik heb mijn Eagle_1 nu na meer dan twee jaar experimenteren echt goed aan het vliegen, hij stuurt goed, klimt goed, is voorspelbaar, kortom, een prima vliegende orni :lol:
    Nu een tweede exemplaar gebouwd, alles hetzelfde gemaakt, alleen de vleugel iets veranderd, omdat ik nog iets wilde uitproberen :wink:
    Deze vleugelaanpassing maakt de Eagle_2 behoorlijk instabiel, nu al twee crashes gehad, ik moet dus snel terug naar mijn Eagle_1 concept 8O
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klopt Frank, Dat is een van de eerste dingen die mij opvielen. Zodra je ook maar een heel klein dingetje veranderd loop je kans op een totaal niet meer vliegend model. Dus nooit meerdere dingen tegelijk veranderen anders kom je niet achter de problemen.
    Hier gaan de ontwikkelingen voetje voor voetje ipv met grote zevenmijls passen.
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo, ik had nog een paar dingen anders gemaakt, kwam ik nu achter. Het zwaartepunt lag 1cm meer naar achter en de staart had ik op 20 graden, 5 graden minder dan mijn Eagle_1.
    Nu eerst maar eens alles gelijk maken aan de Eagle_1 en dan stap voor stap wat proefjes doen :wink:
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Staart staat nu op 25graden en het zwaartepunt precies op de juiste plaats volgens de handleiding. De vleugel zelf nog niet veranderd, eerst dit even uitproberen.
    Maar helaas gooit de wind roet in het eten, wachten op minder wind :cry:
     
  14. Valkje

    Valkje Guest

    Hallo allemaal,

    Hier weer een eagle bouwer erbij :)
    Ik ben Paul en ik kweek zelf met valkparkieten.
    (uit ervaring kan ik trouwens vertellen dat een echte vogel zonder staart toch redelijk kan vliegen want die vraag zag ik ergens staan)
    Omdat ik gek ben van vogels wilde ik meteen een vliegende eagle hebben toen
    ik hem zag liggen in de winkel.
    Ik moet hem nog wel helemaal bouwen maar de tips hier zijn al erg nuttig.
    Wat vliegend materieel betreft heb ik een klein beetje ervaring omdat ik vroeger zelf ook
    meerdere zweefvliegtuigen gebouwd heb maar een radiografisch model heb ik nooit gehad.
    Als ik de eagle goed vliegend heb wil ik een kleinere versie proberen te bouwen die zo groot moet worden als een valkparkiet maar dat is toekomstmuziek en of dat gaat lukken weet ik niet.
    Wat me trouwens opviel is dat de meeste hier van mijn leeftijd zijn en ik hoef me dus niet te schamen dat ik met speelgoed ga spelen :lol:
    Ik houd in elk geval deze topic goed in de gaten en als ik mijn Eagle in elkaar heb zal ik mijn bevindingen
    en misschien nieuwe ideeen hier ook posten.

    Groetjes, Paul
     
  15. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hallo Paul,

    Welkom, en succes!
    Ik ben flink aan het figuurzagen om m'n eagle volledig uit GFK (1.6 mm) op te trekken.
    Met wat aanpassingen aan de opbouw om gewicht te besparen.

    @Frank,
    Heb nog geen tijd gehad om de "crash filmpjes" van de camera af te halen.
    Maar zal het zeker doen om wat advies van je te krijgen!

    Eefjan
     
  16. Gilbert

    Gilbert Guest

    Eefjan,

    ik ben benieuwd naar je constructie. Ik verloor mijn Eagle (duik in kanaal), maar plan om deze winter een nieuwe te maken (volledig zelfbouw). Dus ik zal alle goede tips van dit forum kunnen gebruiken. Eerste stap is de reductie met brushless. Ik weet dat er al veel info beschikbaar is over brushless. Nog iets nieuws? Goed merk (prijs/kwaliteit)?

    Groeten, Gilbert
     
  17. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hallo,

    Hier dan eindelijk wat vorderingen met de "makeover" van de Eagle.

    Ik ging dus uit van 1.6 mm glasfiberplaat (heb ook nog 2 mm liggen, maar ik wilde niet te hoog in gewicht komen).
    Heb de tekening een beetje aangepast, vooral alle connectiepunten naar 1.6 mm gebracht en hier en daar gelet op gewichtsbesparing.

    Tekening op A3 uitgeprint ruw uitgeknipt en op de glasvezelplaat geplakt met papierlijm. Brede tape erover geplakt en aan het zagen geslagen (met de hand dus, ben nog op zoek naar een goede figuurzaagmachine).

    Zo zag het er uit op een gegeven ogenblik...

    [​IMG]

    na nog flink wat figuurzagen en het papier er weer afhalen waren de componenten af....
    (totale gewicht hiervan was 50 gram)

    [​IMG]

    Alles paste redelijk in elkaar, hier en daar wat bijschaven, maar de aandrijving loopt goed!

    [​IMG]

    Later meer....

    Eefjan
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi stukje figuurzaagwerk Eefjan, daar zitten heel wat uurtjes in denk ik. Zagen in epoxyplaat, ik kan er over meepraten, dat valt behoorlijk tegen en kost de nodige nieuwe zaagjes :cry:
    Ik ben hier met een nieuw triplex rompje bezig, ik zal het eens wegen om te kijken wat het verschil is met epoxy.
    Hier mijn laatste Eagle filmpje ter inspiratie om hem snel af te bouwen :wink:

    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/eagle19juni2007.avi

    (helaas kwaliteit niet al te best, 160x120 pixels, gemaakt met een fotocamera)
     
  19. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @Frank,
    Ben jalours!!!!

    Wat de bouw betreft heb ik niet eens zoveel figuurzaagjes verbruikt.
    Ik ga dus zo snel mogelijk die vogel afbouwen!
    Het geraamte is nu klaar, alles moet nu veel steviger zijn.
    Heb er (nog) geen kop op zitten maar dat komt nog wel (heb er in ieder geval rekening mee gehouden in de aanpassingen die ik gemaakt heb)
    Inmiddels met de vleugel bezig geweest.
    Had eerst mylar tape gebruikt voor het plakken van de 1 mm koolstaafjes omdat dat zo super zou plakken (niet dus!).
    Gelukkig ook zwarte spinnakertape bij de hand en dat plakt toch echt beter!
    Alles is nu klaar om hem weer in elkaar te zetten.
    (nu nog alle moed bijeenrapen om hem de lucht in te gooien)

    foto's volgen nog...

    Eefjan
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,

    Ik heb de triplex onderdelen + balsa bovenkant van de romp gewogen: 32gram. Misschien kun jij hier en daar nog wat gewicht verminderen, bv. aan de achterkant zie ik een stuk (voor de servo's?) waar je nog een gat in zou kunnen zagen.
    Helemaal aan de voorkant zit een gedeelte wat rond het grote tandwiel loopt (voor de voorste spant). Dit heb ik weggelaten, dit geeft geen extra sterkte en bij een harde landing breekt het toch af. Ik heb nu een kop gemaakt die met elastiekjes is bevestigd, bij een harde landing ligt de kop naast het model, 2 nieuwe elastiekjes en klaar is kees :wink:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina