Bouw Eagle - Quartel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 5 okt 2006.

  1. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @Frank,

    Hmm, voor de plaats van de servo's is het te laat, die zitten er al op.
    Mocht het gewicht nog cruciaal worden slijp ik die boog ook nog wel weg. Denk niet dat ie nu zo snel afbreekt.
    Het volgende frame zal ik lichter proberen te maken. Zal dan zowiezo proberen meer het ontwerp van de slow-hawk te volgen (http://uscaero77.free.fr/orni/slowhawk/index.htm).
    Kop zit er nu ook op (bevestigd oa met magneetjes).
    Morgen volgen foto's, (kan nu niet bij m'n server).

    Eefjan
     
  2. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hier dan de beloofde fotos...

    [​IMG]
    de volledige romp inclusief de ruggegraat van "CfK Honeycomb Sandwich Sheet"

    [​IMG]
    Vleugels en staart zitten er op...

    [​IMG]
    Bovenaanzicht

    [​IMG]
    "kip zonder kop"

    [​IMG]
    "kop zonder kip"

    [​IMG]
    Het eindresultaat van de zijkant

    [​IMG]
    vooraanzicht

    Hopelijk vliegt ie....


    Eefjan
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Het ziet er goed en stevig uit Eefjan, een mooie oplossing met die magneetjes voor de kop :wink:
    Ik zie geen reden waarom ie niet zou vliegen, let wel op de juiste ligging van het zwaartepunt en de instelhoek van de staart.
    Welke accu ga je gebruiken en wat wordt het totale vlieggewicht?
     
  4. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    De Eagle (zonder kop en Lipo) heeft een totaalgewicht van 294 gram (kop is 18 gram).
    Ik heb verschillende lipos van Hi-Model (van RCtechnics) van 46 gram (740 mAh) en 64 gram (1000mAh).
    Inclusief zwaarste lipo en kop is dus het totale gewicht 376 gram....

    Eefjan
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Prima gewicht! Ikzelf zit met 2S LiIonMg 1400 cellen (90gram) op een vlieggewicht van 400gram en dat vliegt prima :wink: Nog zwaarder zou ik niet aanbevelen.
    Ik kan me voorstellen dat je de eerste testvluchten niet met die mooie kop gaat maken, let er dan wel op dat je iets in de plaats van de kop gebruikt om het zwaartepunt gelijk te houden, de Eagle houdt absoluut niet van een achterlijk gelegen zwaartepunt :cry:
     
  6. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @ Frank,
    Ok bedankt! Nu even wachten op mooi weer...
    Zal ook binnenkort even de filmpjes die ik nog heb posten voor de broodnodige input.
    (zitten nog steeds ergens op het bandje)

    Eefjan
     
  7. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
  8. Gilbert

    Gilbert Guest

    nog vorderingen??
     
  9. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Nee,
    Hier geen vorderingen.
    Heb me toegelegd eerst eens te oefenen met vliegen voor ik de Eagle weer eens in de lucht gooi. (zitten heel wat uurtjes figuurzaagwerk in). Inmiddels raak ik steeds meer bekwaam in het vliegen (en ook weer plakken) van m'n tiger mothje (zie draadje van Dirk). Dus zodra ik het voldoende moed heb verzameld om het eens te proberen met de Eagle doe ik het!

    Eefjan
     
  10. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Frank,

    Wat moet precies het zwaarte punt zijn en wat is volgens jou de tolerantie van de eagle hierin? Hoe ver naar vooren kan die liggen?

    Eefjan
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,

    Eigenlijk vliegt de Eagle best goedmoedig, als je een tigermoth'je kunt besturen, dan moet het met de Eagle ook best lukken. Lastig is de nogal trage reactie op sturen en de lage snelheid.
    Dus altijd een windstille dag uitkiezen voor de eerste vlucht ;)
    Ik heb mijn Eagle zoals ik er nu mee vlieg, eens vliegklaar opgehangen aan de spant waar het zwaartepunt volgens tekening zou moeten liggen.
    Je ziet dat de romp redelijk schuin hangt, mijn zwaartepunt ligt dus iets verder naar voren. Erg kritisch is het niet, als je er maar voor zorgt dat hij zeker niet achterover hangt :(
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  12. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @Frank,

    Bedankt, ik zal ook eens zo'n fototje maken.
    Met kop hangt ie ongeveer zoals die van jou, wellicht iets meer hellend naar voren.

    Eefjan
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond viel de wind hier in Nijmegen om een uur of 8 eindelijk weer eens helemaal weg, daar had ik op gewacht, dus meteen met de Eagle op pad en gevlogen :cool:
    Enige testen kunnen uitvoeren met de GLDAP zweef module, de positie van de magneet op het hoofdtandwiel blijkt tamelijk kritisch te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  14. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    heb nu sinds paar maanden ook zon Eagle... vandaag heb ik de eerste vliegtestjes gedaan...
    alles dubbel nagekeken... toen goei zetje gegeven, maar wer raar... hij heeft direct de neiging bij volgas naar beneden te gaan in een stal...
    dus ik dacht dat de staart wat te veel up stond... geen effect door down te trimmen.
    cg beetje naar voor gelegt... nog altijd geen verandering... wel raar...
    ik gebruik standaart setup met slim 20be en 2s740mah wow lipo, en 9gram servo's.
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Maakt de vleugel genoeg flappen per seconde?
    Je hebt minimaal toch wel 5 flap/sec. nodig, dat is dus 300 toeren/min. voor het grote tandwiel, de motor draait dan ca. 30.000 toeren/min.
    Wat is je accuspanning bij volgas?
    Wat is je vlieggewicht?
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  16. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hij maakt wel veel flapperende bewegingen, maar kan je met blote oog moeilijk(niet) bijhouden...
    als je full trottle geeft kan je hem maar met moeite vast blijven houden.
    ik heb geen rpm meter... dus ik kan het ook niet echt meten...
    vlieggewicht is 345gram
    voltage zakt weg naar 6.7V @ 5.15amps
     
  17. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    hmmm,
    dat zou toch wel in orde moeten zijn, ik heb het even nagezocht, toen ik nog de originele speed 300 motor erin had, heb ik 7.0V en 6.0A gemeten.
    Iets meer power dus, maar dat was met 2s Lipo 1500mAh, een grotere accu heeft meestal een iets hogere spanning onder dezelfde belasting.
    Daarmee vloog ie eigenlijk prima, totdat na een aantal vluchten de koolborstels versleten waren, nu vlieg ik met een brushless motor.
    Misschien kan je een toerenteller van iemand lenen, je kan de toeren meten door de teller voor een vleugel te houden en een zaklamp achter de vleugel. Toerenteller moet op 2-blad prop ingesteld staan. Je meet dan het aantal flaps per minuut, dus nog door 60 delen voor flaps per seconde. Is het duidelijk minder dan 5 per seconde, dan is dat te weinig en kan je dit gedrag verwachten van langzaam al flappend naar de grond zakken :(

    Heb je trouwens wel de juiste hoek van de staart ingesteld? Moet tussen 20 en 25 graden omhoog staan.
    Zwaartepunt ook volgens tekening?

    Oh ja, nog een goede raad,

    probeer niet te vliegen bij meer dan 10km/uur wind :( , de eerste testen zou ik zelfs bij windstil weer doen ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2008
  18. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    maj idd...alles leek mij in orde, heb alles dubbel gecheckt.
    de staart stond idd wat te "hoog", Cg is ook in orde, zoals de handleiding zegt.

    heb vorige week zaterdag geprobeert, bij windstil weer.
    Hij vliegt al iets langer...maar pcies weer of dat de cg niet juist is...
    alltijd met zijn achterste naar beneden...wel raar:s
    misschien nog meer lood aan zijn neus toevoegen??
    ik heb geen kennisen die zon rpm meter hebben... miss toch maar eens tijd voor eentje aan te schaffen... is geen weg gegooit geld he :)
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Steven, op dit filmpje zie je mijn Eagle wegvliegen (na 1 minuut op het filmpje ongeveer), dit is met de originele speed 300 motor, zie je een verschil met die van jou? Wat is er anders dan, let ook op de snelheid van het flappen van de vleugels, dat HOOR je trouwens op het filmpje beter dan dat je het ZIET ;)).
    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/fbk_eagle_flight2.mpg

    Ik zou geen lood toevoegen, zwaarder is slechter vliegen, beter proberen of wellicht lipo/regelaar/ontvanger verder naar voren geplaatst kan worden?
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2008
  20. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    ik heb het filmpje gezien... ik zie niet veel verschil, kwa "vleugelsnelheid"
    de mijne maakt ook zon herrie :p
    Mijne is wel gewoon standaart... heb op me hoogte/richting gewoon een 9grams servo op staan.
    iig ik denk toch dat het te maken heeft met de cg...
    dus ga ik de servo snoertjes wat verlengen, zodat ik de ontvanger naar voor kan plaatsen.
     

Deel Deze Pagina