Bouw en Verbouwing Truck cabines

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Chris Cross, 4 dec 2009.

  1. Chris Cross

    Chris Cross

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Anna Paulowna
    zie hier onder!!
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  2. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    WORKSHOP: inkorten cabines

    Iets nieuws hier op het forum.
    Er zijn een hoop mensen die vragen hebben omtrent het inkorten en verbouwen van bepaalde cabines.
    Ik zal proberen aan de hand van mijn verbouwingen van de Terberg/Volvo FH 12 en de Mercedes 1838 te laten zien waar je op moet letten.

    Ik begin met de Volvo als voorbeeld.
    Ik werk persoonlijk aan de hand van foto's en afbeeldingen van deze truck die op internet te vinden zijn.Ik vergelijk ze met elkaar en ga af op enige details.Lettende op de handgrepen,contouren in het plaatwerk,lichtunits enz enz.

    Bij de Volvo kwam ik tot de conclusie dat de cabine verlaagt moet worden om er een Terberg of een Volvo FM van te maken.
    Lettende op het gedeelte onder het voorruit en de bovenzijde grille.Deze afstand moet kleiner.
    Op het oog zal ik dan de cabine aftekenen.Dit keer wordt het wel meten geblazen,want zowel links als rechts moet het gelijk lopen.

    Nadat ik een lijn getrokken heb,plak ik plakband bij het lijntje.Dit makkelijker met zagen.Oftewel,dit wordt je 'begeleiding' met het zagen.
    [​IMG]

    Nu is het de bedoeling dat je de ijzerzaag over de hele cabine gebruikt.Je zet de zaag er gewoon op,precies naast het plakband en met rustige bewegingen begin je met zagen.Ga je te snel,dan zal het plastic warm worden en een beetje smelten.Gebruik het hele blad,liefst een nieuw zaagblad met de tandjes naar voren.

    Op een gegeven moment ben je bijna door de cabine heen.Dit voel je aan de zaag,hij krijgt een beetje weerstand.
    Dan draai je de cabine naar de volgende zijde(je begint bij de voorzijde).Zorg ervoor dat je precies langs het plakband zaagt.Als je scheef zaagt,ga je automatisch door je plakband heen.
    Zo ga je alle vier de zijde van de cabine door zagen.
    Nu heb je dus twee helften cabines liggen.Maar er moet nog een keertje gezaagd worden.Dit keer vlak boven de grille.
    Let op,bij het zagen gaat de cabine wel torderen.Als je rustig zaagt,houd het plastic zich goed.
    Ook weer precies langs de plakbandzijde zagen.

    Uiteindelijk heb je dus een strookje plastic over.En als het goed passen de onderste en bovenste deel van de cabine weer precies op elkaar,alleen nu zonder het stukje ertussen.
    [​IMG]

    Het strookje bewaren we,want dat hebben we nodig.
    Mocht het om een reeds gespoten cabine zijn,dan de binnenzijde ervan de verf compleet weghalen dmv een stukje schuurpapier.Net zolang tot het witte plastic tevoorschijn komt.Dit doen we ook met het strookje.
    Dit is om de lijm goed in te werken ,rechtstreeks op het plastic.

    De twee delen gaan we op elkaar plakken.Even opruwen met een stukje schuurpapier en dan de lijm gebruiken.Ik gebruik de lijm van het bekende merk .H. met die naald.Die laat het plastic een beetje smelten,waardoor de delen heel goed aan elkaar blijven zitten.
    De randjes waar je zaag langs geweest is,lijmen we ook.Aan de binnenzijde de stukjes van het strookje,die je ertussen uit gezaagd heb.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Je laat het 24 uur goed drogen op kamertemperatuur en de volgende dag heb je een verlaagde cabine.

    Mocht je alleen een dagcabine willen,dan het gedeelte wegzagen wat weg moet op de bovenstaande manier.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.Vragen?
    stel ze maar.
    groetjes Marcel.
     
  3. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Belgiƫ, omgeving Mechelen en Antwerpen
    mooie handleiding Marcel ;) ik denk dat er veel mensen dit zullen kunnen gebruiken!
     
  4. erik v8

    erik v8 Guest

    handig marcel.
    kan je er genn bouewtekening van maken:).
     
  5. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Mooi en leerzaam initiatief! :)

    mvg
    Maarten
     
  6. da master22

    da master22

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Rosmalen
    gebruik je daarvoor gewoon lijm van revell ( ben niet zo goed in scrable .h. :S)?

    ben er zelf achter gekomen dan bison kit het plastic veel te zacht maakt en te flexibel is.

    Tom
     
  7. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Hoi Tom,
    de lijm die ik gebruik is van UHU.Deze lijmsoort heb je in veel varianten.Ik gebruik degene met de naald.
    [​IMG]

    groetjes Marcel.
     
  8. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Toch een beetje een rommelige topic,maar ik zal hier mijn 'zaagwerk' neerzetten voor m'n opdrachtgever.

    Dit keer is het een Volvo FH 12 en het moet een Terberg dagcabine worden.
    Eerst berekent waar de zaagsnedes moeten komen en dit gemerkt met plakband.
    Dan begin ik te zagen op een hoek van de cabine en langzaam laat ik het blad van de ijzerzaag evenwijdig met de cabine gaan.Ik zaag nu dus eigenlijk met het hele blad over de cabine.Ga je 'gewoon' zagen zoals je het altijd doet da je geheid scheef.Langzaam zaag je naar de andere hoek van de cabine.Gebruik het hele zaagblad,en niet een klein stukje ervan.Lange,rustige bewegingen.Dit herhaal je dus 4 keer.
    Resultaat: een mooie recht zaagsnede.
    Ga niet te snel zagen,want plastic wordt warm en uiteindelijk loop je met een ruk vast in het plastic,waardoor je cabine misschien stuk gaat.
    Hier enkele foto's van de Volvo/Terberg dagcabine.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    cabinedak scania

    om dan maar wel bij de cabines te blijven :D
    ik heb het standaard dak van de scania ( de highlin ) ook onder handen genomen.

    na lang wikken en wegen heb ik ook de zaag/dremel in het dak gezet!

    op mijn scania wil ik graag een "normaal" dak hebben. dat is de lagere variant van de highline.

    foto's maken ben ik echt een ster in! :nooo: dus er zijn tot op heden nog geen foto's van de verbouwing.

    ik heb het highline dak met 14 mm verlaagd.
    op de manier die marcel heeft beschreven ben ik ook begonnen. heb dus tape op de lijn geplakt waar hij verzaagd moest worden.

    echter had ik dusdanig weinig geduld en heb de dremel er bij gepakt. dit ging vrij aardig. wel gaat het plastic wat smelten maar is goed te verwijderen.
    ik heb de dremel, de dikte van het slijp-schijfje onder de zaaglijn gehouden om later op een schuurklos de oneffenheden eraf te schuren en op de juiste lijn uit te komen.

    echter moet het dak nu ook verlengt worden. hij is zowel in de breedte als de lengte te kort. de breedte valt wel mee en dit los ik op door de cabine naar het dak toe te schuren/plamuren.

    in de lengte is er ongeveer 7 mm bij gekomen. op het gedeelte wat er tussen is gekomen moeten ook de contouren van het dak door gezet worden. dit lukt ook aardig.

    het enige wat nu nog gebeuren moet, is de ronding aan de achterkant aan passen. waarschijnlijk schuur/plamuur ik dit ook naar elkaar toe.

    het resultaat is alaardig naar hoe ik het in gedachte heb, en ben er eigenlijk best wel trots op dat het ook mij lukt een cabine te verbouwen!

    ik zal binnekort even wat foto's maken en hier plaatsen.
     
  10. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Jordi,
    ben reuze benieuwd!Ik moet ook uiteraard het dak van de Globetrotter verlagen.Ik zal het bovenste lapje er moeten zagen,in de lengte en breedte doorzagen en aan de onderzijde van het dakje plastic strookjes moeten plakken.Op die strookjes komt dan de plamuur te zitten,zodat deze niet doorzakt.
    Ook hier zal ik foto's van maken.
    Maar eerst moet ik de cabine in z'n geheel klaar moeten hebben.Anders dan heb ik geen aanknopingspunten voor het dakje.
    groetjes Marcel.
     
  11. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    vandaag maar even foto's gemaakt om mijn reactie in het workshops gedeelte compleet te maken!

    het gedeelte wat er vanaf is gezaagd. 14mm hoog

    [​IMG]


    foto's van de 2e zaagsnede heb ik niet dus alleen een foto van de 2 delen aan elkaar met 7mm verlengd.


    [​IMG]


    om de lijnen in het dak compleet te maken, moeten er aan beide zijkanten wat lijnen verlengt worden. daardoor komt het lage dak netter op de cabine te staan.

    op deze foto zie je dat er aan de onderzijde van het dak een stukje kunstof is geplakt om op de cabine aan te sluiten.

    [​IMG]

    op deze foto is het nog niet gebeurd en kan je wellicht beter zien welke lijn er verlengt is. er is een heel lichte potloodlijn te zien op het dak. dat is de lijn welke verlengt word.

    [​IMG]

    de binnekant van het dak verdient niet echt de schoonheids prijs. hij is wel stevig geworden. dat is weeer het voordeel! haha

    ik had niet het idee dat het in 1x zou lukken en daarom niet heel netjes te werk gegaan bij het "hechten" van de cabine. ( aan de binnen zijde )

    [​IMG]

    de 4-kantjes aan de voor zijde zijn de nieuwe bevestigings punten geworden. hier zit dus de schroef in welke door de cabine heen, het dak vast houd.

    [​IMG]

    om een beeld te krijgen van het hoogte verschil, hier een paar foto's van een lage cabine en een highline cabine.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en nog een paar foto's van het "hoedje" zelf

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    ik oop dat het een beetje duidelijk is allemaal en dat andere bouwers hier hun voordeel mee kunnen doen!
     
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo marcel
    dat ziet er goed uit zo
    is echt gesneden koek voor je lijkt het wel,
    en jordi bedankt voor de dak zaag uitleg,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2010
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jordi,

    Echt netjes gedaan hoor, ook aan de binnenkant heb je het dak mooi versterkt, Super vakwerk !
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marcel,

    keurig zaagwerk hoor, maar dit is toch al de 2e keer dat je dit kunstje uithaalt ???

    Je hebt de cabine voor jou eigen Terberg toch ook zelf door gezaagd ???
     
  15. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Hoi Piet,
    ja hoor,dat klopt.De Terberg heb ik op precies dezelfde wijze aangepakt.Dus ook deze moet helemaal goed komen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bouw en Verbouwing div. Truck cabines

    Hallo allemaal even een nieuw topic aangemaakt, betreffende de :
    Bouw en Verbouw van Truck cabines en de berichten over de bouw en Verbouw Truck cabines hier naar toe verplaatst vanuit het topic : Algemeen topic Workshops !
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2010
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo piet
    bedankt voor de verplaatsing,
    marcel die gaat de volvo cabine net zo verlagen als zn huidige terberg,
    maar deze rode volvo wordt ook nog eens korter gemaakt tot een dagcabine,
    een echte terberg fm dagcabine,
    succes marcel,:D:D:D
    mvg markioo
     
  18. da master22

    da master22

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Rosmalen
    Het hoeft niet alleen het in korten zijn van een cabine , je kunt hem natuurlijk ook verlengen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En het loszagen was niet zo moeilijk maar nu weer in elkaar :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna maar eens voor de eerste keer aan het plamuren geslagen :

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    dat kan natuurlijk ook verlengen,het is verbouwen toch:D:D:D
    ziet er wel netjes uit trouwens,
    mvg markioo
     
  20. da master22

    da master22

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Rosmalen
    nou het spuiten nog een beetje meer onder knie krijgen :D
     

Deel Deze Pagina