Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Oh my !!

    De edelweiss xl wacht op goed weer, dus net zit ik nog ff te denken ben ik niets vergeten....check-dubbelcheck....tuurlijk wel, al een kleine 2 weken staat het dinozaad met edelweisspoep naast mn monitor met een boterhamzakje eromheen...dus ik denk ff kijken...

    [​IMG]

    Een groen sprietje !!!!Er zit leven in de klodder dinozaad/edelweisspoep!!!!!!!!!!!!! Karl erlebt !!!! Oh my !!!...Nou ja...tenminste, 't kan eigenlijk nix anders zijn dan edelweiss, want ik heb de grond voor zaaien 10 minuten in de oven gezet op 250 graden, juist om "grasvorming" ...contaminatie noemde zij het, te voorkomen ?(zij = de edelweiss mevrouw van de chat)

    Ik ben benieuwd wat dit sprietje gaat worden !!!! (en wat er nog meer naar boven komt!)
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2013
  2. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    en toen dacht de kat dat het kattengras was................verd.... noch mal !


    :D:D:D
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm tnx voor de suggestie, vanaf vanavond lopen onze katten (4) met een muilkorfje om :p
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    wauw!!! als dit waar is, dan zorg je voor een primeur!

    zou echt super zijn als dit zou uitkomen en transformeren in die prachtige plant...
    ze houden van kalkhoudende schrale grond (wikipedia)...
    hopelijk kan je ze in leven houden dan.


    zet het potje dinopoep maar onder een glazen stolp :) katten vinden plantenscheutjes geweldig!
    maakt niet uit welke...
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja, en we hebben naast 4 katten ook nog 2 konijnen die hier elke avond in de huiskamer rondhuppelen :)

    Mgoed, ik zit me net te bedenken, ik heb zoooo veeel meer energie en aandacht in de edelweiss gestopt tov de RD-KPJ (Mees z'n zwevert) dat de maiden van de Edelweiss wel haast een eitje moet zijn. (knock knock)

    Naja we zullen zien !
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2013
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    puntjes op de i.....en nu de lucht in !

    Nog wat lood in de neus geplakt, 350 gram. Eerstvolgende gelegenheid gaat ie omhoog!
     
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    das best veel lood als je weet dat er al een motor accu en regelaar in de neus zitten...

    ben benieuwd hoe ie vliegt!
    het vliegbeeld moet fantastisch zijn met die vleugeltjes en die hoge Vtail
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, als je weet wat er extra aan versteviging in de V tail is geplakt dan klopt het wel een beetje. Totaalgewicht is nu 2 kg precies, dus dat valt mee voor een 3 meter kist. Ik heb net weer alles dubbelcheck check check gemeten uitgelijnd etc etc, dus t moet allemaal goed zijn ! Allles hangt aan de lader....dus ik net als jij ook vliegen :D...we'll see !
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    waar woon je eigenlijk? het staat niet in je profiel ;) weet zelfs niet of je een NLer of een Ber bent :p
    (al vermoed ik aan je zoon's naam dat het NL moet zijn)
     
  10. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Ja Frank, wat ben je nou eigenlijk ? :D
     
  11. Lototos

    Lototos

    Lid geworden:
    15 jun 2012
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Germany
    Edelweiss Frästeilesatz

    Hallo,
    ich habe endlich einen Plan von der Edelweiss bekommen und mir natürlich gleich einen Frästeilesatz gemacht.
    Ik heb eindelijk een plan van de Edelweiss en ik natuurlijk meteen een gefreesde onderdelen kit. : Confused:

    [​IMG]

    Gruß Manni
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2013
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gruß Gott Manni,

    Groß! Werden Sie nach Konstruktionszeichnung der Edelweiss bauen? Der electro version ? Gerne, eröffentlichen sie Ihre fortschritte auf dem Web! Mein Edelweiss (XL) ist da 100% fertig und erstflug? Wenn 's wetter ist ok.

    grüßen!

    Franck

    [​IMG]
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik denk dat we't zo maar eens gaan proberen....Secondelijm is op het veld, en ik haal Mees zo uit school.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hoe blij kan je zijn , fabelhaft!

    Sja, hoe blij kan je zijn ? :thumbsup: De Edelweiss vliegt namelijk als een plaaaaaatje !

    Een vlucht van 5 min gemaakt. 3 keer rond het veld op hoogte. Uittrimmen was een paar klikjes op de aileron en hoogteroer. Vermogen motortje is voldoende, volgas gaat ze vlot omhoog. Klepjes nog niet geprobeerd. Wel een vervelende eigenschap ( :D ) de zwever heeft een geweldige glijhoek...dwz, ze wil maar niet naar beneden komen!!! Ook in het bochtenwerk. (dat viel SL ook op) Ik moest de schaal van mn landingscircuit werkelijk behoorlijk aanpassen. Wat ook prettig is, is dat er een ervaren vlieger naast me stond (SL)...ook al heb je 30 jaar vliegervaring, vonnet toch zinvol om iemand te laten meekijken.

    Wel vervelend dat bij de tweede start het voorste lagertje van de motor loskwam..(
    hoor geluid video) .....dus gelijk landen. En we vergaten bij de eerste vlucht de video aan te zetten :-/ Naja...er moet ook wat tegenzitten :D

    Mega opgooier en mbv SL / Edwin;

    [​IMG]

    Koffiemolengeluid tweede start....

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dat had ik eerder moeten weten, dan was ik er ook geweest :(
    En ???? heeft hij gevlogen ??
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat klinkt eigenlijk meer als een losgelopen asje. De inbusjes waarmee het asje aan de bel vast zit, heb je die geborgd met Locktite?
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Jammer, zie de post !


    @Arjan: tis echt het lager, het viel er letterlijk uit. Ik heb de motor voor inbouw een overhaul gegeven, edoch Ik had dit lagertje als enige vergeten te borgen met lock tite. Dat is nu gefixed. De boel draait alweer.

    Wat verder opvalt:

    de rem moet op de regelaar , deze klapprop blijft gewoon windmillen met gas eraf. Dus de vlucht vandaag met gas eraf was met rem erop!.(rem=windmillende prop)...glijhoek wordt dus met stilstaande prop alleen maar beter.

    Aileron response is ok, en met minimaal differentieel en dus haak effect lijkt het. Motordomp is ook goed zo op het eerste gezicht.

    Ik heb net de roeren bekeken nav deze 1e vlucht (inc uittrimstand) en dat ziet er normaal uit, geen gekke uitslagen van welk roer dan ook.

    Aan de lader de boel nu en morgenochtend doorstarten en ff verder kijken.

    I'm a happy camper !!
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2013
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    elastiekje rond de prop dan hoef je geen rem in te stellen ;) (is gezonder voor de motor)

    proficiat met je maiden! super als je 2 toestellen op 2 dagen kan maidenen.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb nog nooit gehoord dat de rem ongezond is voor de motor. Kun je dat uitleggen?
     
  20. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ja, motor... ik bedoel de elektronica (motor, regelaar, etc)...

    mij werd verteld dat er dan een stroompiek ofzoiets was die zaken in de loop van de tijd zou kunnen stuk maken.

    zelf vlieg ik maar met 1 toestel met een brushless motor, zonder rem (motorkist)
     

Deel Deze Pagina