Bouw Endeavour

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rene88, 12 mei 2012.

  1. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Hallo iedereen!

    De laatste tijd volg ik dit forum met enige interesse en ben ik al vele leuke bouwverslagen tegengekomen met zeer handige tips. Sowieso is het leuk om te zien hoe er met plezier en grote nauwkeurigheid gebouwd wordt! Om vragen te kunnen stellen en eventueel hulp/tips te krijgen leek het me handig om me ook maar eens te registreren.

    Het schip dat ik aan het bouwen ben is dus de Endeavour van Constructo, vast bekend bij de meeste mensen op dit forum ;) Dit schip had ik gekocht toen ik een jaar of 12-13 was. Destijds had ik de romp en het dek volledig gebouwd, evenals een aantal objecten die op het dek geplaatst moesten worden. Helaas heeft vanaf dat punt het schip bijna 10 jaar op zolder gelegen tot ik het pas weer tegenkwam toen ik daar het een en ander aan het zoeken was. Zodoende ben ik weer aan het bouwen geslagen met meer motivatie en zeer belangrijk; meer geduld. Helaas heb ik geen foto's van het gehele bouwproces en begint het dus eigenlijk waar ik nu ben geëindigd. Dit draadje is dus eigenlijk meer een 'afbouwverslag' dan een 'bouwverslag' :rolleyes:

    Helaas was ik vroeger iets minder geduldig als nu en zitten in de beplanking de nodige kieren en is er rijkelijk gebruik gemaakt van Gupa :rolleyes: Gelukkig valt het op een klein afstandje niet zo op en heb ik de ergste gedeeltes eruit gesneden en netjes opgevuld met hout, na wat veil en schuurwerk en een laklaag is dit een hele verbetering ten opzichte van het kneedbaar hout. De meeste kieren laat ik er maar inzitten en neem ik maar mee als leerervaring voor volgende projecten! ;)

    Genoeg verhaal, nu eerst maar de foto's van de hedendaagse toestand :D (excuses voor de telefoon foto's, zit momenteel zonder digitale camera wegens een defecte lader)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de gietijzeren delen van de spiegel moet nog een laagje goud aangebracht worden. Deze heb ik op het moment echter niet in huis, dus moet ik even de stad in als ik toevallig weer een keer op school zit ;)
    Hier heb ik gelijk een vraag bij. Het goud moet op de hoge delen van de ornamenten komen, alsof er een 'glans' opzit, dus niet dik geverfd. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?


    [​IMG]


    Hier zijn de berghouten na plaatsing toch nog wat verschoven met deze kier als resultaat, nu ziet het er op de foto erger uit dan het daadwerkelijk is, maar ik ga het toch proberen op te vullen. Zaagsel en witte houtlijm ben ik hier al vaker tegengekomen, dus ga ik dat eens proberen denk ik. Ook zit er tussen het voorsteven en de boeg nog een spleet, resultaat van mijn werk 10 jaar geleden :rolleyes:

    Tot zover de foto's, updates volgen ter zijner tijd!

    Groeten René
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2012
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    welkom
    Zou je wel de moeite willen nemen de foto's te verkleinen tot de hier toegestane afmetingen van 800x800 (Deze foto's zijn 2048x1536)

    edit, nog even over het scherm gezweefd, mooie plaatjes en net werk.
     
  3. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Mijn excuses, als het goed is zijn ze nu in het juiste formaat :D
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    prachtig, nu past het ook gewoon op één scherm.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je zelf met dit resultaat niet kan leven kan je het proberen.
    Ik zou het laten.
    Kan volgens mij alleen maar lelijker worden door andere structuur en kleur.

    Al met al erg netjes voor een 13 jarige. :p
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Allereerst welkom op ons mooie forum René.
    Dit wordt weer een interessant verslag denk ik;)
    En wat ik vooral leuk vindt, we hebben er al een paar, maar langzaam maar zeker vinden steeds meer historische schepen hun weg naar dit forum:cool:
    Ik kan niet anders zeggen dat het resultaat tot nu toe er goed uitziet.
    Ik lees dat je de berghouten wilt vullen met lijm en zaagsel, dat is een goede oplossing, maar......kijk uit, als dit berghout gebeitst wordt?
    dan bestaat de kans dat er vervelende lijmvlekken zichtbaar blijven.
    Ik zou alleen vullen als het echt een ondraaglijk gezicht is, maar dat kun jij alleen bepalen.
    Wil je het toch vullen, dan is kneedbaar hout misschien toch de oplossing.
    Ik adviseer dan ook, misschien eeb proefstukje maken met de beide oties en dan ook voorzien van de uiteindelijke kleur, zodat je het verschil kunt zien.Wat betreft de goudverf, je bedoelt dat er een soort van lijntjes op de verhoogde delen moeten komen?
    Tja, dan denk ik dat je een fijn penseeltje nodig hebt;)
    Ik volg dit verslag op de voet hoor:cool:

    Groet, Germt
     
  7. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Beiden bedankt voor de verwelkoming op het forum!
    Ik zou er wel mee kunnen leven, maar het maken van een teststukje is zeker een goede tip en kan nooit kwaad natuurlijk. Met de verf haal ik dan gelijk wat extra stukjes manzonia ;)

    Groet René
     
  8. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Vanavond een begin gemaakt aan de masten, boegspriet en vlaggenstokken.

    Ik zat er eerst over na te denken om op school een klein draaibankje voor hout te maken, alleen denk ik dat het hout niet sterk genoeg is voor zoiets.
    Uiteindelijk maar een oude boormachine in de bankschroef gezet.
    Het hout aan de inklemzijde intapen met een dikke laag schilderstape tegen beschadiging. Boor aan, schuurpapier er overheen en je zit zo op de juiste conisiteit :D
    Fijne korrel schuurpapier erover en je krijgt mooie gladde masten.

    [​IMG]
    Alleen goed in de gaten houden bij deze boormachine dat je de sleutel wel verwijdert voor gebruik, anders kan je een nieuw gebitje aan laten meten ;)

    [​IMG]
    Alleen de ra's moeten nu nog conisch gemaakt worden, maar dat doe ik nadat de masten gereed zijn :)

    Edit: Op deze manier kan het erg stoffig worden, maskertje is wel handig

    Groet Rene
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik snap niet waarom die er dan nog instaat zonder dat je hand er aan vast zit.
    Is iets dat je kan aanleren, is hetzelfde als bij draaibanken; NOOIT DE SLEUTEL ER IN LATEN ZITTEN.

    Boormachientje lijkt een B & D uit de begin jaren 70. ;)
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Inderdaad, petje af!

    Wat betreft die kier in de berghouten, ik denk dat je met plamuren met schuurstof een eind gaat komen.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2012
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, zou deze afwerken , de kiertjes opvullen met schuurstof en lijm .
    Wel een opmerking over je rondhouten, deze kan je beter eerst taps maken met een schaafje.
    Begin met een vierkant eerst taps te maken, dan schaaf je 8 kant,
    16 kant, de hoekjes die over blijven haal je er dan zo met een schuurpapier af.
    Het gereedschap om te schaven is een plankje met een gleuf die achteraan steeds smaller word.


    [​IMG]
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ik volg je bouw met belangstelling, ik heb precies dit schip in de uitvoering van Artesania Latina 20(?) jaar geleden gebouwd. Ondanks dat het een andere firma is ziet het schip er identiek uit zelfs alle gietstukken zijn eender!!
    Zijn er vragen stel ze rustig.

    Groeten
    Andy
     
  13. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    @Baggeraar: Stond van de week te draaien en moest gelijk aan je tip denken, bedankt dus ;) De boormachine is inderdaad een oude Black & Decker!

    @René: Bedankt voor de tip! Ik vraag me echter af of deze techniek ook handig is als je met rondhout begint, schaven jullie dat ook allemaal?

    @Andy: De uitvoeringen kunnen aardig verschillen. Alleen de ramen en vooral de vorm van de romp zijn zeer herkenbaar :)
     
  14. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Van de week weer wat verder geknutseld aan de masten.
    Ik zoek nog een manier om de kleur van het lichte hout meer bruinig te krijgen, met alleen blanke lak wordt het niet donker genoeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen een vrije dag dus dan hoop ik een aardig eindje te kunnen komen met de boegspriet en nog het een en ander in de lak te kunnen zetten. Van de week ook nog een potje goudverf gehaald voor de gegoten delen :)

    Gr. René
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Verdraaid René, ziet er heel netjes uit:cool:
    Gekke vraag misschien, maar weet je al wat je hierna gaat bouwen, want je hebt het goed in de vingers?
    De masten iets donkerder maken, ik gebruik daarvoor vaak een beits van bv: Ceta Bever, deze heb je in verschillende kleuren en afhankelijk van het aantal lagen wordt het steeds donkerder, zo kun je makkelijk de juiste tint bepalen.
    Met alleen blanke lak lukt het inderdaad niet;)
    V.w.b. het dichten van kieren, als je schuurstof met lijm gebruikt, zorg dan dat je alle overtollige lijm DIRECT verwijderd met een vochtige doek, deze geven vlekken die weer zichtbaar worden bij het beitsen of vernissen.
    Ik heb er zelf slechte ervaringen mee, maar velen doen dat zo.
    Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren, en dat maakt het zo leuk:cool:

    Groet, Germt
     
  16. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Bedankt Germt ;)

    Zojuist even in de schuur gekeken naar Ceta Bever, dacht die ooit eens gezien te hebben, maar bleek toch niet zo te zijn helaas. Ik kwam wel een potje CéPé European Antique beits tegen. Morgen even kijken wat dat doet op een paar stukjes hout. Mocht het niks zijn dan haal ik gelijk Ceta Bever ;)
    Wat die schuurstof betreft; moet nog steeds een teststukje maken voor de berghouten. Misschien handig om in de toekomst zoveel mogelijk stof op te vangen i.p.v. weg te blazen :rolleyes:

    Over toekomstige projecten; heb inderdaad al af en toe zitten kijken op internet naar een eventueel nieuw project. De USS Constitution vind ik best een mooi schip, alleen vind ik de constructo versie wat mooier dan de volgens mij historisch correctere versies van andere merken. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, kijkend naar de tuigage tekeningen heb ik ook nog alle tijd om erover na te denken :shock:
    Zou ooit wel aan zo'n prachtig schip willen beginnen die jij nu aan het bouwen bent, denk echter dat het verstandiger is om aan zoiets te beginnen na wat meer bouwervaring opgedaan te hebben :cool:
    Ik zit overigens ook met plek te kijken aangezien ik nog thuis woon als student zijnde.

    Gr. René
     
  17. Germt

    Germt Guest

    De USS Constitution is zonder meer een heel mooi schip.
    Wat de Historische juistheid betreft, daar kun je eventueel zelf wat aan doen, zelf verbeteringen aanbrengen doen veel bouwers;)
    Maar goed, Ceta Bever of een ander merk kun je in kleine potjes krijgen, en is natuurlijk ook te gebruiken op een ander schip eventueel later.
    Dus de juiste aansprekende kleur kiezen is wel van belang.
    Wel denken aan blanke zijdeglans of matte vernis voor de afwerking.
    Succes met de tuigage alvast:cool:

    Groet, Germt
     
  18. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Wat geëxperimenteerd met die beits, 2 lagen beits en een (nog een beetje natte) laklaag. Misschien heb ik een slechte smaak, maar vind het wel mooi zo ;) Kwa kleur zit het nu precies tussen de blanke en donkere delen van het schip in, op de foto is het nog een ietwat vertekend beeld en is het net iets donkerder.

    [​IMG]

    Hoop de masten aan het einde van het weekend af te hebben :)

    Gr. René
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Ziet er mooi uit, goed hé die proefstukjes;)
    De uiteindelijke keuze blijft een persoonlijke.
    Zelf vindt ik donker wel mooi, ik denk dat dat de realiteit het meest benaderd.

    Groet, Germt
     
  20. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    De avondjes waren weer te lang en te gezellig dit weekend. Heb alleen de masten kunnen beitsen. 4 lagen uiteindelijk, vreemd genoeg ruikt de beits hetzelfde als die Douwe Egberts ijskoffie in die kleine blikjes, zelfde kleur ook :confused::rolleyes:
    Maargoed, dit is de uiteindelijke kleur in ieder geval, denk niet dat ik ze veel donkerder kan krijgen. Op zich ben ik wel tevreden met het resultaat.
    Van de week de masten verder afwerken en dan vernis erover.
    Nieuw fototoestel besteld van het weekend, dus de volgende update zal met scherpe foto's zijn :thumbsup:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Had de masten ook al op het schip gezet, dat ziet er toch al een stuk beter uit :D Had alleen een slechte belichting en dan maakt mijn telefoon dramatische foto's. Deze volgen van de week nog wel.

    Gr. René
     

Deel Deze Pagina