Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    De machine kamer inrichting

    Hallo allen,

    Aangezien ik wat stabilisatie problemen zie aankomen heb ik de lood accu van Engel vervangen door 4 X 6 cellen pakketten van 4600 mA.

    Waarvan 2 parallel gezet gaan worden voor de hoofdmotoren dus heb ik daar 9200mA ter beschikking.

    1 voor de T-Max.

    En 1 voor alle toestanden er omheen:eek:

    Aangezien het nogal een kabel bende is en het overzicht daardoor wat lastig wordt heb ik alle accu's onderin geplaatst, duiktanks waar mogelijk daar weer bovenop geplaatst.
    Wat inhoud dat de accu's in alle hoeken en gaten zitten waar weer kabels weg komen.

    [​IMG]


    De accu van de duiktanks ligt naast één van de motor accu's en hiervoor ligt de tweede tegen de voorste duiktank geklemd.
    De oplettende kijker kan hem zien ingeklemd zitten tussen het lucht-pompje en de duiktank.

    Dan moest de LR 5.3 Lageregler nog zo laag mogelijk zijn plekje krijgen en deze zit vastgeschroefd met 3 M3 boutjes in de loden ballast vloer.

    [​IMG]


    Hier zit ie en er naast zie je de T-Max kaart zitten.

    [​IMG]

    Om nu alles een beetje kwijt te raken en dat is nogal wat,

    [​IMG]

    Heb ik een extra dek gemaakt, daaronder de kabels en accu's en daarboven de elektronica, zekeringen, etc.

    Van hout maar dat verf ik nog wel:D

    Mijn 12 kanalen ontvanger hangt naast dit dek zodat ik zoveel mogelijk ruimte heb voor de elektronica.

    Alleen nu effe niet dus.

    Hier de NauticMc en soundmodule, De zekeringen en spannings regelaars moeten nog gemaakt/aangepast.

    [​IMG]

    De NauticMc is een goedkopere versie (en betere vind ik) dan die Graupner en Robbe verkopen, dit bedoel ik niet kwalitatief maar dit heeft meer mogelijkheden en het kost je maar één proportioneel kanaal terwijl het je anders twee kanalen kost.

    Deze module heeft 16 schakel kanalen vrij toe te wijzen en al of niet met memory functie, daarbij heeft het kleine printje 4 servo kanalen waarvan de snelheid, slag, middenstand en richting per servo zijn te bepalen.
    Servo's kunnen indien mechanisch mogelijk 180 graden draaien met snelheden tussen de zsm en 10 seconden.:D:D


    [​IMG]

    Op de zender krijg je dan deze uitrusting, namelijk 8 drie standen schakelaars en 4 potentiometers en het werkt prima, alleen jammer dat je er geen montage plaatje bij kunt kopen en je dus de originele afdek plaat moet gebruiken.

    [​IMG]

    De sound module is ook een leuke waar nogal wat mogelijkheden op zitten, twee motoren regeling 7 aparte geluiden en nog wat toeval geluiden, wel instelbaar wanneer dat wel gebeurt en wanneer niet.
    En je kunt je eigen geluiden laden waarvan deze module er 4 tegelijk kan afspelen.

    [​IMG]


    Van Beier electronic.

    De luidspreker heb ik dicht gemaakt met behulp van een stukje van een siliconenkit tube en krimpfolie.

    [​IMG]


    En nu voorzien van de tube waar hij ingelijmd zit en past perfect.

    En na het krimpen van de folie alles ingesmeerd met 2 componenten epoxy.

    [​IMG]

    Wel nog een ABS deksel gemaakt voor de achter kant waar ook de draden uitkomen.

    [​IMG]

    En deze luidspreker wordt voorop onder het bovendek gemonteerd.

    Dit ding heeft 3 watt vermogen en maakt mij lawaai zat.

    En nu ga ik weer verder pielen in het hok.


    Wordt vervolgd,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Ik zie al dat je tegen dezelfde dingen aanloopt als dat ik met VIIC had, het maakt niet uit hoe groot je boot is, we hebben altijd ruimte te kort.
    Ik gebruik ook soortgelijke cellen, kan je mooi wegstoppen in alle hoeken en gaten, zo'n soundmodule is het echt wel, helaas is bij mij de ruimte echt op, ben benieuwd hoe dat zal klinken.
    De Gato wordt in ieder geval een zeer uitgebreide boot met al die mooie gizmo's, ik hoop dat je wel een filmpje zal maken van het bewegen van je guns met de waterdichte servo's, erg benieuwd hoe dat totaalplaatje eruit gaat zien.
     
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Machine kamer inrichten (Update)

    Hallo allen,

    Eerst wilde ik de NauticMC module verticaal plaatsen maar daar ben ik weer van afgestapt.

    [​IMG]

    Zodat na heel wat heen en weer geschuif de inhoud van de Flying Fish er (tot nu toe) zo uit ziet.



    [​IMG]

    De NauticMC module is geplaatst met klittenband op het aluminium deksel waar de soundmodule inzit waardoor de bedrading tussen die twee aanzienlijk korter is geworden (helaas niet overzichtelijker)
    Ik werk dus ook van een klad schema om alles te onthouden en te zorgen dat ik niets vergeet of wat erger is, een dikke sluiting veroorzaak:(.

    De accu voor de duiktanks zit direct van de magneet schakelaar aan de T-Max en ik haal van de uitgangen van de magneet schakelaar de stuur spanning om de (hoofd) stroom relais van de aandrijf accu's (2) en de opties accu's (3) te schakelen.
    Alle ingangen naar de relais zijn voorzien van auto steek zekeringen zodat elke accu zijn eigen zekering heeft.
    Ook wanneer de relais niet bedient zijn kunnen de accu's geladen worden, dit gebeurt dan ook over de zekering.
    Alle Min polen zijn aan elkaar gelegd en alle massa's zitten daar ook weer aan.
    Dit zit voor een deel onder het tweede dek weggewerkt, alleen moet ik niets vergeten anders kun je weer een half uur achteruit bouwen om weer hier bij te kunnen komen;).

    [​IMG]

    Ik gebruik een aantal relais kant en klaar van conrad die je koopt voor minder dan €5,- en daar kan ik het niet voor maken:D


    [​IMG]
    En ze werken prima.

    Hier zie je ze zitten gezellig met de zekering houder.

    [​IMG]


    Ook kun je op deze bovenstaande (onscherpe) foto, de print met de spannings regelaars zien zitten,

    Hier even in close up,

    [​IMG]

    Dit zijn gewone LM 317 regelbare spannings regelaars waarvan ik er drie naast elkaar heb gezet, dit voor het zoeklicht, de grote en kleine draaiende radar masten.

    Ik heb dit gemaakt van dit eenvoudige schema die je zo op internet kunt vinden.

    [​IMG]

    En deze regelaar is voor de waterpomp (blauwe geval achterin) gemaakt en aangezien deze wat meer stroom neemt heeft deze dan ook een koel lichaam gekregen.

    [​IMG]

    En hier dus de spanning regelaar print,

    [​IMG]

    Ik zet trouwens alle componenten vast met klittenband zodat ik nog redelijk makkelijk kan schuiven met de boel zolang het nog niet bedraad is :p.


    Aangezien de navigatie, zoeklicht en nacht zicht verlichting er nu ook in zit:D.

    Zelfs de bedrading heb ik op de originele manier langs te toren steunen gelegd en dat lijkt beslist niet gek, moeten nog geverfd worden natuurlijk.

    [​IMG]

    Dus het was even rustig van mijn kant maar ik heb niet stil gezeten.

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Dat wordt lekker druk daarbinnen, ben benieuwd hoe stabiel te water ze gaat liggen, zelf ook de nodige problemen mee gehad.
    Wat de bekabeling betrefd heb ik een soort logboek gemaakt met de kleuren en de aansluitingen en schema's, is al met al een fors boekwerk geworden, voor dat je het weet stekker je wat verkeert, zoals je al aangaf, een ongeluk zit in een klein hoekje.
    Slimme zet die spanningsregelaars, beter als tussendraads aftakken van de accu's, voor mijn boot misschien ook toepasbaar als ze weer eens op de schop gaat.
    Je gaat in ieder geval lekker vooruit, zal een mooi gezicht worden met al dat beweegbare spul aan boord, ik neem aan dat we zeker kunnen gaan genieten wanneer je daar een filmpje van gemaakt hebt.
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Mijn boekwerk zit op 4 vellen nu, maar dat worden er wel meer vrees ik.

    Ik zal er zeker een filmpje van maken wanneer ik zo ver ben.

    Tja die stabiliteit wordt misschien nog een uitdaging maar de laatste keer na alle lood en duiktank aanpassingen zag het er erg hoopgevend uit.

    [​IMG]

    Alleen zat toen deze zooi er nog niet in, wel het gewicht ervan!

    Ik zal het vanzelf wel merken....

    Groeten,

    Jan.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Geloof mij, dat gaan er flink wat meer worden, wat je stabilisatie betrefd, er is een soort vuistregel voor, je bovendek mag niet meer dan 10 procent van je totale gewicht zijn, kom je daar boven heb je een dure duikelaar gemaakt.
    Wat mijn probleem toen was, de combinatie van bovendek met het liggen op waterlijn, heb aardig wat moeten klooien met gewicht, schuim ed.
     
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Machine kamer inrichten (Update)

    Hallo allen,

    De laatste stand van zaken,

    [​IMG]

    [​IMG]

    1:De beide lucht pompen draaien nu.
    2:Het voorste duikroer klapt in en uit.
    3:Waterpomp draait.
    4:Lucht ventielen werken voor het bedienen van de radar mast en periscopen.
    5:De radar mast en periscopen werken nu ook weer.
    6:Beide motoren doen het al of niet onafhankelijk van elkaar.
    7:T-Max duik systeem werkt weer.
    8:Sound module werkt naar behoren.
    9:Bij achteruit slaan van één of beide motor(en) wordt door een relais de Lageregler 3.5 uitgezet.

    Navigatie verlichting, nacht-zicht, zoeklicht en de Guns moeten nog aangesloten worden door middel van de al eerder besproken connector.


    Groeten,


    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  8. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Duiktest

    Hoi Allen,

    Aangezien alle technische toestanden werken, connectoren gemaakt en gesoldeerd Zie foto,
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waar bleek dat het water indringen via de kabel geen probleem was maar....

    Dat de lucht via de kabel uit de wtc ontsnapte wel een probleem is, omdat bij de water proeven er plotseling lucht constand ontsnapte onder het dek vandaan en de WTC toch echt dicht was.
    Pas toen ik het dek er af had en de Sub liet zinken bleek er een gestage stroom luchtbelletjes uit mijn connector te komen, Tja daar had ik even niet aan gedacht.

    Maar dat is geen probleem als je het vergelijkt met het volgende probleem:(

    Toen ik mijn compleet geassembleerde Sub in het water legde zag het er zo uit.

    [​IMG]

    Beetje diep zonder bovendek maar behoorlijk recht.

    Toen met bovendek..

    [​IMG]

    En daar wordt je dus niet vrolijk van, of ik moet zeggen een aardige uitdaging om dit op te lossen.

    Met schuimen komt ie wel hoger maar wordt het ook instabieler, dus ben ik nu begonnen om het boven dek lichter te maken.

    Het was dus zo,

    [​IMG]

    En nu zo,


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
    Dus weer een bende zeg maar,


    Kortom we zijn er nog LAAAAAAAAANG niet.



    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    mogelijk een open deur, maar gewichtsreductie heeft de meeste effect zo ver mogelijk van het kantelpunt af, dus kijk eerst nog eens goed naar de (binnenkant) van je toren.

    een paar gram daar is misschien wel een ons op de waterlijn waard ?
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    ronald heeft wel gelijk
    elke gram die je boven in kan winnen speelt veel rol op de waterlijn
    waar ken ik dat slijpstof nu toch weer van ??????
    ik zag van de week helemaal wit van dat spul dus doe effe rustig aan ja
    het vliegt tot hier in belgen land
    als je nog moet slijpen wacht dan dat de wind de andere kant uit waait en doe dan slijpen
    seffen zie ik mijn boten niet meer stan van al dat stof

    LOL

    groetjes raf
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Na wat nadenken en wat overleg heb ik helaas de water pomp uit de Sub moeten halen.
    Ook ga ik wat anders de accu's aansluiten waardoor ik één accu kan laten vervallen en een tweede een veel kleinere capaciteit kan hebben waarbij er ook nog een relais is komen te vervallen.
    De spannings regelaar voor de waterpomp kon er ook uit en zo nog wat kleine dingetjes.

    De meeste vervallen onderdelen,

    [​IMG]


    Al met al is er totaal alleen uit de romp nu 625 gram weggehaald.

    Het effect op de water ligging is redelijk spectaculair,

    [​IMG]
    Ligt nu recht nog wel onstabiel maar na weg halen van het voorste bofor kanon werd dat een heel stuk beter (26 gram) :D en daar heb ik even een alternatief (4 gram) voor gebruikt.

    [​IMG]

    De sub ligt nog wel een dikke 1,5 cm te diep maar er gaat nog wel het een en ander met het boven dek gebeuren en er is nog totaal geen schuim gebruikt.

    [​IMG]

    De sub liet zich nu ook weer uit trimmen op de 85% stand terwijl hij eerst met ongeveer 40% vulling al niet meer te zien was.

    [​IMG]

    Dus het begint er weer op te lijken en dat is wel een opluchting kan ik jullie wel vertellen :):)

    Alles moest er natuurlijk weer uit en deze test heb ik nu gedaan terwijl alles er wel in zit en op de juiste plaats ligt maar niet is aangesloten, behalve de T-Max dan en de ontvanger en servo,s.

    De lageregler werkt ook kon ik zien in de test bak (zal ie ook eerder gedaan hebben maar toen zat ik met een half zinkende scheef hangende op een duikboot lijkende sigaar en had ik daar geen oog meer voor.;)

    We gaan gewoon verder met pielen en ik houd jullie verder op de hoogte,


    PS, Raf het regende vanavond dus heb ik ook even geschuurd maar daar zal je hoop ik geen last van gehad hebben;)


    Groeten,:rolleyes:

    Jan,
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    wat en beetje gewichts reductie reeds kan doen

    hela en heb je gisteren met olie aan het klooien geweest
    op heel mijn vijver licht er een olie laagje

    goe bezig makker hahahahahahaha
    het gaat nog een hele klus worden om deze boot goed aan het varen te worden mijn gedacht
    daar je heel de romp als wtc hebt gebruikt kan je het styrodure principe haast niet toepassen om de boven water vaart te stabiliseren
    daar er aan de zijkanten geen plaats is om styrodure toe te voegen
    mischien in het voorste stuk en achterste nattegedeelte
    maar dat zal heel weinig effect opleveren mijn gedacht

    groetjes raf
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Ja want de boot ligt te diep en hij zinkt nu al met 85% vulling dus wat ik hem boven lichter maak moet ik straks weer met lood onderen aanvullen om hem te kunnen laten zinken.
    Ik begin dan ook een beetje te twijfelen of dit model van Engel eigenlijk wel op zijn waterlijn blijft drijven en dat al de andere gatos van Engel ook niet een beetje te diep liggen.

    Niet dat ik het opgeef, anders maar gaan duiken met bijna maximale vulling want dan kan ik gauw wat gewicht winnen.
    Ja wat ook kan is de beide duiktanks van 750 cc omwisselen door twee van 825 cc maar daar wordt ik ook niet blij van, vooral finacieel gezien niet:(
    Aangenomen dat mijn vermoeden waar is natuurlijk.
    Ik heb Heiko uit duitsland die een varende en duikende Gato heeft een mail gestuurd om te vragen wat zijn ervaringen zijn dus ik ben benieuwd.

    En sorry Raf maar ik heb inderdaad gisteren een hete lucht balloon boven mijn Gato gehangen om hem uit het water te tillen en die is olie gestookt;);) heb jij weer....

    groeten,

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Dat kan heel erg meevallen Jan. Als je een kunststof buis met dezelfde diameter op de kop kunt tikken kun je makkelijk een langere cilinder maken. (anders is het in alu misschien te vinden) Een langer draadeind in de zuiger, en klaar is Jan. Misschien kun je zelf buismateriaal bij Engel kopen, ze hebben immers nu 'custom tanks' in het programma, dus een losse buis leveren aan een vaste klant die al het grootste deel van een maandsallaris bij hen gestort heeft zou toch mogelijk moeten zijn, niet? ... ;)
     
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik weet niet wat jij verdient maar bij mij was het meer dan een maand salaris voor het complete setje.

    Ik heb ondertussen ook bericht van Heiko (das snel) en hij heeft zijn Gato gewoon op de waterlijn zitten en dat gaat goed.
    Hij vertelde dat ik toch echt nog wat gewicht moest zien kwijt te raken want het kan dus wel.
    Maar jouw optie van gewoon de bestaande tanks aanpassen lijkt mij wel de meest gunstigste ingeval ik het op een andere manier niet voor elkaar krijg.

    Ik heb net even bij Engel gekeken en hij levert de buizen 825cc en spindels ook gewoon los.

    thanks,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Jan,

    voor alle zekerheid: laat Heiko 'ns checken hoe diep zijn Gato ligt zònder bovenwaterschip en vergelijk dit met jouw boot in dezelfde config.
    85% van 1500ml is een wiskundig getal en bij jou en hem gelijk. Als jullie WTC even groot is, en beide boten bij 85% netjes op periscoopdiepte gaan hangen moet er toch ergens een verschil zijn.
    De rompen van Engel kennende: wat is de materiaaldikte van de romp van jouw Gato en die van Heiko?
    Ik bedoel: beide boten gaan met 85% van 1500ml netjes aan de periscoop hangen maar die van jouw ligt dieper. Het is hetzelfde model met hetzelfde volume aan WTC en dezelfde hoeveelheid ballast; dat zou natuurkundig dus niet moeten kunnen. Of heeft Heiko soms toch ergens stiekum wat schuim verstopt zitten?

    Ikke effe:confused:

    Jos
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Jos,

    Ik heb jouw vragen maar even naar Heiko doorgestuurd, want als je er goed bij nadenkt kan het helemaal niet en natuurkunde zal in Duitsland hetzelfde zijn als in Nederland lijkt mij.:)

    Maar ik heb nog geen reactie.

    Ben ondertussen de dekken van de toren aan de onderkant aan het afslijpen en dat kan makkelijk want ze zijn maar 3mm dik:rolleyes:
    Dus daar is ook wel wat te halen.

    De vaste reling is ook van het dek gehaald en daar komen losse standers met staaldraad voor terug en alleen voor static gebruik.
    De reling kwam later in de oorlog toch alleen te voorschijn in de haven.

    Lijkt eigenlijk nu wel wat meer een oorlog machine diezelfde Flying Fish.

    De luidspreker voorop de WTC weegt 60 gram en zit in een holle buis dus wat die voor effect heeft onder water is een beetje onduidelijk.
    Boven water gewoon 60 gram natuurlijk.

    Wordt vervolgd,

    Jan.
     
  18. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Na wat meerdere gewicht besparende acties bv mijn dubbele dek in de WTC is nu gedeeltelijk weg wat ook weer 70 gram scheelt.
    De dekken in de toren zijn verjongt, de onderkant van mijn bovendek is ook hier en daar behoorlijk dunner gemaakt en al met al is mijn boven dek van 2300 gram naar 1988 gram gegaan:p

    Toen de test bak in en daar blijkt dat de natuurwetten nog niet verandert zijn.
    De Sub ligt hoger in het water wat natuurlijk super is maar ook wel wat onstabieler wat logisch is maar het vervelende is dat hij niet meer zinkt met 85% tank vulling.
    Er zit nog nergens schuim in wat wel helpen zal met het stabiliteits probleem.
    Onder water (met lood erbij) is hij weer stabiel.

    Heiko heeft nog niets laten horen op mijn vragen maar dit kan ik zelf ook wel bedenken.
    De duiktank inhoud lijkt vooralsnog wat te gering.

    Wordt vervolgd.

    Groeten,

    Jan.
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Heiko heeft gereageerd, maar komt op mijn vragen terug want hij heeft deze week niet de gelegenheid om de gevraagde foto,s te maken.

    Maar ik heb wel een link van zijn draadje gekregen op het Duitse forum en daar op staat ook zijn album waar zijn sub varend en duikend te zien is, alsook een keurig op de waterlijn drijvende Gato. :p

    Groeten,

    Jan.

    [​IMG]
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Eerste buiten water test vaart

    Hallo mede forum bewoners,

    Ik heb gisteren avond de Sub mee genomen naar mijn water partijtje om de Sub te gaan testen op het vaar gedrag en hoe hij duikt:p

    Zo ziet hij er na de kaalslag uit,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar let op het voorste Bofors kanon zit er weer op:D

    Het probleem is nu dat ik in mijn test bak niet het varen kan testen.
    Als ik mijn boot droog in het water leg drijft ze op de waterlijn, dat is mooi zou je zeggen probleem opgelost.

    Nou NEE dus, zodra ik een keer onder water ben geweest komt ze niet meer terug op de waterlijn maar blijft daar lekker een cm boven hangen.
    Tja wat is dat nu weer?

    Dus mijn gedachte was, als ik vaar, dan vaar ik het water wat op mijn tussen dek blijft wel weg, dus vandaar deze buiten water sessie.

    Dus Sub in het buiten water, het lijkt dat ze scheef hangt maar dat is niet zo veel als het nu op de foto lijkt.

    [​IMG]

    Je ziet hier dan ook de voorste duikroeren min of meer in en uit het water hangen.

    Echter na onder water geweest te zijn ziet het er zo uit (zit wel wat tijd tussen omdat er nogal wat getrimd moest worden om de Sub op het nogal andere water dan het water van mijn testbank zwevend te krijgen.

    Leuke is wel dat ik mijn tanks min trim moest geven anders zonk ze dus er kan meer schuim bij terwijl ze dan toch nog zinken wil :D
    Dus trimmen in testbak of buiten water kan dus een enorm verschil maken

    Oja foto na duik,

    [​IMG]

    Nu liggen dus de duik roeren nogal ver onder water en achter ligt de batting op het water.

    Wat doet het varen met de water ligging, wel als je hard genoeg gaat dan gaat ze dynamisch onder, (hoezo duiktanks nodig, flauwekul allemaal)

    Aangezien het gatenkaas is voorop in de boeg neemt ze zoveel water in dat de voorkant volloopt en de sub (best wel gecontroleerd :p) onder gaat.

    Dat weer wel, terug naar boven gaat wat onbeholpen vooral ook omdat ik mijn voorste duikroeren nog niet heb aangesloten dus afvangen was er niet bij.


    Dus dat helpt niet echt met de waterlijn. wat wel helpt is boven water varen met de voorste duikroeren wat omhoog en achter wat op stijgen, waardoor de boeg omhoog komt maar de achterkant eigenlijk onder gaat.

    Ik zal eerst weer wat schuim toevoegen wat lood onderin en een golfbreker maken onder het bovendek om het binnen komende water wat weg te geleiden.

    Jos (Toneburst) heeft dit toen ook gehad met zijn 209 waar ook in de boeg nogal wat water binnen kwam met bovengenoemd gevolg.

    Eenmaal getrimd en zwevend onder water ging het beslist nier gek voor de eerste keer wel bleek dat de Lageregler veels te tam afgesteld stond waardoor het op een dolfijn begon te lijken.
    Echter zodra ik actief mee ging regelen kon ik zelf de Sub op diepte houden:p

    Dus dat komt wel goed, door het gespring in het water heb ik niet kunnen zien of de diepte compensatie goed werkte maar dat lijkt mij logisch.

    Onder water door de bocht gaat nogal scheef maar daar zal het toekomstige schuim wel wat mee gaan doen.

    Hier nog wat foto's die nogal sfeervol werden omdat de tijd geen pauze kent.


    [​IMG]


    En als afsluiter na een leerzame avond,

    [​IMG]



    We komen steeds verder maar het gaat niet vanzelf dit varkentje.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2009

Deel Deze Pagina