Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik had al eens naar die schroeven gekeken met een vals oog en toen eens naar de schroeven die ik hier op een paar werf foto's heb staan en dan zien ze er zo uit als jij nu net verteld, het A type dus. :roll:

    Zeg hoe bestel je eigenlijk bij raboesch kan alleen via een dealer lijkt mij?

    Engel heeft ze ook zag ik, alleen niet leverbaar op het moment, niet dat ik morgen varen ga maar toch..:p

    Waarom levert ie dan trouwens niet meteen de goede zit ik net te denken???
    Kosten ook nog hetzelfde.:confused:

    Laat maar, dit is veel commerciëler voor de modelbouw winkelier.

    Ja en dat snelle, Tja, nu nog wel, maar de vakantie is deze week voorbij en dan zal het wel een stuk langzamer gaan :(

    En Lex, dan weet je meteen ook waar dat kanon voor is weet je nog; deze:

    http://www.hrprod.com/images/directions/s489.jpg

    Ik heb hem verder niet kunnen vinden op het web in schaal 1/48 :puppydogeyes:

    Tot laterrrr,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2008
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Raboesch levert inderdaad alleen via de winkeliers. Mochten ze bij jou in de buurt niet leverbaar zijn, ModelbouwShopFlevoland levert ze in ieder geval.

    Ja, vreemd beleid van Engel. Misschien vinden ze deze meer 'des onderzeeërs' staan, maar het is verre van origineel.

    Anders kun je, als je mogelijk toch andere wilt bestellen, deze eerst proberen aan te passen? Mislukt dat bestel je gewoon het A-type. Met de achterste punt van het blad af, en de achterzijde net zo rond als de voorzijde ben je er ook. Met de Revell Gato heb je dan een mooi voorbeeld. Ik heb dat met een andere prop van Raboesch al eens gedaan. Mal gemaakt van dun aluminium en daarmee de nieuwe bladvorm op alle bladen identiek afgetekent. Dan met de handfiguurzaag het overtollige deel er af zagen, beetje gladvijlen, en met autocleaner de bladen weer glimmend gepolijst. Maar als je voorzichtig zaagt hoeft dat niet eens. Je ging morgen toch niet varen ... leuk voor in het weekend ... ;) :p
     
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Ik vind deze opmerking om in te lijsten en boven mijn bed op te hangen, of nog beter op mijn buro op mijn werk, wordt mijn chef gelijk :mad:
    Leuk beginnen meteen na de vakantie, al moet ik zeggen dat hij deze uitspraak ook wel zal kunnen waarderen.:)

    Ik vind hem geweldig in ieder geval..

    Groeten,

    Jan.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    heb bij ons nog een andere opgehangen

    iedereen in dit bureel is welkom
    sommige als ze komen
    andere als ze gaan

    was mijn baas ook niet blij mee maar het hangt er reeds 6 jaar nu
    en niemand van de drie pôsten haalt het weg
    dus zal het wel ok zijn denk ik

    schroeven zou ik niet beginnen aan te zagen en vijlen
    om dat terug in balans te krijgen ???
    het aftoppen op een draaibank om ze mooi te laten passen in eens traal buis heb ik
    reeds wel gedaan maar blad per blad zie ik niet zitten

    groetjes raf
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Voorste duikroeren mont & slechte passing rompdelen

    Hallo allen,

    Ben bezig geweest de voorste duikroeren te monteren en dat viel nog niet mee om dat een beetje uitgelijnd te krijgen vooral omdat je eigenlijk nergens goed bijkomt, maar het zit erin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo zitten de duikroeren tegen de romp aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De duikroeren moeten nog afgesteld worden zodat ze wat mooier tegen de romp aan gaan liggen.

    [​IMG]

    En kijk eens hoe ongelijk de romp helften elkaar raken bij de neus.
    Dit wordt nog opgelost met een pen bus systeem, leg ik later wel uit met een paar foto;s.

    En de aandrijving van de duikroeren moet nog goed afgesteld worden, het relais blokje zit in elkaar en de vergrendeling werkt, zodat hij stopt met totaal "op" en totaal "neer" maar de romp naden moeten eerst nog weg geplamuurd worden anders kan ik daar niet meer goed bij, althans niet zonder dubbel werk:(

    En naden zijn er..tjonge tjonge.

    Oja dit is de reden dat ik er een ander kanon op wil zetten :

    [​IMG]

    Terug naar de naden. Kijk en huiver.

    Ik ben hier dus het plamuren aan het voorbereiden.

    [​IMG]

    En hier de naad ter hoogte van het midden :(

    [​IMG]

    Een saté prikker past er net niet tussen..

    [​IMG]

    Je ziet de plastic folie er tussen in zitten en deze is zo strak mogelijk naar beneden getrokken en vastgezet met tape.

    [​IMG]

    Ook het achterschip en voorsteven behoeven een weinig aandacht...

    [​IMG]

    Hier (boven en onder) is ook te zien dat de onderste en bovenste torpedo uitgangen ongelijk zijn, het is maar 5mm hoor:eek:.

    [​IMG]
    De voorsteven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De beide romp helften heb ik voorlopig nog met twee lijmklemmen op elkaar geklemd enkel om hem gefixeerd te houden, dus zonder geweld.

    En dan nu maar smotsen.:D



    Wordt vervolgd.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jan,

    Die gaten, heb jij met het frezen een mal gebruikt of uit de losse pols gedaan?

    Douglas
     
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Dat heb ik uit de losse pols gedaan, viel eigenlijk wel mee, eerst grof met de boormachine en daarna uitvijlen.

    Het is effe werk maar dan heb je ook wat..:)

    Groeten,

    Jan.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Zo, dat remt even af, je hebt wat te doen dus ... Schijnt dus echt een standaard Engel-probleem te zijn met die romphelften. :( Succes met smeren, schuren, smeren, schuren .. etc!! ;)

    Ieuw, ik snap wat je bedoelt met dat kanon, dit stelt weinig voor.
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Slechte passing rompdelen herstellen

    Hoi Lex,

    Dat afremmen, valt wel wat mee hoor Lex,

    Blij,dat je mij begrijpt wat dat knullige kanon aangaat, ik vind dit dus echt niets.

    Terug naar het naden probleem.

    Trouwens deze plastic folie methode heb ik dus van Toneburst geleerd en dit werkt gewoon goed.

    Ere wie ere toekomt.

    Ik heb de boel nu in de plamuur gesmeerd nadat ik een pasbus voor en achter in de romp bovenkant (Bus) en onderkant (Pen) had gelijmd.
    Dit moest nog om de voorsteven en achter steven goed uitgelijnd en vooral definitief te fixeren, wel demontabel natuurlijk, moet ik nog foto's van maken..

    Het smotsen.

    [​IMG]

    Nog meer smotsen.

    [​IMG]

    De torpedo deksels weer toonbaar maken wordt vast een leuke uitdaging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ziet er nu werkelijk als oorlog uit en dat wordt natuurlijk een eindeloos geschuur, maar dat zien we morgen dan wel weer.

    Deze plamuur kun je ongeveer 6 minuten opbrengen en dan moet je nieuw maken maar je kunt wel gewoon doorgaan met smotsen, alleen hoe meer je smotst hoe meer je moet schuren.

    Alleen één dik voordeel, gewicht speelt hier lang zo'n grote rol niet als met een vliegtuig, want als ik dit had gedaan in een bouw verslag van een vliegtuig dan had ik wat zenuwachtig geworden wat betreft de toekomstige vliegeigenschappen :( :nooo:

    Groeten,

    PS: leuk zo'n digitale camera....:banana:

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  10. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Ja jan een fijn werk dat plamuren, maar als je het een "beetje" nauwkeurig doet dan heb je wat.

    Welke plamuur gebruik je? die van Robbe soms Light ? sterkte en plezier, het ziet er mooi uit
    :cool: en inderdaad dat kanon daar hadden ze voor het geld wel wat beters kunnen verzinnen
    , dat maakt dan ook niets meer uit, maar de Calculators zijn wat dat betreft snel.

    Maar die kieren heeft me tot heden wel afgeschroken een Engel doos aan te schaffen.

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2008
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Als je zo veel geld betaald voor een bouwdoos dan mag het ook wel passen.
    Het kost geld genoeg en dan zo iets geleverd krijgen.
    Nee dank je.
    Dat is een gemiste kans vindt ik.
    Gewoon jammer.

    Hein
     
  12. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Slechte passing rompdelen herstellen

    Hoi Rob,

    Die naad heeft mij ook een tijd tegen gehouden en mij bijna doen besluiten die nieuwe type c van engel te kopen, maar toen ik er over nadacht zou dat alleen geweest zijn vanwege dat mooie techrek en niet het model.

    Dat is dus geen goede reden, de Gato vond ik toen ik mij nog op deze hobby aan het oriënteren was mooier en dat vind ik, zoals bekend nu, nog steeds.

    En met het feit dat je voor het prijsverschil al, een Gato kit kunt kopen.
    Al is die nieuwe het wel waard vind ik.

    Echter de naden zijn wel een probleem, en je kunt het behoorlijk wegwerken maar het zal altijd te zien zijn of uiteindelijk wel weer (door het gebruik) zichtbaar worden.

    De plamuur die ik gebruik is :

    [​IMG]

    één foto zegt meer dan duizend woorden...

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  13. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Behalve waar de Kit vandaan komt, DHZ ? Er zijn wel meer merken o.a Wilson enz, maar ik
    wil die ook wel eens proberen.
    Die van Robbe is ook goed, maar behoorlijk aan de prijs, vind ik dan voor een klein potje kit:bad-words:

    Gr. Rob
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Rob,

    Inderdaad dat zegt de foto niet,:rolleyes:

    Kost wel €9.47

    Maar een beetje winkel die verf en spullen voor auto,s verkoopt heeft het wel, en dan is spuit plamuur Motip Putty ook een goede tip want daar ga ik na het schuren mee aan de slag om het echt af te werken, en om de kleine gaatjes die in de gelcoat tevoorschijn komen weg te werken.

    Groeten,

    Jan.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    auto plamuur is niet de beste plamuur voor boten
    daar de verdikker namelijk talkpoeder is en dit neemt water op
    yacht plamuur is op een andere manier samen gesteld en is daarom ook duurder
    maar deze neemt geen water op en zal op de lange duur beter blijven zitten zonder te scheuren

    groetjes raf
     
  16. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Nu is dit toevallig geen auto plamuur maar een herstelling's/reparatie vulmiddel voor bv:
    Lasnaden, watertanks, waterpompen, boot reparatie/afdichten, benzine en olie tanks, wasbakken, leidingen, metalen, kunst-stoffen en houten raamkozijnen en motorblokken.

    Tja, ik weet ook het gedrag niet op de lange duur en de tijd zal het wel uitwijzen maar ik denk persoonlijk dat dit spul wel aardig goed is.

    Maar de doorsnee auto plamuur zal beslist niet van deze kwaliteit zijn, daar geef ik je helemaal gelijk in. :D

    Dit was alweer een aanvulling voor de foto die dus niet alles zegt;)

    Vrolijke groeten,

    Jan.
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Slechte passing rompdelen hersteld & fix romp delen

    Hallo allen,

    Verder maar weer.

    Het smotsen hebben we gehad en gisteren bezig geweest met de schuurmachine om de 4 meter lange naad in het gareel te krijgen, zie het resultaat:

    Om te beginnen de achtersteven met gelijk gemaakte torpedo poorten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de voorsteven:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet hier en daar nog met plamuur bijgewerkt worden.
    echter de foto's zijn genomen met de romp helften niet samen gedrukt ze liggen spanningsloos op elkaar.:D

    Nu de bewuste naad hier voor het smotsen:

    [​IMG]

    Hier na het smotsen en schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nu een paar overzicht foto,s:

    Vooraanzicht zijkant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een paar om het af te leren:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan het schuren zelf, dit is gedaan met grit 180 met de machine daarna nog eens met de hand, ik denk dat hier totaal nu 6 uren werk in zit wat ik vind meevallen.

    Echter het is nog niet gereed en er zullen nog wel wat uren schuren bijkomen.


    Dan had ik nog beloofd de foto's voor de pen/gat verbinding om de romp delen uitgelijnd en gefixeerd te maken:

    Hier heb ik gekozen om de bussen in de bovenste romp helft te monteren.
    Waarom ? dan loopt het water er uit.
    En de pennen onder, ook heb ik de bussen eerst gelijmd waarna ik in de onderste helft te ruime gaten heb geboord, dan de pennen monteren in de bussen (dit klemt lichtjes) daarna de gaten voor de helft gevuld met 1uur epoxy, waarna de beide romp helften zijn gemonteerd en vast geklemd met lijmklemmen (op de juiste plek uiteraard) de uitstekende pennen worden dan in de gaten gedrukt met de 1uur epoxy en zijn dan ook spannings loos uitgelijnd'.

    Na het drogen de gaten nog wat verder afgevuld met epoxy en klaar is klara.:grin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit werkt erg handig en de voor en achtersteven zijn nu keurig uitgelijnd.

    [​IMG]

    Nu wel even op elkaar gedrukt nog net iets mooier .

    nog even een afsluiter,

    [​IMG]

    Ik hoop nog met spuit plamuur en de folie truc de laatste kiertjes weg te krijgen, zodat ie echt dicht zit.

    Maar nu eerst het opklapbare duikroer voor maar eens monteren, effe geen schuren meer. :rolleyes:

    Wordt vervolgt. :zon:

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hio Jan

    Heb je vroeger in de plaatwerkerij gewerkt ,of ga je je daar voor opleiden?Dat zie er netjes uit,wanneer zien wij het resultaat in levende lijfe?dit jaar nog?

    Gr Joop
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Môge Jan,

    Mooi werk, ziet er al goed strak uit! Prachtig toch, die hushoudfolie-plamuur methode! Ik vermoed dat er straks bij de afgewerkte boot gewoon geen naad meer zichtbaar is, vooral als ze in het zwart is afgewerkt.
     
  20. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Jan,

    Een mooi naadje jan,zoals Lex zegt als het zwart is gespoten dan zie je er helemaal niks meer van.

    Gr.Rob
     

Deel Deze Pagina