Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Had bovenstaande bericht dubbel geplaatst en kan deze niet weghalen.:(

    Jan Huizenga.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2008
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Weten jullie nog dat verhaal van "brand" in het voor onder?

    Ik heb ondertussen een printje gemaakt die het tegelijk aansturen van de üp"en "Down" beweging van de voorste duikroeren verhindert.
    Zelfs met status aanduiding van de ingangen en uitgangen naar de eigenlijke stuurprint van Engel.

    Testopstelling:
    [​IMG]

    Detail vergrendel printje:
    [​IMG]

    En ingebouwd in de sub:
    [​IMG]

    Dus nu zou er niets meer mis mogen gaan theoretisch dan:D

    Dan zit ik nog met nogal veel verbruikers die allemaal van één accu afgehaald moeten worden, daarbij vind ik een zekering voor kritieke verbruikers ook wel handig en dus hiervoor een zekeringen prinje gemaakt.

    Alleen moet nu de hele boel nog netjes en storings vrij ingebouwd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan moeten de draden in ieder geval behoorlijk ingekort en de ontvanger moet beter afgeschermd worden.
    Ferriet kernen om de voedings draden dicht bij de verbruikers zal wel aardig helpen schat ik :p

    De beide motoren regelaars heb ik op een strip abs geplakt met tape en deze tussen de achterste duiktank en de romp wand geschoven om zo ver mogelijk bij de T-Max en vooral de ontvanger weg te komen.
    Met die strip blijven ze dicht bij elkaar en kan ik ze samen gemakkelijk als eenheid verplaatsen.

    Je kan nog net de koelribben ontdekken op de foto, wordt al lekker vol zo:eek::eek:

    [​IMG]

    Zo dit eerst maar weer,

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2008
  3. Een condensatortje van 10nF tussen voeding en massa wil ook wel helpen tegen HF storing. Bij mijn laatste print met microcontroller was ik die vergeten en gelijk kreeg de controller last van brown-outs als de servo, die op dezelfde voedingslijn zat, begon te bewegen.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Mooi werk, het is even prutsen met dat witmetaal maar dan heb je ook wat! Volgens mij zie ik hier een mooi oefen-object voor een bepaalde workshop .. ;) :yes:
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Dat was wél het plan om dit mee te gaan nemen, en zeer waarschijnlijk dit stel ook:

    [​IMG]

    Ik zal nog wel achter wat verf aan moeten en zo en als we daar zijn zal mijn Bagher 150 wel eerst grondig onderhoud nodig hebben denk ik:( maar dan gaan we los.:D

    Groeten,

    Jan.
     
  6. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    beste Jan,

    Jouw project is nu wel heeeeel ENGIE aan het worden,waanzinnig,ik vind dit echt prachtig.

    met vriendelijke groet,
    Ron.
     
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo alweer,

    Ik ben nogal aan het stoeien geweest om de roeren in de achterste vrije vloed ruimte speling vrij te maken.
    Ik had namelijk speling in mijn draad stangen, echter ik moet wat lastige bochten door en het wilde allemaal niet echt lekker:(

    En ruimte om er een Pull Pull aansturing in te maken heb ik helaas niet op mijn duikroer.

    Voor zit alles speling vrij gelukkig maar de werking van de voorste duikroeren is meer voor de show dan effectief verwacht ik.

    Ik heb uiteindelijk de speling op mijn duikroer naar één kant gedrukt met een rvs veer waardoor de speling nu zo klein is geworden dat de lageregler (LR2) nu meteen het roer bedient en niet éérst 2 graden niets, de Sub zou gegarandeerd als een dolfijn door het water zijn gaan duikelen :( en dat is niet leuk.

    Nu zal het daardoor niet meer gebeuren en kan het nu eventueel opgelost worden met de instelling op de Lageregler.

    Zo ziet de oplossing zoals ik hem bedenken kon eruit.

    [​IMG]

    De bevestiging van de beide stangen van de WTC en roer stangen in de vrije vloedruimte heb ik met silicone slang gedaan, zit vast genoeg en kan toch verschuiven wanneer er iets onverwachts gebeurt :rolleyes:.

    [​IMG]

    En hier de ingebouwde roer servo's gezellig naast elkaar.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Alleen zal varen de uitslag geven of alles echt afdoende werkt.

    En om op die gun,s terug te komen, Dat contact in de States well .........:zon:

    En ik zag laatst ook iets over een rommelige werkplaats:p:p

    [​IMG]

    Weer even bezig en het is weer een .........:rolleyes:

    Groetels,

    Jan.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Laten ze daar in Almere nou een heel mooi ultrasoon bad hebben ... ;) :D

    Verf? Is dit genoeg:

    [​IMG]

    En dan zie je de andere wand nog geeneens waar ik met m'n rug naar sta, staat nog meer. Jij gaat je wel vermaken geloof ik!
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Tjonge Tjonge dit heeft het effect als een kind in een Jamin winkel:D
    Kan ik daar met Pin betalen? :p

    Dit wordt smullen..:proost:

    Hoef ik ook niet naar verf op zoek te gaan, dat hebben ze daar wel en dan ook meteen het goede type, watervast en mat.

    Groeten,

    Jan
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Hoi Jan,

    Daar verkijk je je denk ik op. Het hangt uiteraard wel af van de voorwaartse snelheid, maar ze zijn best effectief al zijn ze relatief klein. Ik heb zelf heel wat uren achter de beide roeren van de Potvis/Dolfijn klasse (vergelijkbare aansturing) doorgebracht en weet precies waar ze toe in staat zijn. Bij lage snelheid zijn ze idd niet zo effectief maar wel behulpzaam om de helling wat meer onder controle te houden. Het is misschien wel een idee voor je om ze niet alleen apart aan te sturen op een kanaal maar te mixen met de achterduikroeren maar dan omgedraaid 8-O

    Waarom:

    Als je met je achterduikroeren die het meest effectief zijn helling in de boot brengt gaat dat relatief snel en voor je het weet ga je als een dolfijn door het water, door nu met de voorduikroeren gemixed tegen te sturen "demp" je de beweging enigzins :eek:

    Wat je tevens met je voorduikroer kan doen is de boot op diepte houden terwijl je met je achterduikroeren de helling op 0 houd. Het zou misschien wel een idee kunnen zijn om een gyro, zo 1 die wij gebruiken in de vliegtuigen en heel gevoelig instellen, op het achterduikroer te zetten om helling 0 te houden en dan alleen met het voorduikroer diepte te houden. Zo ging het in het echie ook vaak, zeker op PD :cool:

    Succes,

    Gr. Teus
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    In tegenstelling wat Teus schrijft, doen die voorste duikroeren niet veel. Ik baseer mijn bevindingen op mijn U-1234, die heeft de zelfde rompvorm. De Potvis heeft een andere rompvorm, met daardoor een andere reactie op de voorste duikroeren.

    Het klopt wel dat de boot eenvoudiger horizontaal te houden is met de voorste duikroeren iets down (ca 30%). Dan merk je dat de boot stabieler onder water vaart.

    Maar ff snel dieper duiken met alleen de voorste roeren kan je vergeten, doet ie echt niet... Naar boven weer een tegenover gesteld effect, dan komt ie boven als de brandweer.. Duiken en op diepte houden gaat het beste met de achterste duikroeren. Peroonlijk zie ik niets in een mix van voor+achter koppelen.

    Blijf bouwen, mag er graag naar kijken. En dan samen met de U-1234 varen.:p
     
  12. Teus

    Teus Guest

    Klopt Douglas, dit heb ik ook niet gezegd. Ik sprak over diepte houden met alleen het voorduikroer. Mijn ervaringen zijn trouwens niet van een model maar 1:1 als je dit nog niet had begrepen. Een model zal waarschijnlijk niet hetzelfde reageren als een 1:1.

    Gr. Teus
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @Teus,

    Dat 1:1 had ik al begrepen, over dat snel duiken klopt idd niet. Is verkeerde interpetatie van mijn kan uit... Heb er vaker last van:oops:....

    Maar goed,dat op diepte houden klopt wel, de boot vaart er gemoedelijker door...
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Teus en Douglas,

    Nu was het al de bedoeling om de achterste duikroeren met de Lageregler LR2 aan te gaan sturen, Teus, de Lageregler is die giro waar jij het over hebt maar dan speciaal voor onderzeeërs.

    Dat mixen was ik wel van plan maar ik kom kanalen te kort dus ik wil hem met één van de servo's van de multi switch decoder gaan aansturen en dan is mee mixen niet mogelijk, maar wel op diepte sturen en houden, terwijl de achterste roeren de boot horizontaal houdt, zoals Teus zegt, net als in het echt.:p

    En ik laat mij wel verrassen wat er gebeurt als ik ga varen, trimmen en waterdichtheid kan ik allemaal in mijn schuur uit proberen maar de Lafajette was ook perfect uitgetrimt dacht ik, totdat ik er mee ging varen.:(

    Toen begon het pas, ik begreep toen ook niet dat je zwaartepunt boven en onder water verschillend was en wat daar dan het effect van kan zijn.

    Ook de hoek waarmee de schroeven in het water staan hebben ook nogal invloed wat ook weer snelheid afhankelijk is (zelfde als de sidetrust van je vliegtuig motor niet goed hebben) bij één bepaalde snelheid is het dan goed maar zodra dat anders wordt moet je gaan trimmen.

    In de Lafajette was dat verschil linieer met de snelheid (wat best hoog is:D) en kon ik dat mooi op mijn zender mixen , meer gas, meer up op de duikroeren en dat werkt goed en hij blijft op periscoop diepte ongeacht de snelheid :p

    Deze Sub is nogal wat zwaarder, heeft twee schroeven en heeft de stroomlijn van een dwars geplaatst bushokje (opmerking van Jos ;) ) dus ik kan wat verwachten :):)rolleyes: wat duik en vaar eigenschappen aangaat.

    Ach, houd je van de straat, althans straat wel maar waterkant niet...:cool:

    Groeten,

    Jan.
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Wat je ook kunt doen is de roeren voor en achter op hetzelfde diepte-kanaal aansluiten. Dan zo dat ze tegengestelt sturen. Als de voorste de boeg op willen tillen moeten de achterste het schterschip naar beneden trekken. Dan de LR2 ertussen hangen op alleen de achterste roeren. Ga je nu varen met normale kleine uitslagen zullen de voorste roeren de boeg op een bepaalde diepte gaan zetten. Het achterschip volgt dan automatisch doordat de LR2 de boot horizontaal wil houden. Dat signaal overstuurt dan jou stuursignaal min of meer. Geef je vol roer dan signaleert de LR2 dat en laat het volle signaal naar de servo gaan, ongeacht de ligging in het water. Voor het snelle weg- of op- duiken dus.

    Mijn ervaring met de U 2540 was juist dat ze met deze setup haarzuiver op periscoopdiepte te houden was. Als ik de voorste duikroeren vergeten was uit te klappen (gebeurde geregeld...) dan was ze op alleen de achterste duidelijk minder zuiver te sturen. Er gaan andere meningen rond, maar ik vind dat de voorste duikroeren dus wél nut hebben. Met de Revell Gato is het hetzelfde beeld, ook een vergelijkbare rompvorm met jou model ... :rolleyes: :D
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2008
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ervaring met de u47 en de 2540
    de u47 kan je mooi op diepte houden met een ltr op de achterste en als je in ondiep water vaart(basin van de club met een waterhoogte van 40cm)kan je met de voorste roeren fijn trimmen
    je ziet aan de boot als hij het lange stuk vcan 11 meter vaart dat bij het fijn trimmen hij van de bodem los komt en dat dan de ltr het over neemt
    de u2540 is een ander verhaal
    die vaar ik met alleen de achterste duikroeren
    heel de servo mechaniek voor de voorste heb ik er na een water inbreuk gewoon uitgeflikkert
    het verschil ???? zou ik nie weten want met of zonder zie ik geen verschil
    ik plooi ze soms naar buiten met de hand omdat het wat mooier oogt maar aan sturen doe ik ze dus niet
    maar het zal wel van boot tot boot verschillen daar de 212 ook zonder de toren roeren best vaart
    de kula die ik heb liggen die vaart nu ook zonder de voorste roeren als zitten ze der wel op maar ze zijn zo klein dat ze eigenlijk bij lage sneheid (zit een 700 speed op 12 volt in)geen effect hebben
    bij hoge snelheid breken ze soms uit de romp

    groetjes raf
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ben vandaag bezig geweest om de elektro en elektronica spullen in te bouwen en ben aan het storing zoeken geweest waarom, zodra ik de duiktanks aanzette alle servo's op tilt sloegen.

    Eerst heb ik de zekering print en aansluitprint een plaats gegeven.

    De Lageregler moet ik nog een plaats geven.

    [​IMG]

    Dat is dus vanaf de achterkant tegen de accu aan gebouwd en onder de achterste duiktank spindel door.

    [​IMG]

    En het bleek dat als ik de ontvanger tussen de romp-want en de zijkant van de accu zette, deze een stuk minder storing oppakte, al was het nog steeds niet goed.

    Ook kun je al zien dat de draden bende nogal is op geschoond en vooral ingekort.

    Valt vooral op bij de T-Max.:D

    [​IMG]

    Dan heb ik de 16amp magneet schakelaar aan de andere kant van de accu (aansluit zijde) tegen de romp-want gemonteerd met klitte band waardoor de hoofd stroomdraden ook fors ingekort konden worden.

    [​IMG]

    Voorin zit de Multi switch decoder van Robbe met de duiktank besturing en vergrendel print.
    Dat is ook een drukke boel daar, en de drukschakelaar moet ik daar ook nog ergens kwijt:(

    [​IMG]

    [​IMG]


    Op de volgende foto is ook de test oplossing te zien om van de storingen af te komen.

    [​IMG]

    Deze krokodillen klemmen zitten op de motor steunen van beide duiktanks geklemd en de andere zijde zit aan de - van de accu, en dat was werkelijk alles:eek::eek:
    De storingen zijn meteen weg en zodra ik de klemmen van de minpool haal zijn ze er weer.
    Dus nu netjes er draden aan solderen en die naar de minpool van de accu brengen en klaar is klara.

    Ook de Multi switch gaf nu geen problemen meer en de antenne zit weer in zijn bowlen kabel onder het dek en dat gaat nu ook goed.

    Dan heb ik nog een geintje uitgehaald met de bevestiging van mijn T-Max print.

    Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar als ik ergens in een print een boutje M3 moet pielen valt ie er ook wel eens naast en waar blijft dat ding dan in zo'n nauw toegeknepen bootje.

    Dus ik heb van de afstand houders genomen met m3 draad eindjes er op, maar in plaats van moertjes (wat nog rampzaliger werkt bij mij) druk ik daar silicone slang omheen, en dat werkt makkelijk, snel en met koude natte handen ook nog.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze foto's waren nog voor het netjes aansluiten van de draden bende wat hier nog te zien is.

    Ik heb de boot vandaag weer het water ingehad en nu beter uitgetrimt met lood voordat ik met de T-Max aan de gang ging, dit was voornamelijk een test of de elektronica ook in het water storing's vrij bleef, maar ja ik wilde die T-Max ook wel eens aan het werk zien in een wat betere trim toestand van de boot.

    Ik ben dus absoluut zeer tevreden wat je met de T-Max kunt doen.

    Ik heb hier geen foto's van, want een halve romp in het water zien zweven is leek mij niet zo spannend, kan hem wel op elke diepte brengen en daar zweven :p:p je moet niet te snel willen want alles zet nogal door wanneer het eenmaal in beweging is maar het gebeurt wel....

    Met de bovenste romp deel er op heb ik nogal last van dat de lucht slecht weg wil maar dat los ik wel op en wat nog slechter wil is opduiken, met de tanks leeg blijft het dek aan het water plakken waardoor hij heel langzaam omhoog komt, achter eerst en dan gaat ie heel vlug.

    Nu ga ik allemaal luiken maken in het dek die iets getild in het dek komen te liggen, die luiken zullen afgeschuinde randen hebben en iets hoger liggen ten opzichte van het dek waardoor er water en vooral lucht langs kan gaan waardoor het plakken over zou moeten gaan, in ieder geval een stuk minder.

    Nu is dit alles statisch getest maar als je vaart zul je de meeste lucht gewoon weg drukken.

    Maar dat wordt nog wel een leuke uitdaging.

    Ook was het leuk om onder water het duikroer in en uit te laten klappen, en het maakt gelijk een stuk minder herrie.:eek:

    Zo eerst maar weer,

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2008
  18. Leo Bil

    Leo Bil

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Hallo Jan,

    Prachtig te zien hoe je dit allemaal doet. Heb een verzoek aan je waar haalde je dat luchtpompje vandaan? dat is een mooie oplossing voor de persoscoop.
    Ben met de Zwaarvis bezig en zoek al een tijd zoiets. Gaarne het adres of zo.
    Al vast bedankt Leo Bil. www. zwaardvis.info
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ja, volle boel inderdaad! En een handig idee dat vastzetten met siliconenslangetjes. :thumbsup:
     
  20. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    môgge Jan,

    Slimme oplossing met die slangetjes!!!!

    Gr. Rob
     

Deel Deze Pagina