Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    slim ! vooral dat afgeknepen buisje om een vierkant buisje mee te nemen !
    pas wel op dat het buisje niet "slingert" want dan houden de simmerringen het niet droog.
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Ronald,

    Ik ben zo wie zo wel benieuwd hoe dit zich op de lange termijn zal houden, maar het buisje slingert niet, dus dat zou goed moeten gaan, echter één simmerring zit net iets uit het midden dit is gebeurt met het krimpen van de krimpfolie en daar kun je niets aan doen, maar ik zal de folie weer eens heet maken en kijken of ik hem er bij krijg, dan daarna de onder water test doen:) dus in theorie werkt het, nu de praktijk nog.

    Wordt vervolgd,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2008
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Roept u maar..... Ik ben lichtelijk vrij tussen xmas en 4 janu-aaarie. Wat dacht je van ouwejaarsdag? Gieten we gelijk die servo van jouw in de hars.... Ga ik volgende week nog even langs Buitelaar voor wat nieuwe beitels, zoek jij even naar wat 'schroefafdichtingen a la Lafayette van Engel met diameter 4mm'. Mag je ook gelijk de vorderingen aan de XXI bewonderen....en de wijze waarop Herr Engel de draaiende radar in de 206 heeft gefabriceerd. V.w.b. dat laatste ben je gelijk van het centreer-probleem af! KISS-principe....

    De bewuste schipper....

    En above-all: ik kon er geen smiley voor vinden maar wat dacht je van 'impressive'!!!!
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2008
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er heel gelikt uit Jan, op het filmpje te zien loopt het mooi vloeiend, en je hebt er een heel simpel mechaniek van gemaakt.
    Kans op storingen is hierdoor ook minimaal
     
  5. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    hallo jan,

     
  6. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Jan.

    Als eerste een stukje vak werk! Mooie boot!!!

    Hier wat foto's van de "gootjes".
    Ik denk dat die er zitten voor het ontwateren van de ombouw.
    In het boek(je) waar de foto's uit komen zie ik ze ook alleen maar op een schip zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Erg mooi na slag werkje wat ik gekocht heb voor een appel en een ei op eBay.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Joris en Edwin,

    Bedankt voor jullie reactie,

    Joris deze foto,s heb ik ook en daar komt ook de reden vandaan dat ik ze erin heb gezet en op de Revell Gato zitten ze ook maar waarom ze daar zitten staat nergens.

    Nu zitten ze allemaal op of ongeveer op de hoogte van het tussen dek dus afwatering zal wel de reden zijn,

    Edwin, het munitie doorgeven is minder aannemelijk omdat ik wel heb gevonden dat de munitie gewoon doorgegeven werd door de deur in de toren, waar echt altijd een deur in zat.

    Dus laten we het maar op afwatering houden dan.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2008
  8. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    beste Jan,

    Die twee glijbanen is om munitie door te geven.

    [​IMG]
    [​IMG]


    groetjes,
    Ron.
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Ron,

    Je hebt helemaal gelijk het staat er zelfs onder geschreven, ik dacht de munitie voor de Bovors daar voorop, maar er zit ook nog een 5/25 voor op het deck.:thumbsup::thumbsup:

    Super, Had Edwin toch gelijk met zijn vermoeden.

    Zo komen we er met zijn allen toch weer achter...

    Leuk he zo'n Forum.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en da groot deksel daar aan die toren waarvoor dient dan dat????
    of zit daar zoals bij een typeXXIII een rubber bootje in

    groetjes raf
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Nee daar zit in de meeste gevallen niet een rubber bootje, deze boten hadden onder een rooster in het voordek "slechts twee" roei boten zitten.:D

    Al zal het misschien best wel meer dan eens gebeurt zijn, hing natuurlijk ook van de missie af die zo'n Sub dan had natuurlijk, als je neergeschoten vliegers moet ophalen lijkt mij een rubber bootje handiger dan een roeiboot onder je dek vandaan halen.

    Ik weet wel dat ze in deze ruimten zogenaamde ready ammo hadden zitten, omdat het wel even duurde voordat de munitie stroom op gang was.

    Dan in andere gevallen hadden ze er meerdere .50 kaliber machine geweren in zitten, wat weer handig was als ze een Sampan aanhielden of met geweer/kanonvuur tot zinken brachten.

    Ik weet ook van een Sub die daar hulp gereedschap in had zitten om zijn kanonnen uit te richten, dit om deze na een diepte bom aanval te controleren.

    Een kleinere uitvoering van deze kokers zaten ook in het dek her en der verspreid waar .50 machinegeweren in zaten met de Ready ammo.

    De affuiten waar deze .50 ers in stonden waren simpele stukken pijp die gewoon tegen de toren of reling gelast werden, het scharnierende deel bleef op de .50 zitten.

    Dan net als de duitsers werd er door de bemanning en de verschillende werven ruim met het begrip "help u zelf" omgegaan zodat er niet één Sub hetzelfde is gebleven.

    De snijbrander werd met enthousiasme gebruikt om het silhouet en het sneller laten duiken van de Sub te verkleinen en te versnellen.

    Wat ook nogal een verscheidenheid aan uitvoeringen heeft gegeven in die tijd.

    Wat het wel erg leuk maakt niemand zal snel dezelfde sub hebben en dan maakt de periode ook nog uit waarin de Sub dan zat 1942 is echt anders dan 1944 net als bij de duitsers.



    Groeten,

    Jan.
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jan, briljante werking voor de draaiende radar! Alleen komen mij de onderdelen wel héél bekend voor...:rolleyes: Oh ja, iets met de ''Douglas methode" toch? Ha ha, ik zit hier echt met een smile.

    Enig idee wat zo'n luchtcilinder kost? Heb zelf ook een 2e nodig voor de Ohio.

    Ga zo door Jan...

    :thumbsup:
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Bedankt voor je commentaar Douglas, en de gevraagde info heb je.

    Dan ben ik weer driftig in de weer geweest om mijn twee periscopen beweegbaar te maken, en ik heb ondertussen ook de Radar mast aandrijving wat aangepast, ik was niet blij met de oude connector van cilinder stang naar de draaiende as van het Radar gedeelte, deze kon namelijk meedraaien wat onverwachte reacties gaf zodra ik het dek op de romp monteerde :hammer:

    Dit is de oude:

    [​IMG]

    En dit de nieuwe en hij loopt mooier en kan door het H profiel niet meer rond draaien.

    [​IMG]

    Daarna de cilinder van de periscopen gemonteerd en daar een connector voor gemaakt:

    [​IMG]

    Toen de geleidingen in de periscoop toren uitgeboord en periscopen gemaakt, daar weer bowlenkabel in verlijmd en geleidingen daarvoor gemaakt, allemaal te zien:

    [​IMG]


    En daarna alles op waterdichtheid getest en ik had eerst nogal last van lucht lekkages:confused: nog een erfenis uit mijn Fred Flintstone opstelling, maar nu alles echt goed gemaakt en klaar is klara. :):)

    Zie de video:



    Dan moeten er nog lucht doorvoeren in mijn tussen dek gemaakt worden, met al of niet snelkoppelingen (Douglas weet jij leuke kleine?) heb er 4 nodig.

    En kan ik nu beginnen met de inrichting van de lucht-ventielen met luchtpomp in de WTC.

    Zodat de volgende test met de afstandbediening kan gebeuren en van onder het wateroppervlak :D:D:D:D:D

    Wordt vervolgd,

    Regards,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ziet er mooi uit zeg! :worship: En een heel stuk minder ingewikkeld dan mijn servo-hevel mechaniekjes! Voor de volgende moet ik deze "Douglas methode" toch eens in m'n achterhoofd houden. ;)

    Eén opmerking, zou de radar niet iets sneller rond moeten draaien?
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,
    Ik heb met een brede glimlach zitten kijken hoe mooi alles op en neer gaat, een heel fraai stukje mechanica
     
  16. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    jan, pas je wel op dat de radarmast niet verbuigt bij hogere snelheden ?
    het water zal zeker op die radar "schep" best wat kracht uitoefenen.
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Ronald en Lex en natuurlijk alle anderen,

    Lex,

    De radar draaide op 2,6 volt (namelijk twee cellen) hij gaat straks op ongeveer 4 volt en dan draait ie goed.


    Ronald,

    Ik heb daar ook aan gedacht en deze radar schelp is nog de "kleine" deze hoort eigenlijk op de derde mast meteen achter de beide periscopen, hij zal daar ook heen gaan met uiteraard een motortje om hem te laten draaien, hij hoeft gelukkig niet omhoog te kunnen, dat kon bij de echte ook niet.

    Betekent dat er dus een nog grotere schelp op komt echter onder water zal ie niet gaan draaien en ik ben van plan om hem van gaas en ribben te gaan maken dus zal er ook hopelijk veel water doorheen stromen.

    Dan in deze mast zit een koperen buis van 5mm en de radar mast zelf is 4mm dus het kan wat hebben, maar de ervaring zal het leren.

    En het zou al kunnen, testen in open water alleen ligt er nu ijs in en is het me ook gewoon veeeeels te koud voor dit soort oefeningen.

    Ik ben nu veel te lang bezig aan de waterkant omdat alles nog uitgetrimt en getest moet worden, en je zit dan constant met je handen in het water.:(:(

    Het is hobby en dan begint het op werken te lijken....kan niet de bedoeling zijn.;)


    groeten,

    Jan.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ik dacht al, zou niets voor jou zijn .. !

    Ik ben door al het moois dat jij hier laat zien ook maar weer begonnen om mijn Revell Gato eindelijk af te bouwen. Met de U 31 klaar heb ik daar weer mooi de tijd voor. De laatste details moeten nog op de toren en het dek, en dan spuiten maar.
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik kom net bij Jos vandaan en weer vol met inspiratie en nieuwe ideeën, alleen zal met een aantal en vooral twee daarvan, wel wat achteruitbouwen (lees leeghalen) van de Sub veroorzaken, maar het leven wordt er daarna wel veel simpeler van, is de verwachting.:p:p

    Alleen nu effe niet :(:(

    Ook de bevestiging van de beide kim kielen heeft nog al wat koperwerk tot gevolg maar mooi wordt dat dan. :D

    Foto's volgen uiteraard,

    Groeten,

    Jan.

    PS, ik neem ondertussen toch maar aandelen bij de cilinder leverancier;)
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ja hoor ik weet een kleine leuke simpele oplossing.... Wéér véél te simpel, of iets van simpeler kan het niet?

    [​IMG]

    Valt het kwartje? Maw, snappie?
     

Deel Deze Pagina