Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Allen,

    Douglas, ik snap hem, wat je al niet kunt doen met een koperen schroef en een 2mm buisje en soldeer werk.
    Zoiets heb ik ook gedaan om mijn cilinders te kunnen aansluiten :D

    Maar nu heeel wat anders, ik had eerder op de avond wat verteld over zekere aanpassingen, wel dit is de eerste, kijk en huiver, nouja huiver ;)

    Wat namelijk een best groot nadeel van het Engel concept is, dat je maar één deksel hebt, ja u raad het al.

    Mag ik even voorstellen:

    Luikje aftekenen.

    [​IMG]

    Aluminium plaatje dat als steunframe onder het dek gelijmd gaat worden.
    Met daar onder het Lexan wat als deksel gaat dienen.

    [​IMG]

    Aluminium frame gebruikt als boor,frees,slijp en vijl mal.

    [​IMG]

    Luikje in het achter schip met het gereed zijnde frame klaar om gelijmd te worden.

    [​IMG]

    En alles wordt in één keer overzichtelijk.

    Helaas heb ik maar 4 RVS schroeven anders had ie al gelijmd geweest.:(

    Maar niet een gek resultaat na een avond er tegen aan.:):)

    Groetels,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Hierbij een nieuw gereed luik in mijn Gato.

    [​IMG]

    De romp is geheel leeg nu.

    [​IMG]

    En deze doos geheel vol :):)

    [​IMG]

    :offtopic: De duiktanks en mijn Lafajette heb ik trouwens wegens vorst gevaar maar uit mijn schuur gehaald aangezien er wel wat water in de duiktanks achterblijft
    :eek:ntopic:

    Ga ik nu aan de kim kielen beginnen, ook een uitdaging :D:D

    Groeten en pas op uw vingers en ogen, we hebben ze namelijk nogal nodig in deze hobby, en voor nog meer dingen, maar ik wil gewoon zeggen, KIJK UIT, en have fun........ :proost::proost:

    Tot volgend jaar maar weer,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ondertussen de beide kim kielen gemaakt en gemonteerd, ik heb de kim-kielen van messing gemaakt omdat dit stevig, watervast en redelijk makkelijk te bewerken is, al zal ik nooit het niveau van MFR bereiken dat is echt een kunstenaar, en het is zijn schuld ;)dat ik dit en meer onderdelen nu in messing uitvoer.

    :offtopic:
    Dat maakt dit Forum nu zo leuk je wordt geïnspireerd door andere bouwers.
    :eek:ntopic:

    Eerst was het een hele uitzoekerij en omrekenerij om de juiste plaats op de romp te vinden, en dan is zo'n revell gato erg handig :)

    Nadat ik de plaats gevonden had heb ik dit afgetekend en op drie plaatsen een gleuf van 30 mm lang gevreesd, waar ik de messing bevestiging's platen doorheen steek, deze zijn aan de binnenkant van de romp omgebogen en in de vorm van de romp gebogen ook zitten er drie gaten in geboord waar de lijm langs naar binnen kan.

    Hier één van de bevestiging strips door de romp.

    [​IMG]

    En hier drie op een rij;)

    [​IMG]

    Ik heb strips van 8mm x 2mm en 500mm lang ( Conrad ) met eveneens messing een drie mm staf tegen elkaar gesoldeerd omdat in het echt vaak de buitenkant van een kim-kiel met een ronde dikwandige buis werd afgewerkt dit vanwege de stevigheid en je hebt minder kans dat er wat achter je kiel blijft hangen.

    [​IMG]

    Daarna in de vorm van de romp geklopt en de strips en kim-kiel uitgelijnd en uitgebreid nagemeten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan alles schoongemaakt en gelijmd, wasknijpers are an modeler best friend.

    [​IMG]

    Ik had daarvoor de binnen strips al vastgelijmd uiteraard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik liep alleen tegen een klein detail aan, de echt zeer mooie door Engel geleverde standaard paste natuurlijk voor geen meter meer, want Engel houd geen rekening met kim-kielen.

    DUS,,,,

    [​IMG]

    Maar nu past het mooi en de sub kan niet meer rollen :):)

    En het staat wel af nu de kim-kielen er ook op zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En er kan gelijk weer lood uit vermoed ik, zwaar spul dat messing...

    Dan had ik voor nog wat wijzigingen in gedachten omdat daar toch nog wel wat lucht bleef zitten, dit was voor de aanpassing.

    [​IMG]

    En dit erna,

    [​IMG]

    Dat handwiel hoort ook officieel onder een rond rooster maar dat doe ik lekker niet, die lamellen roosters zijn ook niet officieel maar als ik allemaal kleine 0.5 mm gaatjes ga boren is het wel mooi maar werkt het waarschijnlijk niet of nauwelijks, dit wel.

    Vrolijke groeten en tot later, ik ga nu met naald en draad in de weer (alleen zonder naald) ;);)

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2009
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    lucht onder het dek is ook bij de kriek een probleem
    ik heb dit opgelost door de bonders hol te maken
    er kan dus door deze bolders een gedeelte van de lucht ontsnappen
    zonder veel afbeuk te doen aan het dek

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2009
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Lucht is best wel een probleem in ons hoekje, voor de rest ben ik er wel blij mee, anders ademt het zo moeilijk.

    Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met de bolders alleen zitten de ontluchtings gaten net naast de bolders en valt het ook niet te veel op.

    Groeten,

    Jan.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    En bedankt he, nu is alles wat met koper te maken heeft mijn schuld.
    Het ziet er in ieder geval goed uit met wat je aan het doen bent, ikzelf vind koper ideaal, lekker te bewerken en solderen.
    Je schiet trouwens al aardig op met het geheel, ben benieuwd naar al dat moois, zal het wel zien op de subsail.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hahahah
    manfred eigen schuld dikke bult
    je moet ons zo maar niet verwennen met je mooie projectjes in het andere topic
    dus ja al dat moois dat er nu GEMAAKT (GEBOUWD)wordt is uw schuld hahahahaha
    en je ziet het is zoals een virus er zijn er steeds meer die met messing beginnen te bouwen en verbouwen
    ik heb panda antivirus geprobeert maar zelfs dat houd het niet tegen
    hahaha
    wacht tot het weer wat beter aan het worden is dan kan ik terug in de garage met de frees aan het werk
    nu is het nog te koud om ze aan het werk te zetten want dat ding heeft een eigen willetje (welkom computers)en wil eerst opwarmen voor ze begint te frezen

    groetjes raf
     
  8. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag allen,

    Ik had eerder gezegd dat ik wat met garen aan het pielen zou, ik wilde namelijk lasnaden op mijn toren zetten en aangezien deze dan niet te dik en te hoog mogen zijn had ik wel een uitdaging, totdat ik op het idee kwam van waarom plak ik niet naaigaren tegen de huid en kijk hoe dat lijkt, wel kijk maar eens.

    Dus eerst de lasnaden met potlood opgezet:

    [​IMG]

    Daarna de touwtjes / Garen aan één zijde vastgelijmd:

    [​IMG]

    En dan ziet het er daarna zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En omdat lasnaden nooit of zelden recht zijn heb ik de draden dan ook niet recht gelijmd maar iedere keer met de vinger aangedrukt en een beetje scheef en rommelig gemaakt, dit terwijl er dikke CA lijm met een cocktail prikker op de achterkant van het draad was gesmeerd, ik moest dus hierna mijn vingertop schoon vijlen :):)

    Maar het werkt wel vind ik:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ziet het totaal er nu uit:

    [​IMG]

    Het lijkt een heel karwei maar dit is dus ongeveer een uur werk, moet allemaal nog gespoten en geweaterd maar dit gaat er volgens mij nog beter uit zien zodra de verf er op zit.

    Groeten en tot later,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2009
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Da's ook een mooie methode voor lasnaden. Afgezien van het vingersaanelkaarplakprobleem dan .. haha! Het blijkt nog steeds één van de betere materialen te zijn om met CA aan elkaar te lijmen, menselijke huid. :rolleyes: Ik heb benieuwd hoe het er in de verf uit gaat zien. De lasnaden dan hè.. ;)
     
  10. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ik vind het een top idee!!!
    Ga ik ook uitproberen op mijn U-96!!!
    Geeft nog een extra optisch effect t.o.v. de tape als lasnaad.

    En hop, weer wat geleerd hier op het forum!!!!
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Behalve over zenders praten heb ik ook nog wat gedaan al is het niet veel:eek:

    Maar zie hier mijn lucht ventiel eilandje voor de aansturing van de beide lucht-cilinders.

    Elk ventiel krijgt zijn eigen luchtpomp zodat ik kiezen kan welke cilinder gaat bewegen en welke niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ongeacht de schakeltoestand van de beide gekoppelde ventielen kan ik toch kiezen wat er beweegt en waarheen.

    Groeten,

    Jan.
     
  12. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    mooi !
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dat ik daar niet aan gedacht heb... Heb ook 2 kleppen, maar 1 motor en 2 servo's. 1 servo per klep...

    verschil mag er wezen...;)
     
  14. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Zeer iventief jan, ik neem aan dat je een compressortje a/b hebt:sleeping: ipv een fiets pomp :morning: wat voor merk heb jij ?

    Gr. Rob
     
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ik heb onder tussen een motortje waterdicht gemaakt voor mijn tweede radar mast, en uit de volgende onderdelen Zie Foto:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat 4mm buisje komt gelijmd op de kleine poelie van de elektro motor.
    Dan in een stukje kunststof een afdichting van 8mm x 4mm x3mm geperst (van Engel) deze over de gelijmde buis van 4mm geschoven en vastgeplakt op het huis van de motor.

    [​IMG]

    Daarna met krimpkous de electro-motor ingepakt, vergeet hem niet te ontstoren voordat je hem dichtmaakt.....

    Toen de onderkant ingegoten met epoxy lijm en klaar is je waterdichte radar motor.

    [​IMG]

    Ondertussen ook verder met de toren gegaan zie de foto,s:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Begint nu een mooi geheel te worden.

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Simpel maar doeltreffend jouw manier van waterdicht maken, meestal werkt het eenvoudigste het beste.
    Je toren begint echt wel wat te worden, het blijft mooi alle kleine details erop, vooral het geschut is een eyecatcher, zou willen dat die van mij ook weer in die staat is, maar ja eerst alle draadjes testen en afmaken.
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Jan,

    hoezo, "Begint nu een mooi geheel te worden."

    het is al een tijdje een mooi "iets" hoor.

    Hein
     
  18. Barthez

    Barthez

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    072
    Indrukwekkend bouwverslag! :thumbsup:
    Wat een prachtige techniek en schitterende detaillering in de Gato van Engel.

    Ik vraag mij met welke camera je de (macro achtige) foto's maakt?
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    'T is een plaatje, en het wordt een beauty...

    :worship:
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allemaal,

    Gisteren is iemand gecamoufleerd langs geweest die met gevaar voor eigen leven twee Raboesch schroeven voor mij geregeld heeft, ook had hij watervaste CA lijm en een soort van gaas om daar mijn radars van te maken mee genomen, hiervoor ook langs deze weg mijn dank :worship:

    Wel over de schroeven daar kunnen we kort over zijn MOOOOOOOIIII en nu wel schaal...

    Rechts dat was hem en Links zoals het zijn moet.

    [​IMG]

    En zo zien ze er van achteren uit,

    [​IMG]

    Dat gaas echter is een totaal ander verhaal en om eerlijk te zijn is het me niet gelukt om daar naar tevredenheid iets moois van te maken, en na een hele dag geprutst te hebben :confused: :mad: :2gunfire:

    Maar één uit abs gefantaseerd en binnen 20 minuten had ik iets waar ik blijer mee was dan na al die vorige pogingen.:-D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is beter maar ik geef het nog niet op........

    Ook ben ik met de verlichting bezig geweest en afgezien van het nut, geeft het wel leuke sfeer plaatjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan ben ik maar verder gegaan met de details op het dek, ik wil namelijk de dek luiken en roosters er een beetje uit tillen, niet letterlijk maar visueel, Wat vinden jullie hiervan...

    Zo was ie..

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu is ie zo..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maakt nogal wat uit dus, nu is de bedoeling dat de donkere paneel lijnen straks door de verf heen donkerder zullen afsteken.

    Dit zal ik dus weer moeten doen nadat de primer er op zit maar het ging mij even om het effect want op zo'n effen glimmend dek zie je dus op een gegeven moment niets meer wat de details aangaat.

    Dan heb ik doordat ik er een extra deksel achter in heb gemaakt wat meer nuttige ruimte ter beschikking gekregen, de beide luchtpompen zitten nu naast de aandrijf motoren.
    De beide motor regelaars zitten nu ook daar achterin in plaats van wat lood :D en de duiktank kon ook gelijk een extra 2 cm naar achteren, wat helemaal prachtig is.
    Kortom de moeite meer dan waard om dat extra luik er in te maken.

    [​IMG]

    Dan heb ik op aanraden van Toneburst toch maar de siliconen bevestiging op mijn beide duikroeren vervangen door wat steviger namelijk stel-ringen zoals Engel ook voorschrijft, en door dat luik kon ik de stuurstangen een heel stuk strakker aanleggen waardoor de speling die ik had, nu helemaal weg is.

    Ook heb ik gelijk vet smering in mijn schroefas kokers gemaakt.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Nou dat was het eerst wel weer en wordt wel weer vervolgd..

    Groeten,

    Jan.
     

Deel Deze Pagina