Bouw esm T28 Trojan

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door colinbanks, 4 nov 2018.

  1. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Hi Serge, ja ik ben al van alles qua motoren aan het vergelijken geweest. Kom ik qua prijs/kwaliteit uit bij DLE als ik de ervaringen een beetje lees. Maar dan komen de decibels om de hoek kijken....Moet ik ook nog een dure uitlaat gaan wegwerken en half in de romp bouwen. Ik ga denk ik dan toch voor een benzine 4takt.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Saito FG-60 R3 schijnt te passen.



    Mijn eigen keus zou zijn, als het past... een Valach 85 B2.
    Heb ik gehad en is een vreselijk mooie motor met een ontzettend mooi geluid.

    [​IMG]

    En als het iets goedkoper moet een Rotomotor 85 boxer.
    Heb ik ook gehad en doet het ook perfect.

    [​IMG]



    De Valach is te koop bij Toni Clark
    En de Roto gewoon in Tjechie bij de fabriek bestellen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Roto heb ik in mijn corsair Prima machientje De saito moet je wel eerst aanpassen omdat anders je drijfstang vastloopt
    De roto heb ik qua uitlaat een verzamel pijp van 28mm gemaakt welke dan in een 20mm uitlaatje komt.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dikke vingers.....
     
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ik kan mij nog steeds moeilijk voorstellen dat er zo'n grote ontwerpfout is de Saito's zit, dit temeer, omdat er duizenden Youtube filmpjes op het web staan waar deze gebreken niet te voorschijn komen.

    Mijn Saito heeft de eerste 20 liter benzine doorheen gedraaid, tot nu toe geen problemen.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Het probleem van deze motor is dat de olie amper in het Carter komt en je minimaal 1 op 15 moet smeren . Eigenlijk komt het mengsel via de carburateur in de cylinder middels een verdeel blok. Hierdoor krijgen niet alle cilinders gelijk mengsel . Tevens gaat het merendeel van de olie door de uitlaat weg . Het kleine beetje wat dan via de kleppen lekt moet de motor smeren . Nu heeft saito de afdichtingen en passingen daar te goed. Het Carter wordt ook te warm waardoor de olie niet goed smeert en je drijfstang stuk kan lopen.
    De modificatie is carterdrain dicht. Het mengsel via de carburateur het Carter in en daar via inlaat kanalen de cilinders in. Hierdoor betere mengsel verdeling. Tevens Carter koeling en de olie is direct daar waar nodig.
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    Hier een filmpie van afgelopen zomer, ombouw spoeling via carter en walbro carb afstelling was nog niet optimaal komt nog.
    smering is 1 : 35 geen problemen meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  9. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Mooie motoren maar allemaal veel te zwaar/overpowerd. Max 40cc is meer dan voldoende.
     
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    De Saito stermotoren heb je al vanaf 19cc
     
  11. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Afgelopen tijd veel gedaan aan wat details en de motor is binnen. Een OS Max Gf40 komt er op.

    Stoeltjes gemaakt, piloten pop klaar en paar 1000 rivets gemaakt. IMG_20190128_120217.jpeg IMG_20190124_172212.jpeg IMG_20190110_160834.jpeg IMG_20190124_164028.jpeg
     
    Happy-Spica, coen_l en jan brilman vinden dit leuk.
  12. Maurice Motzkus

    Maurice Motzkus

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    16
    Hallo Colin, ben je tevreden over de T28 van EMS? Kwam deze toevallig tegen en ik ben een zeer grote liefhebber van de T28. Ik bouw momenteel een uit eigen mallen met span 2.40 mtr voor ZG62. I.v.m. tijd tekort lijkt deze mij een mooie tussenoplossing.
    Zou op de EMS ook een DA50 passen denk je?

    Ik hoor graag van je.

    Gr. Maurice.

    Sent from my SM-J510FN using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina