Bouw Eurokotter TH -7

Hallo medebouwers,

Net als Kees de Mol zal ook ik hier een bouwverslag maken van een EUROKOTTER.

Dit zal de TH - 7 Adriana Maria bouwjaar 2003 door Padmos worden met de volgende gegevens.

Bouwjaar: 2003
Casco: Polen, Stal-Rem
Afbouw: Machinefabriek en Dokmij Padmos, Stellendam
Lengte: 23.97 m.
Breedte: 6.85 m.
Diepgang: 3.65 m.
Tonnage: 152 BRT ton
Motor: Mitsubishi S6RF-300, 221kW/300 pk, 1430 rpm

Een kennis van mij vaart op deze kotter en heeft mij al van de nodige detailfoto's voorzien en met medewerking van de schipper ook het algemeen lijnenplan van deze kotter in mijn bezit gekregen.

De romp (schaal 1:25) en schroef (100 mm) heb ik besteld bij de modelshop flevoland en is gemaakt door Bert Kroes.

Bijgaand wat eerste vorderingen en wat foto's van de echte TH-7

08625-bsmf_amp_j-071016.jpg

Romp na binnenkomst
romptekeningschroef.jpg

Motorinromp.jpg

Hier de vorderingen van vandaag na een druk pinkster weekend vandaag heerlijk kunnen bouwen.

12052008201.jpg

12052008202.jpg

12052008203.jpg

12052008204.jpg

12052008205.jpg

Dit was een behoorlijke werkje van 3 x 3 mm massief een achtermast die op de schoorstenen staat gefabriceerd van de week ff verder bouwen.
12052008206.jpg

Ik hoop dat ik van de week nog wat meer kan laten zien door drukte moet ik af en toe schipperen met de bouwtijd.

Gr. Gert.

Laatst bewerkt:
Zo Gert. Eindelijk begonnen? Erg gaaf om te zien hoe je een begin gemaakt hebt met de opbouw. Ik wil je als tip meegeven dat je heel goed de horizontale lijnen van het schip in de gaten houdt. Die moeten echt goed zijn, maar dat lukt vast met de tekeningen die je hebt.

gr. Kees

Klopt Kees,

Ik ga van de week wanneer het werk het toelaat eerst een goede standaard maken

Heb het dek al uitgetekend deze kan ik dan uitzagen en passen. Ik zag op de tekening dat er een lichte bolling in het dek zit.

Had vandaag ff meer willen doen maar door verkeerde lijm alles opnieuw moeten schoonmaken en plakken. Maar met behulp van de tekening en foto's moet het zeker gaan lukken. Nu de tijd nog maar daar hebben we allemaal mee te maken he.

Gr. Gert.

Als ik het de schuurlijsten op het orgineel bekijk, dan staan ze op de romp (in ieder geval aan BB zijde) verkeerd getekend.
Op het model staan ze geteken van rechtsboven naar links onder, terwijl ze van linksboven naar rechts onder moeten lopen.

Adam
Het komt denk ik door het warme weer in combinatie met de lege B A V A R I A (krat)
maar dat kan nog gecorrigeerd worden het zijn nog maar potlood strepen

succes Gert ik ga dit draadje volgen.

groeten, Brandaris

Beste Adam scherp gezien zal inderdaad de warmte geweest zijn maar met een beetje schuurpapier en water doe je wonderen.

gr. Gert.

Is het bier in de man, dan is de wijsheid in de kan ;)
Maar och je moet maar denken: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Om maar met een paar oud hollandse gezegde en spreekwoorden te spreken...

Hallo mede bouwers even een klein up-date tje afgelopen zondag weer even een paar uurtjes gefrunikt met de beboeing aan de bakboordszijde. het is nog niet helemaal af en stuurboordzijde moet ook nog maar het begin is er. Let niet op de zwarte lijnen die zijn geheel fout.

Heb van de werf een nette tekening met de markeringen gekregen en ga van de week de visserij nummers iets vergroten zodat die er ook netjes op kunnen komen.

Eerst een foto tje van het origineel

PICT2639-1-1.jpg

PICT2756.jpg

PICT2760-1.jpg

Gr. Gert

Hallo mede bouwers,

Zo met de strepen bijna klaar en nu werk aan de winkel met de straalbuis, had eerst iets willen maken uit een stuk aluminium echter stak de werkplaatschef hier een stokje voor :evil: Onder deze kotter moet behoorlijke jongen komen om de 100 mm afgetopte schroef te kunnen herbergen. bij een schaal van 1: 25 moet de grootste maat rond 120 mm worden. Heb hiervoor een mooistuk buis gevonden die als fundatie gaat dienen voor de straalbuis. Heb inmiddels middels aan de binnenzijde een stuk van 3 mm polystreen geplakt die het vlakke stuk van de buis moet voorstellen om de rondingen te maken wordt het geheel geplamuurd en geschuurd om zo de juiste vorm te krijgen. Zodra het kabeltje van het foto aparaat boven water is zal ik de fotos plaatsen.

gr. gert.

Flinke schroef..Blijf de bouwverslag volgen...

Groetjes,

Peter

He he eindelijk weer een beetje tijd gevonden om wat te doen. De rust begint eindelijk weer een beetje weder te keren in de famillie dus komt er weer eens een beetje tijd voor het kottertje. :D :D :D

Wel nu vanavond even een uurtje een klein gaatje gemaakt in de kont van de mooie romp van bert :lol: en de nieuwe schroefas koker geplaatst. De nieuwe schroefas koker is gemaakt van RVS 304 rond 15 mm en zal binnenkort worden voorzien van 1 bronzen eindstuk en een gelagerd voor stuk. Deze twee stukken moeten nog gedraaid worden bij vriendelijke klant van mij uit Middelharnis.

Tevens ben ik van motor gewisseld daar ik toch wat meer ruimte wil hebben om mogelijk toch nog een reductie kast in te bouwen.

Bijgaand nog wat foto"tjes

CIMG1281.jpg

CIMG1278.jpg

Geprobeerd om het padmos logo er in te krijgen

CIMG1283.jpg

CIMG1284.jpg
'

CIMG1279.jpg

CIMG1282.jpg

Gr. Gert

wat onderdelen op de bak.

Hallo medebouwers,

Vandaag wat vroeger thuis en wat tijd vrij gemaakt om weer een stukje verder te bouwen heb een begin gemaakt met de boeggolf keerplaat en een eerste vislijn geleider.

CIMG1342.jpg

CIMG1344.jpg

CIMG1350.jpg

Bakboord kant is de volgend keer aan de beurt tesamen met de de twinrig blok. Dit blok zorgt voor de geleiding van de lijn die de "klomp" van het twinrig net geleid.

PICT2640.jpg

Lierblok is de volgende stap om te maken.

PICT2641.jpg

Zo dat was het voor vandaag kort maar krachtig.

tot de volgende keer.

Gr. Gert.

Vismarkering aangebracht

Na lange tijd wel wat gebouwd te hebben maar niks geplaatst te hebben nu wat vorderingsfoto's

heb nu alle markeringen aan zowel SB als BB zijde uitgesneden en geplakt. Wat een crime omdat te snijden. Ben inmiddels ook aan de naam begonnen maar tijdens het snijden het mesje gebroken. Ik heb van de fa. Padmos een PDF je gekregen met de afmetingen. Waarvoor dank.

Hiermee begonnen en dit zijn de resultaten. tevens vond ik op zolder nog ergens een potje blauwe verf als try out voor de kleur en volgens mij moet is de kleur behoorlijk kloppend.
Over SB zijde ben ik niet helemaal tevreden en die zal ik er van de week weer af pielen en opnieuw moeten snijden.

Ook is inmiddels de schroefas geplaatst die zit er lekker vast in. Zelf gecreeerd van RVS 304 met twee bronzen bussen(met dank aan joop vd valk), nu ff volspuiten met schroefas vet die ik nog heb liggen dan moet het wel lukken.

Ik zal morgen nog wat foto's maken van de opbouw in aanmaak.

De boomkorren zijn nog niet af daar moeten nog wat details op aangebracht worden maar het komt ;)

veel plezier ermee.

gr. Gert.

modelTH-7001.jpg

snijden

modelTH-7002.jpg

stuurboordzijde

modelTH-7004.jpg

bakboordzijde

modelTH-7009.jpg

boomkorren

modelTH-7011.jpg

boomkor detail

Mooie update, Gert.

Die cursieve letters zijn echt geen sinecure om uit te snijden.

Die kan je toch ook bij Flevoland laten maken?

Alvast petje af voor je doorzettingsvermogen. ;)

Droop

Beste droop (luc),

Inderdaad de letters zou ik kunnen laten snijden in Flevoland maar ik vond het een sport om het zo te snijden. De naam maak ik uit dunnere plaat das iets makkerlijker snijden dan 1 mm. Vandaag nog even wat zakelijke dingen regelen zoda ik hopelijk van de week wat meer bouwwerk kan laten zien.

gr. Gert.

Hier nog wat kleine vorderingen o.a.

de Motorsteunen gelijmd, lierhuis met begin van het brugdek ja voor de oplettende medebouwer ik ben opnieuw begonnen want ik was er niet tevreden over dus nu op nieuw opzetten. De voorzijde van de brug ben ik momenteel aan het uittekenen om in een keer een uitslag te snijden. Maar dat is nog een hele klus. De achterste as van de motor moet ik nog inkorten dan kunnen de accu's wat makkerlijker staan

voor de rest weinig te melden mensen.

gr. gert

PICT2991.jpg

PICT2995.jpg

PICT2996.jpg

PICT2998.jpg

Back