Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door matthijsfh, 24 dec 2016.

  1. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Goede middag,

    Al jaren lees ik met veel plezier de diverse bouwverslagen op dit forum. Leer daar veel van en er worden juweeltjes gebouwd. Zelf bouw ik zo nu en dan vliegtuigen maar nog niet de tijd / moeite genomen om er verslagen van te maken.

    Nu ga ik dat goedmaken ;-)

    Nadat ik een aantal hoogdekkers en ook een laagdekker gebouwd heb (en een AT-6 Texan aan het bouwen ben), is het tijd voor een twin engine.

    Dus waar ik onlangs aan begonnen ben, is een project wat zeker lang gaat duren en ook een redelijke kans van falen heeft. Maar *als* het gaat lukken, wordt het denk ik een prachtige kist.

    --> Het gaat om de EV-55 Outback van de vliegtuigbouwer "Evektor".

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is toch een geweldige kist om te zien?

    Wat tech info van wat ik ga bouwen:
    Wingspan : ongeveer 180 cm
    Romplengte : ongeveer 150 cm
    Motoren : elektrisch

    STAP 1
    Contact gezocht met Evektor met de vraag of er CAD modellen beschikbaar zijn. Helaas, dat is (nog) niet het geval. Het gaat hier namelijk om een prototype (inmiddels is er ook een 1e pre-productie exemplaar). Wel het vriendelijke antwoord om vooral vragen te stellen als ik details zou willen weten voor het schaal nabouwen. Super vriendelijk toch?

    STAP 2
    Op internet zijn een aantal modellen te vinden van dit toestel. Er is een model voor MS Flight Simulator. Helaas blijkt dit model bij nadere inspectie toch vooral een andere kist te zijn die voorzien is van de EV-55 kleuren, maar qua vorm en verhoudingen nogal afwijkt.

    Op een CAD site ben ik een zeer goed model tegengekomen wat door een beroeps CAD-tekenaar gemaakt is. Met hem contact gehad en mijn ideeen uitgelegd. Helaas blijk het model serieus geld te gaan kosten, het maken van deze modellen is namelijk zijn werk. De kosten waren, voor mij, onacceptabel hoog.

    STAP 3
    Dan maar in Solidworks aan de slag om op basis van de 3 Views en fotos een romp te maken. Dat is een pakket wat ik toch beter wilde leren gebruiken, en dan is dit een mooie test-case (en het was niet makkelijk, kan ik zeggen). Maar, ik denk dat het heel aardig gelukt is. Zie hieronder. Inmiddels is het model nog iets verbeterd. De "lijnen" van de romp lopen netter dan op de screendump.

    Note: omdat dit een vliegend schaalmodel moet worden, zal ik voor de vleugels & profielen wat concessies moeten doen. Hierover later meer.

    [​IMG]

    STAP 4
    De romp gaat gemaakt worden van epoxy met glasvezelmatjes. Nu is dat voor mij een relatief nieuwe techniek en wil ik e.a. dus proberen voordat ik "full scale" ga. Ook bezit ik een 3D frees machine (CNC router) en daarmee kan ik dus delen van dit ontwerp in 3D frezen.

    1+1=2 --> schaal versie (1:3) van het model dat ik uiteindelijk wil gaan maken.

    Dus ben ik nu bezig om 2 mallen te frezen om daar 2 helften van de romp in te kunnen (proef) lamineren. Deze mallen zullen ongeveer 50 cm lang zijn, omdat dat de grootste maat is die ik kan frezen.

    Een idee wat ik van mijn vliegclub heb: MDFmallen maken want MDF is niet luchtdicht. Je kan er dan dus een vacuummal van maken.

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
    kvlasblom, E.hof, Thedo en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Helaas zie ik de plaatjes niet....
     
    kha vindt dit leuk.
  3. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Opgelost (hoop ik)
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Ja en vet mooi en groot!
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Wat een prachtig project,veel succes.
     
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Super kist en mooi project
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Matthijs,

    Je had me al wat via de app laten zien, super project inderdaad! :thumbsup:
    Tof dat je een bouwverslag hier op het modelbouwforum bent gestart!
    Heel veel succes en plezier met het ontwerp en de bouw, ik blijf het volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat wordt weer smullen geblazen! Mooie kist! Succes!

    Groeten, Arnold
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Mooi project.

    Gaan we volgen.

    Groetjes Rene
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik moet even opstaan want ik ben van mijn stoel gevallen... wat..een...schoonheid. Er is ook een zekere je ne sais quoi aantrekkingskracht bij een Twin.

    Veel succes met dit project
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gaaf matthijs!

    Ornithos wordt zo nog een bouw club!!
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Gaaf project ! ga ik volgen ;)

    Mvg,

    Bart
     
  13. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    STAP 4 - Deel 2

    De Kerst-Update

    Net voor de kerst ben ik nog aan het frezen geweest met mijn CNC router om 2 mallen te maken van MDF. Zie de foto hieronder. Het resultaat heeft me positief verrast: Twee strakke mallen (na enig schuren)! Wel heeft het frezen te veel tijd gekost. Als ik dit voor het echte model moet gaan doen, ben ik weken bezig. Daar zal ik met de CNC software wat slimmer mee moeten omgaan. Iets om nog uit te zoeken.

    [​IMG]

    De techniek die ik gebruikt heb is (voor mij) nieuw. Mallen uit MDF en dan een dunne plastic zak eromheen en met stofzuiger de zak strak in de mal zuigen. Dit lijkt goed te werken en het scheelt enorm veel tijd omdat de mal gewoon uit "ruw" MDF kan bestaan. Niets nabewerken of coaten, gewoon schuren in de juiste vorm en zak eromheen. Nadeel is wel dat de vacuum pomp (stofzuiger) aan moet blijven terwijl de epoxy droogt.

    Inmiddels al tips gehad om een betere vacuum pomp te gaan zoeken. Dan zou het aanlaten van de pomp tijdens drogen geen enkel probleem mogen zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2 rompdelen zien er erg goed uit, maar naschuren blijft nodig. In het plastic zaten toch wat rimpels.

    Volgende stap gaat worden om de twee helften aan elkaar te maken. Door het gebruik van een "vacuum" mal, leek het me niet haalbaar om "nat-in-nat" te gebruiken om de helften meteen aan elkaar te maken. Het zal dus een combi worden van matjes aan de binnenzijde en matjes aan de buitenzijde om e.a. aan elkaar te krijgen.

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
    Ariel vindt dit leuk.
  14. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Welke pakket CAM.fress gebruik je voor het frezen van de mallen. Wil van het voorjaar beginnen met het frezen van mallen.
     
  15. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Hoi.

    Ik gebruik cambam om de uiteindelijke Gcode te maken. Modellen kun je in diverse pakketten tekenen en dan via dxf (2D) of stl (3D) inlezen in cambam.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oogt elegant :) Ik kende deze fabrikant nog niet.

    Stap 2A, of 3A: alvast wat gaan denken over, rekenen aan de aandrijving zodat je daar al rekening mee kunt houden in ontwerp? Of heb je dat al gedaan, maar nog niet hier neergepend Matthijs?


    En aangezien het een 2-motorig toestel betreft ...
    Keep controller(s) close to battery(s), extend motor wires, keep the battery wires short.
    Too long battery wires can kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    SuperCub vindt dit leuk.
  17. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Hoi Ron,

    Interessant draadje. Ontkoppelcondensatoren zijn in de elektronica ontwikkeling vrij normaal, maar lijken dus vergeten (of wegbezuinigd) te worden bij regelaars. Zal eens kijken hoe ik deze kennis kan toepassen op mijn toestel. Ik verwacht dat bij mij de regelaars in de romp gaan komen, dus vrij dicht bij de accu('s).

    Voor de aandrijving denk ik in volgende richting:
    * Mijn huidige 1.6 m kisten (Citabria, PC-7, Musting) hebben allemaal een 6S accu met 12x6 prop. Die heb ik doorgerekend met ecalc.ch en die resultaten lijken goed te kloppen. Met een 3000 mAh accu ruim boven de 7 min vliegtijd. Lang genoeg.

    De motoren zijn Turnigy G32 borstelloze Outrunner 600kv.

    Wanneer ik in ecalc van deze setup de 12x6 prop terugbreng naar een 4-blads 9x6 gaat de performance iets omlaag (dat wil ik ook, er komen tenslotte 2 motoren op). Er loopt dan 27 A per motor bij 500 Watt per motor.

    Totaal zou dit toesten dan (statisch) 54 A bij 1000 Watt verbruiken. Stel ik doe er een 6S 5000 mAh accu in, is dat "slechts" 11C aan max stroom. Volgens ecalc is de mixed flight time dan nog steeds boven de 9 minuten.

    Ergo, ik denk dat de Turnigy G32 een goed uitgangspunt is. Qua prijs is deze motor ook vriendelijk.
    Er is ook een 530 kv versie van, dan loopt de stroom nog iets terug, maar ook de max snelheid zakt 8 km/h.

    De keuze voor de 600 kv of de 530 kv zal afhangen van de uiteindelijke 4 bladsprop die ik kan krijgen. Er zijn ook 9.6 x 6 exemplaren. Dan moet ik ecalc even opnieuw raadplegen.

    Groet Matthijs


     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
    kha, ron van sommeren en mig 3 vinden dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Op alle regelaars zitten ontkoppelcondensatoren. Het probleem is alleen dat die niet oneindig groot kunnen zijn, er is maar weinig plaats voor op die kleine printen. Daarom steken ze vrijwel altijd buiten de print. De draden naar de accu mogen niet te lang worden gemaakt omdat anders de capaciteit van de ontkoppel condensatoren niet voldoende hoog is. Dan moet je dus zelf één of meerdere extra condensatoren bij plaatsen. Er zijn zelfs complete condensatorbanken voor.
    Het zijn geen 600 kV of 530 kV motoren. Kom op zeg 600 kilo Volt????!!!!
    Natuurlijk weet ik wel wat je bedoeld. De kv van de motor is 600 en dat schrijf je als kv=600 of nog simpeler kv600. Wil je echt helemaal de juiste schrijfwijze gebruiken dan zou je eigenlijk kv=600 omw/min/V of kv=600 rpm/V moeten schrijven.
    Helaas ben je niet de enige die deze fout maakt. Dit is een zeer, zeer veel gemaakte fout, zelfs veel (web)winkels maken deze. Daarom begrijp ik wel dat je hem ook maakt maar dat maakt het nog niet juist.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
    kha vindt dit leuk.
  20. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre

Deel Deze Pagina