Listig.. mijn ervaring was juist de romp te natten. En dan doek er op.
Goed mikken en de boel op positie leggen. En dan heb je wat minder last van bellen...
Dan deppen of tamponeren, om aan te drukken. Overtollig resin raak je dan kwijt. Glas is nat, maar de lucht kan er nog uit.
Dat hoeft dan niet met een natte kwast, vochtig van het gebruik.
Het weefsel zuigt direct vol. Met papierdoek kan je aandrukken en overtollig epoxy opnemen.
Onthoudt.... het weefsel geeft de sterkte, epoxy is slechts het stabiele bindmiddel dat het glas
in toom houdt, en daarmee de sterke genereert.
Bij vliegtuigmodellen moet het zo licht mogelijk
Iedere onnodige extra gram epoxy die geen nut heeft, is dan snel te veel loze massa.
Let op... met sturen kan de vezel ook los gaan zitten en krijg je glas-spinsel. Natte lappen aanbrengen geeft veel geklieder en gekloot, is just mijn ervaring.
En dat het blijft steken waar je het niet wil. Blijft behendig werken.
Plooien die je niet weg krijgt inknippen dat het glas op dat punt gaat overlappen.
Glas op glas geeft sterkte. Later zie je het niet meer, het laat zich beter afwerken
dan een ongewenste plooi.
Niet te veel na-pielen, glas op een gegeven moment de zaak met rust laten.
Tijd! Tum, tum, tum... is niet anders
Bij een eerste laag nat, kan je direct al een tweede laag glas aanbrengen...
als het niet in een keer lukt alles goed te zetten...
besluit dan een secties te werken als je verwacht dat het lastig gaat worden.
Dan dus eerst de flanken of bodem, en dan latere de volgende lap van de volgende sectie.
Bijvoorbeeld de lapjes glas behoorlijk op maat van de stroken indekking.
Zolang de epoxy pikkerig blijft, kan je stug doorlamineren.
Dus 6 uur later als de laag nog pikt, kan je door.
Is ie hard, dan moet er op overgangen of vlakken geschuurd worden.
Denk dat alu-oxide grit schuurpapier 100 volstaat. Werk daar meestal mee.
En dan zorgen dat je niet te veel weg haalt.
Ben je enige geplak zat? Inwrijven met microbaloons...
Niet alles in een keer willen lappen, maar beide romphelften apart behangen.
Dat kan wel met dezelfde epoxy aanmaak... of je mengt na de eerste behandeling bij
van wege pot-life van het gemengde goedje... hou die in de gaten...
Zou eerst de spiegel doen? En die laten harden. Daarna rafels glas en epoxy weg schuren?
Nimmer bang zijn voor uitsteeksels... met rust laten en niet dwingen als ze niet willen buigen.
Laten harden en weg schuren... of met een Schaar eerst trimmen voordat je gaat schuren.
Gebruik een schuurlat voor egaal werken?
Zelfs van een roerhoutje kan je een mooi schuurlatje maken... er een houdertje aan lijmen
met secondenlijm. Met fotospuitlijm kan je razend snel schuurmateriaal wisselen en weer door...
Let op... glas is scherp, zo ook het stof. Let op het huisdier dus [emoji39]
Balsa krijg je niet geïmpregneerd. Niet door en door over de lengte van de nerf.
Het trekt er wel in maar verzadigen? Je brengt extra gewicht op.
Vliegtuigvleugel glassen gebeurt zo schraal mogelijk. Soms wordt met porenvullen en spanlak
geprimed, opdat er zo min mogelijk epoxy in het balsa kan trekken.
Impregneer je, en laat je het uitharden, dan moet je grof schuren voor goede hechting opvolgende laag.
Zal bij het scheepsmodel geen halszaak zijn. Wel beter... epoxy op epoxy gaat parelen.
Daarom Is die schuurronde zo belangrijk. En ontvetten, kan ook geen kwaad.
Binnenkant romp op het laatst? Zou ik idd soppen in lamineer-epoxy.
Om alles goed watervast te sealen.
Doseer met injectiespuiten zonder naald.
Bij R&G is dat 45 harder en 100 resin volume delen. Doseert reuze prettig met zo een
minispuitje en gaat beter dan wegen!
Weegstaaltjes, digitale, hebben helemaal niet zo een hoge resolutie.
Dan moet je er een hebben die 0,1 of 0,5 gram haalt...
Die kleine spuitjes en maak die na gebruik schoon met papierdoek.
Meer is niet nodig. Goed legen en de tuitjes afdeppen.
Werk met overgiet bekertjes van etenswaar. Van het ijs of wat anders
en trim die op maat tot bakjes...
Zet er met koeienletters H en de ander R op... Harder en Resin
de andere derde bak, de mix bak.
Als dat een beetje deugedelijke bakjes zijn gaan ze lang mee...
Wel goed leeg schrapen boven de fles en daarna poetsen met
papierdoek... en schoon weg zetten.
Met het poetsen van de kwast gaat de aceton langs alle bakjes... etc...
Met de spuitjes betrek je de kleine hoeveelheden aanmaak uit de bakjes.
Een te veel aanmaak is zonde.
Heb je te kort meng je weer een kleine hoeveelheid aan, en kan je weer verder werken,
nat in nat.
Na alle werkzaamheden stort je niet benutte component weer terug in de fles.
Resin heb ik blauw gemarkerd met stift, de harder rood beschildert met een kreet.
Kan je nimmer omwisselen en een van de componenten verpesten.
Op den duur kristalliseert de harder een beetje uit. Zie je een soort van vliesjes in het goedje.
Is niet erg. Het is indikking. Stinken doet de harder wel, niet aan gaan snuiven.
En wederom... geen latex handschoenen.
Kwasten reinigen eerst met aceton of thinner, en dan de kwast
in de pure schoonmaakazijn en een scheut zeep en goed schoon porren.
Spoelen en weer klaar voor een volgende ronden.
De pure schoomaakazijn en vloeibare zeep gemixt gebruiken om de handen te wassen.
Nimmer aceton of thinner... de epoxy gaat zich linea recta tussen de oren ophopen...
En de rest? Wel gewoon beginnen en doen. On the fly en van het moment.
Door doen ontstaat ook het inzicht[emoji39]
Gr Bas